Klasszikus

Élve vagy halva – Ideológiák kereszttüzében

2016.07.14. 15:32
Ajánlom
Prokofjev Rómeó és Júliája a szovjet drámai balett koronájaként írta be magát a zenetörténetbe. Az 1940-es szentpétervári bemutató sikerére azonban még a produkciót megelőző napokban is aligha számíthatott a zeneszerző, a táncosok ugyanis a ritmikai nehézségek miatt csaknem bojkottálták az előadást – és ez csupán a kódája volt a mű küzdelmes, szovjet diktatúra által beárnyékolt előtörténetének.
Szergej Prokofjev

Szergej Prokofjev

A harmincas évek elején az éppen Párizsban élő Prokofjev Nyugat-Európa elismert zongoravirtuóza volt. Elégedettsége azonban korántsem volt teljes, hiszen zeneszerzői tevékenysége háttérbe szorult, a gazdasági válsággal küzdő nyugati országok pedig nem kecsegtetettek jó lehetőségekkel az opera és a balett műfajai számára. Így engedett honvágyának, és a szovjet rendszerrel kapcsolatos ellenérzéseit leküzdve, illetve az éppen kedvező körülményeket kihasználva, hazatért.

Hamarosan ismeretséget kötött Adrian Piotrovszkijjal, a leningrádi filmstúdió akkori művészeti vezetőjével. A felkapott dramaturg felkérte, hogy komponáljon balettzenét az általa színpadra álmodott Shakespeare-drámára, az akkori Kirov (napjainkban Marinszkij néven ismert) színház számára. Piotrovszkij forgatókönyve a modern, ún. drámai (avagy dramatizált) balett műfajának igényeit követte, amely a látványos koreográfiára, színpadi innovációra helyezte a hangsúlyt. A színház igazgatója, Szergej Radlov is részt vett a munkában, a diktatúra művészvilágot megbénító intézkedéseitől elkeseredve azonban, még a mű elkészülése előtt lemondott a balett színpadra viteléről.

Szergej Prokofjev

Szergej Prokofjev

Miután 1935 őszén Prokofjev befejezte a komponálást, Piotrovszkijjal közösen a moszkvai Bolsoj Színházzal kötöttek megállapodást a darab előadásáról. A megvalósításig ezúttal sem sikerült eljutni, sőt, a kibontakozott botrány hosszú évekkel elodázta a Rómeó és Júlia bemutatóját. Prokofjev művének első változata ugyanis, az eredeti Shakespeare-drámával ellentétben, a szerelmesek tragikus halála helyett boldog véget ért – ez pedig heves vitát szított a kulturális tisztviselők és döntéshozók körében.

A Pravda hasábjain hamarosan megjelentek azok a hírhedt cikkek, amik sok kortárs művész tevékenységét, „degeneratív modernizmusát” államellenesnek, kiáltották ki. Ilyen volt például a Zene helyett zűrzavar című írás, ami Sosztakovics Kisvárosi Lady Macbethjét ítélte el.

Dmitrij Sosztakovics - 1936.01.28

Dmitrij Sosztakovics - 1936.01.28

 A támadásokból Piotrovszkijnak is kijárt, akit végül 1937-ben kis is végeztek. Ha a dramaturgiánál nem is, a zenei anyagot tekintve Prokofjev óvatos maradt a Rómeó és Júlia komponálásakor: a fennmaradt vázlatok tanúsága szerint kínosan ügyelt rá, hogy a cenzúrának tetsző zenét alkosson – így, felügyelet alatt ugyan, de folytathatta tevékenységét. Ezután komponálta többek között a Péter és a farkast, illetve az októberi forradalom huszadik évfordulójáról megemlékező nagyszabású kantátáját. Jurij Fajer, a balett komponálását figyelemmel kísérő karmester a baljós előzmények ellenére is színpadra akarta vinni a darabot: meggyőzte Prokofjevet, hogy térjen vissza az eredeti shakespeare-i történethez, és írja meg a tragikus befejezést. A balettet végül 1938-ban, Brnóban vitték színpadra, a ma ismert változatot pedig 1940 januárjában, a Kirov Színházban mutatták be, Leonyid Lavrovszkij koreográfiájával.

Marinszkij Színház, Leningrád - 1940

Marinszkij Színház, Leningrád - 1940

Prokofjev három zenekari szvitet is komponált a Rómeó és Júliából, amelyekből kettőt még a balett színrevitele előtt, a harmadikat pedig a negyvenes években mutatták be Oroszországban. A Fesztiválakadémia Budapest zárókoncertjének közönsége világpremier szem- és fültanúja lehet: az 1935-36-ban összeállított szvit kamarazenei átirata fogja zárni ugyanis a Shakespeare-re és Kurtágra emlékező estet. Artyom Vasziljev és Danyil Boriszov külön erre az alkalomra készített átiratát a Fesztiválakadémia kiváló szólistáiból és kamaramuzsikusaiból álló zenekar fogja megszólaltatni. Az előadás nem csupán zenei, de összművészeti produkció is lesz: a szvit tételei között színpadra kerül néhány jelenet az eredeti drámából, Mészöly Dezső fordításában, Galgóczy Judit rendezésében, aki kiváló zongoristaként zenei oldalról közelíti meg a shakespeare-i művet.

Prokofjev: Rómeó és Júlia

Prokofjev: Rómeó és Júlia

Amellett, hogy életre kelti a tragédia kulcsfontosságú jeleneteit, a kiválasztott szövegrészletek Prokofjev szvitjének tételeit tükrözik majd. Olyan nagyszerű színészek vesznek majd részt a produkcióban, mint Molnár Piroska, a Nemzet Színésze, aki a dajkát alakítja majd; Székely B. Miklós, a fiatal generációból pedig Zsigmond Emőke, Bánfalvi Eszter és Nagy Norbert. A szvit, bár a balett zenei tételeinek dramatikus csomópontjait használja, nem törekszik a történet lineáris ábrázolására. Valódi, önálló, torokszorító sűrítménye Shakespeare Rómeó és Júliájának.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Van neve annak, ami vagyok – Székely Kriszta kiállása

A Katona József Színház rendezője, Székely Kriszta is felszólalt június 14-én, a homoszexualitást a pedofíliával összemosó törvény elleni tüntetésen.
Zenés színház

58 év, 52 napló – beszélgetés Marton Évával

Egy férj, Dr. Marton Zoltán, aki azt mondja élete párjáról: „58 éve őt szolgálom”. És egy feleség, akit úgy hívnak: Marton Éva. S máris kirajzolódhat minden olvasó fejében a folytatás.
Színház

A Globe Színház szerint minden Shakespeare-mű rasszista

Úgy tűnik, hogy a rasszizmus elleni harc Shakespeare műveit is elérte, a Globe Színház ugyanis bejelentette, hogy „dekolonizálják” a szerző munkáit.
Vizuál

150 millió forintért kelt el egy Tihanyi-csendélet

A Kieselbach Galéria június 14-i aukcióján az egyik legdrágább tétel Tihanyi Lajos Csendélet cserepes virággal, kancsóval és citromokkal című festménye volt, melyet a festő 1909-ben készített.
Vizuál

Meghívták Rudolf Olivér diplomafilmjét a cannes-i fesztivál válogatásába

A FONICA M-120 című alkotást is beválogatták a cannes-i fesztivál Cinéfondation programja. A világ legnagyobb presztízsű filmes seregszemléje évről évre izgalmas válogatást mutat be a legfiatalabb generáció munkáiból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Nyáresti koncertek Budapest egyik legszebb történelmi emlékhelyén

Nyolc koncert, a szimfonikus zenekarok mellett a 100 Tagú Cigányzenekar és a Budapest Bár fellépése is várja az érdeklődőket a 29. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon július 1. és 29. között.
Klasszikus Nők a zenében

A magyar zenetanárnő, aki generációkat tanított meg szorongás nélkül hegedülni

Havas Kató a saját bőrén tapasztalta meg, milyen káros hatással van egy muzsikusra a szorongás, a megfelelési kényszer és a lámpaláz. Egy balatoni cigányprímás, egy amerikai találkozás és egy majdnem félbeszakadt karrier hatására dolgozta ki hegedűoktatási módszerét, amelynek központi jelszava volt a természetesség, a könnyedség és a belülről fakadó elegancia.
Klasszikus ajánló

Szabadtéri programokkal indul újra az Óbudai Társaskör

Július 9-én a Budapesti Vonósok háromnapos sorozatával nyit az Óbudai Társaskör, majd koncertekkel és zenés összeállításokkal várja a közönséget az Óbudai Nyár keretében. Vendégük lesz többek közt Bősze Ádám, Dés László és a Sárik Péter Trió.
Klasszikus ajánló

Barokk muzsikától a dallamos kortárs zenéig - 11 éves az Anima Musicae

A 11 éves Anima Musicae korszakokon átívelő műsorral készül születésnapi koncertjére. Locatelli, Haydn, Dohnányi és Wolf Péter műveivel, valamint Balog József virtuóz zongoraművésszel köszöntik a közönséget és az élet visszatértét június 20-án este, a Nádor Teremben.
Klasszikus hír

Világsztárok a Müpában: klasszikusok és ősbemutatók az új évadban

Türelemre, alázatra és rugalmasságra tanított az előző időszak – idézte fel az elmúlt másfél évet Káel Csaba vezérigazgató a Müpa évadnyitó sajtótájékoztatóján, emlékeztetve rá, hogy ez a nyitás most többet és mást jelent mindenki számára. A következő szezon a megújulás jegyében telik: a visszatérő közönségkedvencek mellett számos új program érkezik az intézménybe, a magyar sztárok mellett pedig a nemzetközi művészvilág kiemelkedő alkotói is képviseltetik majd magukat a koncerttermekben.