Klasszikus

Együttállás, együttélés

2014.06.13. 06:58
Ajánlom
Ha Richard Strauss-év van, és egy zenekar nyakra-főre Richard Strausst játszik, az biztosan hat az együttesre. Pláne ha van egy jó karmester is mindehhez. KRITIKA

Megtanulni Richard Straussul? Ez elég tág fogalom: a 150 éve született zeneszerző hosszú élete folyamán elég sokfélét alkotott. Ezt mutatja a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának (gyengébbek kedvéért: az Opera együttesének) évfordulós koncertje is. A német mester korai, 17-18 évesen írott Szerenádja például remek kis mű (ha nem is kis remekmű), de teljesen más világ, mint amiről a szerzőt ismerjük. A tizenhárom hangszeres igazán egy csapatot alkot (a kezdő Richard Strauss alighanem ebben előlegzi meg leginkább az érettet), s bár a fafúvóké a prím, a kürtök adják alájuk a puha párnát, mely az egész mű hangulatát adja. Ebben egyébként rokon a Szerenád a Gran Partitával, a 13 fúvósra írott Mozart-szerenáddal, ahol más összetételű basszusalap fölött bontakoznak ki más fafúvók. E misztikus hangzáskép nagy figyelmet és mély összjátékot igényel, amit a Pinchas Steinberg vezényelte együttestől meg is kaptunk. A logikus, gondosan megrajzolt előadásban némi extra figyelmet érdemelt volna az intonáció (esetleg a hangolás).

Négy utolsó énekében az öreg Strauss részint visszakacsint régi énjére, részint nincs már mit mutogatnia, bizonygatnia, vagyis azt írja le, amit igazán mondani szeretne. Az eredmény egy nosztalgikusan áttört, egyszerre századfordulós és modern remekmű. Az est énekes szólistája, Ricarda Merbeth, aki operaénekesnek is nagyon jó, alighanem ezt érezte meg, s ezúttal igazi dalénekesi erényeit mutatta meg. Elsőre nagyon szép mély lágéi tűntek ki, ám a magasban sincs gondja. Ezek "csak" adottságok (no meg folyamatos és rengeteg munka), a zenei kultúrához viszont alighanem az életkor is kell egy kicsit. Az igazán jó előadáshoz pedig kell egy jó zenekar is. Az Opera zenekara remekül kísért, és külön ki kell emelni a szólóiban (is) fantasztikus koncertmestert, Soltész Ágnest. Annál is inkább, mert az Operaház honlapja szerint "zenekari művész", akinek ha a nevére kattintunk, nem történik semmi, és a környezetemben lévő ismerősök - zenészek, kritikusok - sem ismerik. Pedig kéne. Tehát: Soltész Ágnes, jegyezzük meg. És zárójelben azt is, hogy a Négy utolsó ének teljes vonóskara azért ennyire messze nem volt tökéletes, főleg a hegedűk szóltak szét itt-ott. Viszont a mély szólamok kiemelkedően kellemes hangzást nyújtottak, s ez a szép mély tónus az egész koncertet uralta (annyira, hogy kicsit gyanakszom az akusztikára, én ugyanis a terem bal szélén ültem, lehet, hogy a csellók-bőgők, kontrafagott(ok) ott "tükröződtek" a leginkább). Az azért tény, hogy szünet után a Zarathustrában sokkal jobb zenekart kaptunk: egységesebb hangképet, nagy, de nem iszonyatos csúcspontokat, érzéki pianissimókat, intim kamarazenélést (Soltész Ágnes, mondom!). A mű közepi fúgában egyetlen egyszer megtört a lendület, de oda se neki, ettől ez nagy előadás volt, melyben olyan részletekre is kénytelenek voltunk figyelmezni, melyek más előadásban háttérben maradnak. Holott ehhez a műhöz kell a bátorság, épp amiatt, hogy itt-ott hajlamos elszállni - de a Filharmóniai Társaság Zenekarában a bátorság és a tudás is megvan. Ezúttal hadd emeljem ki a rezeket (inkább a kürtöket-harsonákat, kicsit kevésbé a trombitákat).

Hogy ráadásként a Hétfátyoltáncot kaptuk, az cseppet sem meglepő. Nem volt nehéz kitalálni, hiszen Steinberg ezt, a Salomét hozta a Strauss150-re. Meg hát az első mű utáni hosszú átrendezéskor a trombita is ezt gyakorolta a színfalak mögött (ami nem valami profi dolog). Ebben a műben már egyértelműen Steinberg volt a főszereplő, mondhatnám, az előadás rá is volt rendezve. Tudni kell, hogy általában is hajlok arra, hogy a karmestert tegyem felelőssé jóért-rosszért, de hát Pinchas Steinberg esetében kevésbé meglepő, hogy ért Strausshoz, és jó teljesítményre bír egy együttest. A reveláció sokkal inkább az volt, hogy ez az együttes káprázatos sziporkára volt képes. Richard Straussul tanultak meg? Vagy Steinbergül? Vagy épp azt a sokféleséget sajátították el, mely Strauss (és Steinberg) sajátja? Talán mindegy is, de opera-előadásokban is egyre többször lehet dicsérni az Opera zenekarát, ami nyilván nem egyetlen előadás, még csak nem is egyetlen fesztivál eredménye. Márpedig a jó operaház a jó zenekarra épül - aki nem hiszi, kérdezze meg Soltit.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A végzet asszonya élete végéig díva maradt

A magyar femme fatale emigráns éveiben ritkán mutatkozott, nem járt társaságba - saját, régi filmjei viszont hipnotikus erővel hatottak rá.
Klasszikus

Zaklatási botrány rázza meg a finn Sibelius Akadémiát

Egy finn lap szerint a helsinki zeneművészeti akadémia működéséhez tartozik a szexuális zaklatás és a növendékek megalázása.
Plusz

Megalakult a Nemzeti Kulturális Tanács

Megtartotta alakuló ülését az Országgyűlés által tavaly decemberben kihirdetett törvény alapján életre hívott testület.
Klasszikus

Börtönbe megy a nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatott komolyzenét

A liverpooli nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatta a ClassicFM-et, azt mondta a bírónak, verjék csak láncra. Huszonnégy hétre tették hűvösre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Sulyok Tamás karmester

Életének 90. évében elhunyt Sulyok Tamás magyar karmester, tanár. A Győri Filharmonikus Zenekar egykori igazgatóját otthonában érte utol a halál február 4-én – tudatta a szomorú hírt a társulat vezetőségével a karmester lánya, Sulyok Márta.
Klasszikus videó

Hegedűn játszott az agyműtétje közben, a sebész elveszett Mahlernél

Egy 53 éves brit muzsikus agyműtéten esett át. A hangszerét is vinnie kellett az operációra, hogy az orvosok ellenőrizni tudják, ne sérüljenek az agy más részei a beavatkozás közben.
Klasszikus bűnügy

Börtönbe megy a nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatott komolyzenét

A liverpooli nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatta a ClassicFM-et, azt mondta a bírónak, verjék csak láncra. Huszonnégy hétre tették hűvösre.
Klasszikus mozart

Egész nap Mozart zenéje szól a tavasz első napján

Egy nap, tíz koncert a Concerto Budapesttel! Március 1. vasárnap délelőtt 11-től este 10-ig kizárólag Mozart zenéje tölti meg a Zeneakadémia koncerttermeit.