Klasszikus

Első emlékei között van a zene

Nora Fischer – interjú
2019.08.26. 16:45
Ajánlom
Nem gondolja, hogy a klasszikus zene a hierarchia csúcsán állna, és ő sem szeret a közönség fölé magasodni. Nora Fischert mi apja lányaként ismerjük, pedig hiába választott ő is zenei pályát, egészen más utakra tévedt. Vagyis annyira mégsem: szeptember 22-én és 23-án a Fesztiválzenekarral lép fel a Müpában.

Édesapja Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar karmestere, édesanyja Anneke Boeke régizenész, így természetes, hogy Nora Fischer első emlékei között van a zene.

Emlékszem, édesapám mellett ültem, miközben vezényelt, egy kis széken, és utánoztam a mozdulatait. A zenekar nevetett, alig tudtak miattam figyelni.

A nyarakat gyakran Magyarországon töltötte, és a tágabb családi kör szokása volt, hogy operákat adnak elő, a szüzsét a családi történésekhez igazítva. „A játékon keresztül kerültünk közel a zenéhez” – mondja.

Élete első néhány évében magyarul beszélt, de miután szülei különváltak, apjával is angolra váltott. „A nővérem és én voltunk az egyetlenek a családban, akik nem beszéltek jól magyarul” – meséli. Londonban, majd Amszterdamban nevelkedett. „Elég szégyellős voltam, ha Magyarországon voltam.” Ugyanakkor erősen kötődik az országhoz, úgy érzi, zenészként nagyban meghatározza magyar származása. „És ezért nagyon hálás vagyok.”

SarahWijzenbeek2-080721.jpg

Nora Fischer (Fotó/Forrás: Sarah Wijzenbeek)

Nora Fischer szeptemberben a Budapesti Fesztiválzenekarral lép fel a Müpában. Az énekesnő számára, aki egyaránt énekel régizenét, modern klasszikus zenét, folkzenét és popzenét, természetes volt, hogy zenei pályára lép.

A szüleim nem erőltették, de úgy gondolták, ha már zenélni akar az ember, azt a legmagasabb szinten kell csinálnia.

A zongoránál kezdte, de tizennégy évesen, egy operaelőadáson, amelyet apja vezényelt, elfogta a vágy, hogy a hangszálait válassza hangszeréül. „Csatlakoztam egy gyerekkórushoz, rengeteg barátot találtam ott, és egész életre ható élményeket. Azóta is ebben a közegben élek.”

Úgy ismerik, mint az énekesnőt, aki átszúrja a klasszikus zene buborékját, írta róla a New York Times. De mi ez a buborék, kérdezem. „Sok klasszikus zenész csak kisétál a színpadra, fess ruhában, és elkezd játszani – de nagyon távol áll a fiatalabb közönségtől, amely pedig úgy érzi, ez nem neki szól. Pedig dehogynem! Minden adott, hogy szeressék a zenét! Én szívesen szólok a közönséghez, elmondom, hogy mit fogok énekelni, miről szólnak a dalok, viccelődöm. Ezekben a kis dolgokban rejlik a titok.”

Fischer Iván ismert arról, hogy szimfonikus koncerteken mindig új ötletekkel lepi meg a közönségét. „Apám mindig arra tanított, hogy ne kövessük a tömeget, ne fogadjunk el semmit, csak azért, mert mondják.” Édesanyja, Anneke Boeke, a blockflöte és a fuvola elismert játékosa, az Ensemble Cantilene vezetője. „A régizene is szigorú, ha korhűségről van szó, de anyám mindig keresi a módot, hogy belevigye a saját elképzeléseit.” Nora innen tanulta, hogy keresse meg, hogyan érezheti szabadnak magát. „Mindkét szülőmnek erős késztetése van, hogy szabadságot találjon ebben a szigorú világban.”

S hogy kikéri-e szülei tanácsát időnként? Igen, de ez oda-vissza működik. „Igyekszem megtartani az egészséges távolságot.”

NoraFischer42451_creditSarahWijzenbeek-080803.jpg

Nora Fischer (Fotó/Forrás: Sarah Wijzenbeek)

Miután Koppenhágában részt vett egy kurzuson, ahol a jazztől, a folktól a soulon át a metálig különböző énekstílusokra oktatták csoportokban, kinyílt számára egy új világ. „A hangom egy hangszer, és akkor rengeteg lehetőség nyílt meg előttem, hogy mihez kezdhetek ezzel a hangszerrel.” Klasszikus stíluson nőtt fel, de meg kellett tanulnia, hogy nem ez áll a hierarchia csúcsán. „Koppenhágában megszabadítottak ettől a tévképzettől” – mondja.

Minden stílus érdekli, de mi alapján ítél egy-egy zenéről? „Van kúl zene, van nagyszerű zene, és van kevésbé érdekes – minden stílusban. Szeretek új dolgokat kitalálni, szeretem a közönségemet is új kihívások elé állítani. Amikor kortárs zenét adok elő, ami kísérletező vagy szokatlan, igyekszem befogadhatóvá tenni.” Nora szerint a közönség sokkal nyitottabb a meglepetésre, mint gondoljuk.

Nem a lécet teszi alacsonyabbra ahhoz, hogy könnyen eljusson a zene a hallgatókhoz, szögezi le rögtön.

Olyan hangszínt szeretnék létrehozni, ami annyira természetes, amennyire csak lehet.

Tavaly megjelent, Hush című lemezén reneszánsz és barokk szerzőktől énekel elektromos gitár kísérettel. Szerinte a régizene gyakran hasonló a modern pophoz, de az előbbi a merev előadásmód miatt nem mindig talál utat a mai fülekhez. „Ha megnézed a kottát, gyakran csak basszusmenet, akkordok, dallam. Elkezdtem azon gondolkodni, hogy John Dowland vagy Henry Purcell mit tenne, ha mai énekes-dalszerző lenne.” Azt mondja, szeretett volna hidat verni a régizene és a mai, fiatal és nyitott közönség közé.

Az idei, Folk című albumon pedig Ravel és Bartók művei szólnak, de nem azon a képzett, mesterkélt hangon, amit az opera- vagy dalénekesektől megszoktunk. Ezen, ahogy a cím is jelzi, a népzenén keresztül közelít a huszadik századi mesterekhez. „Ha egy anya bölcsődalt énekel, nem lírai szoprán hangon teszi, hanem játékosan, suttogva. Szerettem volna ezeket a műveket a hangszínek játszóterévé tenni.”

NoraFischer2_creditSarahWijzenbeek-080725.jpg

Nora Fischer (Fotó/Forrás: Sarah Wijzenbeek)

Látszólag és hallhatóan mi sem áll távolabb tőle, mint a klasszikus énekesnők primadonna alkata. Egyik koncertjén a dalok közben főzött a közönségének. Úgy véli, egy koncertet nem kritikusan kell hallgatni, az élményt kell keresni. Azt sem szereti, hogy az előadóművész a közönség fölé magasodik. „Szeretek színpadon lenni, máskülönben miért csinálnám? Mégis, van bennem egy ellenérzés.

A zene közösségi élmény, valami, amit megosztunk egymással.”

A népzenében megtalálja azt, ami szerinte kiveszett a zenekultúrából, különösen a nyugati világban. „A zenét együtt csináljuk.”

Legutóbb, San Diegóban sétálva egy open mic eseménybe botlott, ahol amatőrök zenéltek egymásnak. Rögtön megkérdezem, megragadta-e ő is a mikrofont. „Dehogy!”, mondja nevetve. „Aznap csak azt szerettem volna, ha engem szórakoztatnak.”

 

Nora Fischer szeptember 22-én és 23-án lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral a Müpában. Franz Schubert és Luciano Berio dalfeldolgozásait énekli, a zenekartól Bach és Respighi művei hangoznak el.

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Kapcsolódó

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Petíció indult és tüntetést szerveznek a kulturális élet totális átszervezése ellen

Teljesen ellehetetlenítené a függetlenek működését, de a kőszínházak műsorpolitikáját is felülről irányítaná a kormány egy új törvényjavaslat szerint. Ennek megakadályozására szerveznek december 9-én tüntetést a fővárosi kőszínházak – emellett petíció is indult a törvényjavaslat elfogadása ellen. FRISSÍTVE
Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Plusz

Átadták az idei Prima Primissima Díjakat

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában megtartott pénteki gálaesten.
Színház

Újszínházi zaklatási ügyről ír a HVG

A lap úgy tudja, egy állami kitüntetéssel is rendelkező, ismert színész zaklathatott egy nem színész alkalmazottat az Újszínházban.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész

Életének 82. évében elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész - közölte hétfőn a Zeneakadémia.
Klasszikus ajánló

Áthallások – az Egri & Pertis Zongoraduó új koncertsorozata a BMC-ben

Milyen maszkban pantomimozott volna Debussy? Mi köze volt Faurénak a bergamaszkokhoz? Sétált-e Händel London komédiás negyedében, és mit talált Sztravinszkij Petruska szobájában?
Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bónis Ferenc zenetörténész

Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence egykori tanítványa 87 éves volt.
Klasszikus hír

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.