Klasszikus

Elegendő ok

2004.02.24. 00:00
Ajánlom
Valószínűleg az is elég ok, hogy az ember régi lemezeket, vagyis új lemezeket, de régi felvételeket hallgasson, ha azok jók. Persze, múzeum, nem a zene miatt, mert mondjuk egy Schubert-dalnál érvényesebbet nem lehet írni, de az előadás miatt. Nincs olyan régi énekes, akiről azt lehet hinni, hogy akár tegnap is elénekelhette ezt a dalt a stúdióban. Annyit változott közben az ízlés, hogy a felvétel kora viszonylag pontosan meghatározható.

Az is elég ok, ha Elisabeth Schwarzkopf énekel a lemezen. Nem a legmegnyerőbb személyiség, de mégis: élő legenda, kilencven felé közeledve is aktív, néha mesterkurzust tart, és ez alkalomból hihetetlenül megkínozza a növendékeket, de biztosan igaza van. Nem a legmegnyerőbb múlt, mert hát Schwarzkopf 1941-ben lépett be a náci pártba, amikor már nehéz volt arra hivatkozni, hogy ki tudta azt, kérem, mi lesz ebből. Könnyen lehet, hogy ő az egyetlen, akit ilyen múlttal lovagnővé ütött az angol királynő, de hát csak tudta, mit csinál. És még csak nem is a legmegnyerőbb hangszín: fent kicsit éles, lent kicsit fullad, nem olyan óriási az ereje sem, de a kifejezőkészség mindenért kárpótol.

Ha viszont Schwarzkopf Schubertet énekel, akkor fölösleges óvatosan köszörülgetni a torkot meg fület-orrot piszkálni. A Schubert-dalok alapvetően férfihangra íródtak, a szerelmes szövegekben többnyire hölgyek után epednek, kisebb tehát nők számára a választék. Amit lehet, azt Schwarzkopf elénekelte. Pedig az Erlkönig egy énekesnőnek szinte megoldhatatlan, mert a hang színe nem változik olyan könnyen és természetesen, mint egy férfinál, és három szereplőt meg egy narrátort kell előadni. Schwarzkopf kényszeres hangszínváltások nélkül, főleg az éneklés intenzitásával, dinamikával, tempóváltásokkal oldotta meg. Nagyszerű. És ahogy a legendás Edwin Fischer kíséretére reagál, ahogy a bozontos szemöldökű öreg zongorahangjai megszólalnak az énekben, az pontosan az, amiért kitalálták a hangrögzítést. Őrizni, ahogy tudtak, ahogy csinálták. Vagy ahogy Schwarzkopf Gerald Moore-ral a Vadrózsát énekli. Ezerszer lágyabban, puhábban, finomabban, mint egy évtizeddel később Fischer-Dieskau ugyanezzel a kísérővel.

Schubert-dalokat énekelnek azóta is szopránok. Ki jobban, ki kevésbé. Csak valahogy mindegyik énekesnő öt-hat (vagy egy-két) dal után egysíkúvá válik, fönt szól a hang, lent a zongora, minden tudható, előre kiszámítható és egyforma. Hiába telt el ötven év a felvételek óta, azóta sem született ezeknél jobb. És ez tényleg elegendő ok arra, hogy meghallgassuk.

(Schubert: 24 Lieder – EMI, 2004)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kiderült, mit gondol a Metropolitan Opera főigazgatója az énekesekről

Tizenhárom éve áll a New York-i operaház élén, Peter Gelb mindennel találkozott már.
Klasszikus

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.
Vizuál

Illusztrátoroktól kérhetsz személyre szóló rajzot karácsonyra

A legviccesebb kérésekről vagy a legemlékezetesebb kliensekről kérdeztük az illusztrátorokat a Pagony lassan hagyományosnak számító karácsony előtti jótékony rajzolása kapcsán.
Vizuál

Elfajzott művészet a javából – Vaszilij Kandinszkij

Olyan művészetet akart teremteni, amely megszabadul a tárgyi ábrázolásból. A szovjetek elől Németországba menekült, a nácik elől Franciaországba. 75 éve hunyt el Vaszilij Kandinszkij.
Tánc

"Nem hiszek abban, hogy ütni-verni kell a táncosokat" – Interjú Aradi Máriával

Aradi Mária nemrég ünnepelte a 75. születésnapját, de ma is rendületlenül dolgozik a Magyar Nemzeti Balett betanító balettmestereként. Nagyívű balett-táncosi pályájáról szerényen beszél, a jelenkori tendenciákról pedig határozott véleménye van.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.
Klasszikus konferencia

Mi a helyzet a nőkkel a zenében?

Január 8-án és 9-én, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében szimpóziumot rendeznek a fenti kérdés megvitatására.