Klasszikus

Élve vagy halva – Ideológiák kereszttüzében

2016.07.14. 15:32
Ajánlom
Prokofjev Rómeó és Júliája a szovjet drámai balett koronájaként írta be magát a zenetörténetbe. Az 1940-es szentpétervári bemutató sikerére azonban még a produkciót megelőző napokban is aligha számíthatott a zeneszerző, a táncosok ugyanis a ritmikai nehézségek miatt csaknem bojkottálták az előadást – és ez csupán a kódája volt a mű küzdelmes, szovjet diktatúra által beárnyékolt előtörténetének.
Szergej Prokofjev

Szergej Prokofjev

A harmincas évek elején az éppen Párizsban élő Prokofjev Nyugat-Európa elismert zongoravirtuóza volt. Elégedettsége azonban korántsem volt teljes, hiszen zeneszerzői tevékenysége háttérbe szorult, a gazdasági válsággal küzdő nyugati országok pedig nem kecsegtetettek jó lehetőségekkel az opera és a balett műfajai számára. Így engedett honvágyának, és a szovjet rendszerrel kapcsolatos ellenérzéseit leküzdve, illetve az éppen kedvező körülményeket kihasználva, hazatért.

Hamarosan ismeretséget kötött Adrian Piotrovszkijjal, a leningrádi filmstúdió akkori művészeti vezetőjével. A felkapott dramaturg felkérte, hogy komponáljon balettzenét az általa színpadra álmodott Shakespeare-drámára, az akkori Kirov (napjainkban Marinszkij néven ismert) színház számára. Piotrovszkij forgatókönyve a modern, ún. drámai (avagy dramatizált) balett műfajának igényeit követte, amely a látványos koreográfiára, színpadi innovációra helyezte a hangsúlyt. A színház igazgatója, Szergej Radlov is részt vett a munkában, a diktatúra művészvilágot megbénító intézkedéseitől elkeseredve azonban, még a mű elkészülése előtt lemondott a balett színpadra viteléről.

Szergej Prokofjev

Szergej Prokofjev

Miután 1935 őszén Prokofjev befejezte a komponálást, Piotrovszkijjal közösen a moszkvai Bolsoj Színházzal kötöttek megállapodást a darab előadásáról. A megvalósításig ezúttal sem sikerült eljutni, sőt, a kibontakozott botrány hosszú évekkel elodázta a Rómeó és Júlia bemutatóját. Prokofjev művének első változata ugyanis, az eredeti Shakespeare-drámával ellentétben, a szerelmesek tragikus halála helyett boldog véget ért – ez pedig heves vitát szított a kulturális tisztviselők és döntéshozók körében.

A Pravda hasábjain hamarosan megjelentek azok a hírhedt cikkek, amik sok kortárs művész tevékenységét, „degeneratív modernizmusát” államellenesnek, kiáltották ki. Ilyen volt például a Zene helyett zűrzavar című írás, ami Sosztakovics Kisvárosi Lady Macbethjét ítélte el.

Dmitrij Sosztakovics - 1936.01.28

Dmitrij Sosztakovics - 1936.01.28

 A támadásokból Piotrovszkijnak is kijárt, akit végül 1937-ben kis is végeztek. Ha a dramaturgiánál nem is, a zenei anyagot tekintve Prokofjev óvatos maradt a Rómeó és Júlia komponálásakor: a fennmaradt vázlatok tanúsága szerint kínosan ügyelt rá, hogy a cenzúrának tetsző zenét alkosson – így, felügyelet alatt ugyan, de folytathatta tevékenységét. Ezután komponálta többek között a Péter és a farkast, illetve az októberi forradalom huszadik évfordulójáról megemlékező nagyszabású kantátáját. Jurij Fajer, a balett komponálását figyelemmel kísérő karmester a baljós előzmények ellenére is színpadra akarta vinni a darabot: meggyőzte Prokofjevet, hogy térjen vissza az eredeti shakespeare-i történethez, és írja meg a tragikus befejezést. A balettet végül 1938-ban, Brnóban vitték színpadra, a ma ismert változatot pedig 1940 januárjában, a Kirov Színházban mutatták be, Leonyid Lavrovszkij koreográfiájával.

Marinszkij Színház, Leningrád - 1940

Marinszkij Színház, Leningrád - 1940

Prokofjev három zenekari szvitet is komponált a Rómeó és Júliából, amelyekből kettőt még a balett színrevitele előtt, a harmadikat pedig a negyvenes években mutatták be Oroszországban. A Fesztiválakadémia Budapest zárókoncertjének közönsége világpremier szem- és fültanúja lehet: az 1935-36-ban összeállított szvit kamarazenei átirata fogja zárni ugyanis a Shakespeare-re és Kurtágra emlékező estet. Artyom Vasziljev és Danyil Boriszov külön erre az alkalomra készített átiratát a Fesztiválakadémia kiváló szólistáiból és kamaramuzsikusaiból álló zenekar fogja megszólaltatni. Az előadás nem csupán zenei, de összművészeti produkció is lesz: a szvit tételei között színpadra kerül néhány jelenet az eredeti drámából, Mészöly Dezső fordításában, Galgóczy Judit rendezésében, aki kiváló zongoristaként zenei oldalról közelíti meg a shakespeare-i művet.

Prokofjev: Rómeó és Júlia

Prokofjev: Rómeó és Júlia

Amellett, hogy életre kelti a tragédia kulcsfontosságú jeleneteit, a kiválasztott szövegrészletek Prokofjev szvitjének tételeit tükrözik majd. Olyan nagyszerű színészek vesznek majd részt a produkcióban, mint Molnár Piroska, a Nemzet Színésze, aki a dajkát alakítja majd; Székely B. Miklós, a fiatal generációból pedig Zsigmond Emőke, Bánfalvi Eszter és Nagy Norbert. A szvit, bár a balett zenei tételeinek dramatikus csomópontjait használja, nem törekszik a történet lineáris ábrázolására. Valódi, önálló, torokszorító sűrítménye Shakespeare Rómeó és Júliájának.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.
Vizuál

A pápa szeretőjét, a rettegett feministát ábrázolja Velázquez elveszettnek hitt festménye

Majdnem 300 évig azt hitték, elveszett vagy megsemmisült az a portré, ami a történelem egyik legbefolyásosabb nőjét, Donna Olimpiát ábrázolja a világ egyik legnagyobb hatású festőjének ecsetvonásain keresztül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus galéria

Idén is eloszlatták a felhőket a TérTáncKoncert hősei

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar ötödik alkalommal rendezte meg ingyenes szabadtéri programját, a TérTáncKoncertet, ahol idén is több száz hátrányos helyzetű térségből érkező fiatal táncolt együtt, ezúttal Beethoven VII. szimfóniájára.
Klasszikus ajánló

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Klasszikus ajánló

Sir Karl Jenkinst köszönti a MÁV Szimfonikusok

A világon legtöbbet játszott kortárs zeneszerzőt 75. születésnapja alkalmából hangversennyel köszöntik június 28-án a Müpában.
Klasszikus kritika

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.