Klasszikus

Elvarázsolt fák juharszirupban

2017.05.31. 16:09
Ajánlom
Cameron Carpenter szerint simán megfér egymás mellett a hagyományok tisztelete és a formabontó modernizálás. Az orgonista az Academy of St Martin in the Fields kamarazenekarral lépett fel közös esten május 19-én a Müpában.

A világhírű zenekar az alapító Sir Neville Marriner halála óta karmester nélkül játszik. Ez nemhogy hátrányukra vált volna, hanem emiatt igazi, koncentrált, kidolgozott, minden pillanatban együtt lélegző kamarazenélés jött létre ezen a péntek estén.

Az Academy of St Martin in the Fields Kamarazenekar a Müpában

Az Academy of St Martin in the Fields Kamarazenekar a Müpában (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Müpa)

Az angol vonósirodalom két remek darabját hallhattuk a zenekar előadásában. (Talán Vaughan-Williams köpönyegéből bújt elő mindkettő?) Először Sally Beamish Britten-változatait, melyet a Peter Grimes című opera tengeri közjátékaira írt, majd Britten első mesterének, Frank Bridge-nek egy témájára komponált variációsorozatát. Az élő vonószenekari hangzás színgazdagságát ünnepli mindkét darab, melyhez a tökéletes interpretáció csak hozzátett.

Az amerikai Cameron Carpenter saját utaztatható, hatalmas, ötmanuálos játszópultból és hangfalakból álló, digitális orgonáját hozta Budapestre. Csak az első, improvizációs számot játszotta a Müpa orgonáján, melynek kitapasztalásához nem lehetett elegendő ideje a koncert előtt. Az akusztikus hangzás és az erősen fás regisztráció sem tudott segíteni a bevezető műsorszám történéstelenségén, de ez csöppet sem kellett megzavarja a további művek értő befogadását.

Cameron Carpenter

Cameron Carpenter (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Müpa)

Bach A-dúr (BWV 1055) billentyűs versenyének a szólista általi átirata és Francis J. M. Poulenc g-moll orgonaversenye (FP 93) jelentette a közös előadás fő fogásait. Az egyedi tervezésű, tíz éven át készített orgona hangszínei plasztikusan illeszkedtek a vonós faktúrákhoz, a szólista a szó legjobb értelmében kamarapartnerként kapcsolódott zenésztársaihoz. Az örökifjú, gyermekien őszinte hatású Carpenter félredob minden frakkos, komolykodó attitűdöt, és a hangszeres játék iránti szenvedélyt emeli meghatározó alaphangulatává. Ennek hallgatóként érdemes nem ellenállni, hogy jobban átélhessük az előadó, a zeneszerző és a darab közt létrejövő mágikus fúziót.

A koncert utolsó száma Dan Powers orgonára és vonósokra írt Gershwinianája volt, mely George Gershwin különböző műfajú műveiből sajátos módon összeállított kompozíció. Egész rövid dallamrészleteket fűz egymáshoz, épp hogy felismerünk egy ütemet, már illeszkedik is hozzá egy másik téma apró részlete, ezzel úgy alkotva újat, hogy hatványozódjon a gershwini zenei nyelv.

Végül négy ráadással zárult a koncert, s egy a háromhoz arányban maradt itt alul a barokk a XX. századi amerikai zenével szemben. Bernstein Candide-nyitánya után a két népszerű amerikai darab úgy hatott, mint két ingyenes cukormázas fánk, mikor inkább libamájra voltunk rákészülve.

A közönségből többen már a szünetben távoztak, majd a ráadások közt is. Carpenter habitusa még szokatlan lehet a magyar közönségnek, de remélhetőleg egyre többeknek válik kényelmessé a komolyzenei örömzenélés ilyen atmoszférája, amennyiben az előadók technikai felkészültsége és kreatív interpretálása ellensúlyozni tudja a popsztáros jelleget.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

„A zene az egészséges mentális lét kulcsa” – beszélgetés Hollerung Gáborral

Hollerung Gábor Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész karmesterrel, a Budafoki Dohnányi Zenekar ügyvezető zeneigazgatójával beszélgettünk zenei pályájának alakulásáról, a zenekar sikereiről, valamint a fiatal generáció zenei neveléséről.
Klasszikus

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.
Klasszikus

Decemberi kanapékoncertek a Bécsi Filharmonikusokkal

A koronavírus miatti lezárás következtében a Bécsi Filharmonikusok idén télen sem tud közönség előtt játszani, ezért az emberek otthonába viszi el a muzsikát.
Vizuál

5 érdekesség az új Woody Allen-filmről

A 86 éves örökifjú Woody Allen újra elbűvölő filmet készített. A filmtörténeti hommage-nak és keserédes vígjátéknak is egyaránt kiváló filmje, a Rifkin fesztiválja az év vége egyik legjobb moziélményének ígérkezik.
Zenés színház

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Klasszikus magazin

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.
Klasszikus ajánló

Decemberi kanapékoncertek a Bécsi Filharmonikusokkal

A koronavírus miatti lezárás következtében a Bécsi Filharmonikusok idén télen sem tud közönség előtt játszani, ezért az emberek otthonába viszi el a muzsikát.
Klasszikus interjú

„A zene az egészséges mentális lét kulcsa” – beszélgetés Hollerung Gáborral

Hollerung Gábor Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész karmesterrel, a Budafoki Dohnányi Zenekar ügyvezető zeneigazgatójával beszélgettünk zenei pályájának alakulásáról, a zenekar sikereiről, valamint a fiatal generáció zenei neveléséről.
Klasszikus ajánló

Martha Argerich és Misa Majszkij a Zeneakadémián ad koncertet

A Cziffra György-emlékév egyik záróeseményeként Martha Argerich zongoraművész és Misa Majszkij csellóművész ad kamaraestet január 28-án a Zeneakadémián.