Klasszikus

Első emlékei között van a zene

Nora Fischer – interjú
2019.08.26. 16:45
Ajánlom
Nem gondolja, hogy a klasszikus zene a hierarchia csúcsán állna, és ő sem szeret a közönség fölé magasodni. Nora Fischert mi apja lányaként ismerjük, pedig hiába választott ő is zenei pályát, egészen más utakra tévedt. Vagyis annyira mégsem: szeptember 22-én és 23-án a Fesztiválzenekarral lép fel a Müpában.

Édesapja Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar karmestere, édesanyja Anneke Boeke régizenész, így természetes, hogy Nora Fischer első emlékei között van a zene.

Emlékszem, édesapám mellett ültem, miközben vezényelt, egy kis széken, és utánoztam a mozdulatait. A zenekar nevetett, alig tudtak miattam figyelni.

A nyarakat gyakran Magyarországon töltötte, és a tágabb családi kör szokása volt, hogy operákat adnak elő, a szüzsét a családi történésekhez igazítva. „A játékon keresztül kerültünk közel a zenéhez” – mondja.

Élete első néhány évében magyarul beszélt, de miután szülei különváltak, apjával is angolra váltott. „A nővérem és én voltunk az egyetlenek a családban, akik nem beszéltek jól magyarul” – meséli. Londonban, majd Amszterdamban nevelkedett. „Elég szégyellős voltam, ha Magyarországon voltam.” Ugyanakkor erősen kötődik az országhoz, úgy érzi, zenészként nagyban meghatározza magyar származása. „És ezért nagyon hálás vagyok.”

SarahWijzenbeek2-080721.jpg

Nora Fischer (Fotó/Forrás: Sarah Wijzenbeek)

Nora Fischer szeptemberben a Budapesti Fesztiválzenekarral lép fel a Müpában. Az énekesnő számára, aki egyaránt énekel régizenét, modern klasszikus zenét, folkzenét és popzenét, természetes volt, hogy zenei pályára lép.

A szüleim nem erőltették, de úgy gondolták, ha már zenélni akar az ember, azt a legmagasabb szinten kell csinálnia.

A zongoránál kezdte, de tizennégy évesen, egy operaelőadáson, amelyet apja vezényelt, elfogta a vágy, hogy a hangszálait válassza hangszeréül. „Csatlakoztam egy gyerekkórushoz, rengeteg barátot találtam ott, és egész életre ható élményeket. Azóta is ebben a közegben élek.”

Úgy ismerik, mint az énekesnőt, aki átszúrja a klasszikus zene buborékját, írta róla a New York Times. De mi ez a buborék, kérdezem. „Sok klasszikus zenész csak kisétál a színpadra, fess ruhában, és elkezd játszani – de nagyon távol áll a fiatalabb közönségtől, amely pedig úgy érzi, ez nem neki szól. Pedig dehogynem! Minden adott, hogy szeressék a zenét! Én szívesen szólok a közönséghez, elmondom, hogy mit fogok énekelni, miről szólnak a dalok, viccelődöm. Ezekben a kis dolgokban rejlik a titok.”

Fischer Iván ismert arról, hogy szimfonikus koncerteken mindig új ötletekkel lepi meg a közönségét. „Apám mindig arra tanított, hogy ne kövessük a tömeget, ne fogadjunk el semmit, csak azért, mert mondják.” Édesanyja, Anneke Boeke, a blockflöte és a fuvola elismert játékosa, az Ensemble Cantilene vezetője. „A régizene is szigorú, ha korhűségről van szó, de anyám mindig keresi a módot, hogy belevigye a saját elképzeléseit.” Nora innen tanulta, hogy keresse meg, hogyan érezheti szabadnak magát. „Mindkét szülőmnek erős késztetése van, hogy szabadságot találjon ebben a szigorú világban.”

S hogy kikéri-e szülei tanácsát időnként? Igen, de ez oda-vissza működik. „Igyekszem megtartani az egészséges távolságot.”

NoraFischer42451_creditSarahWijzenbeek-080803.jpg

Nora Fischer (Fotó/Forrás: Sarah Wijzenbeek)

Miután Koppenhágában részt vett egy kurzuson, ahol a jazztől, a folktól a soulon át a metálig különböző énekstílusokra oktatták csoportokban, kinyílt számára egy új világ. „A hangom egy hangszer, és akkor rengeteg lehetőség nyílt meg előttem, hogy mihez kezdhetek ezzel a hangszerrel.” Klasszikus stíluson nőtt fel, de meg kellett tanulnia, hogy nem ez áll a hierarchia csúcsán. „Koppenhágában megszabadítottak ettől a tévképzettől” – mondja.

Minden stílus érdekli, de mi alapján ítél egy-egy zenéről? „Van kúl zene, van nagyszerű zene, és van kevésbé érdekes – minden stílusban. Szeretek új dolgokat kitalálni, szeretem a közönségemet is új kihívások elé állítani. Amikor kortárs zenét adok elő, ami kísérletező vagy szokatlan, igyekszem befogadhatóvá tenni.” Nora szerint a közönség sokkal nyitottabb a meglepetésre, mint gondoljuk.

Nem a lécet teszi alacsonyabbra ahhoz, hogy könnyen eljusson a zene a hallgatókhoz, szögezi le rögtön.

Olyan hangszínt szeretnék létrehozni, ami annyira természetes, amennyire csak lehet.

Tavaly megjelent, Hush című lemezén reneszánsz és barokk szerzőktől énekel elektromos gitár kísérettel. Szerinte a régizene gyakran hasonló a modern pophoz, de az előbbi a merev előadásmód miatt nem mindig talál utat a mai fülekhez. „Ha megnézed a kottát, gyakran csak basszusmenet, akkordok, dallam. Elkezdtem azon gondolkodni, hogy John Dowland vagy Henry Purcell mit tenne, ha mai énekes-dalszerző lenne.” Azt mondja, szeretett volna hidat verni a régizene és a mai, fiatal és nyitott közönség közé.

Az idei, Folk című albumon pedig Ravel és Bartók művei szólnak, de nem azon a képzett, mesterkélt hangon, amit az opera- vagy dalénekesektől megszoktunk. Ezen, ahogy a cím is jelzi, a népzenén keresztül közelít a huszadik századi mesterekhez. „Ha egy anya bölcsődalt énekel, nem lírai szoprán hangon teszi, hanem játékosan, suttogva. Szerettem volna ezeket a műveket a hangszínek játszóterévé tenni.”

NoraFischer2_creditSarahWijzenbeek-080725.jpg

Nora Fischer (Fotó/Forrás: Sarah Wijzenbeek)

Látszólag és hallhatóan mi sem áll távolabb tőle, mint a klasszikus énekesnők primadonna alkata. Egyik koncertjén a dalok közben főzött a közönségének. Úgy véli, egy koncertet nem kritikusan kell hallgatni, az élményt kell keresni. Azt sem szereti, hogy az előadóművész a közönség fölé magasodik. „Szeretek színpadon lenni, máskülönben miért csinálnám? Mégis, van bennem egy ellenérzés.

A zene közösségi élmény, valami, amit megosztunk egymással.”

A népzenében megtalálja azt, ami szerinte kiveszett a zenekultúrából, különösen a nyugati világban. „A zenét együtt csináljuk.”

Legutóbb, San Diegóban sétálva egy open mic eseménybe botlott, ahol amatőrök zenéltek egymásnak. Rögtön megkérdezem, megragadta-e ő is a mikrofont. „Dehogy!”, mondja nevetve. „Aznap csak azt szerettem volna, ha engem szórakoztatnak.”

 

Nora Fischer szeptember 22-én és 23-án lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral a Müpában. Franz Schubert és Luciano Berio dalfeldolgozásait énekli, a zenekartól Bach és Respighi művei hangoznak el.

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Kapcsolódó

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Napokon belül eldőlhet, hogy ki kapja a Nemzet Színésze címet

Törőcsik Mari halálával nem csupán egy kivételes művész távozott, a Nemzet Színészei is kevesebben lettek. Az új tag személyéről várhatóan május 11-én döntenek majd.
Színház

Kulka Jánossal látható online A nép ellensége

A Katona József Színház 2013-ban bemutatott Ibsen-darabját Zsámbéki Gábor rendezte, az előadás felvétele megtekinthető május 6. 19 órától május 8. 23 óráig az eszinhaz.hu-n.
Zenés színház

Sába a mikrofon előtt

Lemezfelvétel készült Goldmark Károly legismertebb operájából, a Sába királynőjéből, az Eiffel Műhelyház Fricsay stúdiójában. A munkáról és az új helyszínről Csurgó Tamás zenei rendezőt, Kondás Ferenc hangmérnököt, valamint Gál Erika operaénekest, Sába megformálóját kérdeztük.
Vizuál

A mentális egészség megőrzéséről szól az újranyíló Capa Központ csoportos kiállítása

Hat hónap után új kiállításokkal nyitja meg kiállítótereit a Capa Központ, ahol május 4-től látható Halász Dániel Budapest Ösztöndíjas sorozata, a Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíjasok fotográfiái és természetesen Robert Capa képei.
Plusz

Időutazás Rómában: újjáépítik a Colosseum arénáját

A Római Colosseum eredeti fapadlózatát még a 19. században szedték fel, amikor régészeti munkálatokat végeztek az arénában. A felújítás után a látogatók lehetőségük nyílik arra is, hogy beléphessenek a föld alatti tárnákba.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

5+1 kihagyhatatlan cikk a Bartók Tavasz friss-ropogós magazinjából

Kíváncsi vagy, hogy a színpadi művészek hogyan élik meg, ha üres nézőtér előtt játszanak? Mindig is érdekelt, hogyan készülnek a közvetítések vagy mit csinál egy online stream rendezője? Tudni szeretnéd, miért olyan egyedülálló és fontos Bartók Béla népzenegyűjtői munkássága? Mi az a világzene, és mit csinál Vaszilij Petrenko, amikor nem vezényel? A hamarosan kezdődő Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek frissen elkészült magazinjából most minden kiderül!
Klasszikus hír

Kihirdették a 2021-es Artisjus-díjazottak névsorát

Könnyű- és komolyzenei alkotókat díjazott idén is az Artisjus. Fábri Pétert zenei munkásságáért életműdíjjal tüntették ki, az év zeneszerzője a világhírű dobos Borlai Gergő lett, míg a tragikusan fiatalon elhunyt Siklósi Örs előtt, posztumusz Junior Artisjus-díjjal tisztelegtek.
Klasszikus hír

Bartók-kotta, Wagner-album, akár egy órán belül! – Házhoz jön a Rózsavölgyi kínálata

Mostantól még kényelmesebben juthatunk hozzá a Rózsavölgyi Zenemű- és Könyvesboltban fellelhető zenei kiadványokhoz és sikerkönyvekhez, ugyanis a Wolt futárai szállítják azokat házhoz, akár a rendeléstől számított egy órán belül.
Klasszikus ajánló

Bartók és a tavasz – mindent egy új fesztiválról

Hogyan hat ránk Bartók Béla példaértékű kulturális öröksége 2021-ben, miben érhető tetten a zeneszerző szellemisége, és miért az ő nevét viseli a Müpa új, összművészeti fesztiválja? Hogy jön ide a világ végtelensége, hogyan kapcsolódhatunk össze Európa nagyvárosaival, és egyáltalán: mi az a Bartók Tavasz? Itt az ideje, hogy minden kiderüljön!
Klasszikus ajánló

Notte Magica – Online vetítés az Il Volo együttes és Plácido Domingo Három Tenor-emlékkoncertjéről

Luciano Pavarotti, José Carreras és Plácido Domingo legendás triója, a Három Tenor 1990. júliusában adta első koncertjét a római Caracalla termákban. 26 évvel később, 2016. nyarán a fiatal olasz tenor csillagokból álló, nemzetközi platinalemezes Il Volo együttes Plácido Domingo zenei rendezésében emlékkoncertet adott a 20. század egyik legkiemelkedőbb komolyzenei kezdeményezése előtt tisztelegve. A koncertről készült mozifilm május 1-2-án online elérhető.