Klasszikus

Első külföldi turnéjára indult a Ligeti Ensemble

2018.11.26. 16:15
Ajánlom
A Szerbiai Magyar Kulturális Hetek rendezvénysorozat keretében Belgrádban és Újvidéken lépnek fel a napokban a Budapest Music Center szervezésében.

A Concerto Budapest frissen életre hívott formációja, a Ligeti Ensemble 2018. május 28-án, Ligeti György születésnapján adta első koncertjét. A névválasztás – amelyet Ligeti György özvegye, Ligeti Vera és a zeneszerző fia, Lukas Ligeti egyetértő támogatása tett lehetővé – félreérthetetlenül kijelöli a kamarazenekar céljainak megfogalmazását:

a zenetörténet jelenének és elmúlt bő évszázadának, napjainkra klasszikussá érett remekművei előadását.

A Keller András és Rácz Zoltán művészeti vezetésével működő együttes folytatni kívánja a 2006 és 2014 között megvalósult életműsorozat hagyományát, Ligeti életművének rendszeres ápolását.

Első külföldi turnéjuk során két szerbiai helyszínen, Belgrádban a Belgrádi Filharmóniában, Újvidéken a helyi Zsinagógában adnak koncertet november 26-án és 27-én. A műsorban szerepel Kurtág György, Eötvös Péter, Ligeti György és Bartók Béla szerzeménye egy-egy is.

Részletes műsor

  • Kurtág György: Fúvósötös

Zongorista, kamarazenész majd zeneszerzés diplomájának megszerzése után – nagymértékben az ’56 után Magyarországon uralkodó elnyomás miatt – alkotói válságba került a harmincas éveiben járó Kurtág György. Többek között ennek leküzdésére 1957–58 között egy évet Párizsban töltött, ahol Messiaen, Milhaud és Deutsch mellett tanulhatott, mégsem tudott szabadulni attól a gondolattól, hogy semmi sem igaz az őt körülvevő világban, s lassan elveszti a talajt lába alól. A válságából végül Marianne Stein pszichológus segítette ki, az ő tanácsára kezdett el miniatűr zenei formákban gondolkodni, melynek legelső eredménye az op. 1 vonósnégyese. A kvartettet rögtön követte egy másik kamaramű, az op. 2 fúvósötös, amelyet egy volt diáktársának, Sulyok Ferencnek dedikált, és amely a vonósnégyeshez hasonlóan szintén nyolc aforisztikus rövidségű tételből áll. Az aleatorikus, helyenként improvizatív elemeket is felhasználó mű nagy teret ad az előadó fantáziájának, ugyanakkor jelentős technikai követelményeket is állít a kvintettformációval szemben.

  • Bartók Béla: Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre

A kétzongorás szonáta az egy évvel korábbi Zene húros hangszerekre, ütőkre és celestára című kompozícióval együtt Bartók művészetének kvintesszenciája. Ezek a legtökéletesebb Bartók-művek, amelyek még a pálya csúcsait jelző 1930-as évek terméséből is kimagaslanak. Akárcsak a Zenét, a Szonátát is Paul Sacher rendelte Bartóktól, akit már régen foglalkoztatott a zongora és az ütős hangszerek hangzásának kombinációja (amint ezt az 1. és a 2. zongoraversenye is tanúsítja). Bartók 1937 nyarán komponálta, és 1938 januárjában mutatta be felesége, Pásztory Ditta és két svájci ütős közreműködésével. A komponista kimeríthetetlen hangszínfantáziája a nagyszerű témák fejlesztésének tipikusan bartóki technikájával párosul.

A bevezetés keletkezészenéje a szonáta-főtétel Allegro barbaro-típusú, energikus táncában robban ki. A lassú középtétel a bartóki Éjszaka zenéje egyik legoptimistább változata. Misztikus, mágikus középrészében a természethangok, az erdő nesze, a szél zúgása, madarak éneke kel életre. A finálé fékezhetetlen jókedve és a régi világbeli muzsikát is megidéző befejezés Bartók humorának egyik legszebb példája.

ligeti-160541.jpg

Ligeti György

  • Ligeti György: Kammerkonzert

Kamarakoncertjét Ligeti György 1969-70-ben komponálta a bécsi „Die Reihe” együttes számára; ez az együttes mutatta be a művet a Berlini Ünnepi Hetek keretében 1970 október 1-jén, Friedrich Cerha vezényletével. A darab 13 előadóra készült, akik fuvolán (illetve pikkolón), oboán (illetve oboe d’amorén és angolkürtön), klarinéton, basszusklarinéton (illetve 2. klarinéton), kürtön, tenorharsonán, csembalón (illetve Hammond-orgonán, esetleg harmóniumon), zongorán (illetve cselesztán), 1. hegedűn, 2. hegedűn, brácsán, gordonkán és nagybőgőn játszanak. A Kamarakoncert címe a szólistákból álló, kicsiny előadói apparátusra utal; nagyformája szerint azonban inkább négytételes, klasszikus szimfóniára emlékeztet, amelyben a Scherzo szerepét egymástól független tempóban, motorikusan zakatoló szerkezeteket imitáló, száraz humorú tétel játssza. A mű határvonalat jelent Ligeti életművében, amennyiben az I. és a III. tételben a 60-as évek meghatározó zeneszerzői eljárásai, a lassan mozgó clustereket létrehozó szólamok mikropolifóniája, illetve a szólamszövés alapjául szolgáló kánontechnika figyelhetők meg; sőt, ezek a tételek ezeknek az eljárásoknak a legkomplexebb, leginvenciózusabb megtestesülései közé tartoznak.

A II., lassú tétel kevésbé tipikus amazoknál, jellegzetessége a mikropolifónia lelassulása és ezáltal appercipiálható dallamtöredékek felbukkanása. Az addigi eszközök túlhaladására való törekvés a zárótételben a legszembetűnőbb: a szólamok polifon kontrollja változatlan ugyan, a kánontechnika azonban csak elhanyagolható szerepet játszik, s a kürt és a pikkoló szólamában szinte tüntetően jelenik meg egy tizenkét fokú dallam.

  • Eötvös Péter: Da capo

A hazai kortárszenei és jazzélet egyik állandó szereplője Lukács Miklós cimbalomművész, többször hallhattuk már Kurtág György vagy Eötvös Péter műveinek előadójaként. A 2013–2014-ben született Eötvös-darab (da capo) kifejezetten az ő művészi adottságainak figyelembevételével készült. A kompozíció kiinduló dallamai Mozart vázlatfüzeteiből származnak, töredékek, témaötletek, melyek jelentős részéből nem lett – vagy nem a felvázolt alakban lett – befejezett kompozíció. Eötvös Péter ezeket a dallamokat a hallgató számára is jól észrevehetően megmutatja, de azonnal továbbfűzi, átalakítja őket. Mozart témái szinte azonnal átalakulnak a 18. században még ismeretlen összetételű kamaraegyüttesben, s a sok évszázadot átívelő zenei utazást különösen kalandossá teszi, hogy a szóló olyan hangszeren (cimbalmon) szólal meg, melyeket a 18. században még nem használhattak.

Fejléckép: Ligeti Ensemble (fotó: Valuska Gábor / Concerto Budapest)

Évadot hirdetett a Concerto Budapest, együttest neveznek el Ligeti Györgyről

Kapcsolódó

Évadot hirdetett a Concerto Budapest, együttest neveznek el Ligeti Györgyről

Keller András tíz éve művészeti vezetője a zenekarnak, amely olyan világsztárokat hozott Budapestre, mint Martha Argerich és Steven Isserlis. Az új évadban a magyar zene kincsestárát és a kortárs remekművek világát is felfedezik velünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Zenés színház

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Bajorország legmagasabb kitüntetésében részesült Jonas Kaufmann és Jörg Widmann

Jonas Kaufmann tenor és Jörg Widmann klarinétművész kapták a bajorok legrangosabb kitüntetését, a Maximilian-rendet.
Klasszikus interjú

„Ha valaki nem tud rendesen kiabálni, akkor nem lesz jó erre a pályára”

Beke Márk most ért haza brazíliai turnéjáról, fellépett már a Budapest Arénában több ezer néző előtt, és sorra nyeri a versenyeket. A Virtuózok idei abszolút győztesét kilenc évesen fedezte fel tanára, Kuna Lajos.
Klasszikus Film

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?
Klasszikus hír

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Klasszikus interjú

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.