Klasszikus

Egy pályakezdés kvintesszenciája

2005.06.02. 00:00
Ajánlom
A szakmai körben már jegyzett zeneszerző, Gyöngyösi Levente a napokban ünnepli harmincadik születésnapját, ami egybeesik első zenés színpadi alkotása, A gólyakalifa operaházi premierjével. Egy pályakezdő komponista karrierjének fontos mérföldköve lehet ez – hiszen a Magyar Állami Operaház (súlyos nehézségei ellenére) mégiscsak az ország vezető kulturális intézménye –, de Gyöngyösi esetében talán szerencsésebb mérföldkő helyett egyfajta összegzésről, a tanulóévek lezárásáról beszélni.

A Babits Mihály regénye nyomán, Balla Zsófia nagyszerű szövegkönyvére írt kétfelvonásosban benne van minden, amit az erdélyi születésű zeneszerző a konzervatóriumban (Fekete Győr Istvánnál) és a Zeneakadémián (Orbán Györgynél) megtanult, s benne vannak az első alkotói szárnypróbálgatások örömteli és keserű tapasztalatai. A gólyakalifa nem is teljesen új darab: az első felvonást már 1999-ben, Gyöngyösi diplomakoncertjén előadták, s a második is legalább öt éve készen van – igaz, az idők folyamán kisebb-nagyobb módosítások, húzások elkerülhetetlennek bizonyultak.

Mindezek alapján az operát hallgatva legfeljebb arról kaphatunk árnyalt és hiteles képet, hogy hol tartott Gyöngyösi huszonöt évesen, az ezredfordulón. Ez a kép kifejezetten biztató: A gólyakalifában az európai operairodalom (mindenekelőtt Mozart és Verdi életműve) gondos tanulmányozása és befogadása, megingathatatlanul alapos stílusismeret, szakmai felkészültség és mesterségbeli tudás tükröződik. Kevés kivételtől eltekintve nagyon jók a hangszerelési megoldások, a dzsesszből és a rockzenéből ismert instrumentumoknak a szimfonikus zenekari szövetbe való beillesztése is megfelelően sikerült. Gyöngyösi dramaturgiai érzékét sem kifogásolhatjuk: bár mindkét felvonásban több közjáték, a cselekmény fonalát megszakító epizód is helyet kapott, a darabot mégsem érezzük elnyújtottnak, töredezettnek. Az pedig ízlés kérdése, hogy zavar-e minket A gólyakalifa – nyilván szándékosan is – eklektikus stílusa, melyben a fő csapásirány a nyolcvan-száz évvel ezelőtti zenés színház (már önmagában is nagyon heterogén) világa, s ehhez társulnak a klasszikus-romantikus hagyományból, illetve a 20. századi szórakoztatózenéből merítő motívumok. Most az a legfontosabb kérdés, hogy a sokféle előzményből és megnyugtató tárgyi tudásából kiindulva képes lesz-e Gyöngyösi belátható időn belül, akár már egy második operában megtalálni a saját, személyes hangját. Ha igen, akkor van rá esély, hogy jelentősen gazdagíthatja a következő évtizedek operakultúráját.

Harangi Mária rendezése ízléses, tartózkodó, érzékeny, helyenként úgy éreztem, talán túl konzervatív. A főszereplők (Sólyom-Nagy Máté, Ambrus Ákos, Szolnoki Apollónia, Herczenik Anna) közös problémája a kifejezetten rossz szövegmondás, ami miatt – s ez magyar nyelvű előadásnál nagy szégyen – szinte mindvégig rászorultunk a feliratozásra. A zenekar Vashegyi György vezényletével jól teljesít.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Az ítélet harsonái – emlékezés Verdi gyászmiséjével

Halottak napjához közeledve Verdi nagyszabású gyászmiséjét, a Requiemet adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar a Müpában, a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti vezényletével.
Klasszikus videó

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.