Klasszikus

Elkapva

2016.04.23. 09:38
Ajánlom
Többnyire azt hallani impresszárióktól és zenei ügynökségek képviselőitől, akiknek igencsak nagy rálátásuk van a mai „zeneiparra”, hogy karriert csinálni a klasszikus zenében (zsákszámra nyert versenyek és jól kiépített kapcsolati tőke mellett) ma kizárólag szólisták tudnak, kamarazenei formációk tekintetében pedig csak a vonósnégyes életképes műfaj. Nos, ezek a szakemberek még lehet, hogy nem hallottak a Trio Catchről.

Ha belegondolunk, a klarinét-cselló-zongora apparátus klasszikus repertoárja igen csekély (persze ami van, például a Beethoven- és a Brahms-trió, zseniális), de annál több kompozíció született erre a felállásra a XX. és a XXI. században. Németország valahol mindig is klasszikus zenei nagyhatalom volt, a kortárs zenének pedig egyik legtermékenyebb táptalaja, elég, ha csak

Trio Catch

Trio Catch

a Kölni Rádióra gondolunk, amely több XX. századi zeneszerzőnek volt kísérletező terepe, köztük Stockhausennek és Ligetinek. Így történhetett, hogy az Európai Hangversenytermek Szervezetének (ECHO) németországi tagjai, azaz Dortmund, Köln, Baden-Baden és Hamburg koncertközpontjai egyöntetűen a hamburgi székhelyű együttest, a Trio Catchet delegálták az idei Rising Stars turnéra (tagjai: Pecze Boglárka – klarinét, Eva Boesch – cselló, Sun-Young Nam – zongora), akik, a fentebb említettek értelmében többnyire a XX. század második feléből és az elmúlt másfél évtized terméséből válogatták össze műsoraikat, amellett, hogy a klasszikus gyöngyszemek is elhangzottak. A 2009-ben, az Ensemble Modern frankfurti akadémiáján megalakult trió nagy sikerrel mutatkozott be Budapesten is idén márciusban, április 14-én pedig – ugyancsak a sorozat keretében – a bécsi Konzerthaus Schubert-termében léphettek fel.

Az angol reneszánsz népszerű virginalista-szerzőjének, John Bullnak két billentyűs darabját is átírta a trióra a Karlsruhéban élő magyar zeneszerző, Illés Márton, amelyek közül az In nomine VI meghitt kezdetnek bizonyult: az egyszerűnek ható, ám effektjei miatt intonációjában egyáltalán nem könnyű kompozíció finom pianói és végtelen ívei teremtettek lélegzetvisszafojtott atmoszférát. A három hangszer fület gyönyörködtető elegyet alkotott, a cselló sordinós hangja pedig kifejezetten historikus, viola consort-hangzást juttatott eszembe.

Trio Catch

Trio Catch

Leoš Janáček népszerű, bár oly gyakran nem hallható műve, a csellóra és zongorára komponált, Berengyej cárról mesélő Pohádka nem sokkal azután keletkezett, hogy a zeneszerző elvesztette Olga lányát. Eva Boesch és Sun-Young Nam előadásában ihletett pillanatoknak lehettünk tanúi: míg a zongora fátyolos, lebegő játéka a darab lírai vonalát erősítette, addig a csellón inkább földhözragadtabb, drámaibb hangokat hallhattunk, bár ezek a hangok lehettek volna valamelyest zengőbbek, testesebbek. A félidőt Pecze Boglárka zárta Karlheinz Stockhausen Der

Pecze Boglárka

Pecze Boglárka

kleine Harlekin című darabjával, amelynek nagytestvérét, a Harlekint a szerző Suzanne Stephens számára írta, megkomponált ritmikus dobogással és tulajdonképpen teljes koreográfiával. A szerző meghagyta annak a lehetőségét, hogy a klarinétos tablajátékos vagy más ütős kíséretével játssza el tisztán csak a zenét, de Pecze Boglárka nemcsak kifejezően klarinétozott – hol futva vagy akár fekve is! – és fölényesen eljárta az előírt lépéseket, de mindezt Harlekinnek öltözve: színes bohócdresszben, fehérre festett arccal tette, kiegészítve a pontos instrukciókat sajátos mimikával és gesztusokkal, többször is megnevettetve a közönséget. Akár finálénak is beillett volna. De nyilván nem a trió koncertjén.

Az együttes a második részt a másik John Bull-feldolgozással folytatta: az In nomine XII előadásáról is hasonlókat mondhatok: lenyűgözött, ahogyan végig egy viszonylag halk hangtartományban bontakozott ki, haladt előre a darab. A közönség soraiban jelen lévő osztrák zeneszerző, Johannes Maria Staud a Trio Catch felkérésére, a Rising Stars sorozatra komponálta Wasserzeichen (Auf die Stimme der weißen Kreide II) című művét. Az izgalmas, nehezen beskatulyázható vagy akármi máshoz hasonlítható darab gyakran beszédszerű, deklamatív stílusával fogott meg, továbbá formai arányaival és gesztusaival, amelyeket a fiatal muzsikusok nagyszerűen mutattak meg, főleg a basszusklarinét és a zongora gyors hangulat- valamint játékmód-váltásai maradtak emlékezetesek. Koncertjét a Trio Catch klasszikus „slágerrel”, a nevében is slágerre utaló Beethoven-művel, a Gassenhauer-Trióval fejezte be, nyomatékosítva meggyőződésüket, mely szerint kortárs művek se lennének a klasszikus repertoár nélkül.

Az első tétel legnagyobb előnye játékossága volt, pergő futamokkal és robbanásszerű sforzandókkal téve élettelivé az előadást, a lassú tétel bámulatos pillanatokat tartogatott – ó, az az érzékeny maggiore-minore váltás és a cselló korábban hiányolt teltsége a mély regiszterekben! –, a finálé pedig, ahogyan a szünet előtt is, érzékletesen bizonyította, hogy humorérzék nélkül nem érdemes zenélni. 

Az együttes magyar tagjával ide kattintva olvashat interjút.

Ezt a ráadással fejelték meg, hiszen Pecze Boglárka fel is konferálta a minden bizonnyal valaha hallott legrövidebb darabot: Franco Donatoni alig félperces szösszenetét, az 1998-ban komponált Ellyt, amely tömörsége okán második ráadásnak is megkapó, hovatovább, elkapó volt: Trio Catch – nomen est omen.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Klasszikus

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Zenés színház

Visszatérés a varázserdőbe – a Szentivánéji álom az Eiffel Műhelyházban

Január 28-tól újra látható az Opera műsorán Britten operája, a Szentivánéji álom. Az eredetileg operavizsgaként létrejött produkció csaknem hat év után kerül ismét színre.
Klasszikus

Mozart első műve

Mindenki tudja, hogy Wolfgang Amadeus Mozart csodagyerek volt, aki már egészen ifjú korában elbűvölte a zeneszerető közönséget. De melyik volt az ifjú komponista legelső darabja, és hány évesen alkotta meg?
Tánc

Élőben, a színpadon festenek majd a Feledi Project legújabb táncszínházi bemutatójában

Feledi János Csehov Sirályát állítja színpadra február 7-én a Nemzeti Táncszínházban. Az előadás érdekessége, hogy Bánki Ákos festőművész a teljes előadás alatt a színpadon fog festeni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus beszámoló

Zene építőkockákból – Beszámoló az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál koncertjeiről

Mi járhat egy zeneszerző fejében? Vajon hogyan találja ki, milyen hangok következnek egymás után? Erről is megtudhatott egyet s mást a közönség, ha ellátogatott az idén szerencsére élőben tartott Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál január 15-16-i koncertjeire.
Klasszikus ajánló

Olasz áriaesttel érkezik Budapestre a Metropolitan Opera sztárja

A világhírű lett szoprán, Kristīne Opolais legkiemelkedőbb szerepeiből énekel áriákat és duetteket a Müpában, február 7-én tartott koncertjén. A műsor gerincét verista operák részletei alkotják.
Klasszikus hír

Minden korosztályból várja az énekelni szerető gyerekeket a Magyar Rádió Gyermekkórusa

Nagycsoportos óvodások és általános iskolás gyermekek számára hirdet felvételt a Magyar Rádió Művészeti Együttesei tagjaként működő Magyar Rádió Gyermekkórusa. A jelentkezési határidő a leendő elsősöknek február 23., a felsőbb évfolyamokba jelentkezők számára pedig április 4. 
Klasszikus videó

Mozart első műve

Mindenki tudja, hogy Wolfgang Amadeus Mozart csodagyerek volt, aki már egészen ifjú korában elbűvölte a zeneszerető közönséget. De melyik volt az ifjú komponista legelső darabja, és hány évesen alkotta meg?
Klasszikus gyász

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.