Klasszikus

Egy trendi hegedűs történetei

2005.04.17. 00:00
Ajánlom
A harminchét esztendős Joshua Bell tényleg nem udvariasságból, hanem őszintén mondja, hogy szereti a magyarokat A világhírű amerikai hegedűművész, Joshua Bell és az ugyancsak nagyszerű londoni kamarazenekar, az Academy of the St. Martin in the Fields koncertezett szombat este a Művészetek Palotájában. A programban Vivaldinak A négy évszak című sorozata, valamint Schubert d-moll vonósnégyesének (ismert nevén: A halál és a lányka) Mahler által készített zenekari átirata szerepelt. Joshua Bell a koncert előtti percekben válaszolt a Magyar Hírlap kérdéseire.

A harminchét esztendős Joshua Bell tényleg nem udvariasságból, hanem őszintén mondja, hogy szereti a magyarokat.

Bloomingtonban született és nőtt fel, s a városban működő patinás egyetem, az Indiana University két magyar professzorát – Sebők György zongora- és Starker János csellóművészt – már gyerekkorában nagyon tisztelte. Amikor pedig 1986-ban, tizenkilenc évesen bemutatkozó koncertjét adta Londonban, a karmester a világhírű Doráti Antal volt. Joshua Bell a kilencvenes évek közepén, a Fesztiválzenekar meghívására jött először Budapestre, később többször dolgoztak együtt Kocsis Zoltánnal: hat éve szonátaestet is adtak.

"Nagy öröm együtt dolgozni a St. Martin in the Fields kamarazenekarral – mondja Joshua Bell –, mert negyvenhat évvel alapítása után is fiatalos, lendületes társaság, amelynek nemcsak összetéveszthetetlenül szép tónusa van, de a szokatlan, formabontó megoldásokra is nyitott." A közelmúltban Romance of the Violin címmel közös lemezt készítettek, most pedig együtt indultak közép-európai turnéra, amelynek – Zágráb, Belgrád, Varsó és Heidelberg után, Bécs előtt – Budapest is állomása volt. Vivaldi A négy évszak című hegedűverseny-sorozata annyira ismert, hogy már-már zenetörténeti közhelyszótárnak is nevezhetnénk, de Joshua Bellt ez nem zavarja, szerinte mindig meg lehet mutatni egy remekmű újabb arcát. Schubert vonósnégyesének kamarazenekari változatát viszont kifejezetten azért választotta, mert szerinte méltatlanul ritkán szólal meg. Karmester nélkül játszottak: Bell a hegedűversenyekben a színpad közepén állva, a Schubert-műben a koncertmesteri székből irányította a zenekart. Szerinte ezek óvatos lépések a karmesterség felé, mivel a jövőben dirigálni is szeretne.
Joshua Bell 2001-ben mintegy négymillió dollárért vásárolta azt a Stradivari-mesterhegedűt, amin ma is játszik. A hangszer egykor a lengyel virtuóz, Bronislaw Huberman tulajdona volt, de 1936-ban ellopták, s csak ötven év múltán került elő. Bell azt mondja, nem sznobizmusból költött ennyi pénzt a mesterhegedűre, hanem "hangjának különleges kiegyenlítettsége miatt".

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Átadták az eSzínház Fesztivál díjait

Október 20-án ünnepélyes keretek között adták át az ország első online térben rendezett színházi fesztiváljának szakmai és közönségdíjait a Radnóti Színházban, de kihirdették az Alapítvány a Magyar Színházakért 2020-as szakmai kitüntetéseit is.
Klasszikus

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Színház

Alföldi Róbertet a Pinceszínházban faggatják

Trezor címmel beszélgetéssorozatot indít a Pinceszínház. Az új, havi rendszerességgel jelentkező sorozat első vendége Alföldi Róbert lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.
Klasszikus magazin

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.