Klasszikus

Első emlékei között van a zene

Nora Fischer – interjú
2019.08.26. 16:45
Ajánlom
Nem gondolja, hogy a klasszikus zene a hierarchia csúcsán állna, és ő sem szeret a közönség fölé magasodni. Nora Fischert mi apja lányaként ismerjük, pedig hiába választott ő is zenei pályát, egészen más utakra tévedt. Vagyis annyira mégsem: szeptember 22-én és 23-án a Fesztiválzenekarral lép fel a Müpában.

Édesapja Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar karmestere, édesanyja Anneke Boeke régizenész, így természetes, hogy Nora Fischer első emlékei között van a zene.

Emlékszem, édesapám mellett ültem, miközben vezényelt, egy kis széken, és utánoztam a mozdulatait. A zenekar nevetett, alig tudtak miattam figyelni.

A nyarakat gyakran Magyarországon töltötte, és a tágabb családi kör szokása volt, hogy operákat adnak elő, a szüzsét a családi történésekhez igazítva. „A játékon keresztül kerültünk közel a zenéhez” – mondja.

Élete első néhány évében magyarul beszélt, de miután szülei különváltak, apjával is angolra váltott. „A nővérem és én voltunk az egyetlenek a családban, akik nem beszéltek jól magyarul” – meséli. Londonban, majd Amszterdamban nevelkedett. „Elég szégyellős voltam, ha Magyarországon voltam.” Ugyanakkor erősen kötődik az országhoz, úgy érzi, zenészként nagyban meghatározza magyar származása. „És ezért nagyon hálás vagyok.”

SarahWijzenbeek2-080721.jpg

Nora Fischer (Fotó/Forrás: Sarah Wijzenbeek)

Nora Fischer szeptemberben a Budapesti Fesztiválzenekarral lép fel a Müpában. Az énekesnő számára, aki egyaránt énekel régizenét, modern klasszikus zenét, folkzenét és popzenét, természetes volt, hogy zenei pályára lép.

A szüleim nem erőltették, de úgy gondolták, ha már zenélni akar az ember, azt a legmagasabb szinten kell csinálnia.

A zongoránál kezdte, de tizennégy évesen, egy operaelőadáson, amelyet apja vezényelt, elfogta a vágy, hogy a hangszálait válassza hangszeréül. „Csatlakoztam egy gyerekkórushoz, rengeteg barátot találtam ott, és egész életre ható élményeket. Azóta is ebben a közegben élek.”

Úgy ismerik, mint az énekesnőt, aki átszúrja a klasszikus zene buborékját, írta róla a New York Times. De mi ez a buborék, kérdezem. „Sok klasszikus zenész csak kisétál a színpadra, fess ruhában, és elkezd játszani – de nagyon távol áll a fiatalabb közönségtől, amely pedig úgy érzi, ez nem neki szól. Pedig dehogynem! Minden adott, hogy szeressék a zenét! Én szívesen szólok a közönséghez, elmondom, hogy mit fogok énekelni, miről szólnak a dalok, viccelődöm. Ezekben a kis dolgokban rejlik a titok.”

Fischer Iván ismert arról, hogy szimfonikus koncerteken mindig új ötletekkel lepi meg a közönségét. „Apám mindig arra tanított, hogy ne kövessük a tömeget, ne fogadjunk el semmit, csak azért, mert mondják.” Édesanyja, Anneke Boeke, a blockflöte és a fuvola elismert játékosa, az Ensemble Cantilene vezetője. „A régizene is szigorú, ha korhűségről van szó, de anyám mindig keresi a módot, hogy belevigye a saját elképzeléseit.” Nora innen tanulta, hogy keresse meg, hogyan érezheti szabadnak magát. „Mindkét szülőmnek erős késztetése van, hogy szabadságot találjon ebben a szigorú világban.”

S hogy kikéri-e szülei tanácsát időnként? Igen, de ez oda-vissza működik. „Igyekszem megtartani az egészséges távolságot.”

NoraFischer42451_creditSarahWijzenbeek-080803.jpg

Nora Fischer (Fotó/Forrás: Sarah Wijzenbeek)

Miután Koppenhágában részt vett egy kurzuson, ahol a jazztől, a folktól a soulon át a metálig különböző énekstílusokra oktatták csoportokban, kinyílt számára egy új világ. „A hangom egy hangszer, és akkor rengeteg lehetőség nyílt meg előttem, hogy mihez kezdhetek ezzel a hangszerrel.” Klasszikus stíluson nőtt fel, de meg kellett tanulnia, hogy nem ez áll a hierarchia csúcsán. „Koppenhágában megszabadítottak ettől a tévképzettől” – mondja.

Minden stílus érdekli, de mi alapján ítél egy-egy zenéről? „Van kúl zene, van nagyszerű zene, és van kevésbé érdekes – minden stílusban. Szeretek új dolgokat kitalálni, szeretem a közönségemet is új kihívások elé állítani. Amikor kortárs zenét adok elő, ami kísérletező vagy szokatlan, igyekszem befogadhatóvá tenni.” Nora szerint a közönség sokkal nyitottabb a meglepetésre, mint gondoljuk.

Nem a lécet teszi alacsonyabbra ahhoz, hogy könnyen eljusson a zene a hallgatókhoz, szögezi le rögtön.

Olyan hangszínt szeretnék létrehozni, ami annyira természetes, amennyire csak lehet.

Tavaly megjelent, Hush című lemezén reneszánsz és barokk szerzőktől énekel elektromos gitár kísérettel. Szerinte a régizene gyakran hasonló a modern pophoz, de az előbbi a merev előadásmód miatt nem mindig talál utat a mai fülekhez. „Ha megnézed a kottát, gyakran csak basszusmenet, akkordok, dallam. Elkezdtem azon gondolkodni, hogy John Dowland vagy Henry Purcell mit tenne, ha mai énekes-dalszerző lenne.” Azt mondja, szeretett volna hidat verni a régizene és a mai, fiatal és nyitott közönség közé.

Az idei, Folk című albumon pedig Ravel és Bartók művei szólnak, de nem azon a képzett, mesterkélt hangon, amit az opera- vagy dalénekesektől megszoktunk. Ezen, ahogy a cím is jelzi, a népzenén keresztül közelít a huszadik századi mesterekhez. „Ha egy anya bölcsődalt énekel, nem lírai szoprán hangon teszi, hanem játékosan, suttogva. Szerettem volna ezeket a műveket a hangszínek játszóterévé tenni.”

NoraFischer2_creditSarahWijzenbeek-080725.jpg

Nora Fischer (Fotó/Forrás: Sarah Wijzenbeek)

Látszólag és hallhatóan mi sem áll távolabb tőle, mint a klasszikus énekesnők primadonna alkata. Egyik koncertjén a dalok közben főzött a közönségének. Úgy véli, egy koncertet nem kritikusan kell hallgatni, az élményt kell keresni. Azt sem szereti, hogy az előadóművész a közönség fölé magasodik. „Szeretek színpadon lenni, máskülönben miért csinálnám? Mégis, van bennem egy ellenérzés.

A zene közösségi élmény, valami, amit megosztunk egymással.”

A népzenében megtalálja azt, ami szerinte kiveszett a zenekultúrából, különösen a nyugati világban. „A zenét együtt csináljuk.”

Legutóbb, San Diegóban sétálva egy open mic eseménybe botlott, ahol amatőrök zenéltek egymásnak. Rögtön megkérdezem, megragadta-e ő is a mikrofont. „Dehogy!”, mondja nevetve. „Aznap csak azt szerettem volna, ha engem szórakoztatnak.”

 

Nora Fischer szeptember 22-én és 23-án lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral a Müpában. Franz Schubert és Luciano Berio dalfeldolgozásait énekli, a zenekartól Bach és Respighi művei hangoznak el.

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Kapcsolódó

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Milyen anya a zsenimama? Online nézhető lányának dokumentumfilmje Martha Argerichről

Az EuroArts Channel YouTube-csatornáján, angol nyelven látható a 'Bloody Daughter' című dokumentumfilm, amely Martha Argerich hétköznapi arcát mutatja meg.
Tánc

Ritka fotók "Ventillátor kisasszonyról", aki Esterházy hercegné lett

Ottrubay Melinda volt az Operaház ünnepelt csillaga, a magazinok kedvence, egyedüli magyarként elnyerte a prima balerina assoluta címet, majd visszavonult a színpadtól és feleségül ment herceg Esterházy Pálhoz. 43 évnyi házasság után a herceg őt tette meg az óriási Esterházy-vagyon örökösének, hagyatéka ma is él.
Klasszikus

Fidelio Matiné: Kakaókoncert a Fesztiválzenekarral

A legkisebbeket célzó vasárnapi sorozatunk mai részében a Budapesti Fesztiválzenekar Kakaókoncertjeinek tegnapi adását ajánljuk, amely most online elérhető.
Színház

A héten már személyesen próbálnak a Nemzeti Színház művészei – Évadot hirdetett Vidnyánszky Attila

A jövő évad kilenc bemutatója között szerepel az Ivanov Szász János rendezésében, Az ajtó a norvég Eirik Stubo színrevitelében, valamint a Rómeó és Júlia, amelyet Vidnyánszky Attila rendez.
Fidelio Tours

8 kirándulóhely a Balaton körül, ahová elmehetsz idén nyáron

A hazai turizmus idén késve ébredezik. Miközben a legnépszerűbb célpontokat ellepik a látogatók, érdemes a kevésbé ismert helyszíneket is felkeresni. Összegyűjtöttünk néhány balatoni kirándulóhelyet, hogy legyen miből válogatni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kocsis Zoltán születésnapján indul a Nemzeti Filharmonikus Zenekar bérleteinek értékesítése

Hét bérletet kínál a következő évadra a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, az online értékesítés május 30-án indul.
Klasszikus Film

Milyen anya a zsenimama? Online nézhető lányának dokumentumfilmje Martha Argerichről

Az EuroArts Channel YouTube-csatornáján, angol nyelven látható a 'Bloody Daughter' című dokumentumfilm, amely Martha Argerich hétköznapi arcát mutatja meg.
Klasszikus fidelio matiné

Fidelio Matiné: Kakaókoncert a Fesztiválzenekarral

A legkisebbeket célzó vasárnapi sorozatunk mai részében a Budapesti Fesztiválzenekar Kakaókoncertjeinek tegnapi adását ajánljuk, amely most online elérhető.
Klasszikus közlemény

A koncertélet megsegítését sürgeti a Magyar Zenei Tanács

Az ősztől újrainduló programok lebonyolításához szükséges pályázatok mielőbbi kiírását és elbírálását kéri többek között a Magyar Zenei Tanács annak érdekében, hogy a zenei élet valamennyi területe talpon maradhasson.
Klasszikus évad

„Budapest jó hírének vivője” – Új évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Június 10-től már lehet vásárolni az új évadbérletekből. „Minden visszaváltható” – nyugtatott meg mindenkit Fischer Iván, aki pozitív abban a tekintetben, hogy szeptembertől a régi formában éledhet újjá a koncertélet.