Klasszikus

Előadói iskolák találkozása a párbajon

2016.01.18. 08:47
Ajánlom
Az immár hosszabb múltra visszatekintő és népszerű Orgonapárbaj két résztvevője ezúttal egy francia és egy német vendég lesz. Vagyis az európai orgonaiskola két legjelentősebb hagyományokkal rendelkező nemzetének fiatal képviselői mutathatják meg tudásukat, improvizációs képességüket a közönségnek január 19-én a Müpában.

A két szólista fiatal kora ellenére már neves előadónak számít, amit az is bizonyít, hogy Thomas Ospital, aki a párizsi Conservatoire-on tanult, megkapta a Saint-Eustache orgonista állását, míg Sebastian Kühler-Blessing huszonhat évesen lett az esseni dóm orgonistája. Hazájában ő volt a legfiatalabb, aki megkapta ezt a kinevezést. Ezúttal azonban – a párbaj eddigi hagyományaihoz híven – az improvizáción lesz a hangsúly. Nem egész műveket hallhatunk, hanem azok kiemelt részleteit, fontos motívumait.

Thomas Ospital

Thomas Ospital

„Talán a legizgalmasabb élmény, amit az eddigi estek is megmutattak, hogy mennyire másként szólal meg ugyanaz a hangszer két előadó keze alatt – mondja a sorozat megálmodója és műsorvezetője, Fassang László. – A francia iskolában fontos szerepe van a színeknek, árnyalatoknak. Az a bizonyos varázs, charme megjelenik az orgonamuzsikában. Ez persze igaz az előadásmódon túl a szerzőkre is. Ugyanakkor a német iskolában nagyon hangsúlyos a struktúra, a forma. Természetesen egyik esetben sincs szó kizárólagosságról a játékmódban. Erre garancia, hogy mindkét fiatalt személyesen ismerem. Sőt Thomas Ospital tanítványom is volt.” Ezeknek az esteknek a lényege a meglepetés. Arra a kérdésre, mit árulhat el előre a közönségnek a műsorról, a Müpa orgonaestjeinek szerkesztője így felel: „a véletlennek ezúttal is fontos szerepe lesz. Dobókockával sorsoljuk ki, hogy hat téma közül melyikre kell majd spontán módon reagálni. Ez az azonnaliság áll a középpontban.

Tompos Kátya

Tompos Kátya (Fotó/Forrás: Bacsi Robert)

Szeretném, ha a közönség is érezné, hogy az orgona nem valami avítt, idejétmúlt, csak a nagy templomok miséihez köthető hangszer. Éppen ezért, bár folyamatosan születnek újabb és újabb kortárs kompozíciók orgonára, ebben a párbajban nem meghatározó, hogy régi, klasszikus darab motívuma kerül-e reflektorfénybe, vagy valami más, akár eredendően nem erre a hangszerre komponált mű. Ismételten hangsúlyozom, nem átdolgozásról van szó. Annak ellenére, hogy valamiféle megkötöttséget – ez adott esetben lehet a téma, a forma vagy a rendelkezésre álló idő – tartalmaznak a keretek, itt és most az improvizációval az előadó egyben szerző is. Az est abban a megismételhetetlen szituációban sűrűsödik össze, amikor a közönség találkozik az adott pillanatban születő hangzással. Természetesen ez nem zárja ki, hogy mondjuk valamilyen romantikus téma legyen az alap, hiszen ez mindkét iskola hagyományaiban erősen jelen van. Azonban a pontos kereteket a koncert előtt a fellépő művészekkel közösen határozzuk meg, mert alapvető, hogy mindketten testre szabott és inspiráló feladatokat kapjanak.”

A sorozat ugyan párbaj névre hallgat, de szó sincs arról, hogy végül győztest hirdetnének. Fassang László a sorozat kapcsán korábban is fontosnak tartotta elmondani, hogy fellépőként maga is vett már részt ilyen programban, és azt tapasztalta, hogy olyan energiákat szabadított fel benne, amilyeneket a hagyományos koncertek nem. Ami persze azt is jelenti, hogy az igazi nyertes a közönség lesz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

10 érdekesség a 35 éves Amadeusról

1984 szeptemberében mutatták be az Egyesült Államokban Miloš Forman filmjét, amely ugyan hemzseg a történelmi pontatlanságoktól, mégsem tudjuk megunni. Összeszedtünk tíz érdekességet róla.
Tánc

Járt már balettórán? Most érdemes benézni a Táncművészeti Egyetemre

Nyílt balett- és néptáncóra, könyvbemutató, épületbejás, jelmezek és berendezett enteriőr várja a látogatókat a kulturális örökség napjai alkalmából a Magyar Táncművészeti Egyetemen szombaton.
Klasszikus

Ránki Dezső szólóestet ad a Müpában

Beethoven és Schumann műveit adja el szólóestjén Ránki Dezső, az MVM Koncertek - A Zongora című koncertsorozat évadnyitó koncertjén.
Vizuál

85 évesen is filmet forgat Sophia Loren

Születésnapját ünnepli az olasz film egyik legnagyobb sztárja, akit szókimondó, határozott nőként ismerünk a filmvásznon. Sophia Loren hatvanéves karrierje mögött egy fegyelmezett, tudatos nő áll.
Színház

Tematikus sétaútvonalaink a Színházak Éjszakájára

Szubjektív ajánlónkban a játékosságot kerestük. Harmincnégy színház programjai közül választottunk ki néhányat, a színészmesterség foglalkozásoktól a nyilvános próbákon és improvizációs játékokon át a kulisszajárásokig.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus állás

Zenészeket keres az Európai Unió Ifjúsági Zenekara

Az Európai Unió Ifjúsági Zenekarában 2003 óta játszanak magyar muzsikusok. Idén újra tagfelvételt hirdetnek – mutatjuk a részleteket!
Klasszikus óbudai társaskör

Októberi kínálat az Óbudai Társaskörben

Az Óbudai Társaskör az Anima Musicae Kamarazenekar új sorozatával nyitja meg a 2019/2020-as évadát a zene világnapján, október 1-jén.
Klasszikus ajánló

Ránki Dezső szólóestet ad a Müpában

Beethoven és Schumann műveit adja el szólóestjén Ránki Dezső, az MVM Koncertek - A Zongora című koncertsorozat évadnyitó koncertjén.
Klasszikus magazin

10 érdekesség a 35 éves Amadeusról

1984 szeptemberében mutatták be az Egyesült Államokban Miloš Forman filmjét, amely ugyan hemzseg a történelmi pontatlanságoktól, mégsem tudjuk megunni. Összeszedtünk tíz érdekességet róla.
Klasszikus orgona

Magyar orgonista Japán egyik legjobb koncerttermének rezidens orgonistája

Simon Rattle egyenesen a világ legjobb modern koncerttermének nevezte a szapporói Kitara Hangversenytermet, amelynek rezidens orgonistája az új évadtól Tabajdi Ádám.