Klasszikus

Eklektika

2003.12.09. 00:00
Ajánlom
Épp azon gondolkodtam, hogy illik Brahms Schönberghez és Stravinskyhoz, hogy passzol Ravel Spanyol rapszódiája Sibelius Hegedűversenyéhez, s arra jutottam, Brahms Párkák énekében kórus is szerepel, míg Sibeliusnál hegedű, Sibelius északi, Ravel pedig nem, Stravinsky pedig épp ellenkezőleg.

A koncertet záró ráadás előtt Kocsis Zoltán maga is felhívta a figyelmet arra, hogy mennyire eklektikus műsort hallhattunk a Nemzeti Filharmonikusoktól december 6-án a Zeneakadémián.
Van ilyen, s ha hatvan-nyolcvan évvel ezelőtti koncertműsorokat böngészünk, a mostani nem tűnik hosszúnak, még a ráadásként eljátszott Boleróval együtt sem. Mostanában viszont szokatlan ez a fajta szerkesztés stiláris és mennyiségi szempontból egyaránt. Cserébe olyan műveket hallhattunk, melyek ritkán hangzanak el, különösen hangversenyteremben.

Számomra az igazi élmény a Nemzeti Énekkar megszólalása volt: a Brahms- vagy a Stravinsky-mű (Csillagarcú) nyitótaktusai ezen belül is kiemelkedően szóltak, s amit érdemes kiemelni: Brahmsban németes, Stravinskynál oroszos hangzást produkáltak az énekesek. Igen virtuóz volt Schönberg Op.28-as Három szatírájának az előadása is, ahol a kamaralétszámra redukált kórust mindössze néhány hangszer kísérte. E három darab azért különösen nehéz, mert a szatírikus hangvételnek a nem egykönnyen blattolható kottafejeken kell átjönnie, amihez nemcsak jó szövegmondás szükséges, hanem átélés is – a kórus tagjain nemcsak hallhattuk, hanem láthattuk is: értik a művet. Ezzel együtt elgondolkodtató a Nemzeti Énekkar életkori összetétele, különösen a női szólamoknál látszik az utánpótlás hiánya. Egyelőre nincs baj, bár a Brahms-mű előrehaladtával a fáradt, túlképzett (olykor áriázó) női szólamok gyengítették a nyitó taktusok varázslatos élményét – talán érdemes lenne fiatalítani.

Bizonyára az én hiányosságom, hogy Sibeliust nem tudom szeretni.Újra és újra megpróbálok megbarátkozni vele, de nem tehetek róla: másodrendű zenének tűnik szinte valamennyi műve. A szombat este Szergej Krilov szólójában megszólaló Hegedűverseny sem változtatta meg a nézetemet, hogy e mű hosszú unalmak közt néhány hatásvadász melódiából áll. Ezek a nekibuzdulások igen szépen sikeredtek a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, Krilov mesteri szólójátékával azonban valami baj volt: bár a zenekar nem szólt harsányan, a szóló nem jött át eléggé. Talán a hangszer nem megfelelő? Nem tudom, a ráadásként elhangzó Bachban igazán szépen hallhattuk, hogy Krilov mennyire érti a zenét, s az a technikai tökéletesség is feltűnt, melyben pl. a vonóváltásokat abszolut nem lehet hallani, mégis kevésnek tűnt a hang, még e szólóban is.

A zenekar hangzása annál jobban tetszett: különösen Ravel Spanyol rapszódiája sikeredett kimondottan színpompásra – amit két okból is elvárhatunk. Egyrészt Kocsis mostanában maga is hangszerelt Ravel- és Debussy-műveket, amihez a szerzők saját hangszerelései szolgáltatták a mintát – a Spanyol rapszódia pedig a raveli hangszerelés magasiskolája. Másrészt – ha már szó esett a hangszerek minőségéről – ne feledjük: a Nemzeti Filharmonikus Zenekar ma az anyagilag legjobban eleresztett hazai együttes, akiknek nincsenek hangszergondjaik (nem beszélve arról, hogy a kottapultok mögött valóban a zenekar alkalmazottai ülnek) – bár a szép hangzásnak ez csak az egyik feltétele. Úgy tűnik, a többi feltétel: a hangszeres tudás, a karmesteri munka, a pillanatnyi diszpozíció is adott volt szombat este, ám a ráadásként elhangzó Boleróval külön kell foglalkozniunk (ha már ilyen hosszú ráadást választott Kocsis).

E mű előadásainak legelső felvételét Piero Coppola vezényli (a szerző jelenlétében). Igazi „kócos” előadás, a ritmusok hozzávetőlegesek, a szólók a kottából kiindulva meglehetősen improvizatívek. Az előadás mégis remek. Az NFZ szombaton elővezetett Boleróját ehhez az előadáshoz hasoníltanám, nagyon jóindulatú közelítéssel. Ha azonban észreveszem azt, ami a zenekarban zajlott: például a csellisták összenevettek, mikor az oboa „kacsát” fújt, s ehhez veszem Kocsis szóbeli bevezetését (előző turnéjukon állandó műsorszám volt a Boléro), akkor kénytelen vagyok arra gondolni: darabtemetést hallhatott a nagyérdemű. E műfajnak sajátos, íratlan szabályai vannak: szabadabb, olykor szabadosabb előadás, szöveges műveknél szövegvariációk, spontán rögtönzések is „beleférnek”, mégis: az eredmény nem lehet rossz. A darabtemetés akkor jó, ha a közönség nem vesz észre semmit, csak a felszabadultságot. A Boléróban is voltak ilyen pillanatok, amikor a vízilabdamérkőzések drukkerkórusa („játszik a csapat”) juthatott eszünkbe – mert minden fésületlenség ellenére a mű táncos (de nem feszes) alapkarakterét hozta ki a szokatlan előadás. Sajnos azonban úgy tűnt, az önfeledtség annyira felülkerekedett, hogy a karmester maga is alig vette észre, hogy már az utolsó variációnál járunk (mely nem volt több, mint az előzőek), ettől aztán a mű vége elfelejtett elszállni, ami némiképp lelőtte a poént.

Így viszont az előadásmódok eklektikája is teljessé vált, ha vélhetőleg nem is ez volt a cél.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.