Klasszikus

Egyetlen hang

2004.02.12. 00:00
Ajánlom
– Ránki Dezső zongoraestje a Zeneakadémián – Nem mintha bármi jelentősége lenne, de Ránki Dezsőt még nézni is jó. Elég az a kimért elegancia és végtelen energiákat rejtő nyugodtság, amely lényéből sugárzik, az a kifinomultság és visszafogottság, amely a tekintetéből árad: és betölti a Zeneakadémia nagytermét a zene.

Koncertjének programja pedig olyan alaposan végiggondolt, s oly tudatosan felépített, hogy zenetudományi disszertációk sora kellene ahhoz, hogy a kiválasztott Bartók, Debussy és Liszt darabok kapcsolatrendszerét, rokonsági viszonyait, utalásait és egymással való kölcsönhatásait teljes mértékben feltárja. Zongorázásáról pedig még nem is beszéltünk.

Elsőként Bartók Mikrokozmoszának 6. füzetéből emelt ki hat tételt, melyek a keze alatt egyetlen hattételes ciklussá olvadtak össze, és az elemzőt a teljes koncertre ellátták munícióval: a Szabad változatok középrészének gyászos (lugubre) középrésze már előrevetítette Liszt Halálgondolájának kígyózó kíséretű hátborzongató dallamát, a Tört hangzatok váltakozva légies előadása Debussyt idézte, a Mese a kis légyről finom szellemessége a nem sokkal később hallott Jimbo bölcsődalához, a kis Debussy-lány posztó elefántjának altatójához kapcsolódott. A Kis másod- és nagy hetedhangközök földöntúli kromatikája a koncert második részében hallott Szabadban metafizikájára utalt előre, az Ostinato kristályosan áttetsző, kemény és csillogó interpretációja pedig Liszt Mefisztó-keringőjére mutatott rá. E hat tételt követte a Mikrokozmoszban található önálló ciklus, a Hat tánc bolgár ritmusban.

Biztosan lehetséges e Bartók-művek más felfogás, ízlés vagy zongorajáték szerinti előadása, művészileg és emberileg hitelesebb interpretációja azonban nehezen elképzelhető. A koncert első csúcspontja mégis Debussy Children’s Corner-ének varázslatos és lélegzetelállító megszólaltatása volt: Jimbo altatójának tökéletes formálását a kiselefánt pentaton mormogásától a tétel végi elalvásig, a kis pásztor furulyaszavának s a képzeletbeli táj színeinek megfestését vagy Colliwog bohóc cake-walk-jának humorát nem sokszor hallhatta a Zeneakadémia közönsége ilyen tökéletes előadásban. A Babaszerenád közben pedig az ember elcsodálkozott, hogy a pódiumon ülő nézők nem repülnek a magasba, mert a színpadon mintha megszűnt volna a gravitáció. Hihetetlennek tűnt, hogy ugyanazon a zongorán szólaltak meg nem sokkal korábban Bartók Ostinatójának elektromossággal töltött forte kalapácsütései, mint most Debussy szerenádjának légies pianissimója.

A szünetet követő részben két Bartók-ciklus – a Szvit (op. 14), illetve a Szabadban – keretezett négy késői Liszt-művet. Ismét megbizonyosodhattunk a közhely igazságáról, miszerint az öreg Liszt művei nagymértékben előlegezik a 20. század zenéjét. Az 1872-es Álomban (En rêve) vagy az ugyanabban az évben keletkezett Impromptu különös hangszínei és illékony hangzatai akár Debussy laboratóriumából is származhattak volna, míg a 4. Mefisztó keringő ridegen racionális tébolya Bartók Szvitjének allegro molto száguldását és a Szabadban utolsó tételét, a Hajsza vágtatását előlegezi. Zongorázásával Ránki ezeket az összefüggéseket – és ezeknél még jóval többet – minden e sorokhoz hasonló papírízű okoskodásnál világosabban elénk tárta. És nem véletlen, hogy a tomboló közönséget ráadásként Liszt Csárdás obstinéjával ajándékozta meg. Egy marslakó nyugodtan mondhatná e makacs csárdást akár a fiatal Bartók művének is.

De ha csak a koncert felépítésének zenetörténeti konzekvenciáiról vagy Ránki egyedülálló zongorázásáról lenne szó, éppen a koncert lényege sikkadna el. Szándékosan nem került szóba eddig Liszt Gyászgondolájának interpretációja. A velencei temetési menetek, a fekete lepellel letakart gondolák ihlette halálvízió előadásának sötétsége és transzcendens súlya egyszerre elfeledtetett minden történeti adalékot és zongoratechnikai trükköt: a színpadon ült egy ember a zongoránál és a halálról beszélt nekünk, a halált illető félelmeinkről és vágyainkról, a halál borzalmáról és nyugalmáról, arról a csodáról, hogy egyszer nem leszünk, s éppen ezáltal válik igazán fontossá az, hogy most vagyunk, hogy egyáltalán lehetünk. És amikor a darab végi kromatikusan ereszkedő akkordtömbökből egyszerre kivált egyetlen szólam, és e szólam tanácstalan imbolygása végül megállt egyetlen hangon, s ezt a G-hangot bátortalan mozdulattal a Giszre kötötte Ránki Dezső, a teremben megállt a levegő, s hálát adtam a sorsnak, nemcsak azért, hogy e világra születtem, de azért is, hogy ott ülhettem ezen az estén a Zeneakadémián.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.