Klasszikus

Élők közt élő

2004.07.20. 00:00
Ajánlom
Az a baj, hogy a példa rossz. Mert azt kellene illusztrálni, hogy van előadóművészi halhatatlanság. Fricsay Ferenc például egészen különleges eset. Miénk, de mégsem a miénk. Akik még látták őt, amíg itthon dolgozott, közvetlenül a háború után, hümmögnek. Jó karmester volt, de ki gondolta volna, hogy akkora sztár lesz belőle?

Szerette a jó, pattogós tempókat, vagy az egykorú mondás szerint: Fricsay nagyszerűen ért hozzá, hogy szétszedjen egy darabot, csak aztán öszszerakni nem mindig tudja. Ki hitte volna, hogy ebből máig ható életmű kerekedik? De hát jó helyen volt a megfelelő időben, Salzburgban ő vette át Klemperertől Gottfried von Einem Danton halála című operájának bemutatóját. Egy év múlva Berlinbe költözött, és megindult a karrierje.

Fricsay Ferenc szempontjából sajnos késő utókornak számítunk. Idén lenne kilencvenéves, de már több mint negyven éve halott. Nagyon nagyvonalúan számolva is csak huszonöt éve volt arra, hogy megteremtse azt az életművet, amely alapján emlékeznek majd rá. Amikor más karmesterek életük nagy korszakába érnek, akkor Fricsay már búcsúzott a magáétól. De nekünk, utókornak szerencsénk volt. Fricsayt időben fedezte föl a lemezipar, és a berlini rádiónál dolgozott, így maradt utána bőven hallgatnivaló. Fricsay neve ma talán jobban cseng, mint életében, bár a németek elég nehezen tudják kimondani ezt a furcsa betűhalmazt, és általában megelégednek a "frikszáj" változattal. Példánkkal tehát azt kellene igazolni, hogy a jó nem vész el.

Sajnos ehelyett arról kell beszélni, hogy a rossz sem vész el. Egy újra megjelent 1954-es felvételen Fricsay Rossini Stabat materét vezényli. Nagyon nehéz darab, kicsit is érzékeny emberek azonnal rámondják, hogy olasz operai ízléstelenség, Rossini nem tudott fölemelkedni a szöveghez, az élveteg kéjenc meg sem értette, hogy mit írt Jacopone da Todi, ez a különös ferences barát. Az egyik otthon üldögélt a parókájában, és reszketett a haláltól, a másik kiközösítés és börtönévek után élete utolsó szakaszában vezeklőként írta a verseit. Mi közük lehetne egymáshoz?

Több mint gondolnánk, és egy igazán szenvedélyes Stabat mater-előadásból ez ki is derül. Fricsay viszont inkább ki akarta javítani Rossini tévedéseit. Szép, átszellemült kórusokat vezényel, de az áriákkal valahogy nem tud mit kezdeni, nincs meg bennük az a tiszta felindulás, kitárulkozás, kebeltépés, amit egy jól elhelyezett magas desztől vár az ember a tenor szólamban. Nincs szerencséje az énekesekkel, pedig a nevek jók. De Kim Borg basszusa kásás, zavaros, salakos, Ernst Haefliger, a tenor súlytalan, Maria Stader túlságosan is a szent asszonyt alakítja.

Annyi jó Stabat mater-felvétel persze az egész világon nincsen. De Fricsayé sem az. Pech. Attól ő még nagy karmester marad. Szerencse.

(Rossini: Stabat mater - Deutsche Grammophon - eloquence; 1955-2004)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Könyv

„Az utolsó mondattal kezdd!” – Könyv jelent meg Kulka János édesapjáról

Azt mondják, a kés Paganinije volt. Mert bebizonyította, hogy gyógyítást is lehet művészi szinten űzni. Ő volt Kulka Frigyes mellkassebész, tüdőgyógyász professzor, aki a mai napig etalon az orvostársadalomban. A hétköznapi embernek inkább a Kulka név üti meg a fülét, ami nem véletlen: a legendás gyógyító Kossuth-díjas színművészünk, Kulka János édesapja volt.
Könyv

11 különleges könyv az Ünnepi Könyvhétről

Az idén nagyon hányatott sorsúra sikeredett könyvhetet végül részben online tartják meg, de ez nem jelenti azt, hogy a könyves újdonságokból ne lehetne csemegézni!
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Klasszikus hír

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.
Klasszikus interjú

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.
Klasszikus ajánló

Komolyzenei piknikkel búcsúztatja a nyarat a MÁV Szimfonikus Zenekar

Szeptember 17-én 18:30-kor ismét részt vehetünk a Music ül a fűben komolyzenei pikniken, mely a Millenáris Park és a MÁV Szimfonikus Zenekar közös rendezésében valósul meg.