Klasszikus

„Együtt erősebbek vagyunk”

Interjú Gilbert Vargával
2018.12.21. 06:35
Ajánlom
Magyarországon egyedülálló módon a következő három évben két, egyenrangú vezető karmester áll majd a Pannon Filharmonikusok élén. A Bogányi Tibor mellé álló magyar származású, de nemzetközi hírű dirigenssel, Gilbert Vargával beszélgettünk.

Sokfelé dolgozott már a világban, miért döntött úgy, hogy Magyarországon szeretné folytatni a pályáját?

Olyan, mintha hazajönnék. Az elmúlt öt-hat évet Ázsiában töltöttem, ami nagyon más világ, és megerősítette bennem az érzést, hogy a melegség, otthonosság érzésére vágyom. Én a zenélés európai módját ismerem, értem igazán.

Zenészcsaládból származik, felmerült valaha, hogy más pályát válasszon?

Nem a családom, az apám miatt: én voltam az, aki mindenképpen zenével akart foglalkozni. Először hegedűművésznek készültem, de fokális disztónia miatt huszonkét évesen abba kellett hagynom a hangszeres játékot. Ennek a rendellenességnek az a következménye, hogy amikor a zenész nyomást akar gyakorolni a húrra, az ujja hirtelen begörcsöl. Amikor kiderült, hogy nem lehetek hegedűs, leültem, írtam egy listát mindazokból a munkákból, amelyek zenével kapcsolatosak.

Mindig is nagyon szerettem a kottát, mert olyan, mint egy térkép.

Gyermekkoromban, Svájcban a kis szobámban szokásom volt elképzelni, hogy elutazom Ausztráliába, Chilébe. Láthatja az ember a térképen, hol vannak a hegyek, a folyók, egy nagyváros – vajon milyen lehet? Megmozgatja a fantáziát. A kotta is ilyen, miközben csak kis jelek egy papíron, ránézve az ember magában hallja a zenét. Mikor meg kellett hoznom a döntést, felidéztem magamban mindazokat a csodás pillanatokat, amelyeket gyerekkoromban a kottának köszönhettem. Úgy döntöttem hát, megpróbálom a vezénylést. Apám jó barátja volt Franco Ferrara karmester, így nála kezdtem tanulni. Sokat segítettek a hegedűs tapasztalatok, a zene ismerete, és az a képesség, hogy bele tudom érezni magam a zenészek helyzetébe. De egyáltalán nem biztos, hogy egy jó hangszeresből jó karmester is válik.

GilbertVarga07CFelixBroede-163953.jpg

Gilbert Varga (Fotó/Forrás: Felix Broede )

Hogyan kell elképzelni az Ön és Bogányi Tibor közötti vezető karmesteri munkamegosztást?

Vannak karmesterek, akik mindenáron ragaszkodnak a hatalmukhoz, ők egy ilyen helyzetet nem tudnának elfogadni. De se Tibor, se én nem vagyunk ilyenek, így nincs abból probléma, hogy rivalizálni próbálnánk, elfogadjuk egymás döntéseit, igényeit, így lehet igazi partnerként együtt dolgozni. Olyan ez, mint a kisgyereknél, ha csak az egyik szülő mond valamit, lehet, hogy figyelmen kívül hagyja, de ha azt a másik szülő is megerősíti, már sokkal erősebben hat.

Mivel mindketten a minőségre törekszünk, együtt erősebbek vagyunk.

Milyennek írná le a Pannon Filharmonikusokat? Melyek a zenekarnak az erős vagy esetleg a gyenge pontjai?

Egyáltalán nem látok gyenge pontokat, inkább lehetőségeket a fejlődésre. A növekedésnek nincs felső határa. Egy szinten maradni nem lehetséges, ha az ember pusztán arra törekszik, rögtön elkezd hanyatlani. Csak úgy lehet fenntartani egy szintet, ha folyton fölfelé törekszünk. És akkor még magasabbra is el lehet jutni. Horváth Zsolt igazgató és a társulat azt akarta, hogy én is csatlakozzam, ez annak a jele, hogy ők is a fejlődést akarják.

Vannak már konkrét tervei a zenekarral kapcsolatban?

Nincsenek különleges terveim, szeretnék építeni arra, ami már létezik és nagyon jó, és folytatni, ami eddig történt. Ez a legjobb, amit az ember tehet, mint a kisgyereknél, a szülő azt akarja, hogy fejlődjön, nincs szükség pontosabb célokra, például hogy melyik egyetemre akarják bejuttatni. A cél a növekedés: szeretném az együttes élvonalbeli helyzetét egyértelműsíteni, és a nemzetközi törekvéseinek lendületet adni.

Létezik a zenén kívül más tevékenység is, amiből inspirációt tud meríteni?

Sokat olvasok. Az utóbbi időben Stefan Zweig-műveket.

Gilbert Varga lesz Bogányi Tibor mellett a Pannon Filharmonikusok vezető karmestere

Kapcsolódó

Gilbert Varga lesz Bogányi Tibor mellett a Pannon Filharmonikusok vezető karmestere

A magyar származású karmestert szerződtették jövő évtől a Pannon Filharmonikusok vezető karmesterének három évre az együttest immár nyolcadik éve vezető rezidens dirigens, Bogányi Tibor mellé.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Venczel Vera

A Jászai Mari-díjas színművész idén márciusban töltötte be 75. életévét. Több mint ötven éven át volt a Vígszínház tagja, halálának hírét színháza tette közzé.
Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Az ítélet harsonái – emlékezés Verdi gyászmiséjével

Halottak napjához közeledve Verdi nagyszabású gyászmiséjét, a Requiemet adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar a Müpában, a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti vezényletével.
Klasszikus videó

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.