Klasszikus

Élve vagy halva – Ideológiák kereszttüzében

2016.07.14. 15:32
Ajánlom
Prokofjev Rómeó és Júliája a szovjet drámai balett koronájaként írta be magát a zenetörténetbe. Az 1940-es szentpétervári bemutató sikerére azonban még a produkciót megelőző napokban is aligha számíthatott a zeneszerző, a táncosok ugyanis a ritmikai nehézségek miatt csaknem bojkottálták az előadást – és ez csupán a kódája volt a mű küzdelmes, szovjet diktatúra által beárnyékolt előtörténetének.
Szergej Prokofjev

Szergej Prokofjev

A harmincas évek elején az éppen Párizsban élő Prokofjev Nyugat-Európa elismert zongoravirtuóza volt. Elégedettsége azonban korántsem volt teljes, hiszen zeneszerzői tevékenysége háttérbe szorult, a gazdasági válsággal küzdő nyugati országok pedig nem kecsegtetettek jó lehetőségekkel az opera és a balett műfajai számára. Így engedett honvágyának, és a szovjet rendszerrel kapcsolatos ellenérzéseit leküzdve, illetve az éppen kedvező körülményeket kihasználva, hazatért.

Hamarosan ismeretséget kötött Adrian Piotrovszkijjal, a leningrádi filmstúdió akkori művészeti vezetőjével. A felkapott dramaturg felkérte, hogy komponáljon balettzenét az általa színpadra álmodott Shakespeare-drámára, az akkori Kirov (napjainkban Marinszkij néven ismert) színház számára. Piotrovszkij forgatókönyve a modern, ún. drámai (avagy dramatizált) balett műfajának igényeit követte, amely a látványos koreográfiára, színpadi innovációra helyezte a hangsúlyt. A színház igazgatója, Szergej Radlov is részt vett a munkában, a diktatúra művészvilágot megbénító intézkedéseitől elkeseredve azonban, még a mű elkészülése előtt lemondott a balett színpadra viteléről.

Szergej Prokofjev

Szergej Prokofjev

Miután 1935 őszén Prokofjev befejezte a komponálást, Piotrovszkijjal közösen a moszkvai Bolsoj Színházzal kötöttek megállapodást a darab előadásáról. A megvalósításig ezúttal sem sikerült eljutni, sőt, a kibontakozott botrány hosszú évekkel elodázta a Rómeó és Júlia bemutatóját. Prokofjev művének első változata ugyanis, az eredeti Shakespeare-drámával ellentétben, a szerelmesek tragikus halála helyett boldog véget ért – ez pedig heves vitát szított a kulturális tisztviselők és döntéshozók körében.

A Pravda hasábjain hamarosan megjelentek azok a hírhedt cikkek, amik sok kortárs művész tevékenységét, „degeneratív modernizmusát” államellenesnek, kiáltották ki. Ilyen volt például a Zene helyett zűrzavar című írás, ami Sosztakovics Kisvárosi Lady Macbethjét ítélte el.

Dmitrij Sosztakovics - 1936.01.28

Dmitrij Sosztakovics - 1936.01.28

 A támadásokból Piotrovszkijnak is kijárt, akit végül 1937-ben kis is végeztek. Ha a dramaturgiánál nem is, a zenei anyagot tekintve Prokofjev óvatos maradt a Rómeó és Júlia komponálásakor: a fennmaradt vázlatok tanúsága szerint kínosan ügyelt rá, hogy a cenzúrának tetsző zenét alkosson – így, felügyelet alatt ugyan, de folytathatta tevékenységét. Ezután komponálta többek között a Péter és a farkast, illetve az októberi forradalom huszadik évfordulójáról megemlékező nagyszabású kantátáját. Jurij Fajer, a balett komponálását figyelemmel kísérő karmester a baljós előzmények ellenére is színpadra akarta vinni a darabot: meggyőzte Prokofjevet, hogy térjen vissza az eredeti shakespeare-i történethez, és írja meg a tragikus befejezést. A balettet végül 1938-ban, Brnóban vitték színpadra, a ma ismert változatot pedig 1940 januárjában, a Kirov Színházban mutatták be, Leonyid Lavrovszkij koreográfiájával.

Marinszkij Színház, Leningrád - 1940

Marinszkij Színház, Leningrád - 1940

Prokofjev három zenekari szvitet is komponált a Rómeó és Júliából, amelyekből kettőt még a balett színrevitele előtt, a harmadikat pedig a negyvenes években mutatták be Oroszországban. A Fesztiválakadémia Budapest zárókoncertjének közönsége világpremier szem- és fültanúja lehet: az 1935-36-ban összeállított szvit kamarazenei átirata fogja zárni ugyanis a Shakespeare-re és Kurtágra emlékező estet. Artyom Vasziljev és Danyil Boriszov külön erre az alkalomra készített átiratát a Fesztiválakadémia kiváló szólistáiból és kamaramuzsikusaiból álló zenekar fogja megszólaltatni. Az előadás nem csupán zenei, de összművészeti produkció is lesz: a szvit tételei között színpadra kerül néhány jelenet az eredeti drámából, Mészöly Dezső fordításában, Galgóczy Judit rendezésében, aki kiváló zongoristaként zenei oldalról közelíti meg a shakespeare-i művet.

Prokofjev: Rómeó és Júlia

Prokofjev: Rómeó és Júlia

Amellett, hogy életre kelti a tragédia kulcsfontosságú jeleneteit, a kiválasztott szövegrészletek Prokofjev szvitjének tételeit tükrözik majd. Olyan nagyszerű színészek vesznek majd részt a produkcióban, mint Molnár Piroska, a Nemzet Színésze, aki a dajkát alakítja majd; Székely B. Miklós, a fiatal generációból pedig Zsigmond Emőke, Bánfalvi Eszter és Nagy Norbert. A szvit, bár a balett zenei tételeinek dramatikus csomópontjait használja, nem törekszik a történet lineáris ábrázolására. Valódi, önálló, torokszorító sűrítménye Shakespeare Rómeó és Júliájának.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Lenyűgöző és groteszk életképeken elevenedik meg a szocializmus Budapestje

Ezernyolcszáz fotó került fel a Fortepan archívumába, amiket Kereki Sándor fotós, újságíró készített a hatvan-hetvenes években. Nézze meg galériánkat!
Vizuál

Stork Natasa: „Eddig három olyan nemzetközi díjat kaptam, amit postán küldtek el”

Szerdán kezdetét vette a 71. Berlinale a European Shooting Stars 2021 Kick Off rendezvénnyel, amely azzal a céllal jött létre, hogy bemutassa az adott év legtehetségesebb fiatal színészeit és színésznőit a filmvilág nagyjainak. Köztük van Stork Natasa is, aki budapesti otthonában ülve fogadja három napot át a világsajtót és a legnevesebb casting ügynökségeket.
Vizuál

Átadták az idei Golden Globe-díjakat

Magyar idő szerint hétfő hajnalban átadták az idei Arany Glóbuszokat. A virtuális gálán magyar filmért is izgulhattunk, hiszen Vanessa Kirbyt jelölték a legjobb színésznő díjára a Mundruczó Kornél filmjében nyújtott alakításáért.
Vizuál

Meryl Streep nyáron visszatér a Broadwayre

A kulisszák mögé enged betekintést legújabb filmjében Meryl Streep, aki Places, please-el a Broadway előtt is tiszteleg – írja a Deadline.
Színház

Magyarország a '90-es években – egy gyerek szemével

EX KATEDRA címmel tart online bemutatót a Stereo Akt társulat március 4-én a Jurányi Házban. Az előadást a SzínházTV közvetíti online formában. A darab létrejöttének hátterébe a társulatot vezető független színházi alkotó, Boross Martin nyújt betekintést.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A Concerto Budapest idén online rendezi meg nagyszabású Mozart-napját

Idén sem maradunk igazi Mozart ünnep nélkül, hiszen március 7-én a Concerto Budapest Keller András művészeti vezetésével, világhírű magyar és külföldi szólistákkal ismét megrendezi, immáron negyedik alkalommal az egyedülálló Mozart-napot.
Klasszikus hír

Időkapszulát helyeztek el a Magyar Zene Házában

Befejező szakaszához ért a Liget Budapest projektben épülő Magyar Zene Háza kivitelezése, ebből az alkalomból pénteken az utókornak szánt üzenetekkel teli időkapszulát helyeztek el a decemberben megnyíló épület padlóburkolata alá.
Klasszikus hír

Szomorú nóta kíséretében hagyta el VII. kerületi próbahelyét a 100 Tagú Cigányzenekar

A zenekar tizenkét év után költözött ki az erzsébetvárosi próbahelyről, miután nem fogadták el a kerület vezetése által kínált megoldást – írta meg a Telex.hu.
Klasszikus ajánló

Virtuóz fiatalokkal ad koncertet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Online koncertet ad a Liszt Ferenc Kamarazenekar február 26-án. A szólisták közül a legfiatalabb 11 éves, mindannyiukat számos díjjal ismerték már el, és van köztük, aki a világhírű Carnegie Hallban is fellépett.
Klasszikus ajánló

Feltörekvő magyar karmester a Müpa színpadán

A közelmúltban rangos karmesterversenyt nyert Hontvári Gábor, aki most a Nemzeti Filharmonikusokat vezényli február 25-én a Müpában. Az online esemény igazi zenei csemegének ígérkezik.