Klasszikus

"Egy régizenével foglalkozó muzsikusnak nem dogmatikusnak, hanem tájékozottnak kell lennie"

2012.06.11. 07:00
Ajánlom
Huszonhét év után az új fényben pompázó fertődi Esterházy-kastélyba költöznek a Régi Zenei Napok. Az idei fesztiválról Komlós Katalin zenetörténész-fortepianistát kérdeztük, aki a rendezvény létrejöttéhez támogatóként is hozzájárult.

- Korán közel került a régizenei mozgalomhoz, ugyanakkor sohasem foglalkozott kizárólag a historikus előadói gyakorlattal. Hogyan lehetséges ez? 

- Elsősorban zenetörténésznek és tanárnak tartom magam. A zenetörténet sokrétű korstílusai és műfajai között a régizenét is nagyon szeretem, de ez korántsem jelent kizárólagosságot. A historikus előadásmódhoz a '70-es évek második felében kerültem közelebb - ma már a zene- és interpretációtörténet tanulmányozza azokat az időket! (nevet). Amerikai tartózkodásom alatt, az Egyesült Államokban találtam rá egy fortepiano kurzusra és ott Malcolm Bilsonra. Bilson a régizene mozgalom első generációs úttörői közé tartozik, bár ő csak a hatvanas évek végén kezdett foglalkozni a fortepianóval. Elsősorban az nyűgözött le benne, hogy sohasem vallotta magát ortodox régizenésznek, ugyanúgy tanított Webern-variációkat vagy Bartókot. Mint minden nagy tanárnak, neki is az volt az elve, hogy nem akart soha semmit ráerőltetni a növendékeire. Persze Bilson nagyon is határozott elképzelésekkel és kitűnő zenei ízléssel rendelkezik, ám csak utakat és alternatívákat mutat, és enged mindenkit a saját módján zenélni. A régizenei kötődésem tehát igazán nem itthon indult - Magyarországon az általam nagyra tartott Czidra László kezdeményezéseitől eltekintve akkor jószerivel még semmi sem volt. A nyolcvanas évek elején három évre újra Amerikába mentem, doktori tanulmányokat folytatni, és amikor másodszor jöttem haza 1983-ban, csatlakoztam az akkor kibontakozó magyarországi kezdeményezésekhez. A Régi Zenei Napok 1985-ben indult, és hamar a régizene művelésének jelentős fórumává vált.

- Mennyire volt nehéz akkoriban kijutni a Cornell Egyetemre? (Komlós Katalin részletes életrajzáért kattinton erre a linkre!)

- El se tudom mesélni mennyi küzdelmembe került. 1980 táján iszonytatóan nehéz volt a külföldi ösztöndíjat elfogadtatni, még akkor is, ha azt szigorú felvételit követően már megkaptam, és egy fillérjébe sem került a magyar államnak. Akkoriban ez egyszerűen nem volt megszokott

- És miért pont a fortepianót választotta?

- Bilson inspirációjáról már beszéltünk. De nem is elsősorban a hangszer a lényeg, hanem a rá írt zenék. Haydn, Mozart, és kortársaik billentyűs zenéje ezen a hangszeren szólal meg a legtermészetesebben. A fortepiano érzékeny hangszer, épp mint egy Mozart-darab.

- A fortepianón nemcsak játszik, hanem rendszeresen publikál is róla. Az elméleti háttér és a kutatómunka miképp hasznosítható a hangszerjátékban?

- Az elmélet és a gyakorlat ebben a szakmában számos szálon szorosan összekapcsolódik. Nem tudnám megmondani, a hangszeres zenélés segíti jobban a tudományos munkát, vagy fordítva. A gyakorlati megtapasztalás mindenképpen nagyon fontos. Akkor érti meg az ember, hogy ezt vagy azt az előadói utasítást miért hangsúlyozzák a korabeli források: azért, mert attól szebb és kifejezőbb lesz a megszólaltatás. Ha csak pedánsan "végrehajtjuk" az utasításokat, abból még nem lesz zene.

- Egykori mestere, Malcolm Bilson rendszeresen visszatérő vendége a Filharmónia Budapest által rendezett Régi Zenei Napoknak, idén azonban nem szerepel a neve a fellépők illetve professzorok között.

- Ennek igen egyszerű az oka: minden évben nem lehet fortepiano kurzus, helyette idén csembaló lesz, amit Nicholas Parle kitűnő csembalóművész fog tartani.

- A legtöbb rangos régizenei fesztivált külföldön is a fertődihez hasonló, történeti értékű helyszínen rendezik meg. Mint soproni lokálpatrióta, hogyan viszonyul a költözéshez?

- Soproni születésű vagyok és erősen kötődöm a városhoz, így személy szerint egy kicsit bánt, hogy 28. alkalommal nem nálunk rendezik meg a fesztivált. Ugyanakkor az a helyzet állt elő, hogy az önkormányzat egyre kevésbé tudta támogatni a fesztivált, Eszterházán pedig pont most készült el a kastély rekonstrukciójának első üteme, és nagyon szívesen látnak minket.

- Elképzelhetőnek tartja, hogy a fesztivál egyszer visszatérjen Sopronba?

- Ha beválik Eszterháza, miért lenne újra Sopronban?

- A fesztivál anyagi gondjait pedig az Ön nagylelkű felajánlása oldotta meg...

- Sajnos a pályázatokon elnyert összegek kevésnek bizonyultak. Mivel szinte minden szerkesztőbizottsági ülésünk - a fesztivál szakmai színvonaláért felelő bizottság tagja többek között Vashegyi György és Széll Rita is - arról szólt, hogy miképp szerezzünk pénzt a lebonyolításhoz, úgy gondoltam, hogy ebben a szorult helyzetben segítek. 

- A Régi Zenei Napok melyik idei koncertjét várja legjobban?

- Még soha nem hallottam élőben Nicholas Parle csembalójátékát. A világhírű művész első alkalommal lép fel Magyarországon, és különösen nagy örömünkre szolgál, hogy mesterkurzust is fog tartani. Nancy Argenta koncertje is izgalmasnak ígérkezik: Purcelltől a 20.századig terjedő műsorral készül - ez is mutat egyfajta nyitást, jelzi, hogy nem zárkózunk be teljesen a régizenei repertoárba. Külön érdeklődésre tart számot továbbá a Pro Arte rézfúvós kamaraegyüttes, akik először lépnek fel nálunk, és a Capella Savaria koncertje, akik Bach mind a hat Brandenburgi versenyét eljátsszák. Vashegyi György együttesei Händel Messiását hozzák el, az A.N.S. Chorus nyitó hangversenyére pedig Raffaello híres Esterházy Madonnájának jelenlétében kerül sor a Múzeumok Éjszakáján.

- A Régi Zenei Napokon az esti koncertek mellett a mesterkurzusok is fontosak. Milyen potenciált lát a Régi Zenei Napokra látogató fiatalokban?

- Az aktív kurzusrészvétel már egy ideje a Zeneakadémián kredittel járó tanegységként is elszámolható, így szép számmal látogatnak hallgatók; sőt, konzisok is. Ez a pálya szempontjából sem közömbös: egy-egy neves mester kurzusának abszolválása jól mutat a zenei önéletrajzban. De sok külföldi résztvevő is érkezik a fesztiválra. Az általános tapasztalatom az, hogy a fiatalabb generációk már természetes és legitim megközelítésként tekintenek a régizenére. Ez a fajta előadásmód már gyökeret vert itthon, amit a Zeneakadémián idén elindult Régizenei Tanszék is jelez. Az a tudás, amit a hallgatóknak át szeretnénk adni, ugyanakkor nem korlátozódhat csupán a historikus hangszerekre, hanem a zenei gondolkodás és ízlés fejlesztésére koncentrál. Egy régizenével foglalkozó muzsikusnak ugyanis nem dogmatikusnak, hanem tájékozottnak kell lennie. Ezt szeretné a Régi Zenei Napok is elérni. A hallgatók között szép számmal bukkannak fel ígéretes tehetségek: a fesztivál utolsó napján tartott zárókoncertek mindig élményszámba mennek!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.
Klasszikus ajánló

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Társaskör kertje, ahol július 4. és augusztus 5. között tizenhét estén át klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenés színház, opera és színházi előadás közül válogathatnak az érdeklődők.
Klasszikus magazin

A minimalista zene már 1797-ben létezett

Ismerősen cseng Anton Reicha neve? Ugye, hogy nem. Épp ezért döntött úgy Ivan Ilić zongoraművész, hogy a videósorozatban mutatja be ennek a cseh-francia zeneszerzőnek az életét.
Klasszikus magazin

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.