Klasszikus

„Együttest vezetek, ehhez értek, erre születtem” – interjú Bakó Leventével

2021.07.14. 15:50
Ajánlom
Felelevenítettük az általa vezetett Ewald Rézfúvós Együttes parádés indulását és tisztáztuk nevük eredetét Bakó Levente trombitaművésszel. A kvintett július 17-én Tatán lép fel a Klassz a pARTon! fesztiválon.

Huszonöt éves az Ewald Rézfúvós Együttes. Honnan kapta a nevét?

Amikor 1998-ban, huszonegy évesen nagy meglepetésre megnyertük a franciaországi Narbonne rézfúvóskvintett versenyen – ez a mi műfajunk olimpiája –, még az volt a nevünk, hogy a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Rézfúvós Együttese…

Ez, már megbocsásson, mégsem olyan dögös.

Kérdezte is a titkár, hogy ezt írja rá az oklevélre? Akkor határoztuk el magunkat az Ewald mellett, akit már akkor is nagyon szerettünk.

Kicsoda is ő?

Victor Ewald szentpétervári zeneszerző volt a századfordulón, ő írta azt a négy gyönyörű, romantikus kvintettet, amit sokáig az elsőnek tartottak ebben a műfajban. Amikor nevet választottunk, róla tudtunk, azóta azonban még sokakat felfedeztünk. Francia kollégák segítségével találtuk meg Jean François Victor Bellon tizenkét darabját, amelyeket 1850 körül komponált, fel is vettük őket a Hungarotonnál. Ezek promenádzenék, parkokban, pavilonokban hangzottak el, és a műfaj különösen népszerű volt a németeknél a 19. században. De hogy messzebb menjünk az időben, Bach lipcsei főtrombitása, Gottfried Reiche is írt rézfúvós együttesekre. És hadd ne soroljam tovább, milyen gazdag a repertoár. A mi küldetésünk az volt, hogy ne átiratokat, hanem eredetileg is rezekre írt alkotásokat adjunk elő.

217397752_4408174469227196_2656674611136396497_n-162539.jpg

Az Ewald Rézfúvós Együttes

Jelenleg Ön, Tarkó Tamás, Sonkovics Lóránd, Magyar Péter és Peresztegi Attila az együttes tagjai. Ez az eredeti felállás?

Az eredeti csapatból már csak ketten vagyunk Tarkó Tamással, de azt hiszem, hogy ez nem meglepő. Amikor húszévesen az ember együttest alapít, még nem gondolkodik azon, hogy ezt csinálja-e huszonöt év múlva is.

A huszonöt viszont szép kerek szám. Megünnepelték?

Nem tartottunk jubileumi koncertet, és nem csak a kényszerszünet miatt. Én magam nem szeretem az évfordulós koncerteket, azok mindig túl hosszúak, fárasztók, az ember azt sem tudja, mit mutasson magából, és olyankor a szakmabeli közönség úgysem mondja el a véleményét.

Úgy tudom, hogy noha ez egy öttagú együttes, Ön egyértelműen zenekarvezető, teljes felelősséggel vállalja a feladatot. Miben nyilvánul ez meg?

Meg szokták kérdezni tőlem, hogy „maga nem vezet autót?” Erre azt mondom, nem, én zenekart vezetek. Ehhez értek, erre születtem.

Sok együttes tűnik el azért, mert a vezető nem tudja, nem érzi, hogyan kell művészileg irányítani, valamint – ez sem elhanyagolható! – menedzselni egy csapatot, amelyik rendszeresen koncertezik, jelen van és nem felejti el a közönség.

Egészen zavarbaejtő volt az a díjeső, ami érte az együttest, itthon Liszt-díjjal és Artisjus-díjakkal tüntették ki. Miben segített?

Nekünk még szerencsénk volt, mert amikor megnyertük a Narbonne-t, az például az országos sajtót is érdekelte. Ma ez máshogy van. Ha egy csapat versenyt nyer, és utána nem jelentkezik magától mindenféle orgánumoknál, akkor nem lesz belőle hír. A kétezres évek elejére a mi karrierünket berúgták ezek a versenyszereplések, hívtak minket rádióhoz, stúdiófelvételeket készíteni, koncertezni, nem is csupán itthon, hanem Nyugat-Európában is.

116870880_3287158161320580_1904253826937308450_n-163913.jpg

Bakó Levente (Fotó/Forrás: Oláh Gergely Máté / Klassz a pARTon!)

Mi változott a zenei szakmában az elmúlt 25-30 évben? És melyik irányban?

Évtizedekkel ezelőtt az átkosban nem engedtek sok műfajt érvényesülni. Mára kinyíltak a határok, és megnyíltak a műfaji határok is a szó nemes és kevésbé nemes értelmében is. Soha nem voltam híve a „bezzeg a mi időnkben”-filozófiáknak, hiszen abból nem lehet várat építeni. Úgy gondolom, a klasszikus zenészeknek meg kell tanulniuk, hogy felvegyék a versenyt azzal a sok ezer stílussal, ami ma jelen van.

Azért tűzbe hozza Miles Davis, Louis Armstrong vagy Wyton Marsalis, nem?

Hogyne! Ezt már elmondták nálam sokkal okosabb emberek is, de én is úgy gondolom, hogy csak jó és rossz zene létezik.

A trombitának elég jól áll a jazz. Nem vonzotta a műfaj?

Megvallom őszintén, bennem nincsen meg az a flexibilitás, ami ennek a műfajnak a sajátja. Emlékszem, még a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarával adtuk elő Gershwin Kék rapszódiáját, Ligeti András vezényelt, Vukán György ült a zongoránál… Aki egy frázist megnyújtott éppen az én trombitaszólóm előtt. Nem éreztem kényelmesen magam, úgy éreztem, kiesett a kezemből a szituáció irányítása.

Vezényel is, a Szabolcsi Koncertfúvós Zenekar művészeti vezetője. Ugyanakkor rengeteg karmester keze alatt dolgozott, jelenleg az Óbudai Danubia Zenekarban játszik. Tanult azoktól a dirigensektől, akikkel összehozta az élet?

Héja Domonkos keze alatt nőttem fel, amiért a mai napig hálás vagyok neki. Egy koncert után, 1999-ben kínálta fel nekem, hogy jöhetek a Danubiához. De a meghatározó nevek közül nem hagyhatom ki Lukács Ervint, Medveczky Ádámot, Kovács Jánost, Vajda Gergelyt sem. Leginkább a hangszeres karmestereket kedvelem, úgy érzem, ők tudják azt, amit csak zenekari zenészként lehet megtanulni.

116792827_3287163051320091_4972509763241574507_n-162951.jpg

Az Ewald Rézfúvós Együttes (Fotó/Forrás: Oláh Gergely Máté / Klassz a pARTon!)

Milyen műsor hangzik el az Ewalddal a Klassz a pARTon fesztiválon?

Könnyű, nyári koncert lesz. Először operarészletek csendülnek fel Rossinitől, Verditől, Bizet-től, aztán reneszánsz és barokk művek, majd könnyedebb muzsikák Gershwinig. Szokták mondani, hogy a műsorszámok között standup-előadást tartok. Nos, ez megtisztelő túlzás, de valóban szoktam néhány mondatot szólni a műsorszámok között. Ennek praktikus oka is van, a rezeseknek ugyanis szüksége van egy kis pihenésre két darab között. Azt is megtanultam, hogy okosan kell a programot felépíteni, szükség van a csendesebb, lírai momentumokra is, azok nélkül a hallgató könnyen úgy érezheti a felénél, hogy eltelt a zenétől.

Az Ewald Rézfúvós Együttes fellépései a Klassz a pARTon fesztiválon:

  • július 17. 20.00 Tata, Esterházy-kastély, park
  • július 27. 20.00 Balatonszárszó, Központi Strand

A fesztivál programjairól honlapjukon, Facebook-oldalukon, valamint a Fidelio különszámában olvashat.

A fesztivál főtámogatója:

Szerencsejatek_Zrt-131644.jpg

Szerencsejáték Zrt.

Szerző: Csabai Máté

Fejléckép: Valuska Gábor

Támogatott tartalom.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Ezek a hibák a bizalmat rombolják” – a Magyar Színházi Társaság válaszokat vár a Kolibri Színház ügyében

A szervezet nyílt levelet fogalmazott meg Hankó Balázs miniszter felé, írásukban egyebek közt arra kérik a tárcavezetőt, adjon választ arra, miért Zalán Jánost nevezte ki a Kolibri Színház élére, miközben a társulat túlnyomó többsége nem az ő pályázatát támogatta.
Színház

Mundruczó Kornél rendezése Németország legjobb előadásai között

A Proton Színház Parallax című előadása Németországban versenyben van a 2024-es év legjobb előadása címért. A produkcióra január 15-ig lehet szavazni.
Színház

Gyévuska – a Pintér Béla és Társulata ikonikus előadása az Átriumban

Több mint húsz éve mutatta be a Pintér Béla és Társulata Gyévuska című előadását – a nyolc fős zenekar közreműködésével játszott zenés darab immár az Átriumban látható.
Vizuál

5+1 kiállítás, amit még láthatunk januárban

Gyűjtögető szerzők, kínai étkezéskultúra, pillanatképek a sarkvidékről – cikkünkben az e hónapban még megnézhető kiállításokból válogattunk. 5+1 utolsó esély januárra.
Plusz

2025-ben először lett transznacionális kulturális főváros: Gorizia

Goriziát jó hetven évvel ezelőtt választották ketté, egyik része Olaszországhoz, a másik Szlovéniához tartozik. A két rész az Európa Kulturális Fővárosa címnek köszönhetően idén újra egyesül.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Újabb Príma Donnák lépnek fel az Eiffel Műhelyházban

Tokody Ilona január 18-án Puccini-dalokkal lép a közönség elé, míg Rost Andrea február 7-én kedvenc operarészletei mellé operett- és musicalszámokat is válogatott műsorába.
Klasszikus ajánló

Bach bűvöletében – Százhúsz éves a Lutheránia

Bach Karácsonyi oratóriumára várja az érdeklődőket a Lutheránia Ének- és Zenekar január 12-én, vasárnap este 18 órától a budapesti Deák téri evangélikus templomban. Vezényel Kamp Salamon Kossuth-díjas karnagy.
Klasszikus ajánló

Mesés környezetben hallgathatjuk a FAB muzsikusait

A Fesztivál Akadémia Budapest éves programsorozatában igazi unikum a tavaly útjára indított Winterfest, amelyet idén második alkalommal rendeznek meg január 24–26. között a festői fekvésű Lillafüredi Palotaszálló történelmi tereiben.
Klasszikus hír

Rajna Martin lesz a Luxemburgi Filharmonikusok zeneigazgatója

A fiatal dirigens, a Győri Filharmonikusok vezető karmestere és a Magyar Állami Operaház első karmestere a 2026/27-es évadtól tölti majd be a pozíciót.
Klasszikus ajánló

Derecskei András Kantátáját mutatják be a Zeneakadémián

A zeneszerző új műve az Ómagyar Mária-siralomból merít, a január 12-i ősbemutatón a Szent István Filharmonikusok és Subedi Anna énekművész működik közre, a karmester Ménesi Gergely.