Klasszikus

Ellopták Keller András Stradivari-hegedűjét

2018.01.10. 11:02
Ajánlom
A félkegyelmű, valószínűleg alkalmi tolvajok Budapesten próbálták értékesíteni a több százmilliós mesterhegedűt, de csak egy Audi-kormányt kaptak érte. Aztán egy élvonalbeli magyar hiphopzenekar hegedűsének kezébe került, az interneten nyomozás folyik utána.

A tragikus és abszurd események szerencsére csak a Született muzsikusok nyitóepizódjában történtek. Elkészült az első klasszikus zenei doku-reality, amely a Concerto Budapest hétköznapjait követi figyelemmel – egy ügyes ötlet arra, hogy lehetne közelebb hozni a komolyzene világát a szélesebb közönséghez. Megnéztük az első három részt a tizenegyből, hogy eldöntsük, vajon sikerült-e.

SzMStills 2.35.1 1.54.1.png

SzMStills 2.35.1 1.54.1.png (Fotó/Forrás: Concerto Budapest)

Viszonylag szűk a valóságshow és a komolyzene keresztmetszete, egészen pontosan egyetlen emberre korlátozódott eddig, mégpedig Benkő Dániel egykori lantművészre és jelenlegi celeb-alfahím-tahóra, aki miután minden ízlését elveszítette, a kereskedelmi tévében keresett feleséget. Szerencsére a Concerto Budapest tagjai és Keller András semmit nem adnak fel a művészi elköteleződésből ahhoz, hogy reality-szereplők lehessenek. A Született muzsikusok többnyire kellemes kikapcsolódás, és jobb, mint a magyar YouTube-kínálat átlaga, de nem elhanyagolható hibái is vannak.

Úgy ültem le, hogy nem tudtam, mire számítsak, várni meg még annyit sem vártam (el),

az ötlet viszont szimpatikusnak tűnt:

legyen egy reality-sorozat , amely epizódonként 10-15 percben mesél egy zenekar életéről.

Olyan filmet képzeltem el, amely közelebb rántja a közönséget egy zenekar drámai feszültségű  mindennapjain keresztül a zene újrateremtéséhez. Az esetleges, esendő, próba végén szakszervezeti szemmel órát méricskélő mesterember zenész hogyan lesz az egész, a nagy katarzis része?” – mondta Szabó Stein Imre, a sorozat kreatív producere, írója. ( Ő volt az ötletgazdája és megvalósítója a díjnyertes Bartók-imázsfilmnek is, a vele készült interjúnk itt.) A rendező Géczy Dávid, aki egyébként a lehető legtöbbet kihozza a nem képernyőre szocializált zenészekből, valamint a vállaltan low-budget profilból.

Kapcsolódó

"A Bartók-kisfilm házon belül is tetszést aratott"

Huszonhat országból százhat hegedűművész jelentkezett a szeptemberben első alkalommal megrendezésre kerülő Bartók Világverseny és Fesztiválra, melynek reklámfilmje elhozta az 53. Chicagói Nemzetközi Filmfesztivál Silver Hugo-díját. A film írójával és producerével, illetve a verseny fejlesztését vezető Szabó Stein Imrével beszélgettünk, aki nemrég köszönt le a Zeneakadémia kommunikációs igazgatói posztjáról. A FIGARO INTERJÚJA

SzMStills 2.35.1 1.13.1.png

SzMStills 2.35.1 1.13.1.png (Fotó/Forrás: Concerto Budapest)

A főcímből már kitűnt, hogy a képi világgal nincs gond, még úgy is jól néz ki, hogy enyhén klisés. (Nagyjából hasonló a dinamika, mint a Bartók imázsfilmben, csak ott több ötlete volt a készítőknek.) Aztán megjelenik a zenekar, illetve Keller András, és miközben zajlanak a próbák, a karmester beszél a zenészeiről. Kicsit mitizálja őket (az oboistáról például azt mondja, hogy „egész éjjel faragja a nádat, hogy másnap a koncerten jól szóljon”), de aki beszélgetett már komolyzenésszel, az tudja, hogy ők erre hajlamosak. A csapongó jelenetekből, képsorokból aztán kirajzolódik valami, nevezetesen az, hogy ez egy jól összeszokott, egymás társaságát kedvelő zenekar, akik ugyanolyan emberek, mint bárki más. Keller a zenészeket a hátuk mögött dicséri, szemtől szembe már szigorúbb.

Azt sem mondhatnám, hogy rossz, csak hogy olyan nyomorult

– mondja például a hegedűszólamnak.

Egy kirándulás Bécsbe, Keller elviszi a Stradivari-hegedűjét javíttatni. Itt nem tudom eldönteni, hogy kiknek készült a reality. Megjelenik ugyanis Somodari Péter, a Bécsi Filharmonikusok csellistája, Kellerrel megállnak Mariss Jansons, majd az utolérhetetlenül szexi Katia Buniatishvili fotói előtt, néhány mondatot váltanak a két zenész kapcsán, de egyiknek sincs kiírva a neve, még csak nem is említik név szerint , hogy kikről beszélnek. Én tudom, kik ők, de nekem az a dolgom, hogy tudjam, a műkedvelő, egyszeri Zeneakadémia-látogatónak viszont nem feltétlenül.

Bécsben biztosítják Kellert, hogy jó kezekben lesz a hegedűje. Mégsem.

Bécsben biztosítják Kellert, hogy jó kezekben lesz a hegedűje. Mégsem. (Fotó/Forrás: Concerto Budapest)

Az első duplarész tizennyolcadik percében megtörténik a bonyodalom: ellopják Keller András hegedűjét, a roppant értékes Stradivarit, amely egykor a Búcsú-szimfóniát is játszotta Esterházy Miklós előtt. Hoppá, hoppá! – a gond csak az, hogy ez egy valóságshow, és nincs az az ember, aki komolyan vegye, hogy most valóban vagyonokat érő hegedűt lopnak. Ez most dokumentumfilm, doku-reality, vagy cliffhangerrel végződő sorozatepizód?

Szóval nem nagyon tudunk mit kezdeni a cselekmény eme fordulatával, de minden jel szerint a sorozatírók sem: a tolvajok rendkívül alkalmatlanoknak tűnnek, ami azt illeti, ránézésre egy nyitott garázsajtón keresztül is nehezen tudnának betörni, nemhogy egy riasztóval őrzött Stradivari-műhelybe.

A rosszfiúk Budapestre jönnek, azt sem tudják, hogy mit loptak, de megpróbálnak túladni rajta

(nagyjából annyiért, hogy az még a bécsi vonatjegyüket sem hozza vissza)… Régi Punnany Massif-rajongóként az epizód egyik örömteli pontja Lipics Gergő hegedűs feltűnése. "Stradivari-Gagyivári", "mesterhegedű, mesterek játszottak rajta": l assan kirajzolódik, hogy az eltűnt Stradivari mellékszála humoros. Ejj, jobban kellett volna ezt megírni: vagy legyen tényleg, de tényleg vicces, vagy egészen komoly.

Lipics Gergő a lopott hegedűvel

Lipics Gergő a lopott hegedűvel (Fotó/Forrás: Concerto Budapest)

Hogy mi lesz Keller András hegedűjével, még nem derül ki az első három részből. Őszintén szólva kíváncsi vagyok rá, mert nem bírom a cliffhangereket, de még szívesebben nézem, ahogy a Concerto Budapest próbál. Mert van itt „hozott anyag” bőven, vannak képernyőképes és kevésbé képernyőképes zenészek. A klarinétos Klenyán Csaba például az, megnéznék vele egy érdekes mellékszálat (ha már az alkotók így elmennek a fikció irányába). És kíváncsi lennék igazán művészi részletekre, amilyenekből azért akadt jó pár az első három részben:

hogyan lesz a fekete-fehér kottából élő-lélegző előadás?

Hogyan születik a klasszikus zene? Mert nem halott, az szent, annak ellenére, hogy ezt terjesztik róla. És ez szerencsére a Született muzsikusok képsoraiból is kitűnik.

Klenyán Csaba

Klenyán Csaba (Fotó/Forrás: Concerto Budapest)

Ez a doku-reality azt próbálja bemutatni, hogy a zenészek élete izgalmas, mert ugyanolyan átlagemberek, mint mi. Közben pedig egy gyönyörű dolgot csinálnak: zenélnek. Aki pedig szereti a zenét, az nem fárad bele – mondja Keller András egy ízben. A Született muzsikusok is ilyen: aki szereti a zenét, annak tetszeni fog, de kérdés, hogy új közönséget mennyire vonz majd.

A Született muzsikusok január 12-én debütál, és az origo.hu-n keresztül lehet majd elérni. Az alkotók elképzelése szerint a show True Musicians címmel, angol felirattal külföldiek számára is nézhető lesz.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Csak egy közös ügy létezik” – Beszélgetés Dinyés Dániellel

Dinyés Dániel egész életében különösen figyelt arra, hogy művésztársait lehetőségeihez képest segítse. Ennek hitelességét erősíti, hogy ő maga nem is szívesen beszél róla. Nemes gesztusairól kizárólag szűk környezete és az érintettek tudnak. 2022-ben a zeneszerző-karmester veheti át az Art is Business Fidelio-díját, amellyel azokat az alkotókat ismerik el, akik saját erejükből, ellenszolgáltatás nélkül támogatják a művészeti szektort.
Klasszikus

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Vizuál

„Mindig rólunk van szó” – Hegedűs D. Géza a Néprajzi Múzeum kiállításáról

Európa egyik legkorszerűbb múzeumépülete, az idén felavatott Néprajzi Múzeum első, időszaki kiállítása a Megérkeztünk című tárlat. A legelső, 19. századi gyűjtésektől a legújabb szerzeményekig Hegedűs D. Géza színművész „kalauzolja” a látogatókat audio idegenvezetés formájában.
Klasszikus

Andrés Orozco-Estrada lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.
Plusz

Elhunyt Irene Cara, a Flashdance Oscar-díjas énekes-dalszerzője

63 éves korában elhunyt Irene Cara, a Flashdance című film Oscar-díjas énekes-dalszerzője – számolt be róla a BBC News.Az amerikai színésznő és énekesnő az 1980-ban bemutatott Fame című film főcímdalával is sikert aratott, de sokan ismerték meg a Flashdance című produkció dalszerző-énekeseként is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Andrés Orozco-Estrada lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.
Klasszikus hír

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Klasszikus interjú

„Csak egy közös ügy létezik” – Beszélgetés Dinyés Dániellel

Dinyés Dániel egész életében különösen figyelt arra, hogy művésztársait lehetőségeihez képest segítse. Ennek hitelességét erősíti, hogy ő maga nem is szívesen beszél róla. Nemes gesztusairól kizárólag szűk környezete és az érintettek tudnak. 2022-ben a zeneszerző-karmester veheti át az Art is Business Fidelio-díját, amellyel azokat az alkotókat ismerik el, akik saját erejükből, ellenszolgáltatás nélkül támogatják a művészeti szektort.
Klasszikus ajánló

Olaszországban turnézott az Anima Musicae

Milánóban és Torinóban is vastapssal jutalmazta az olasz közönség az Anima Musicae Kamarazenekar előadásait, melyeken Takács-Nagy Gábor vezényletével és Balázs János zongoraművész szólóival Liszt és Bartók művei hangoztak el.
Klasszikus hír

Rangos amerikai építészeti díjat nyert a Magyar Zene Háza

Az idén januárban átadott épület számos európai elismerés után a tengerentúlon is sikert aratott, az Architecture MasterPrize versenyén díjazták a Liget projekt ikonikus épületét.