Klasszikus

Elkapva

2016.04.23. 09:38
Ajánlom
Többnyire azt hallani impresszárióktól és zenei ügynökségek képviselőitől, akiknek igencsak nagy rálátásuk van a mai „zeneiparra”, hogy karriert csinálni a klasszikus zenében (zsákszámra nyert versenyek és jól kiépített kapcsolati tőke mellett) ma kizárólag szólisták tudnak, kamarazenei formációk tekintetében pedig csak a vonósnégyes életképes műfaj. Nos, ezek a szakemberek még lehet, hogy nem hallottak a Trio Catchről.

Ha belegondolunk, a klarinét-cselló-zongora apparátus klasszikus repertoárja igen csekély (persze ami van, például a Beethoven- és a Brahms-trió, zseniális), de annál több kompozíció született erre a felállásra a XX. és a XXI. században. Németország valahol mindig is klasszikus zenei nagyhatalom volt, a kortárs zenének pedig egyik legtermékenyebb táptalaja, elég, ha csak

Trio Catch

Trio Catch

a Kölni Rádióra gondolunk, amely több XX. századi zeneszerzőnek volt kísérletező terepe, köztük Stockhausennek és Ligetinek. Így történhetett, hogy az Európai Hangversenytermek Szervezetének (ECHO) németországi tagjai, azaz Dortmund, Köln, Baden-Baden és Hamburg koncertközpontjai egyöntetűen a hamburgi székhelyű együttest, a Trio Catchet delegálták az idei Rising Stars turnéra (tagjai: Pecze Boglárka – klarinét, Eva Boesch – cselló, Sun-Young Nam – zongora), akik, a fentebb említettek értelmében többnyire a XX. század második feléből és az elmúlt másfél évtized terméséből válogatták össze műsoraikat, amellett, hogy a klasszikus gyöngyszemek is elhangzottak. A 2009-ben, az Ensemble Modern frankfurti akadémiáján megalakult trió nagy sikerrel mutatkozott be Budapesten is idén márciusban, április 14-én pedig – ugyancsak a sorozat keretében – a bécsi Konzerthaus Schubert-termében léphettek fel.

Az angol reneszánsz népszerű virginalista-szerzőjének, John Bullnak két billentyűs darabját is átírta a trióra a Karlsruhéban élő magyar zeneszerző, Illés Márton, amelyek közül az In nomine VI meghitt kezdetnek bizonyult: az egyszerűnek ható, ám effektjei miatt intonációjában egyáltalán nem könnyű kompozíció finom pianói és végtelen ívei teremtettek lélegzetvisszafojtott atmoszférát. A három hangszer fület gyönyörködtető elegyet alkotott, a cselló sordinós hangja pedig kifejezetten historikus, viola consort-hangzást juttatott eszembe.

Trio Catch

Trio Catch

Leoš Janáček népszerű, bár oly gyakran nem hallható műve, a csellóra és zongorára komponált, Berengyej cárról mesélő Pohádka nem sokkal azután keletkezett, hogy a zeneszerző elvesztette Olga lányát. Eva Boesch és Sun-Young Nam előadásában ihletett pillanatoknak lehettünk tanúi: míg a zongora fátyolos, lebegő játéka a darab lírai vonalát erősítette, addig a csellón inkább földhözragadtabb, drámaibb hangokat hallhattunk, bár ezek a hangok lehettek volna valamelyest zengőbbek, testesebbek. A félidőt Pecze Boglárka zárta Karlheinz Stockhausen Der

Pecze Boglárka

Pecze Boglárka

kleine Harlekin című darabjával, amelynek nagytestvérét, a Harlekint a szerző Suzanne Stephens számára írta, megkomponált ritmikus dobogással és tulajdonképpen teljes koreográfiával. A szerző meghagyta annak a lehetőségét, hogy a klarinétos tablajátékos vagy más ütős kíséretével játssza el tisztán csak a zenét, de Pecze Boglárka nemcsak kifejezően klarinétozott – hol futva vagy akár fekve is! – és fölényesen eljárta az előírt lépéseket, de mindezt Harlekinnek öltözve: színes bohócdresszben, fehérre festett arccal tette, kiegészítve a pontos instrukciókat sajátos mimikával és gesztusokkal, többször is megnevettetve a közönséget. Akár finálénak is beillett volna. De nyilván nem a trió koncertjén.

Az együttes a második részt a másik John Bull-feldolgozással folytatta: az In nomine XII előadásáról is hasonlókat mondhatok: lenyűgözött, ahogyan végig egy viszonylag halk hangtartományban bontakozott ki, haladt előre a darab. A közönség soraiban jelen lévő osztrák zeneszerző, Johannes Maria Staud a Trio Catch felkérésére, a Rising Stars sorozatra komponálta Wasserzeichen (Auf die Stimme der weißen Kreide II) című művét. Az izgalmas, nehezen beskatulyázható vagy akármi máshoz hasonlítható darab gyakran beszédszerű, deklamatív stílusával fogott meg, továbbá formai arányaival és gesztusaival, amelyeket a fiatal muzsikusok nagyszerűen mutattak meg, főleg a basszusklarinét és a zongora gyors hangulat- valamint játékmód-váltásai maradtak emlékezetesek. Koncertjét a Trio Catch klasszikus „slágerrel”, a nevében is slágerre utaló Beethoven-művel, a Gassenhauer-Trióval fejezte be, nyomatékosítva meggyőződésüket, mely szerint kortárs művek se lennének a klasszikus repertoár nélkül.

Az első tétel legnagyobb előnye játékossága volt, pergő futamokkal és robbanásszerű sforzandókkal téve élettelivé az előadást, a lassú tétel bámulatos pillanatokat tartogatott – ó, az az érzékeny maggiore-minore váltás és a cselló korábban hiányolt teltsége a mély regiszterekben! –, a finálé pedig, ahogyan a szünet előtt is, érzékletesen bizonyította, hogy humorérzék nélkül nem érdemes zenélni. 

Az együttes magyar tagjával ide kattintva olvashat interjút.

Ezt a ráadással fejelték meg, hiszen Pecze Boglárka fel is konferálta a minden bizonnyal valaha hallott legrövidebb darabot: Franco Donatoni alig félperces szösszenetét, az 1998-ban komponált Ellyt, amely tömörsége okán második ráadásnak is megkapó, hovatovább, elkapó volt: Trio Catch – nomen est omen.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Jazz/World

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.
Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus icma

Rangos nemzetközi díjat kapott Várjon Dénesék lemeze

Várjon Dénesé mellett Bartók-művek felvételeit is díjazta a rangos ICMA zsűrije.
Klasszikus virtuózok

Plácido Domingo koncertjén álló tapsot kaptak a Virtuózok

A legendás tenor Gertler Teóval, Abouzahra Amirával és Abouzahra Mariammal lépett fel Dániában. A kis virtuózok álló ovációt kaptak, és hatalmas motivációt az előttük álló feladatokhoz.
Klasszikus hír

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Klasszikus videó

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus ajánló

Adj hangot a térnek és a télnek!

Második alkalommal rendezik meg február 9-én a nagy népszerűségnek örvendő nyárindító fesztivál téli változatát, a Kórusok Téli Éjszakáját.  Tekintettel az időjárásra, a szabadtéri helyszínek helyett ezúttal a barátságos hangulatú MagNet Közösségi Ház ad otthont az eseménynek.