Két fontos eredményről számolt be az évadhirdető sajtótájékoztatón a Nemzeti Filharmonikusok vezetősége. Nemrég megjelent lemezen Massenet Werther című operájának felvétele, amelyet az együttes 2023 februárjában rögzített Vashegyi György főzeneigazgató vezényletével, a francia romantikus zene népszerűsítését célul tűző Palazzetto Bru Zane-nel való együttműködés keretében. A közös munka folytatódik, erről a jövő szezon egyik bemutatója is tanúskodik. A másik fontos esemény a Nemzeti Filharmonikusok korábbi főzeneigazgatójához, Kocsis Zoltánhoz köthető: róla nevezték el a zenekar próbatermét, amely a mindennapi munkán túl a Próbatermi vendégség sorozatban is fontos szerepet játszik.
Herboly Domonkos főigazgató elmondása szerint ezzel egyszersmind lezárják a kiváló zongorista-karmester-zeneszerző elvesztése utáni gyászidőszakot,
a jövőben nem tartanak emlékkoncerteket halálának napján, november 6-án, hanem az életművére szeretnének koncentrálni születésnapja, május 30., a magyar klasszikus zene napja megünneplésével.
Bár az idei évad még különösen fontos koncerteket tartogat, hiszen hátra van még például Kobayashi Ken-Ichiro május 2-i hangversenye, már a jövő felé is tekint a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar: az együttesek meghirdették a 2024/25-ös évad koncertjeit, amelyek hat bérleti sorozatba rendeződnek, de bérleten kívül is számos különlegesség várja a közönséget. A hagyományos, szeptember 25-i évadnyitó hangversenyen Brahms és Bartók művei hangzanak el, Baráti Kristóf hegedűművész közreműködésével, Vashegyi György vezényletével. A főigazgató elmondta, nagy örömmel várja, hogy ő maga is részt vehessen a zenekar Bartók-előadásaiban. A karácsonyi koncerten a népszerű kortárs zeneszerző, James MacMillan Karácsonyi oratóriuma hangzik majd el, melyet a komponista fog dirigálni. A magyar klasszikus zene napján pedig Gyöngyösi Levente, Bartók, Weiner és Kodály műveit kínálja a zenekar, Balázs János zongoraművész közreműködésével és Keller András vezényletével, mivel az együttes továbbra is szoros kapcsolatot ápol a két másik állami fenntartású zenekarral, a Concerto Budapesttel, illetve a Szent István Filharmonikusokkal – akikkel a Nemzeti Énekkar is tervez közös koncertet jövőre.
Bérletsorozatok
Már Kocsis Zoltán művészeti vezetése alatt fontos szerepet játszott a Nemzeti Filharmonikusok műsorpolitikájában az opera műfaja. Ez a koncepció a közelmúltban Kossuth-díjjal kitüntetett Vashegyi György főzeneigazgatói tevékenysége idején is érvényesül. A 2024/2025-ös évad ismét három operaprodukciót kínál, 2:1 arányban a felfedezésre méltó, izgalmas ritkaságokat részesítve előnyben, ám egy népszerű slágert is bemutatva. Mindhárom est jellemzője, hogy a Nemzeti Filharmonikusok menedzsmentje az operák bemutatását nemzetközi szereposztással, világhírű énekesek szerződtetésével kívánja megvalósítani. November 6-án Bellini A kalóz, február 12-én Thomas Psyché, május 15-én Puccini Turandot című alkotását adják elő. A ritkán hallható bel canto alkotás főszerepében Kolonits Klárát hallhatjuk, partnerei Paolo Fanale, Alexey Bogdanchikov, Tötös Roland, Schöck Atala és Kovács István lesznek. A koncertet Dinyés Dániel vezényli. A Turandotban ismét Carlo Montanaróval dolgozik az együttes, a főszerepekben pedig Oksana Dyka, Alfred Kim és Selene Zanetti lép színpadra.
A külföldi sztárénekesek közönségvonzó jelenléte A kalóz és a Turandot esetében is meghatározó, a Psyché produkciója azonban teljes egészében rájuk épül: az előadás Hélène Guilmette, Michèle Losier, Tassis Christoyannis, Mercedes Arcuri, Antoinette Dennefeld, Artavazd Sargsyan, Philippe Estèphe és Christian Helmer közreműködésével büszkélkedhet. Ez a koncertszerű operaelőadás egyszersmind a mű magyarországi bemutatója is, amely a Nemzeti Filharmonikusok és a Palazzetto Bru Zane koprodukciójában valósul meg.
A Psyché immár a negyedik olyan mű, amelyet a Nemzeti Filharmonikusok a Palazzetto Bru Zane-nal folytatott együttműködés keretében mutat be,
Félicien David Herculanum, Jules Massanet Werther és Éduard Lalo Ys királya című alkotásai után. A koncerthez lemezfelvétel csatlakozik a Francia opera sorozat részeként, a Bru Zane Label kiadásában. A mű partitúráját a Palazzetto Bru Zane szerkesztette.
A Ferencsik bérlet, mint korábban, ezúttal is a bécsi klasszika felségterülete. Újdonság azonban, hogy a stílus legnagyobbjai, Haydn és Mozart (104., D-dúr, „London” szimfónia; 39., g-moll szimfónia; 100., G-dúr, „Katona” szimfónia; 82., C-dúr, „Medve” szimfónia; G-dúr szimfónia, K. 318; D-dúr, „Haffner” szimfónia, K. 385; G-dúr hegedűverseny, K. 216; D-dúr, „Párizsi” szimfónia, K. 297) mellett
ebben az évadban a korszak ritkábban játszott szerzői szerepelnek: hallhatjuk Asioli és Viotti, Cherubini, Rigel és Gossec, Humel és Krommer műveit.
Sőt, a bérlet harmadik hangversenyén, január 20-án Mozart B-dúr szerenádja (K. 361), a nevezetes „Gran partita” társaságában olyan művek szólalnak meg, mint Massenet A szűz (Le Vierge) című oratóriumának egy zenekari tétele, A Szűz utolsó álma, és Schönberg Megdicsőült éj című opusának vonószenekari változata. A kulcsfogalmak, amelyek e tematikus koncert műsorszámait összekapcsolják: az éjszaka és az átszellemültség. Az I Barocchisti együttes nagy tapasztalatú régizenész karmestere, Diego Fasolis érdeklődéséhez illő klasszikus műsort vezényel, ugyanezt teszi a hegedűsként is kiváló (és szintén a historizmus világából érkező) Julien Chauvin is, amikor Mozart és Haydn zenéje mellett a bécsi klasszikusok francia kortársainak műveit ismerteti meg a közönséggel – mindkét minőségében. A zenekar régi barátja, François Leleux Mozart, Krommer, Hummel és Haydn muzsikáját tolmácsolva nemcsak a karmesteri pálcát veszi majd kezébe, de oboáját is, amelynek páratlan virtuóza.
A Kocsis és a Lukács bérlet a repertoár gazdag sokszínűségével a zeneirodalom csillapíthatatlan étvágyú mindenevőit látja el értékes szellemi táplálékkal, előbbi inkább a nemzetközi sztárok, míg utóbbi a hazai nagyságok vendégszereplésére épül. A Kocsis bérlet három hangversenyt kínál: november 24-én Brahms, Strauss és Berlioz művel hangzanak el Lawrence Foster vezényletével, majd március 2-án Wagner-Chausson-Bartók művek csendülnek fel Marlis Petersen előadásában. A kiváló német szoprán a szezon utolsó szabad hetét tartotta fenn az együttesnek, nagy megtiszteltetés, hogy eljön – emelte ki Vashegyi György, aki dirigálni is fogja a koncertet. Március 27-én Dohnányi-, Bartók- és Beethoven-műveket hallhat a közönség Jean-Efflam Bavouzet zongorakíséretével, szintén a főzeneigazgató vezényletével.
A Lukács bérlet mindhárom koncertjén egy-egy kortárs magyar művet is meghallgathat a közönség. December 3-án a Pesti Vigadóban, Kecskés D. Balázs Brácsaversenye hangzik el Szűcs Máté szólójával, Rajna Martin vezényletével. A műsor további részében Kodály és Dvořák művei hallhatók. Vajda János Titanic című szimfonikus költeménye február 20-án hallható, Richard Strauss, Dvořák és Schubert társaságában, a koncertet Kovács János dirigálja, közreműködik Pasztircsák Polina szoprán. A sorozat harmadik, április 3-i koncertjén Kovács Zoltán Álomtáncok című klarinétversenye hangzik el, Varga Gábor szólójával. A Szabó Sipos Máté vezényelte hangversenyen Dvořák, Fauré és Debussy alkotásai is felcsendülnek.
A Nemzeti Filharmonikusok intézményi keretei között a Somos Csaba karigazgató vezetésével dolgozó Nemzeti Énekkar részben a Nemzeti Filharmonikus Zenekarral együttműködve, oratorikus alkotások közös előadására felkészülve végzi művészi munkáját, részben a zenekartól függetlenül hoz létre önálló produkciókat. A 2024/2025-ös évad Pászti bérlete mindkét modellre kínál példát. A Pesti Vigadó dísztermében, november 9-ére tervezett esten Ima és fohász címmel kizárólag a cappella kompozíciók szólalnak meg: zsoltárok és más vallásos szövegek megzenésítései – köztük ritkaságok is – olyan szerzők műhelyéből, mint Heinrich Schütz, Andreas Hammerschmidt, Johann Michael Bach, Schubert vagy Rahmanyinov.
E koncert különlegessége, hogy a produkciókra a kórus kiválasztott tagjai készítik fel az énekkart, így a különböző műsorrészek művészeti vezetését más és más muzsikusok kapják.
A Pászti bérlet két további hangversenye nagy oratorikus művek megszólaltatását ígéri: március 10-én Haydn A teremtés című oratóriuma hangzik fel Vashegyi György vezényletével, világklasszis külföldi énekesek, a kiváló francia szoprán, Mélissa Petit, a Magyarországon gyakran hallható Bernhard Berchtold és a német bariton, Thomas E. Bauer közreműködésével. Április 10-én pedig egy estén két francia különlegességet ismerhet meg a közönség Somos Csaba vezényletével: Maurice Duruflé Requiemjét és Debussy Szent Sebestyén vértanúsága című kísérőzenéjét.
A Próbatermi vendégség bérletének mindhárom eseménye tematikus hangverseny: az első délutánon Telemann, Bach és Händel zenéje szólal meg A német barokk csúcsai címmel, a másodikon Maurice Ravel kamaraművei kerülnek terítékre abból az alkalomból, hogy a nagy francia impresszionista 150 éve született, míg a harmadik alkalommal az elmúlt negyedszázad magyar kamaraműveiből hangzik fel válogatás.
Vendégszereplések
Egy nagy zenekar és kórus életében a hazai fellépések mellett a külföldi koncertek és hangversenykörutak is fontosak. A Nemzeti Filharmonikusok és elődje, az Állami Hangversenyzenekar fennállásának több mint száz esztendeje alatt Európától Amerikán át a Távol-Keletig számtalan nagy sikerű külföldi vendégszereplésen adott számot tudásáról. Nem sokkal a 2024/2025-ös évad kezdete után a teljes hangszeres és vokális együttes Bécsbe utazik, hogy Elisabet Strid, Láng Dorottya, Bogdan Talos, Johannes Kammler és Nagy Zoltán, valamint a Bécsi Staatsoper Gyermekkórusának közreműködésével, Vashegyi György vezényletével október 8-án megszólaltassa Liszt Ferenc egyik legjelentősebb művét, a nagyszabású és ritkán hallható Szent Erzsébet legendáját. A fellépés zenetörténeti jelentőségű helyszíne a legendás Musikverein patinás Aranyterme lesz. Négy nappal később, október 12-én az oratóriumot változatlan előadógárdával egy másik nagy presztízsű európai hangversenyterem, az amszterdami Concertgebouw közönsége is meghallgathatja. A műsor Budapesten a Liszt Ünnep nyitókoncertjeként csendül fel.
Az októberi bécsi látogatást az évad folyamán még két további vendégszereplés követi a Musikverein falai között:
két nappal a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében megvalósuló magyarországi bemutató után, február 14-én a Psyché előadógárdája Bécsben szólaltatja meg Ambroise Thomas operáját.
Hasonlóképpen a március 2-án, a Müpában felhangzó Wagner–Chausson–Bartók-műsor (Előjáték és Izolda szerelmi halála a Trisztán és Izolda című operából, A szerelem és a tenger költeménye, Concerto) is Bécsbe utazik az est szólistájával, a világhírű német szopránnal, Marlis Petersennel. Akárcsak Budapesten, Bécsben is mindkét estén Vashegyi György áll a karmesteri pulpitusra. Szintén Vashegyi György, valamint Somos Csaba vezényletével tervez a Nemzeti Énekkar és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncerteket október 22-én és 23-án Szatmárnémetiben, Nagyváradon és Kolozsváron – e fellépések végleges műsoráról a későbbiekben születik döntés.
Az évad bérleteiről és koncertjeiről itt érhető el további információ. >>>
Fejléckép: Nemzeti Filharmonikusok (fotó/forrás: Csibi Szilvia / Nemzeti Filharmonikusok)