Klasszikus

Első szimfónia

2009.11.19. 23:14
Ajánlom
Gyöngyösi Levente zeneszerző olyan műfajokban bizonyított már, mint az opera, az oratórium, a passió, de öttételes szimfonikus ciklust is komponált már. I. szimfóniájának bemutatójára szombaton kerül sor a Művészetek Palotájában.

- A gólyakalifa, a Naphimnusz, a Lukács-passió és a Verkündigung után eljött az ideje az első szimfónia megírásának. Miért várt vele eddig?
 
- Úgy gondolom, a szimfónia az opera mellett a zenei műfajok csúcsa. A legnagyobb zeneszerzők életművének legfontosabb darabjai tartoznak ebbe a műfajba - ez épp elég ok, hogy a ma zeneszerzője riadt tisztelettel tekintsen rá. Én mindeddig nem mertem próbálkozni vele, míg most, Hollerung Gábor karmester felkérése miatt úgy véltem, talán eljött az idő, hogy tegyek egy tétova kísérletet. Hollerung Gáborral és a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekarral rendkívül jó a kapcsolatom, Magyarország egyik legkiválóbb szimfonikus együttesének tartom őket, és rendkívül hálás vagyok, hogy egy igen nagyszabású együttest (a zenekar mellett kórust, énekes szólistát, elektronikát és kiterjedt ütőparkot) foglalkoztató művet készíthettem.
 
- Ez a mű egy "személyes vonatkozásokban bővelkedő szerelmi történetet dolgoz fel" - írja a műismertetőben. Mi volt az a konkrét szituáció vagy személy, ami megihlette?
 
- A mű egy szerelem létrejöttét és elmúlását ábrázolja a boldogságtól az elválás reménytelen fájdalmán át, majd az új szerelem ébredését, az újjászületést egy másik ember oldalán. A IV. tételben a főhős lelkét démonok gyötrik és pokolra viszik, majd onnan tündérek hozzák vissza.
 
- Miért pont a szerelmet választotta témának?
 
- A zeneszerzők, akárcsak az írók, költők, színészek vagy képzőművészek, az átlagnál exhibicionistább lények, imádnak látványosan szenvedni, így aztán gyakran és előszeretettel írják bele magánéletük történéseit a műveikbe. Ez alól én sem vagyok kivétel. Komolyabbra fordítva a szót: talán így könnyebb az embert foglalkoztató, gyötrő lelki terhektől megszabadulni, a komponálás egyfajta öngyógyító erővel bír. A szerelem - a hit mellett - az ember életének legmeghatározóbb része. Az élet eseményeit, történéseit legtöbbször e szemüvegen át szemléljük. Igen közhelyszerű téma, dehát mi másról írnék?
 
- Mennyi időt vett igénybe a komponálás? Hosszú és küzdelmes vagy rövid és könnyed alkotói folyamat áll mögötte?
 
- Majdnem pontosan hét hónapig tartott a komponálás. Közben nemigen lehet mással foglalkozni. Egy ilyen méretű munka mindig rendkívüli erőfeszítést kíván, amit én ugyan annyira nem kedvelek, dehát én vagyok a hibás, minek választottam ilyen szakmát...
 
- Min dolgozik jelenleg?
 
- Most épp a szimfónia próbái zajlanak. Decemberben egy Victor Hugo-darabhoz írok színházi zenét, ezután pedig a 2010. évi debreceni Bartók Béla Nemzetközi Kórusverseny nyitóhangversenyére komponálok egy harminc perces oratóriumot.

Budafoki Dohnányi Zenekar
2009. november 21. 19:30
Művészetek Palotája – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Km.: Szabóki Tünde, Németh Judit, László Boldizsár, Kálmán Péter, Nyíregyházi Cantemus Vegyeskar (karig.: Szabó Dénes), Budapesti Akadémiai Kórustársaság (karig.: Balassa Ildikó), MR Énekkar (karig.: Somos Csaba)
Vez.: Hollerung Gábor

Gyöngyösi Levente: I. szimfónia (ősbemutató)
Beethoven: IX. szimfónia

Magyar Szimfonikus Körkép
Vox Fortissima

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.