Klasszikus

Elhunyt Kováts Barna

2005.11.28. 00:00
Ajánlom
Nyolcvanöt éves korában elhunyt a magyarországi klasszikus gitározás első jelentős képviselője, Kováts Barna. A művészt november 23-án Salzburgban érte a halál.

Kováts Barna gitárjátékát minden valószínűség szerint a Claudio Abbadoval készített A sevillai borbély című opera felvételéről ismerhetik a legtöbben. Az 1971-ben, Londonban készített lemez – és az azt megelőző fellépések – Kováts Barna pódiumi pályafutásának végét jelezték; az ekkor ötvenegy éves, a salzburgi Mozarteum gitárprofesszoraként tevékenykedő mester mögött ekkor már figyelemre méltó előadóművészi, pedagógusi és zeneszerzői teljesítmények álltak.

Mikor az 1920-as évek végén megkezdte gitártanulmányait, az akkori Magyarországon még nem volt kitaposva a professzionális klasszikus gitározás felé vezető út. Így maga is nagyrészt autodidakta módon tanult, mint a nagy példakép: Andrés Segovia. Az 1940-es évek elején Lajtha László és Szervánszky Endre zeneszerzésóráit látogatta, legelső fennmaradt szerzeményei is ebből az időből valók. Már tizennyolc éves korában a Magyar Rádió szólistája lett (csak húsz évesen érettségizett le). 1946-tól a Nemzeti Színház szólógitárosa, 1947-től pedig az újonnan alakult Nemzeti Bábszínház fuvolás-gitárosa és zenei vezetője lett, ezzel – tudomásunk szerint - az első főállású gitárművésszé vált Magyarországon.

1952-től a Fővárosi Zeneiskola Szervezet óradíjas tanáraként működött, ezzel a legjelentősebb fővárosi zeneiskola klasszikus gitár szakának alapító tanárává vált. Mielőtt 1956 végén a nagy kivándorlási hullám őt is elsodorta volna, megírta és kiadta az első jelentős magyar gitáriskolát, amely Bartók és Kodály szellemében vezeti be a tanulót a gitározás művészetébe. Szerepe felbecsülhetetlen a hazai gitároktatás módszertanának kialakulásában, s egyben letette a hangszer hazai kultúrájának alapjait is. Néhány hónapos franciaországi tartózkodása alatt felvételeket készített vele több rádió- és televízióállomás (Nancy, Párizs). Az Erato lemezkiadó vállalat felkérésére két szólólemezt készített, amelyeken saját művei és feldolgozásai közül is rögzített néhányat.

1957-58-ban Venezuelában tevékenykedett koncertgitárosként, szerepléseinek egy részét caracasi rádió- és televíziófelvételek őrzik. 1959-től ismét Európában – először Bécsben, majd Salzburgban – tartózkodott; az utóbbi városban 1972-ig folyamatosan felfelé ívelő előadóművészi pályát futott be. Számos német és osztrák rádió- és televízióadás, valamint nagyobb európai városokban rendezett koncertek fémjelzik ezt az időszakot. 1960-tól rendszeres szereplője volt a "musica nova” koncertsorozat előadásainak, amelynek célja kortárs szerzők műveinek megismertetése volt. E hangversenyek alkalmával saját művei mellett más szerzők gitárdarabjainak, köztük Cesar Bresgen gitárversenyének és Frank Martin Quatre piéces bréves (1961) című művének bemutatása is sorra került. Szerzeményeit ettől kezdve rendszeresen publikálta a Schott's Söhne, az Edition Modern, az Editio Musica és az Editions Max Eschig kiadóknál. Mindemellett 1961-től egészen 1989-ig vezette a főiskolás gitárosok és lantosok képzését.

Kováts Barna technikai felkészültsége és rendkívüli muzikalitása magyarországi felvételeit hallgatva is nyilvánvaló, s méltán sorolható korának legtehetségesebb gitárművészei közé. Bár a gitárirodalom legnehezebb műveit játszotta, nem volt a hétköznapi értelemben vett virtuóz alkatú gitáros. Játékát sokkal inkább mély, intellektuális tartalom jellemezte. Távol állt tőle magabiztos technikai tudásának öncélú csillogtatása. Széles hangszerkezelési eszköztárát minden esetben a zenei mondanivalónak rendelte alá. Sőt, magát a gitárt is csupán egy eszköznek tartotta a sok közül, amely a zene közlésére való. Így alakult ki dinamikailag és hangszínek tekintetében is oly változatos előadói stílusa, mely a művész gondolatainak minden apró rezdülését képes volt közvetíteni. Művei szintén mentesek a semmitmondó külsőségektől, sokkal inkább egy elmélyült filozófus gondolatainak hű tolmácsolói. Magyarországon a folklorista stílus, Ausztriában a "musica nova" irányzat képviselőjeként igen értékes pedagógiai és előadási művekkel gazdagította a gitár 20. századi irodalmát; ezek nagy része ma még csupán kéziratban létezik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallange. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Klasszikus óbudai danubia zenekar

Baráth Emőke és az Óbudai Danubia koncertjét közvetítjük élőben

Pénteken este Händel műveiből ad koncertet a világszerte ismert magyar énekesnő az ÓDZ kíséretével. Ha nem tud ott lenni a BMC-ben, kövesse az eseményt a Fidelio Facebook oldalán.
Klasszikus magazin

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.
Klasszikus ajánló

Könnyed kortárs kalandok az Óbudai Társaskörben

A Budapest Saxophone Quartet szaxofonosaival folytatódik a kortárszenei sorozat, először ad magyar nyelvű sanzonestet Szilágyi Enikő, lesz filmvetítés, visszatérnek Seress Rezső-slágerei, nem maradnak el az operarészletek, lesz medley és mashup – az Óbudai Társaskör februári kínálatából szemezgettünk.
Klasszikus ajánló

Berlioz ritkán hallható brácsaversenyét adja elő Szűcs Máté

A Harold Itáliában is elhangzik a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, amelyet a Müpa után a Pesti Vigadóban is megismétel az együttes.