Klasszikus

Élők közt élő

2004.07.20. 00:00
Ajánlom
Az a baj, hogy a példa rossz. Mert azt kellene illusztrálni, hogy van előadóművészi halhatatlanság. Fricsay Ferenc például egészen különleges eset. Miénk, de mégsem a miénk. Akik még látták őt, amíg itthon dolgozott, közvetlenül a háború után, hümmögnek. Jó karmester volt, de ki gondolta volna, hogy akkora sztár lesz belőle?

Szerette a jó, pattogós tempókat, vagy az egykorú mondás szerint: Fricsay nagyszerűen ért hozzá, hogy szétszedjen egy darabot, csak aztán öszszerakni nem mindig tudja. Ki hitte volna, hogy ebből máig ható életmű kerekedik? De hát jó helyen volt a megfelelő időben, Salzburgban ő vette át Klemperertől Gottfried von Einem Danton halála című operájának bemutatóját. Egy év múlva Berlinbe költözött, és megindult a karrierje.

Fricsay Ferenc szempontjából sajnos késő utókornak számítunk. Idén lenne kilencvenéves, de már több mint negyven éve halott. Nagyon nagyvonalúan számolva is csak huszonöt éve volt arra, hogy megteremtse azt az életművet, amely alapján emlékeznek majd rá. Amikor más karmesterek életük nagy korszakába érnek, akkor Fricsay már búcsúzott a magáétól. De nekünk, utókornak szerencsénk volt. Fricsayt időben fedezte föl a lemezipar, és a berlini rádiónál dolgozott, így maradt utána bőven hallgatnivaló. Fricsay neve ma talán jobban cseng, mint életében, bár a németek elég nehezen tudják kimondani ezt a furcsa betűhalmazt, és általában megelégednek a "frikszáj" változattal. Példánkkal tehát azt kellene igazolni, hogy a jó nem vész el.

Sajnos ehelyett arról kell beszélni, hogy a rossz sem vész el. Egy újra megjelent 1954-es felvételen Fricsay Rossini Stabat materét vezényli. Nagyon nehéz darab, kicsit is érzékeny emberek azonnal rámondják, hogy olasz operai ízléstelenség, Rossini nem tudott fölemelkedni a szöveghez, az élveteg kéjenc meg sem értette, hogy mit írt Jacopone da Todi, ez a különös ferences barát. Az egyik otthon üldögélt a parókájában, és reszketett a haláltól, a másik kiközösítés és börtönévek után élete utolsó szakaszában vezeklőként írta a verseit. Mi közük lehetne egymáshoz?

Több mint gondolnánk, és egy igazán szenvedélyes Stabat mater-előadásból ez ki is derül. Fricsay viszont inkább ki akarta javítani Rossini tévedéseit. Szép, átszellemült kórusokat vezényel, de az áriákkal valahogy nem tud mit kezdeni, nincs meg bennük az a tiszta felindulás, kitárulkozás, kebeltépés, amit egy jól elhelyezett magas desztől vár az ember a tenor szólamban. Nincs szerencséje az énekesekkel, pedig a nevek jók. De Kim Borg basszusa kásás, zavaros, salakos, Ernst Haefliger, a tenor súlytalan, Maria Stader túlságosan is a szent asszonyt alakítja.

Annyi jó Stabat mater-felvétel persze az egész világon nincsen. De Fricsayé sem az. Pech. Attól ő még nagy karmester marad. Szerencse.

(Rossini: Stabat mater - Deutsche Grammophon - eloquence; 1955-2004)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

85 évesen is filmet forgat Sophia Loren

Születésnapját ünnepli az olasz film egyik legnagyobb sztárja, akit szókimondó, határozott nőként ismerünk a filmvásznon. Sophia Loren hatvanéves karrierje mögött egy fegyelmezett, tudatos nő áll.
Klasszikus

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Vizuál

Mi minden nem lett Mészáros Márta?

88. születésnapját ünnepli szeptember 19-én Mészáros Márta, a női sorsok bemutatója, a magyar és az egyetemes filmtörténet meghatározó alakja. Tiszteletére fotókiállítás nyílt a Filmes Házban, ahol meghitt születésnapi köszöntésen találkoztunk vele.
Klasszikus

Zenészeket keres az Európai Unió Ifjúsági Zenekara

Az Európai Unió Ifjúsági Zenekarában 2003 óta játszanak magyar muzsikusok. Idén újra tagfelvételt hirdetnek – mutatjuk a részleteket!
Vizuál

„A komolyzene nem társadalomformáló tényező” – Szilágyi Zsófia és Balogh Máté a Kult50-ben

A Kult50 legújabb videójában Szilágyi Zsófia, az Egy nap című film rendezője, és Balogh Máté kortárs zeneszerző, a film komponistája ült le egymással beszélgetni az Egy nap című filmről, a hétköznapokról és a művészet társadalomformáló erejéről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus temetés

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Klasszikus hír

Kortárs klasszikus zenei lemezkiadót indít a Radiohead gitárosa

A Jonny Greenwood alapította kiadó első kiadványai között lesz egy saját szerzői lemez, illetve egy Bach-szólóalbum.
Klasszikus állás

Zenészeket keres az Európai Unió Ifjúsági Zenekara

Az Európai Unió Ifjúsági Zenekarában 2003 óta játszanak magyar muzsikusok. Idén újra tagfelvételt hirdetnek – mutatjuk a részleteket!
Klasszikus óbudai társaskör

Októberi kínálat az Óbudai Társaskörben

Az Óbudai Társaskör az Anima Musicae Kamarazenekar új sorozatával nyitja meg a 2019/2020-as évadát a zene világnapján, október 1-jén.
Klasszikus ajánló

Ránki Dezső szólóestet ad a Müpában

Beethoven és Schumann műveit adja el szólóestjén Ránki Dezső, az MVM Koncertek - A Zongora című koncertsorozat évadnyitó koncertjén.