Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

2018.11.11. 09:45
Ajánlom
Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Vashegyi György és együttesei, a Purcell Kórus és Orfeo Zenekar 2014 óta a Versailles-i Barokk Zenei Központtal (CMBV) együttműködve több francia barokk operaritkaságot mutattak be. 2017 tavaszán Jean-Philippe Rameau Naïs című operáját adták elő a Müpában. 2018 májusában a Glossa kiadónál jelent meg a műből készült kétlemezes album, amelyet a nemzetközi sajtó kiváló kritikái mellett több rangos díjjal is elismertek.

A Purcell Kórusnak ez már nem az első megmérettetése a francia zenében, és nyelvtudása méltó a legnagyobb dicséretre

– írta Laurent Bury, a francia Forum Opéra kritikusa.

GCD-924003-front_HD-090348.jpg

A Naïs című album. (Fotó/Forrás: Glossa Music)

„Hogyan lehet ma koncerttermi körülmények között megfelelni a Naïs kihívásainak, amelyeket az opera igen szerény, de Rameau zseniális zenéjétől mégis elbűvölő cselekménye támaszt? Vashegyi György élénk, kifinomult és formateremtő lendületet visz a darabba, ahogyan kiemeli a különböző zenekari szólamokat, a közjátékok és táncok karakteréhez ütemezi azok kísérőzenéit, és olyan, rendkívül árnyalt dinamikai érzékkel vezeti az énekeseket, mely az utolsó hangig fenntartja a hallgató figyelmét. [...] A nyitány és prológus elején összecsapó istenek földrengető erejét a színekben gazdag Orfeo Zenekar és az elszánt Purcell Kórus kölcsönzi” – írta Jean-Pierre Sicard a ResMusica.com-on.

„Vashegyi György fenséges, rugalmas és drámai gesztusaiban feltűnik a (stílusát tekintve a maga korában teljességgel besorolhatatlan) Rameau-ra jellemző tiszta, légies karakter […] A zenekar értelmes játékmódja elragadóvá teszi e „pastorale héroïque”-ot, hősi pásztorjátékot, és feltámasztja a legnagyobb olümposzi isteneket, Neptunuszt, Plútót és Jupitert” – írja Hugo Pabst a Classique News hasábjain.

Michel Parouty, a lemezt díjjal is kitüntető Opéra Magazine kritikusa ezt írta a lemezről: „Egy lelkes Purcell Kórus, egy szikrázó Orfeo Zenekar – a vonósok lágyak, a mély fúvósok kifogástalanok, a fuvolák elragadók. Már a nyitánytól kezdve megmutatkozik Vashegyi György törekvése a hangzás kiegyensúlyozottságára és a hangszeres anyag finomságára; a vezénylete dinamikus, változatos, színes, ésszerű módon energikus, ugyanakkor képes a gyengédségre.”

A lemez híre Németországba is eljutott, Wolfgang Schicker, a BR Klassik kritikusa ezt írta:

Vashegyi György a Purcell Kórussal és az Orfeo Zenekarral együtt mutatja meg azt, amit annak idején Rameau legélesebb kritikusa, Rousseau így fogalmazott meg: »Senki nem értette jobban az ellentétek művészetét.«

De miért jelent nagy feladatot a francia barokk szerző operája?

Jean-Philippe Rameau életének legsikeresebb szakaszában, az udvari zeneszerzői státusz kezdetén, 1749-ben komponálta a Naïst, mely „Az opera a békéért” alcímet viseli (a prológ az 1748-as aacheni békekötésnek állít emléket). Egyik legfőbb különlegessége műfaja: e prológusból és 3 felvonásból álló „pastorale héroïque” („hősi pásztorjáték”) átmenet az általában 5 felvonáson át kibontott cselekményszállal, kidolgozott karakterekkel bíró „tragédie lyrique”, valamint a balettekkel és kórustételekkel tarkított „opéra-ballet” közt. Előadása igen nagy kihívást jelentett a címszerepet éneklő Chantal Santon-Jeffery szoprán és a magashangú tenor, Reinoud Van Mechelen (Neptune) számára. Florian Sempey és Thomas Dolié baritonok hathatós támogatására, az Orfeo Zenekar virtuóz játékmódjára és a Purcell Kórus – mostanra vitathatatlanná vált – francia barokk stílusismeretére is nagy szükség volt, hogy az álruhába bújt, szerelmi bánatban szenvedő istenségről, félreértett próféciáról és olümposzi játszmákról szóló, 18. századi mese teljességében és sikeresen szólalhasson meg.

2017_VashegyiGyorgy_palcaval_honlapra-135619.jpg

Vashegyi György (Fotó/Forrás: Zempléni Fesztivál)

A díjak

A lemez által szerzett szakmai elismerések közül kiemelkedik a Német Hanglemez-nagydíj (Preis der Deutschen Schallplattenkritik), melyet a Purcell Kórus és Orfeo Zenekar a 2014-ben lemezre vett Les Fêtes de Polymnie című, szintén Rameau-opera Glossa-albumával is kiérdemelt már. Szintén nem az első alkalom, hogy a párizsi Opéra Magazine kritikusai díjazták Vashegyi Györgyöt és együtteseit: a Les Fêtes de Polymnie és az Un Opéra pour Trois Rois című lemezek után a Naïs-album is megnyerte a rangos operai szaklap Gyémánt Nagydíját (Diamant de l’Opéra).

Már kész is van a következő album

Vashegyi György együttesei és a CMBV közti együttműködés a francia barokk gyöngyszemeinek újrafelfedezése terén nem ért véget: 2018 tavaszán koncerten adták elő és lemezre is rögzítették Rameau opéra-ballet-ját, a Les Indes Galantes-ot (mely album terv szerint 2019. elején jelenik meg), ez év szeptemberében pedig 250 év után először szólaltatták meg a 18. századi francia operaszínpad egyik legsikeresebb művét, Charles-Hubert Gervais Hypermnestre című operáját – az érdeklődők hamarosan ezt is lemezen hallhatják.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Venczel Vera

A Jászai Mari-díjas színművész idén márciusban töltötte be 75. életévét. Több mint ötven éven át volt a Vígszínház tagja, halálának hírét színháza tette közzé.
Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Az ítélet harsonái – emlékezés Verdi gyászmiséjével

Halottak napjához közeledve Verdi nagyszabású gyászmiséjét, a Requiemet adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar a Müpában, a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti vezényletével.
Klasszikus videó

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.