Klasszikus

Emberi hang – Dráma és humor egy estén a Nemzeti Filharmonikusokkal

2018.11.07. 13:55
Ajánlom
A XX. századi opera-repertoár két remeke csendül fel a Nemzeti Filharmonikusok előadásában november 11-én az Olasz Kultúrintézetben, Hamar Zsolt vezényletével.

A Nemzeti Énekkar Pászti-bérletsorozatának második hangversenyén a francia zeneszerző, Poulenc Az emberi hang c. egyfelvonásosa hangzik el. A szövegkönyvet Jean Cocteau ugyanilyen című monodrámája (1928) alapján írta a költő, a zeneszerző és a főszerepet elsőként megformáló énekesnő, Denise Duval, aki nemcsak a librettó, de a zene kialakításában is együttműködött a zeneszerzővel. A La voix humaine-nek egyetlen – név nél­küli – női főszereplője van, aki a darab egész időtartama alatt telefonál. Olyan monológról van szó tehát, amely a tele­fon által mégis párbeszéddé válik, a vo­nal túlsó végén ott a férfi, akivel ekkor beszél utoljára. A nő várja szerelmének hívását. Két téves kapcsolás után vég­re a férfi jelentkezik be, aki elhagyta őt. Hosszú beszélgetésük során a nő hol tárgyilagos, hol szenvedélyes, hol nosz­talgikusan visszaemlékszik az egykori boldogságra, hol pedig szinte brutáli­san őszinte. Végül felfedi, hogy halálos altatót vett be, s már nem is lehet rajta segíteni.

Esszenciája egy női tragikus sornak, egy férfi-női történetnek. (Váradi Zita szoprán)

NemzetiEnekkar_20180917MN_CsatlosNorbert_176-135421.jpg

Nemzeti Énekkar (Fotó/Forrás: Csatlós Norbert / Nemzeti Filharmonikusok)

Az est második részében Petrovics Emil Lüszisztraté című egyfel­vonásos vígoperája csendül fel. A Lüszisztraté – az ókori görög dráma természetéből is adódóan – inkább drámai oratórium, mint hagyományos opera. A zene igen sokszínű: himnikus és szatirikus hangvétel, neoklasszikus, jazzes és musical jellegű részletek is ta­lálhatók benne.

A közel 50 perces vígoperának három szereplője van: Lüszisztraté, va­lamint a női kar és a férfikar vezetője. Athénban, a Peloponnészoszi háború idején játszódik. A férfiak szörnyű há­borút indítottak, amely elsősorban az athéni nőket viseli meg. A nők esküt is tesznek, hogy addig nem élnek házas-életet férjükkel, amíg azok be nem fe­jezik a háborút. A férfiak ettől persze nagyon szenvednek, verekedés tör ki, majd a nők elfoglalják a fellegvárat. Ké­sőbb már a nők is érzik a férfiak hiányát, férfiért imádkoznak, s énekelnek egy kuplét a női nem természetéről. Végül megszületik a béke, s helyreáll a szere­lem egysége is. Lüszisztraté, a „csata­bontó”, diadalmasan vonul be, s az ope­ra a szerelem magasztalásával ér véget. A darab kiváló énekművészekkel szólal meg, mint Kertesi Ingrid, Kolonits Klára, Horváth István.

Míg az egyik helyenként drámai, de leginkább lírai, és végtelenül szomorú, addig a másik a humor minden nemes eszközét használva emel el bennünket ettől a témától. (Hamar Zsolt)

Részletek

2018. november 11. (vasárnap) 19:30 Olasz Kultúrintézet

Pászti bérlet 2. 

Műsor:

  • Poulenc: Az emberi hang
  • Petrovics Emil: Lysistrate

Közreműködik: Váradi Zita szoprán, Kertesi Ingrid szoprán, Kolonits Klára szoprán, Horváth István tenor,

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba), Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Vezényel: Hamar Zsolt karmester

Fejléckép: Hamar Zsolt és Somos Csaba (fotó: Nemzeti Filharmonikusok)

Támogatott tartalom.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Klasszikus

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus london

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Klasszikus interjú

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Klasszikus lemez

Egy orgonista New Yorkban: Megjelent Karosi Bálint új szerzői lemeze

Az albumon Anastasia Razvalyaeva, Szalai András, Környei Miklós és az Anima Musicae játéka is hallható.
Klasszikus hír

Bársony László brácsaművész kapta idén a Weiner Leó-emlékdíjat

Az elismerést azok a kiváló zeneművészek és -tanárok kaphatják, akik Weiner Leó szellemében fejtették ki sok évtizeden át odaadó és eredményes művészi-tanári munkásságukat.
Klasszikus ütőhangszer

Ütőhangszeres szakmai nap és konferencia Szegeden

2019. október 5-én hiánypótló és nagyszabású ütőhangszeres rendezvénynek ad otthont Szeged.