Klasszikus

Elvarázsolt fák juharszirupban

2017.05.31. 16:09
Ajánlom
Cameron Carpenter szerint simán megfér egymás mellett a hagyományok tisztelete és a formabontó modernizálás. Az orgonista az Academy of St Martin in the Fields kamarazenekarral lépett fel közös esten május 19-én a Müpában.

A világhírű zenekar az alapító Sir Neville Marriner halála óta karmester nélkül játszik. Ez nemhogy hátrányukra vált volna, hanem emiatt igazi, koncentrált, kidolgozott, minden pillanatban együtt lélegző kamarazenélés jött létre ezen a péntek estén.

Az Academy of St Martin in the Fields Kamarazenekar a Müpában

Az Academy of St Martin in the Fields Kamarazenekar a Müpában (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Müpa)

Az angol vonósirodalom két remek darabját hallhattuk a zenekar előadásában. (Talán Vaughan-Williams köpönyegéből bújt elő mindkettő?) Először Sally Beamish Britten-változatait, melyet a Peter Grimes című opera tengeri közjátékaira írt, majd Britten első mesterének, Frank Bridge-nek egy témájára komponált variációsorozatát. Az élő vonószenekari hangzás színgazdagságát ünnepli mindkét darab, melyhez a tökéletes interpretáció csak hozzátett.

Az amerikai Cameron Carpenter saját utaztatható, hatalmas, ötmanuálos játszópultból és hangfalakból álló, digitális orgonáját hozta Budapestre. Csak az első, improvizációs számot játszotta a Müpa orgonáján, melynek kitapasztalásához nem lehetett elegendő ideje a koncert előtt. Az akusztikus hangzás és az erősen fás regisztráció sem tudott segíteni a bevezető műsorszám történéstelenségén, de ez csöppet sem kellett megzavarja a további művek értő befogadását.

Cameron Carpenter

Cameron Carpenter (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Müpa)

Bach A-dúr (BWV 1055) billentyűs versenyének a szólista általi átirata és Francis J. M. Poulenc g-moll orgonaversenye (FP 93) jelentette a közös előadás fő fogásait. Az egyedi tervezésű, tíz éven át készített orgona hangszínei plasztikusan illeszkedtek a vonós faktúrákhoz, a szólista a szó legjobb értelmében kamarapartnerként kapcsolódott zenésztársaihoz. Az örökifjú, gyermekien őszinte hatású Carpenter félredob minden frakkos, komolykodó attitűdöt, és a hangszeres játék iránti szenvedélyt emeli meghatározó alaphangulatává. Ennek hallgatóként érdemes nem ellenállni, hogy jobban átélhessük az előadó, a zeneszerző és a darab közt létrejövő mágikus fúziót.

A koncert utolsó száma Dan Powers orgonára és vonósokra írt Gershwinianája volt, mely George Gershwin különböző műfajú műveiből sajátos módon összeállított kompozíció. Egész rövid dallamrészleteket fűz egymáshoz, épp hogy felismerünk egy ütemet, már illeszkedik is hozzá egy másik téma apró részlete, ezzel úgy alkotva újat, hogy hatványozódjon a gershwini zenei nyelv.

Végül négy ráadással zárult a koncert, s egy a háromhoz arányban maradt itt alul a barokk a XX. századi amerikai zenével szemben. Bernstein Candide-nyitánya után a két népszerű amerikai darab úgy hatott, mint két ingyenes cukormázas fánk, mikor inkább libamájra voltunk rákészülve.

A közönségből többen már a szünetben távoztak, majd a ráadások közt is. Carpenter habitusa még szokatlan lehet a magyar közönségnek, de remélhetőleg egyre többeknek válik kényelmessé a komolyzenei örömzenélés ilyen atmoszférája, amennyiben az előadók technikai felkészültsége és kreatív interpretálása ellensúlyozni tudja a popsztáros jelleget.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.