Klasszikus

Egyenrangú felek párbeszéde

2016.01.18. 08:03
Ajánlom
A január 14-i hangversenyen a zongoraművészt sok mindennek nevezhettük, csak kísérőnek nem. Sol Gabetta és Alekszej Vologyin Beethoven–Prokofjev-estje a Zeneakadémián.

Sol Gabetta kezd a magyar koncertélet rendszeresen visszajáró vendégévé válni. A francia-orosz származású, Svájcban élő argentin csellista a közelmúltban fellépett a Müpában a Bázeli Kamarazenekar és Giovanni Antonini, majd ugyanott az Orchestre de Paris és Paavo Järvi társaságában – szonátaesten azonban most hallhattuk először, ezúttal a Liszt Ferenc téren. Hogy egy muzsikus a „szólista és kísérő” vagy az „egyenrangú felek párbeszéde” lehetőségére összpontosítva közelít a kamarazene műfajához, az legtöbbször már a partner kiválasztásából megsejthető. Az előbbi esetben a hegedűs, brácsás, csellista (fuvolás, klarinétos stb.) olyan zongoristát választ, akinek nagyságrendje szerényebb az övénél, s aki ennek megfelelően háttérbe húzódva kísér, a másodikban azonos kaliberű partnerek működnek együtt, kölcsönösen inspirálva egymást. Ha igazi kamaraművek szerepelnek a műsoron, nem kétséges, melyik felállás ígéretesebb: egy Beethoven-, Brahms-, Bartók- vagy Sosztakovics-szonátát nem úgy jó hallgatni, ha szólista és kísérője játssza, hanem ha mindketten a hangszer és az előadásmód tigrisei.

Sol Gabetta

Sol Gabetta (Fotó/Forrás: Tuba Zoltán / Zeneakadémia)

A zeneakadémiai Beethoven–Prokofjev-esten már az első hangokat hallgatva, Beethoven F-dúr szonátájának (op. 5/1) kezdetén világossá vált: a nagyszerű orosz zongoraművész, Alekszej Vologyin tejes jogú társ, aki hangszeres felkészültsége és zenei megnyilvánulásainak súlya-gazdagsága terén egyaránt méltó Gabettához. Másfelől ez a csellistára vonatkozóan is rokonszenves körülmény: aki ilyen nagyságrendű zongoristát választ maga mellé, döntésével azt is tudtunkra adja, hogy nem egyeduralkodásra vágyik – célja a művek felmutatása a maguk sokoldalúságában, s ehhez a billentyűk mellett nem „kiszolgáló személyzetre”, hanem formátumos muzsikusra van szüksége. A korai Beethoven-szonáta társául a két művész egy hasonlóan rendhagyó tételbeosztású késeit állított (C-dúr, op. 102/1), a szünet után pedig Beethovent Prokofjev váltotta: a Hamupipőke-szvit (op. 97) Adagio-tételét és a C-dúr szonátát (op. 119) hallottuk. A négy mű nagyon különböző hangulat- és karaktervilágú, egyvalamiben azonban közös nevezőre hozhatók: a két hangszer mindvégig igazi kamarazenei párbeszédet folytat bennük (legfeljebb a Hamupipőke-Adagióban bukkan fel a szóló–kíséret modell), a jelentős gondolatok korántsem mindig a cselló szólamában, gyakran a zongorán jelennek meg először, s ez rendkívül fordulatossá, drámaivá teszi a folyamatot.

Sol Gabetta és Alekszej Vologyin

Sol Gabetta és Alekszej Vologyin (Fotó/Forrás: Tuba Zoltán / Zeneakadémia)

Gabetta és Vologyin közös muzsikálásának ez a fordulatgazdagság és drámaiság vált vezérelvévé. Zenélésük tele volt jelentőségteljes gesztusokkal, minden hangnak megtalálták a tartalmát, súlyát, értelmét. Megszólították egymást és válaszoltak egymásnak, figyeltek egymásra és együtt lélegeztek. Mennyi markáns ritmus, mennyi erőteljes hangsúly és dinamikai kontraszt sorjázott ezekben az előadásokban! Mindketten hangszeres tudásuk csúcsán állnak – Gabetta harmincnégy éves, az egykori zürichi Anda Géza-versenygyőztes Vologyin harmincnyolc.

Sol Gabetta

Sol Gabetta (Fotó/Forrás: Tuba Zoltán / Zeneakadémia)

Két pazar felkészültségű virtuóz, akik azonban egyszersmind érzékeny és intelligens művészek is, játékukban éppen ezért a hangszeres perfekció, bár nyomatékosan van jelen, sohasem hivalkodik, mindig a zenei tartalmat szolgálja. Líra és dráma, derű és harag, lágyság és erő – közös játékuk számtalan hangulatot, magatartásformát és lelkiállapotot megidézett. Zenei gondolkodásmódjuk eredetiségét mi sem jellemzi jobban, mint az, hogy a sokszor fanyar-groteszk arcát mutató Prokofjev lényét a C-dúr szonátában derűs-kiegyensúlyozott oldaláról világították meg.

És milyen intenzív hangzásigény jellemzi mindkettejük játékát! Vologyin billentése káprázatosan tiszta, csengőn plasztikus, s ez lehetővé teszi, hogy ujjai alatt a zongorafaktúra rácsszerkezetre emlékeztetőn transzparens (ahogy a zenészek mondják: áthallható) legyen. Pergő kristályfutamok sokaságával örvendeztetett meg bennünket ezen az estén. És Gabetta dús, dióbarna tónusa! Mesterhangszere, a híres Guadagnini (1759) a mély regiszterben úgy zengett vonója alatt, akár az orgona. S ha már a vonó került szóba: bizony, némi iróniával idéztem magamban koncert közben A vén cigány visszatérő sorát – mikor lesz a nyűtt vonóbul bot –, ezen az estén ugyanis oly sokszor kellett letépni az elszakadt szőrt a vonóról, hogy félni kezdtem, a műsor végére nem marad semmi.

Sol Gabetta és Alekszej Vologyin

Sol Gabetta és Alekszej Vologyin (Fotó/Forrás: Tuba Zoltán / Zeneakadémia)

Ezzel az odaadással játszanak a kamarazene legnagyobbjai: muzsikálásukban ott a párbeszéd demokráciája, az intellektus fénye – de ott a szenvedély is, amely felhevíti az előadást, emlékezetessé téve a pillanatot. A két adakozó kedvű művész egy Chopin- és egy Sosztakovics-ráadással búcsúzott.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A muzsika hangja szigorú valósága

Talán nem meglepő, hogy számos musicalhez hasonlóan a Broadway színpadáról vászonra álmodott, öt Oscar-díjjal jutalmazott és minden idők ötödik legjövedelmezőbb filmjeként számon tartott A muzsika hangját is valós események ihlették, arról viszont már kevés szó esik, hogy a szereplők olyannyira az életből csöppentek a képernyőre, illetve a színpadra, hogy a szerzők még a neveket sem változtatták meg.
Színház

Az SZFE szerint szabályt szegve zárhatták ki őket az Európai Színházi Iskolák és Akadémiák Uniójából

Az E:UTSE márciusban úgy határozott, hogy kizárja tagjai közül a Színház- és Filmművészeti Egyetemet. Döntésüket azzal indokolták, hogy a vezetőtestületben történt jelentős változások miatt az egyetem már nem tekinthető ugyanannak az intézménynek, melyet korábban felvettek. Az SZFE szerint a kizárás szabályellenes.
Vizuál

Ingyenesen látható Szomjas György kultikus filmje

Szerda éjfélig ingyenesen elérhető a FILMIO-n Szomjas György 1976-os filmje, a Talpuk alatt fütyül a szél. A Nemzeti Filmintézet ezzel az alkotással tiszteleg az április 7-én elhunyt rendezőlegenda előtt.
Vizuál

Hétfőtől újra látogatható a Virág Judit Galéria

A virtuális túra mellett április 12-től kezdve már a galéria kiállítóterében személyesen is megnézhetjük az első tematikus grafikai aukció és a tavaszi kortárs aukció ritkaságait - köztük Rippl-Rónai József, Czóbel Béla és Kassák Lajos egy-egy művét is.
Klasszikus

80 éves korában elhunyt Bartalus Ilona zenepedagógus, karvezető

Az Artisjus-díjjal és a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjével kitüntetett zenepedagógust, karvezetőt, a Duna Televízió egykori főszerkesztőjét és zenei vezetőjét hosszan tartó betegség után, 81. életévében érte a halál.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus nekrológ

A legendák köztünk élnek – Búcsú Orczi Géza előadóművésztől

Az Artisjus-díjas ütő- és pengetős hangszeres művész április 9-én, 65 éves korában hunyt el. Orczi Géza hangszerkészítő mesterként és restaurátorként is tevékenykedett, halálával kifejezhetetlen űrt hagy maga után.
Klasszikus gyász

80 éves korában elhunyt Bartalus Ilona zenepedagógus, karvezető

Az Artisjus-díjjal és a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjével kitüntetett zenepedagógust, karvezetőt, a Duna Televízió egykori főszerkesztőjét és zenei vezetőjét hosszan tartó betegség után, 81. életévében érte a halál.
Klasszikus Film

Film készült a Szózat regényes történetéről – Nézze meg online, itt!

A Szózat és a zene kapcsolatáról beszélget Juhász Anna irodalmár és Becze Szilvia, a Bartók Rádió szerkesztő-műsorvezetője a Budapesti Filharmóniai Társaság legújabb dokumentumfilmjében.
Klasszikus nekrológ

„Komoly lényét én nem tudtam nem szájtátva csodálni” – búcsú Tallér Zsófiától

Április 6-án, 50 éves korában elhunyt Tallér Zsófia Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas zeneszerző, a Zeneakadémia és az SZFE oktatója. A kivételes művészről M. Tóth Géza Balázs Béla-díjas filmrendező emlékezett meg a Freeszfe Egyesület oldalán.
Klasszikus ajánló

Online koncertvetítés keretében hallhatók John Williams legismertebb dallamai

A Los Angeles-i Filharmonikusok egy korábbi évadnyitó koncertjén filmzenei gálaesttel tisztelgett az ötszörös Oscar-díjas John Williams előtt, ahol olyan művek csendültek fel nagyzenekari hangszerelésben, mint a Csillagok háborúja, A birodalom visszavág vagy a Schindler listája zenéje. A koncertfilm április 10-11-ig között online megtekinthető.