A tavaly februári sikeres bemutatkozó koncertjével rögtön a köztudatba berobbanó Studio 5 programjában nem ígér kevesebbet, mint hogy hidat képez a tradíció és az innováció között. Az öt fiatal zeneszerzőből (Bella Máté, Kutrik Bence, Solti Árpád, Varga Judit, Virágh András Gábor) álló csoport kiemelt célja, hogy szélesebb közönség számára elérhetővé tegye a kortárs zenei kultúrát.
Fontosnak tartják egy olyan értő fiatal közönség kinevelését, akik tisztában vannak saját zenei hagyományuk értékeivel.
Éppen ezért a Studio 5 tudatosan szakít a kortárs zenei közegre jellemző klisékkel, és rendhagyó helyszínen, valamint kevésbé jellemző apparátussal jelentkezik idén ősszel. A Magyar Rádió Énekkara és Virágh András Gábor, a Szent István Bazilika orgonaművésze szólaltatja meg az új műveket. A produkciónak a CAFe Budapest keretein belül a Szent István Bazilika ad otthont.
A Bazilika hatalmas tere a mennyei hosszúságú visszhang révén válik igazán érzékivé.
A zeneszerzők többnyire nem is kalkulálnak ennyire intenzív hangzó környezettel. A Studio 5 vegyeskarra és orgonára írt műveiben azonban nagyon is épített a Bazilika zenei adottságaira. A tradíció és az innováció szellemiségének megfelelően a Bazilika szakrális közegében ősi latin nyelvű liturgikus szövegekre és az elmúlt három évszázad verseire komponált kórusművek, valamint egy, az ökumenikus dallamkincsből építkező szóló orgonamű hangzik majd el öt fiatal zeneszerző tollából, akik egymástól eltérő eszközökkel fogalmazzák meg zenei gondolataikat.
Solti Árpád A Last Statements (Végakaratok) című műve a halállal való elkerülhetetlen szembenézésének drámai pillanatait kívánja megjeleníteni a texas-i büntetés végrehajtás két női-, illetve két férfi halálraítéltjeinek utolsó szavaival.
Ehhez társul Jézus hét utolsó szava, aki sorsközösséget vállalt a bűnösökkel, ezzel megváltva őket. Bella Máté Béke című vegyeskari műve szövegének alapjául Juhász Gyula azonos című költeménye szolgált. A vers üzenete a komponista értelmezése szerint az, hogy egy borzalmakkal teli időszak után is fontos a megbocsájtás, csak így lehet egy békésebb és boldogabb jövőben élni.
Virágh András Gábor Hét Korálmeditációja az ökumenikus dallamkincs egy-egy gyöngyszemét dolgozza fel J. S. Bach korálfeldolgozásainak mintájára. Varga Judit Pocket Requiem című alkotása apró tételek, gondolatok sora.
Egyaránt szól az életről és a halálról.
Ugyanez a kettősség jellemzi a zenei anyagot és a kórushasználatot is: a hagyományos textúrák mellett jelen van egy modern, kísérletező hangzásvilág is. Elhangzik végül Kutrik Bence In paradisum című kórusműve, amely a latin nyelvű, egyházi szöveg személyes értelmezéséből jött létre, s a középkori vokálpolifónia hangzásvilágát dolgozza fel a jelenkor kortárs eszközeivel.