Klasszikus

Először Magyarországon Richard Strauss operája

2015.09.28. 13:06
Ajánlom
A Nemzeti Filharmonikusok - Kocsis Zoltán irányításával - és a Müpa néhány éve arra vállalkozott, hogy műsorra tűzi Richard Strauss ritkán játszott operáit és egyéb színpadi műveit. Október 1-jén és 3-án két olyan operát hallhatunk, amelyeket a zeneszerző egymás után komponált, és tervei szerint együtt mutattak volna be.

A két mű – A béke napja és a Daphne – most egymás után fog felcsendülni Némedi Csaba rendezésében és olyan kiváló énekesek tolmácsolásában, mint Michael Kupfer, Christiane Kohl, Pasztircsák Polina és Ric Furman.

Kocsis Zoltán

Kocsis Zoltán (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea)

A Capriccio, A hallgatag asszony és a József-legenda után egy Magyarországon most először hallható művel, A béke napjával (Friedenstag) és a Daphnéval folytatódik a Nemzeti Filharmonikusok és Müpa a közös Strauss-sorozata. A béke napjának a szerzői intenció szerint együtt kellett volna elhangzania a bemutatón egy másik operával, a szintén akkoriban komponált Daphnéval. A politikai környezet azonban befolyásolta az alkotások létrejöttét: a persona non gratának minősített Stefan Zweig nem dolgozhatott tovább a zeneszerzővel a szövegkönyvön, maga helyett Joseph Gregort ajánlotta. Mivel a Daphne annak idején nem készült el időben – ugyanis Strauss többször átíratta a librettót –, a kettős bemutatóra csak később kerülhetett sor, s ennek hagyománya kikopott az operaszínpadokról, jórészt a Friedenstag náci propagandában betöltött szerepe, valamint a Daphne időtartama és témájának komolysága miatt.

Pasztricsak Polina 

Pasztricsak Polina 

A harmincéves háború utolsó napján játszódó egyfelvonásos eredetileg az 1648 címet viselte volna. A béke napja a bemutatása utáni években rendkívüli sikereket ért el. A darab háborúellenes üzenete tagadhatatlan, és ez igen merész döntés volt akkoriban, de az első két évben megtartott közel száz előadás után a mű lekerült a németországi operaházak műsoráról, s máig a legritkábban előadott Strauss-operák egyike. Az est második felében az egyik legderűsebb Strauss-opera, a Daphne hangzik el, melyet maga a komponista a kedvenc operájának tartott. A nietzschei gondolatokat megfogalmazó bukolikus tragédiát Kocsis Zoltán már kétszer műsorra tűzte a Nemzeti Filharmonikusokkal, ez idáig koncertszerű előadásban.

A két művet az Ausztriában élő rendező, Némedi Csaba viszi színre, aki a hangversenyterem pódiumán egységes színpadképpel jeleníti meg az operákat, ráadásul azok keletkezési idejének egyik jelentős eseményén: az 1936-os berlini olimpián. Mindkét produkció kiváló énekes szólistákat vonultat fel. A Friedenstag Parancsnoka szerepében a már több Strauss-operában is fellépő Michael Kupfert hallhatjuk, míg Mariát a Bayreuthi Ünnepi Játékok rendszeres meghívottja, Christiane Kohl alakítja. Daphnét a sokoldalú, fiatal magyar énekesnő, Pasztircsák Polina formálja meg, Apollót pedig napjaink egyik sokat foglalkoztatott hőstenorja, Ric Furman. A Nemzeti Filharmonikus Zenekart és a Nemzeti Énekkart Kocsis Zoltán vezényli.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus molnár levente

Megjelent Molnár Levente első szólóalbuma

A Liszt-díjas bariton több mint 70 perces, 13 áriát és egy duettet tartalmazó nagylemeze a Nagyok, melankolikusok, vidámak, hősök címet viseli.
Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.