Klasszikus

Első és utolsó

2009.11.25. 10:38
Ajánlom
Kortárs ősbemutató és a klasszikus koncertrepertoár csúcsa, a legszemélyesebb szerelmi történet és a közösségi érzés apoteózisa – első pillantásra ilyesforma szembeállításokba rendezhető a budafokiak Vox Fortissima-bérletének első hangversenye. - KRITIKA

Azért a zenekart megelőzve pódiumra lépő Hollerung Gábor rögtönzött bevezetőjével, ha nem is illesztette egészében dialektikus egységbe Gyöngyösi Levente Első szimfóniáját és Ludwig van Beethoven Kilencedikét, mindenesetre lelkes szavaival igyekezett a kortárs alkotás iránti fokozott érdeklődésre hangolni a közönséget, gusztust csinálva a Budafoki Dohnányi Zenekar felkérésére íródott szimfóniához. Törekvése sikerrel is járt, igaz, Gyöngyösi Levente művének e szavak nélkül is jócskán kijárt a figyelem, hiszen a néhány éve felismert tény ma már evidencia: Gyöngyösi nemzedékének kiemelkedő tehetségű, s egyszersmind mindenkor hallgatóbarát zenét kínáló tagja.

Az opera, az oratórium, a passió, s a szimfonikus ciklusként meghatározott Verkündigung után a szigorúan vett szimfónia műfaja került most hát sorra a 34 esztendős zeneszerző terebélyesedő életművében, s amennyire ez legelső hallás után megállapítható, a végeredmény jelentékeny. "Az I. szimfónia egy személyes vonatkozásokban bővelkedő szerelmi történetet dolgoz fel, amelynek az íve egy nagy szerelem születésétől annak elmúlásán át az új szerelem születéséig tart." - fogalmazta meg műve - ilyeténképp önéletrajzinak tekintendő - programját Gyöngyösi, s ítéljük bár mégoly banálisnak a szavakba foglalt sommát, azért a szimfónia figyelemreméltó ötletességgel nyúlt e fenségesen hétköznapi témához. Az első tétel madárcsivitelős idillje a Pastorale szimfónia, a harmadik tételben elővonultatott "menet a (lelki) vesztőhelyre" pedig már programszerűen is a Fantasztikus szimfónia jelentéskörét idézte meg, s utóbb akár az Örömóda dallamtöredékét is felismerhettük a mű zárószakaszában. Sőt mi több, Gyöngyösi még a populáris zene lomtárából is előhozott néhány megoldást számunkra. Csakhogy nála a könnyű kézzel alkalmazott idézetek sosem állnak össze egyetlen nagy idézőjellé: a komponista tud, mer és akar is reflektálatlan őszinteséggel szólni a közönségéhez, s ez ma már egyszerre imponáló és problematikus tulajdonság. A számos ütőhangszert, valamint szintetizátort és elektromos erősítésű csellót is mozgósító, triviális, sőt szinte már ordenáré kétségbeesés percei csakúgy vitathatónak mutatták Gyöngyösi attitűdjét, akár a több kórust és egy mezzoszoprán szólistát igényelő, összesen nyolc versből idézeteket hozó zárótétel, a nagyszabású Újjászületés. Meglehet, csak a cinizmus közege nehezíti a befogadást, de az "érzések pokla" és a "testi-lelki újjászületés" olykor bizony a romantikus nagyoperák gesztusaihoz mérten is soknak tűnt. S a legkényesebb - lévén hitbéli - mozzanatot érintve: a szimfóniát beszegő Ámen kétség kívül a zeneszerző hitének bizonysága, ám a szerelmi történethez tapasztva némiképp erőltetettnek tetszett.

A zenekar és a felvonultatott énekkarok nagy lelkesedéssel és műgonddal adták elő a Hollerung Gábor autentikus irányítása alatt kibontakozó Gyöngyösi-szimfóniát, s az ütős kar különösen meggyőző teljesítményt nyújtott. A negyedik tétel szólistájaként a nagyszerű Németh Juditot hallhattuk, aki azután a Kilencedik zárótételében is szerephez jutott három kollégája (Szabóki Tünde, László Boldizsár és Kálmán Péter) társaságában. Beethoven műve ezúttal inkább csak becsületesen korrekt, mint emlékezetes színvonalon szólalt meg; talán az első játékrész fokozott összpontosítása tette, de a szünet után halványabbnak tűnt a zenekar játéka, s a különböző hangszeres szekciók egy-egy kényesebb helyen nem a kívánatos összhangban szólaltak meg. Jóllehet, Hollerung Gábor a koncert második felében is határozott és impulzív irányítónak bizonyult. Igaz, néhány táncos mozdulatsora egy gitárral a kézben jobban érvényesülhetett volna.

Budafoki Dohnányi Zenekar
2009. november 21. 19:30

Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Km.: Szabóki Tünde, Németh Judit, László Boldizsár, Kálmán Péter, Nyíregyházi Cantemus Vegyeskar (karig.: Szabó Dénes), Budapesti Akadémiai Kórustársaság (karig.: Balassa Ildikó), MR Énekkar (karig.: Somos Csaba)
Vez.: Hollerung Gábor


Gyöngyösi Levente: I. szimfónia (ősbemutató)
Beethoven: IX. szimfónia

Magyar Szimfonikus Körkép
Vox Fortissima-bérlet

www.bdz.hu
www.mupa.hu

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Így mennek tovább a budapesti színházak - itt a megállapodás és néhány vélemény

Hosszú hetek egyeztetései után ma megállapodott a kormány és a Fővárosi Önkormányzat a színházak működtetéséről.
Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Vizuál

A világ leghíresebb angyalai csak mellékszereplők Raffaello Sixtusi Madonnáján

A két kis kerub nagy karriert futott be, ahhoz képest, hogy épp csak ráfértek az 1512-ben festett műre. Alakjukhoz több anekdota is fűződik, festőjük ma 500 éve hunyt el.
Könyv

Gergely Ágnes: „Egyszer csak újra eszméletéhez tér a világ”

A napokban jelentették be: a Tiszatáj folyóirat 2019-es díját Gergely Ágnesnek ítélték oda. A 87 éves Kossuth-díjas költőt, írót, műfordítót Karácsony Ágnes hívta föl telefonon.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Művészi szabadság

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.
Klasszikus interjú

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Klasszikus gyász

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.