Klasszikus

Egy pannon zeneművész két világ határán – Szőnyiné Szerző Katalin Mihalovich-tanulmányai

2024.09.25. 10:45
Ajánlom
Bartók és Kodály egészen eredeti úton kezdett az új magyar műzenei stílus kialakításához, s ha kapcsolódásaikat vizsgáljuk, mintha csak átugrották volna a 19. század végének művészetét: az előzmények egyenest Liszthez vezetnek. De vajon válhatott volna-e a nemzedékek között összekötő kapoccsá a nagy tekintélyű Mihalovich Ödön?

Szőnyiné Szerző Katalin életének egyik legkalandosabb szellemi vállalkozása azzal kezdődött, hogy zeneakadémiai tanárai megbízták Mihalovich Ödön (18421929) zeneszerző életművének kutatásával. Ötven év távlatából a zenetörténész úgy véli: vizsgálata Bartók és Kodály felől különösen tanulságos, hiszen a két újító a Mihalovich és nemzedéke teremtette zenei valóságon nőtt fel, abba született bele a 19. század nyolcvanas éveiben. „E zeneszerző-generáció jó vagy rossz, maradandó vagy percművecskéi alkották azt a zenei köznyelvet, amelyhez képest a 20. század magyar zeneművészete kibontakozhatott” – állapítja meg Szőnyiné Szerző Katalin a Mihalovich-tanulmányok – Egy pannon zeneművész két világ határán című tanulmánykötetében.

Mihalovich Ödön lehetett volna a Liszt–Erkel–Mosonyi nevével fémjelzett nagy magyar romantikus triász folytatója, emlegethetnénk őt Kodály és Bartók előzményeként is:

tudásánál, tehetségénél, a magyar zenetörténetben betöltött sajátos helyénél fogva vállalhatta volna az összekötő kapocs szerepét a két muzsikusgeneráció között.

Hogy mégsem tette, ezen a ponton igazán izgalmas kérdéseket vet fel az életmű. Miért nem váltotta be a zeneszerző a hozzáfűzött reményeket?  Szőnyiné Szerző Katalin „koronatanúként” magukat a műveket is megidézi, s bár nem célja Mihalovich munkásságát túlértékelni, meggyőződése: az életmű méltó arra, hogy kilépjen a feledésből, és megismertesse magát a közönséggel.

A hagyaték fő része a Zeneakadémia könyvtárában, kisebb része a nemzeti könyvtár Zeneműtárában és Kézirattárában rejtőzött. Az operák itthon játszott, muzeális része évtizedekig az Operaház használaton kívüli kottatárában, a „Bányában” lappangott, míg

a német kiadóknak leadott kéziratok a mai napig ismeretlen helyen, feltehetően magánarchívumokban sejthetők.

A kutatás arra is fény derített, hogy Mihalovich 1920-as évekbeli magántitkára a második világháború idején Kolozsvárról Budapestre menekítette a hagyaték hozzákerült írásos feljegyzéseit, de azok egy légitámadás során sok más zenei forrással együtt megsemmisültek.

Ki volt tehát ez a szlavóniai Ferencfalván született horvát főnemes – Légány Dezső zenetörténész szavaival: „közibénk állt magyar” –, akit Európa különböző égtájai, mondakincsei felé repített a képzelete, hogy majd utolsó pályaszakaszában Petőfi és Arany költészetét is beemelje a világ zeneirodalmába? A tájékozottak is csak annyit tudnak róla, hogy a „magyar wagneriánus”, aki kísérletet tett a wagneri kifejezőeszközök magyar zenei átültetésére.

10943937_5-104430.jpg

Szőnyiné Szerző Katalin: Mihalovich-tanulmányok – Egy pannon zeneművész két világ határán (Fotó/Forrás: MMA)

Amikor Mihalovich Ödön első nyilvános zeneszerzői estjét tartotta 1870. április 6-án a Pesti Vigadóban, Liszt–Erkel–Mosonyi nemzedéke már egy jó évtizede útjára indította a magyar romantikus műzene programját. Amikor a Zeneakadémia igazgatójaként nyugdíjba vonult 1919-ben – és onnantól egyre ritkábban szerepeltek művei a hangversenyeken –, Bartók és Kodály már a világ előtt kezdte bizonyítani az új magyar zene nemzetközi rangját. Fél évszázad alatt a közízlés is nagyot változott:

amíg a ’70-es években Wagner követése Mihalovich eretnekségének számított, addig a századfordulót követően ugyanez a „vétség” a zeneszerző sajnálatos konzervativizmusát jelölte.

Szőnyiné Szerző Katalin négy fennmaradt, teljes opera alapján szolgáltat igazságot a Mihalovich-életműnek. Összegzésként megállapítja: a zeneszerző legjobb művei magas szinten közvetítették kora uralkodó európai zenei áramlatait. Több töredékes operáról is szó esik a tanulmánykötetben. A teljes operák közül hármat hosszabb-rövidebb ideig játszottak a Budapesti Operaházban, leghosszabb színpadi pályafutással az 1888–1900 között komponált Toldi, átdolgozás után a Toldi szerelme című opera dicsekedhet.

Mihalovich 1887-ben vette át a Zeneakadémia igazgatását. „Felbecsülhetetlen érdeme, hogy

Bartók és Kodály zsenialitását is idejekorán, már növendékkorukban felfedezte, s korán megérezte Weiner Leó kompozícióinak új időket jósló, üde természetességét is.

Sietett mindhármukat a Zeneakadémiához kötni. Szinte jelképesnek tekinthetjük – írja a zenetörténész –, hogy az 1907-ben megnyílt harmadik zeneakadémiai épületbe, a mai Liszt Ferenc téren álló és Mihalovich által építőművészeti remekké álmodott kultúrpalotába ő nevezte ki Bartókot és Kodályt, Weiner Leót 1908-ban tanárnak.” Majd Dohnányit 1916 őszén. Korszakalkotó zeneakadémiai működésével, számos kiváló zeneszerző, művész és tanár felnevelésével jelentős részt vállalt a 20. század európai rangú magyar zenei életében.

(Szőnyiné Szerző KatalinMihalovich-tanulmányok – Egy pannon zeneművész két világ határán. Kossuth-Klub – L'Harmattan Kiadó, Budapest, 2024., 263 oldal)

Szerző: Tóth Ida

Forrás: MMA

Fejléckép: Mihalovich Ödön (forrás: Wikipedia)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Franz Kafka életéről készített filmet Agnieszka Holland

Az Oscar-jelölt lengyel rendező Franz című filmjének előzetesét a napokban zajló Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztiválon mutatták be először. Cikkünkben megtekinthető a videó!
Színház

15 sor színház: Sirály

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás az Apertúra Sirály című előadásáról szól. Sirály kritika. 15 sor színház.
Plusz

Az élmények harmóniája – jön a 34. Zempléni Fesztivál

A sokszínűség és a kulturális turizmus eseménysorozata idén immár 34. alkalommal várja közönségét augusztus 8–17. között. A fesztivál célja, hogy sokszínű programjaival felhívja a figyelmet a régió történelmi és kulturális értékeire.
Tánc

Eltáncolt szenvedélytörténet – A skarlát betű a Városmajorban

A Győri Balett hosszú évek óta szinte sorozatban foglalkozik női sorsokkal a színpadon. A Városmajor közönsége augusztus 8-án a világirodalom egyik legismertebb házasságtörő asszonyának sorsával ismerkedhet meg – a tánc nyelvén.
Zenés színház

„A humort is őszintén kell játszani” – beszélgetés Peller Annával és Peller Károllyal

Július 14-én a Benczúr Kert ad otthont A bagoly és a cicababa című kétszereplős komédiának, amely májusban nagy sikerrel debütált a 6SZÍNben a Propeller Team produkciójaként.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

„A klasszikus zene által jobb hellyé válhat a világ” – 50 kistelepülésen ad koncertet a Concerto Budapest

A Concerto Budapest idén év végéig összesen ötven településre viszi el a klasszikus zene élményét a Petőfi Kulturális Program részeként, a Mozart Planet címet viselő koncertsorozat keretében.
Klasszikus hír

Ismeretlen Satie-műveket rögzítettek lemezre

Az éppen száz éve elhunyt francia zeneszerző huszonhét sosem hallott alkotása került elő könyvtárakból és magángyűjteményekből. A műveket most bárki meghallgathatja Alexandre Tharaud zongorista és Nemanja Radulović hegedűművész lemezén.
Klasszikus hír

Bach a falumúzeumban – zalai orgonán készült felvétel a barokk mester műveiből

Mátyás István orgonaművész a jelenleg a zalacsébi templomban található, hányattatott sors után megmentett hangszeren rögzítette Johann Sebastian Bach olyan műveit, amelyek kisebb méretű orgonán is játszhatók.
Klasszikus hír

Indul a 3. Kodály Zoltán Nemzetközi Zenei Verseny

Három kontinens 26 országából összesen 110 jelentkezés érkezett a debreceni Kodály Zoltán Nemzetközi Zenei Versenyre, melynek keretében ezúttal a fiatal kürt-, trombita- és harsonaművészek mérhetik össze tudásukat.
Klasszikus ajánló

Elérhetőek a jegyek az MRME koncertjeire

A Magyar Rádió Művészeti Együttesei a különleges, tiszta hangzás mellett a hazai, valamint nemzetközi karmesterek és szólisták legjobbjait hozza el, továbbá az ígéretét annak, hogy minden koncert a zene varázsát nyújtja majd a közönségnek.