Klasszikus

Egy pályakezdés kvintesszenciája

2005.06.02. 00:00
Ajánlom
A szakmai körben már jegyzett zeneszerző, Gyöngyösi Levente a napokban ünnepli harmincadik születésnapját, ami egybeesik első zenés színpadi alkotása, A gólyakalifa operaházi premierjével. Egy pályakezdő komponista karrierjének fontos mérföldköve lehet ez – hiszen a Magyar Állami Operaház (súlyos nehézségei ellenére) mégiscsak az ország vezető kulturális intézménye –, de Gyöngyösi esetében talán szerencsésebb mérföldkő helyett egyfajta összegzésről, a tanulóévek lezárásáról beszélni.

A Babits Mihály regénye nyomán, Balla Zsófia nagyszerű szövegkönyvére írt kétfelvonásosban benne van minden, amit az erdélyi születésű zeneszerző a konzervatóriumban (Fekete Győr Istvánnál) és a Zeneakadémián (Orbán Györgynél) megtanult, s benne vannak az első alkotói szárnypróbálgatások örömteli és keserű tapasztalatai. A gólyakalifa nem is teljesen új darab: az első felvonást már 1999-ben, Gyöngyösi diplomakoncertjén előadták, s a második is legalább öt éve készen van – igaz, az idők folyamán kisebb-nagyobb módosítások, húzások elkerülhetetlennek bizonyultak.

Mindezek alapján az operát hallgatva legfeljebb arról kaphatunk árnyalt és hiteles képet, hogy hol tartott Gyöngyösi huszonöt évesen, az ezredfordulón. Ez a kép kifejezetten biztató: A gólyakalifában az európai operairodalom (mindenekelőtt Mozart és Verdi életműve) gondos tanulmányozása és befogadása, megingathatatlanul alapos stílusismeret, szakmai felkészültség és mesterségbeli tudás tükröződik. Kevés kivételtől eltekintve nagyon jók a hangszerelési megoldások, a dzsesszből és a rockzenéből ismert instrumentumoknak a szimfonikus zenekari szövetbe való beillesztése is megfelelően sikerült. Gyöngyösi dramaturgiai érzékét sem kifogásolhatjuk: bár mindkét felvonásban több közjáték, a cselekmény fonalát megszakító epizód is helyet kapott, a darabot mégsem érezzük elnyújtottnak, töredezettnek. Az pedig ízlés kérdése, hogy zavar-e minket A gólyakalifa – nyilván szándékosan is – eklektikus stílusa, melyben a fő csapásirány a nyolcvan-száz évvel ezelőtti zenés színház (már önmagában is nagyon heterogén) világa, s ehhez társulnak a klasszikus-romantikus hagyományból, illetve a 20. századi szórakoztatózenéből merítő motívumok. Most az a legfontosabb kérdés, hogy a sokféle előzményből és megnyugtató tárgyi tudásából kiindulva képes lesz-e Gyöngyösi belátható időn belül, akár már egy második operában megtalálni a saját, személyes hangját. Ha igen, akkor van rá esély, hogy jelentősen gazdagíthatja a következő évtizedek operakultúráját.

Harangi Mária rendezése ízléses, tartózkodó, érzékeny, helyenként úgy éreztem, talán túl konzervatív. A főszereplők (Sólyom-Nagy Máté, Ambrus Ákos, Szolnoki Apollónia, Herczenik Anna) közös problémája a kifejezetten rossz szövegmondás, ami miatt – s ez magyar nyelvű előadásnál nagy szégyen – szinte mindvégig rászorultunk a feliratozásra. A zenekar Vashegyi György vezényletével jól teljesít.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Ismerkedj meg a zongoristával, aki elefántoknak játszik klasszikusokat!

Vagy legalábbis az egyik biztosan. Ez derül ki abból a videóból, amelyet egy kalandos életű koncertzongorista osztott meg.
Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.