Klasszikus

Élők közt élő

2004.07.20. 00:00
Ajánlom
Az a baj, hogy a példa rossz. Mert azt kellene illusztrálni, hogy van előadóművészi halhatatlanság. Fricsay Ferenc például egészen különleges eset. Miénk, de mégsem a miénk. Akik még látták őt, amíg itthon dolgozott, közvetlenül a háború után, hümmögnek. Jó karmester volt, de ki gondolta volna, hogy akkora sztár lesz belőle?

Szerette a jó, pattogós tempókat, vagy az egykorú mondás szerint: Fricsay nagyszerűen ért hozzá, hogy szétszedjen egy darabot, csak aztán öszszerakni nem mindig tudja. Ki hitte volna, hogy ebből máig ható életmű kerekedik? De hát jó helyen volt a megfelelő időben, Salzburgban ő vette át Klemperertől Gottfried von Einem Danton halála című operájának bemutatóját. Egy év múlva Berlinbe költözött, és megindult a karrierje.

Fricsay Ferenc szempontjából sajnos késő utókornak számítunk. Idén lenne kilencvenéves, de már több mint negyven éve halott. Nagyon nagyvonalúan számolva is csak huszonöt éve volt arra, hogy megteremtse azt az életművet, amely alapján emlékeznek majd rá. Amikor más karmesterek életük nagy korszakába érnek, akkor Fricsay már búcsúzott a magáétól. De nekünk, utókornak szerencsénk volt. Fricsayt időben fedezte föl a lemezipar, és a berlini rádiónál dolgozott, így maradt utána bőven hallgatnivaló. Fricsay neve ma talán jobban cseng, mint életében, bár a németek elég nehezen tudják kimondani ezt a furcsa betűhalmazt, és általában megelégednek a "frikszáj" változattal. Példánkkal tehát azt kellene igazolni, hogy a jó nem vész el.

Sajnos ehelyett arról kell beszélni, hogy a rossz sem vész el. Egy újra megjelent 1954-es felvételen Fricsay Rossini Stabat materét vezényli. Nagyon nehéz darab, kicsit is érzékeny emberek azonnal rámondják, hogy olasz operai ízléstelenség, Rossini nem tudott fölemelkedni a szöveghez, az élveteg kéjenc meg sem értette, hogy mit írt Jacopone da Todi, ez a különös ferences barát. Az egyik otthon üldögélt a parókájában, és reszketett a haláltól, a másik kiközösítés és börtönévek után élete utolsó szakaszában vezeklőként írta a verseit. Mi közük lehetne egymáshoz?

Több mint gondolnánk, és egy igazán szenvedélyes Stabat mater-előadásból ez ki is derül. Fricsay viszont inkább ki akarta javítani Rossini tévedéseit. Szép, átszellemült kórusokat vezényel, de az áriákkal valahogy nem tud mit kezdeni, nincs meg bennük az a tiszta felindulás, kitárulkozás, kebeltépés, amit egy jól elhelyezett magas desztől vár az ember a tenor szólamban. Nincs szerencséje az énekesekkel, pedig a nevek jók. De Kim Borg basszusa kásás, zavaros, salakos, Ernst Haefliger, a tenor súlytalan, Maria Stader túlságosan is a szent asszonyt alakítja.

Annyi jó Stabat mater-felvétel persze az egész világon nincsen. De Fricsayé sem az. Pech. Attól ő még nagy karmester marad. Szerencse.

(Rossini: Stabat mater - Deutsche Grammophon - eloquence; 1955-2004)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.
Klasszikus évad

Köszönjük, hogy velünk töltötték a nyári estéket!

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is számos programmal várta az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje a vendégeket. Július 1. és augusztus 5. között klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenei stand up, opera és színházi előadás közül válogathattak az érdeklődők.
Klasszikus ajánló

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Klasszikus beszámoló

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Klasszikus érdekesség

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.