Klasszikus

Egyenrangúak párbeszéde

2014.10.11. 07:05
Ajánlom
A budai kertben a csönd-zsák száját mindennap megoldják. Ahol három (plusz egy) zongora "üzemel”, és a stúdióból kiszűrődő muzsikára a madarak felelnek, ott a hangok fontos szerepet játszanak. Ránki Dezső, Klukon Edit és most már Ránki Fülöp számára is a faház az örökös tanulószoba és munkahely. Tennivalókban, eseményekben bőséges évadot hagytak maguk mögött. MÜPA MAGAZIN

A kétszeres Kossuth-díjas Ránki Dezsőt idén tavasszal Budapest díszpolgára címmel ismerték el, majd a Művészetek Palotája kérte fel, hogy a 2014/15-ös évadban, amikor a Müpa megnyitásának 10. évfordulóját ünnepli, legyen Az Évad Művésze.

"Örültem és meglepődtem - mondja a zongoraművész. - Rezidens művészként három hangversenyből álló sorozatra kértek fel. Ez a Müpa-évad felidézi számomra azoknak a tematikus sorozatoknak a szép emlékét, amelyeket egy évtizeddel ezelőtt a Filharmónia Budapest szervezésében játszottam-játszottunk: a Beethoven, Schubert, Bach, Bartók műveinek szentelt ciklusokat."

Az egész évtized alatt kötődtek az intézményhez és az épülethez, a Müpa-rendezésű műsorok mellett különböző koncert- rendezők, zenekarok meghívására a nyitás óta eltelt kilenc év alatt éppen 46-szor léptek fel a nagyteremben. Szakértelmüket pedig az első perctől igénybe vette a Művészetek Palotája: 2005-ben az első négy Steinway zongorát és 2013-ban a legújabbat is ők választották ki Hamburgban.

A hangszerekről külön is szó esik majd, de előbb megpróbáljuk sorrendbe szedni a közelmúlt eseményeit, immár hármuk naptára alapján.  "Október 27-én, öt nappal a Zeneakadémia újranyitása után együtt játszhattunk a nagyteremben, Dukay Barnabás háromzongorás Bach-átdolgozásainak ősbemutatója, valamint eredeti, ugyancsak háromzongorás Dukay-művek mellett Liszt Karácsonyfa című ciklusának négykezes, a szerző által készített változata hangzott el" - sorolja Klukon Edit. 

Ezeknek a daraboknak a külföldi szerepléseiken és az új évadban is jelentőségük volt és lesz, hiszen a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál egyik rangos hangversenye az október 10-i estjük, amelyen ezekből az alkotásokból is hallható néhány. "Fontosnak és rendkívül megtisztelőnek tartjuk, hogy a zeneszerző bennünket kért fel a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémián elhangzott júniusi akadémiai székfoglaló-koncertjére, amelyben kétzongorás Dukay-kompozíciók mellett az általa készített Couperin- és Satie-átdolgozásokat is újra eljátszottuk" - hangsúlyozza Klukon Edit.

Nem túl sűrűn, inkább szeszélyesen alakult az előző szezon - böngészi okostelefonját Ránki Dezső. A tenyérnyi szerkezetből évtizedekre visszatekintő "leltár" olvasható ki. "Az október és a november meglehetősen zsúfolt, a december kicsit csöndesebb volt. Januártól megint sűrűsödtek a koncertek, márciustól júniusig hét országban léptem fel."

Alig értek haza Saarbrückenből, készülniük kellett az említett székfoglalóra, majd csomagolhattak, hogy a franciaországi Tours-ba induljanak. "A Saarbrücken-i Kongresshalle-ban két zenekari koncerten léptünk fel, Bach eredetileg két csembalóra komponált, 1060-as és 1062-es jegyzékszámú kettősversenyeit játszottunk, természetesen két zongorán. Tours-ban Kurtág György csodálatos Bach-átdolgozásaiból tizenkettőt játszottunk el, majd Liszt Via Crucisát" - részletezi Klukon Edit, kiemelve, hogy Kurtág Bach-átiratai a CAFe Budapest keretében adandó műsorban is jelentős szerepet kapnak.

Az október 10-i műsor ősbemutatóval kezdődik, Dukay Barnabás új, két zongorára írt művével. Az ő Bach-átdolgozásait, valamint A hegy fái című alkotását három zongorán szólaltatják meg. A nyár mindhármuk számára a gyakorlás, tanulás időszaka - itt kapcsolódik a beszélgetésbe a zeneakadémiai óráról hazatérő Ránki Fülöp, akinek a legnagyobb falat jutott.

Ránki Dezső a legnagyobb megértéssel beszél arról, hogy Messiaen Des canyons aux étoiles című 90 perces, 12 tételes monumentális nagyzenekari alkotásának zongoraszólamát tanulhatja meg Fülöp. Rácz Zoltán - ezúttal karmesterként - kérte fel a Concerto Budapest és az UMZE Kamarazenekar közös, új sorozatának október 19-i nyitóhangversenyére Fülöpöt. (Ha még emlékszik az olvasó: egy szilveszteri Amadinda-programban léptek először így hárman a nagyobb nyilvánosság elé.) "Messiaen saját, kottába írt megjegyzése szerint is igen nehéz mű, két teljes tételnyi zongoraszólóval, csupán egyben - ez szólókürtre íródott - nincs zongora. A többi olyan, mint valami óriási zongoraverseny" -jellemzi a feladatot Ránki Dezső. "Bár 494 oldal a partitúra, van rá négy hónapom, ennek elégnek kell lennie" - jegyzi meg hidegvérrel Fülöp.

A bensőséges, befelé fordulónak látszó családi légkör náluk széles társadalmi érdeklődéssel és együttérzéssel párosul. Klukon Edit ellenállhatatlan. Elérte, hogy a bayreuthi temetőben álló Liszt-sírkápolnába a Liszt-emlékévben egy megindítóan költői, kisdedét ölelő Mária-szobor kerüljön. (Mátyássy László szobrászművész, a kisplasztika alkotója elkészítette a kompozíció négyméteres, bronzból készült változatát, amely 2013 ősze óta a budai vár déli falán áll.)

Szeptemberben a Hospice-ért szóló jótékonysági hangversenyen Ránki Fülöp két mestere is vállalta a fellépést: Jandó Jenő és Lantos István. A tanár urak szűk családi körben persze nem ilyen hivatalosan szólíttatnak, hiszen több évtizedes közöttük a baráti viszony, Klukon Edit Jandó növendéke volt a Zeneakadémián, Lantos István pedig - mint mondja - fiatalkorának csodált pianista nagysága. Székfoglalóját a Magyar Művészeti Akadémián meghatottan hallgatták meg.

A mesterekről kérlelésre is szűkszavúan, de tárgyszerűen beszél a mai egyetemista: "Inkább hallgatni kell őket. A színhasználatot és az e mögött/előtt lévő külső és belső tényezők egységességét alapozták meg nálam, ami, úgy érzem, jelentős változást idézett elő a játékomban. Konkrét problémákat vetnek fel, megoldásbeli kívánalmakra és lehetőségekre világítanak rá, ezzel általános értelemben is új utakat nyitva meg előttem. Régebbi felvételeimről például az hallatszik, hogy 10-12 éves koromban is ugyanazt akartam csinálni, amit most, csupán az eszközeim voltak még a maiaknál is hiányosabbak - az e téren való fejlődés ösvényén vezetnek és az ottani önálló eligazodásra nevelnek nagyszerű tanáraim."

Az ide-oda kanyargó beszélgetésbe mindössze egy köszönés erejéig szól bele Ránki Soma, aki idén szerezte meg diplomáját a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem építész-szakán. Kiderül: egyenrangú intellektusok párbeszéde jellemzi a belső viszonyokat, tradicionális értelemben vett nevelés sosem folyt. „Meghallgatjuk egymást, elmondjuk, hogy ki mit gondol egy adott ügyről, zeneműről.

Fülöp például sok mindent lefaragott rólunk, hiszen - szerencsére - ő egészen másképp szocializálódott, mint mi" - véli Klukon Edit. Valahogy az operaműfajra és Lisztre terelődik a szó. "Mindeddig nem sikerült felnőnöm a teljes értékű operába járáshoz, mivel a zene hallgatása minden egyéb érzékemet, így a látásomat is háttérbe szorítja. Ha viszont a szememmel figyelek, az a hallásomat homályosítja el - ezt pedig még kevésbé szeretném" - ismeri el Ránki Fülöp. A Müpa Ringje és Trisztánja azért tetszett, de a Wagner-előadásokra is elsősorban azért volt kíváncsi, hogy meggyőződjön róla, miért szerette Wagnert a 19. század nagy újítója, Liszt Ferenc. A Siegfried első felvonásából kiderül" - mondja. "Általában lebecsülik a fiatalkori, többnyire virtuóz Liszt-műveket - csatlakozik Ránki Dezső. - Igaz, hogy ezek közül sokat saját bevallása szerint is a közönség kielégítésére írt, de már itt is megjelenik számos későbbi zenei ötlet, újítás csírája."

"Itt van például a Malédiction, az 1830-as évek első felében komponálta, majd félretette, és az életében kiadatlan is maradt."- kapcsolódik vissza Fülöp. - Egészen megdöbbentő darab, a kezdetének sokkoló harmóniái különlegesek, a főtémája pedig megelőlegezi a Faust-szimfónia egyik lényeges momentumát. A cím nem Liszttől származik - teszi hozzá Ránki Dezső. A műben megjelenő karaktereket egy-egy szóval jelölte a kéziratban: büszkeség, álmok, könnyek, játék, átok - mivel ez utóbbit írta a darab elejére, a kiadó ezzel a címmel jelentette meg 1914-ben.

Az októberi fesztiválkoncert után az évad művésze A Zongora című sorozatban lép fel november végén. „A műsor első felében g-hangnemű szonátákat játszom, köztük egy Haydn-művet, a második részben Chopin 24 prelűdje hangzik el. A Dukay-kompozíciók mellett Haydn szelleme is átível az egész sorozaton. Keller Andrással, aki a február 8-i hangversenyen fogja a Concerto Budapest zenekart vezényelni, úgy állítottuk össze a programot, hogy két Haydn-szimfónia fogja közre Liszt Haláltáncát és Haydn D-dúr zongoraversenyét, valamint Dukay A lenyugvó Naphoz című zenekari alkotását. A május 19-i szólóestemen pedig csak Haydn-szonáták hangzanak el."

Tavasszal Ránki Dezső egyfajta Mozart-maratont játszik, két egymást követő vasárnapon négy-négy, összesen tehát nyolc zongoraversenyt, ugyancsak a Concerto Budapesttel, Keller Andrással. „Még sosem vállalkoztam ilyesmire" - jegyzi meg Ránki Dezső. Divatos kérdés: nem gondolt rá, hogy a bécsi klasszikusokat fortepianón játssza? „Ugyan mit lehetne hallani a Müpában egy fortepianóból? Kisebb teremben van létjogosultsága, különösen akkor, ha valaki ennek a hangszernek az avatott mestere, és nem csak „kirándul" errefelé. Az biztos, hogy bármin is játszunk, a korabeli stílust - már amennyire rekonstruálható - tanulmányozni kell, hiszen erre a zongoraelődre írták az akkori műveket. Fortepianón persze sok mindent meg lehet csinálni, amit mai zongorán nem, de ez fordítva talán még inkább igaz. Meg kell itt jegyeznem, nem szeretem maradéktalanul a mostani, modern koncertzongorákat. A konstruktőrök a hatalmas termekbe hatalmas hangú hangszereket próbálnak készíteni. Fizikailag is nehéz munka, sokszor kínlódás ilyenen játszani, és ez nem kedvez a finomságoknak. Mindazonáltal érzékelem az utóbbi években, hogy megpróbálnak ezen segíteni, mostanában könnyebben engedelmeskedő új zongorákkal találkozunk. Ilyen »kezesebb« instrumentum az is, amit legutóbb választottunk a Művészetek Palotája számára. Januárban éppen úgy érkezett meg, hogy Brahms B-dúr zongoraversenyét már azon játszhattam, és nagyszerűen éreztem magam."

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Hogyan válhat szemléletformálóvá egy kulturális esemény?

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 16-i adásában vendégünk lesz Fekete Péter, Göttinger Pál, Hamar Zsolt és Pataki András.