Klasszikus

Elkapva

2016.04.23. 09:38
Ajánlom
Többnyire azt hallani impresszárióktól és zenei ügynökségek képviselőitől, akiknek igencsak nagy rálátásuk van a mai „zeneiparra”, hogy karriert csinálni a klasszikus zenében (zsákszámra nyert versenyek és jól kiépített kapcsolati tőke mellett) ma kizárólag szólisták tudnak, kamarazenei formációk tekintetében pedig csak a vonósnégyes életképes műfaj. Nos, ezek a szakemberek még lehet, hogy nem hallottak a Trio Catchről.

Ha belegondolunk, a klarinét-cselló-zongora apparátus klasszikus repertoárja igen csekély (persze ami van, például a Beethoven- és a Brahms-trió, zseniális), de annál több kompozíció született erre a felállásra a XX. és a XXI. században. Németország valahol mindig is klasszikus zenei nagyhatalom volt, a kortárs zenének pedig egyik legtermékenyebb táptalaja, elég, ha csak

Trio Catch

Trio Catch

a Kölni Rádióra gondolunk, amely több XX. századi zeneszerzőnek volt kísérletező terepe, köztük Stockhausennek és Ligetinek. Így történhetett, hogy az Európai Hangversenytermek Szervezetének (ECHO) németországi tagjai, azaz Dortmund, Köln, Baden-Baden és Hamburg koncertközpontjai egyöntetűen a hamburgi székhelyű együttest, a Trio Catchet delegálták az idei Rising Stars turnéra (tagjai: Pecze Boglárka – klarinét, Eva Boesch – cselló, Sun-Young Nam – zongora), akik, a fentebb említettek értelmében többnyire a XX. század második feléből és az elmúlt másfél évtized terméséből válogatták össze műsoraikat, amellett, hogy a klasszikus gyöngyszemek is elhangzottak. A 2009-ben, az Ensemble Modern frankfurti akadémiáján megalakult trió nagy sikerrel mutatkozott be Budapesten is idén márciusban, április 14-én pedig – ugyancsak a sorozat keretében – a bécsi Konzerthaus Schubert-termében léphettek fel.

Az angol reneszánsz népszerű virginalista-szerzőjének, John Bullnak két billentyűs darabját is átírta a trióra a Karlsruhéban élő magyar zeneszerző, Illés Márton, amelyek közül az In nomine VI meghitt kezdetnek bizonyult: az egyszerűnek ható, ám effektjei miatt intonációjában egyáltalán nem könnyű kompozíció finom pianói és végtelen ívei teremtettek lélegzetvisszafojtott atmoszférát. A három hangszer fület gyönyörködtető elegyet alkotott, a cselló sordinós hangja pedig kifejezetten historikus, viola consort-hangzást juttatott eszembe.

Trio Catch

Trio Catch

Leoš Janáček népszerű, bár oly gyakran nem hallható műve, a csellóra és zongorára komponált, Berengyej cárról mesélő Pohádka nem sokkal azután keletkezett, hogy a zeneszerző elvesztette Olga lányát. Eva Boesch és Sun-Young Nam előadásában ihletett pillanatoknak lehettünk tanúi: míg a zongora fátyolos, lebegő játéka a darab lírai vonalát erősítette, addig a csellón inkább földhözragadtabb, drámaibb hangokat hallhattunk, bár ezek a hangok lehettek volna valamelyest zengőbbek, testesebbek. A félidőt Pecze Boglárka zárta Karlheinz Stockhausen Der

Pecze Boglárka

Pecze Boglárka

kleine Harlekin című darabjával, amelynek nagytestvérét, a Harlekint a szerző Suzanne Stephens számára írta, megkomponált ritmikus dobogással és tulajdonképpen teljes koreográfiával. A szerző meghagyta annak a lehetőségét, hogy a klarinétos tablajátékos vagy más ütős kíséretével játssza el tisztán csak a zenét, de Pecze Boglárka nemcsak kifejezően klarinétozott – hol futva vagy akár fekve is! – és fölényesen eljárta az előírt lépéseket, de mindezt Harlekinnek öltözve: színes bohócdresszben, fehérre festett arccal tette, kiegészítve a pontos instrukciókat sajátos mimikával és gesztusokkal, többször is megnevettetve a közönséget. Akár finálénak is beillett volna. De nyilván nem a trió koncertjén.

Az együttes a második részt a másik John Bull-feldolgozással folytatta: az In nomine XII előadásáról is hasonlókat mondhatok: lenyűgözött, ahogyan végig egy viszonylag halk hangtartományban bontakozott ki, haladt előre a darab. A közönség soraiban jelen lévő osztrák zeneszerző, Johannes Maria Staud a Trio Catch felkérésére, a Rising Stars sorozatra komponálta Wasserzeichen (Auf die Stimme der weißen Kreide II) című művét. Az izgalmas, nehezen beskatulyázható vagy akármi máshoz hasonlítható darab gyakran beszédszerű, deklamatív stílusával fogott meg, továbbá formai arányaival és gesztusaival, amelyeket a fiatal muzsikusok nagyszerűen mutattak meg, főleg a basszusklarinét és a zongora gyors hangulat- valamint játékmód-váltásai maradtak emlékezetesek. Koncertjét a Trio Catch klasszikus „slágerrel”, a nevében is slágerre utaló Beethoven-művel, a Gassenhauer-Trióval fejezte be, nyomatékosítva meggyőződésüket, mely szerint kortárs művek se lennének a klasszikus repertoár nélkül.

Az első tétel legnagyobb előnye játékossága volt, pergő futamokkal és robbanásszerű sforzandókkal téve élettelivé az előadást, a lassú tétel bámulatos pillanatokat tartogatott – ó, az az érzékeny maggiore-minore váltás és a cselló korábban hiányolt teltsége a mély regiszterekben! –, a finálé pedig, ahogyan a szünet előtt is, érzékletesen bizonyította, hogy humorérzék nélkül nem érdemes zenélni. 

Az együttes magyar tagjával ide kattintva olvashat interjút.

Ezt a ráadással fejelték meg, hiszen Pecze Boglárka fel is konferálta a minden bizonnyal valaha hallott legrövidebb darabot: Franco Donatoni alig félperces szösszenetét, az 1998-ban komponált Ellyt, amely tömörsége okán második ráadásnak is megkapó, hovatovább, elkapó volt: Trio Catch – nomen est omen.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Művészeit díjazta a Magyar Állami Operaház az évadzáró gálán

308 operaházi, 63 Eiffel műhelyházas és 9 Erkel színházi nagytermi előadásán mintegy 300 ezer nézőt fogadott 141. évadában a Magyar Állami Operaház. Az intézmény a Csillagóra gálán díjátadóval összegezte az évadot, ami azonban még augusztus közepéig tart.
Klasszikus

Hat magyar zongorista vehet részt a Bartók Világverseny élő fordulóiban

A több mint 51 ezer euró (20 millió forint) összdíjazású, zongoristáknak rendezendő szeptemberi megmérettetés rangos nemzetközi zsűrijének elnöke a New York-i Juilliard School tanszékvezetője, Yoheved Kamplinsy lesz.
Klasszikus

„Ha nagy művészek mellett állsz a színpadon, az megváltoztatja a perspektívádat” – beszélgetés Abouzahra Amira hegedűművésszel

Kisgyerekkora óta ismeri a hazai közönség a fiatal hegedűművészt, Abouzahra Amirát, aki idén az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima díjban részesült magyar zeneművészet kategóriában.
Vizuál

Magyar Mozgókép Fesztivál: a Hogyan tudnék élni nélküled? kapta a legjobb játékfilm díját

Orosz Dénes zenés vígjátékát több kategóriában is elismerték. A szemle gáláján díjat érdemelt ki többek között a Véletlenül írtam egy könyvet, a KIX, a Holnap meghalok, a Cipők és Paták, valamint az Ők tudják, mi a szerelem című alkotás is.
Zenés színház

15 sor zenés színház: Együtt! – Szentivánéji álom

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő írás a Magyar Állami Operaház és négy művészeti egyetem Együtt! című produkciójáról szól. 15 sor zenés színház.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A 75 éves Magyar Rádió Énekkara Jubileumi Oratóriumbérlettel várja a közönséget

A Magyar Rádió Énekkarának Jubileumi bérlete a két nagy romantikus oratórium, Mendelssohn Paulusa és Liszt Ferenc műve, a Christus mellett számos különlegességet tartogat: így Kurtág György kantátáját és Gyöngyösi Levente karácsonyi oratóriumát.
Klasszikus ajánló

Négy ősbemutatóval várja a közönséget jövő szezonban a Savaria Szimfonikus Zenekar

A szombathelyi együttes 2025/26-os évadában koncertet szentel a százéves Kurtág Györgynek, a modern és a kortárs zene különlegességei mellett számos közönségkedvenc darabot játszanak, és kiváló fiatal művészek is együtt muzsikálnak majd a zenekarral.
Klasszikus ajánló

Fókuszban Bartók, Kurtág és a nagy mesterek öröksége – már kaphatók jegyek a Concerto Budapest új évadára

Június 23-án 12 órától elérhetők a jegyek a Concerto Budapest 2025–26-os évadának koncertjeire. A következő szezon a zenekar történetének egyik legsokszínűbb, legizgalmasabb időszaka lesz.
Klasszikus hír

Hat magyar zongorista vehet részt a Bartók Világverseny élő fordulóiban

A több mint 51 ezer euró (20 millió forint) összdíjazású, zongoristáknak rendezendő szeptemberi megmérettetés rangos nemzetközi zsűrijének elnöke a New York-i Juilliard School tanszékvezetője, Yoheved Kamplinsy lesz.
Klasszikus interjú

„Ha nagy művészek mellett állsz a színpadon, az megváltoztatja a perspektívádat” – beszélgetés Abouzahra Amira hegedűművésszel

Kisgyerekkora óta ismeri a hazai közönség a fiatal hegedűművészt, Abouzahra Amirát, aki idén az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima díjban részesült magyar zeneművészet kategóriában.