Kurtág Márta 1927. október elsején született Esztergomban. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán szerzett zongoraművész diplomát Antal István és Hernádi Lajos tanítványaként, kamarazene mesterei Weiner Leó és Mihály András voltak. Kadosa Páltól magánúton összhangzattant, formatant és zeneszerzést tanult.
1953 és 1963 között zongorát tanított a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában, 1972-től pedig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Tanárképző Intézetének korrepetitor-tanáraként dolgozott.

Kurtág György és felesége, Márta a zeneszerző 90. születésnapjára szervezett koncerten a Zeneakadémián (Fotó/Forrás: Mudra László / Zeneakadémia)
Több mint hetven éven át volt Kurtág György társa az alkotásban és az életben is.
Rendszeresen koncerteztek közösen, Kurtág kompozíciói mellett gyakran megszólaltatták Bach koráljainak négykezes átiratait is. A BMC Információs Oldala szerint (ahol az elhalálozás dátuma is először megjelent) olyan neves fesztiválokon és koncerttermekben léptek fel, mint a Palais Garnier (Festival d’Automne à Paris), a Piano aux Jacobins (Párizs), a Théàtre du Jeu de Paume (Aix-en-Provence), a Jerusalem Music Center, az Aldeburgh Festival, a Library of Congress (Washington), a Carnegie Hall (New York), a Tonhalle (Zürich), a Mozart-hét (Salzburg) vagy a Bécsi Ünnepi Hetek.
Kurtág György a Heti Válasznak adott korábbi interjúban így avatott be munkamódszerükbe: „Úgy kell elképzelni az életünket, hogy ülünk egymás mellett egy-egy karosszékben a pianínó előtt, és komponálok. Ha valami a fejemben elkészül, eljátszom magamnak, majd neki is, és ő megmondja, hogy jó, vagy nem jó.
Ő az első szűrő, akin át kell mennie minden zenémnek.
Bárki másnak csak azután mutatom meg, ha az ő tetszését már elnyerte. Márta jobban érti a komponálást, mint én.”
2017 februárjában férjével megkapták életművükért a Franco Buitoni-díjat. Az elismerés alapítója és kurátora, Mitsuko Uchida akkor így méltatta a házaspárt: „Intenzív, rejtélyes, sötét, túlvilági és bensőséges – ezek a kifejezések jutnak eszembe Kurtág György zenéje kapcsán. Ő maga inspiráló és szenvedélyesen őszinte ember, a zenéjén mindazonáltal átsüt a mély szeretet. Ez talán a feleségével, Mártával való rendkívüli kapcsolatának megnyilvánulása. Aki hallotta a Kurtág házaspárt négykezest játszani, tudja, hogy mire gondolok."
„Tudomásul kell venni, hogy a házasság nem puszta életforma; amíg tart és működik, egyben megbonthatatlan – hogy mennyiben szükségszerű, ez most mellékes – közösséget jelent a felek közt. Tetszik, nem tetszik, két világ olvad eggyé, s ebben a közegben a házastárs ilyen-olyan szinten akarva-akaratlan beépül a másik fél egyéniségébe, világképébe, nemkülönben – értelemszerűen – a produktumaiba is” – írta róluk Kocsis Zoltán a Holmiban 2010-ben.
Tavaly mutatták be Kurtág György első operáját, a Samuel Beckett-dráma alapján készült Végjátékot, amelynek elkészültében Kurtág Márta segédkezett. „Végül nem egyszerűen gondolatai voltak a hangszerelésről, ő komponált” – mondta a férj a New York Times-nak, mire Márta így szólt közbe: „Ez némi túlzás.”
Az opera elkészülte kettejük kapcsolatában is nagyon fontos.
„Mi vagyunk a Végjátékban” – mondta Kurtág. Mire Márta hozzátette: „Ez a mi végjátékunk.”
"Gyászolunk egy nagy muzsikust, egy csodálatos embert, Kurtág György ihlető társát. Inspiráló és szenvedélyesen őszinte ember volt, akinek
a zenéhez való viszonyán átsütött a mély szeretet, s aki számára a zenélés morális attitűdnek számított"
- nyilatkozta ifj. Kurtág György, megerősítve, hogy édesanyja, Kurtág Márta október 17-én elhunyt.
Fejléckép: Kurtág György és Kurtág Márta (fotó: Marjai Judit / BMC)
(via Editio Musica Budapest, Slipped Disc, BMC)