Klasszikus

Első és utolsó

2009.11.25. 10:38
Ajánlom
Kortárs ősbemutató és a klasszikus koncertrepertoár csúcsa, a legszemélyesebb szerelmi történet és a közösségi érzés apoteózisa – első pillantásra ilyesforma szembeállításokba rendezhető a budafokiak Vox Fortissima-bérletének első hangversenye. - KRITIKA

Azért a zenekart megelőzve pódiumra lépő Hollerung Gábor rögtönzött bevezetőjével, ha nem is illesztette egészében dialektikus egységbe Gyöngyösi Levente Első szimfóniáját és Ludwig van Beethoven Kilencedikét, mindenesetre lelkes szavaival igyekezett a kortárs alkotás iránti fokozott érdeklődésre hangolni a közönséget, gusztust csinálva a Budafoki Dohnányi Zenekar felkérésére íródott szimfóniához. Törekvése sikerrel is járt, igaz, Gyöngyösi Levente művének e szavak nélkül is jócskán kijárt a figyelem, hiszen a néhány éve felismert tény ma már evidencia: Gyöngyösi nemzedékének kiemelkedő tehetségű, s egyszersmind mindenkor hallgatóbarát zenét kínáló tagja.

Az opera, az oratórium, a passió, s a szimfonikus ciklusként meghatározott Verkündigung után a szigorúan vett szimfónia műfaja került most hát sorra a 34 esztendős zeneszerző terebélyesedő életművében, s amennyire ez legelső hallás után megállapítható, a végeredmény jelentékeny. "Az I. szimfónia egy személyes vonatkozásokban bővelkedő szerelmi történetet dolgoz fel, amelynek az íve egy nagy szerelem születésétől annak elmúlásán át az új szerelem születéséig tart." - fogalmazta meg műve - ilyeténképp önéletrajzinak tekintendő - programját Gyöngyösi, s ítéljük bár mégoly banálisnak a szavakba foglalt sommát, azért a szimfónia figyelemreméltó ötletességgel nyúlt e fenségesen hétköznapi témához. Az első tétel madárcsivitelős idillje a Pastorale szimfónia, a harmadik tételben elővonultatott "menet a (lelki) vesztőhelyre" pedig már programszerűen is a Fantasztikus szimfónia jelentéskörét idézte meg, s utóbb akár az Örömóda dallamtöredékét is felismerhettük a mű zárószakaszában. Sőt mi több, Gyöngyösi még a populáris zene lomtárából is előhozott néhány megoldást számunkra. Csakhogy nála a könnyű kézzel alkalmazott idézetek sosem állnak össze egyetlen nagy idézőjellé: a komponista tud, mer és akar is reflektálatlan őszinteséggel szólni a közönségéhez, s ez ma már egyszerre imponáló és problematikus tulajdonság. A számos ütőhangszert, valamint szintetizátort és elektromos erősítésű csellót is mozgósító, triviális, sőt szinte már ordenáré kétségbeesés percei csakúgy vitathatónak mutatták Gyöngyösi attitűdjét, akár a több kórust és egy mezzoszoprán szólistát igényelő, összesen nyolc versből idézeteket hozó zárótétel, a nagyszabású Újjászületés. Meglehet, csak a cinizmus közege nehezíti a befogadást, de az "érzések pokla" és a "testi-lelki újjászületés" olykor bizony a romantikus nagyoperák gesztusaihoz mérten is soknak tűnt. S a legkényesebb - lévén hitbéli - mozzanatot érintve: a szimfóniát beszegő Ámen kétség kívül a zeneszerző hitének bizonysága, ám a szerelmi történethez tapasztva némiképp erőltetettnek tetszett.

A zenekar és a felvonultatott énekkarok nagy lelkesedéssel és műgonddal adták elő a Hollerung Gábor autentikus irányítása alatt kibontakozó Gyöngyösi-szimfóniát, s az ütős kar különösen meggyőző teljesítményt nyújtott. A negyedik tétel szólistájaként a nagyszerű Németh Juditot hallhattuk, aki azután a Kilencedik zárótételében is szerephez jutott három kollégája (Szabóki Tünde, László Boldizsár és Kálmán Péter) társaságában. Beethoven műve ezúttal inkább csak becsületesen korrekt, mint emlékezetes színvonalon szólalt meg; talán az első játékrész fokozott összpontosítása tette, de a szünet után halványabbnak tűnt a zenekar játéka, s a különböző hangszeres szekciók egy-egy kényesebb helyen nem a kívánatos összhangban szólaltak meg. Jóllehet, Hollerung Gábor a koncert második felében is határozott és impulzív irányítónak bizonyult. Igaz, néhány táncos mozdulatsora egy gitárral a kézben jobban érvényesülhetett volna.

Budafoki Dohnányi Zenekar
2009. november 21. 19:30

Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Km.: Szabóki Tünde, Németh Judit, László Boldizsár, Kálmán Péter, Nyíregyházi Cantemus Vegyeskar (karig.: Szabó Dénes), Budapesti Akadémiai Kórustársaság (karig.: Balassa Ildikó), MR Énekkar (karig.: Somos Csaba)
Vez.: Hollerung Gábor


Gyöngyösi Levente: I. szimfónia (ősbemutató)
Beethoven: IX. szimfónia

Magyar Szimfonikus Körkép
Vox Fortissima-bérlet

www.bdz.hu
www.mupa.hu

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Tánc

Balett készül Jacqueline du Pré életéről

A Royal Ballet következő évadának egyik fénypontja a fantasztikus csellista életéről szóló balett, amit Cathy Marston koreografál.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hat orosz zeneszerzőt mutat be Szabó Marcell fesztiválja

Budapesten és Debrecenben rendezik meg október 7. és 13. között az Orosz Zenei Fesztivált, amelyen minden koncert egy-egy zeneszerzőt állít a középpontba.
Klasszikus virtuózok

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Klasszikus interjú

Mikołaj Górecki: „Nem vagyok zeneszerző, csak egy fickó, aki komponál”

Egy ismert komponista gyermekének lenni nem mindig kiváltság, különösen ha a gyermek a szülői pályát kívánja követni. Mikołaj Górecki egyik művét a Liszt Ferenc Kamarazenekar előadásában hallhatja majd a közönség május 25-én. Ennek kapcsán tettünk fel néhány kérdést az Amerikában élő lengyel komponistának.
Klasszikus kritika

Ilyen volt: Baráti Kristóffal zenélt a Kodály Filharmonikusok a reptéren

A négy őselem, a tűz, a víz, a föld és a levegő szolgált mottóként a debreceni Kodály Filharmonikusok nagyszerű koncertjének műsorában. Kritika.
Klasszikus ajánló

Fassang László templomépítésért koncertezik

A Liszt Ferenc-díjas művész jótékonysági orgonaestjét május 19-én tartják a Deák téri evangélikus templomban. A befolyt összeggel a budakeszi evangélikus templom építését támogatják.