Klasszikus

Emberi tökéletesség

2015.04.15. 06:58
Ajánlom
Nagyjából két és fél éve hallottam a Goldberg-variációkat Jevgenyij Koroljovval. Az akkori előadás egyszerűen isteni volt. Mostani - Bach, Mozart és Beethoven műveiből adott - szólókoncertje viszont inkább emberi. KRITIKA

Emberi vonása egyébként azon a 2012. novemberi Goldberg-koncerten is kiderült, már a Bach-műben is, de a ráadásként elhangzó Mozart-variációkban különösen. Szokolovval szemben azóta is emiatt részesítem előnyben Koroljovot: mert nem kérkedik a tökéletesség, a befejezettség látszatával. Gondoljunk a mostani ráadásokra (hogy hátulról kezdjem): ez a Schubert nem volt, de nem is akart tökéletes lenni, ahogy a Sonata facile nyitótétele sem, ha nagyon keressük, hibákat is találunk ezek előadásában. Viszont maradéktalanul átadta az örömöt, a zene (és alighanem minden más) szeretetét, a zongorázás élvezetét - egy ilyen vaskos koncert végén.

A hangverseny a scuro felől tartott a chiaróhoz, vagyis volt honnan emelkedni. Bach Kromatikus fantáziája és fúgája igencsak "kromantikusként" szólalt meg: annyira modernnek hatott, egyes részletekben annyira kénytelenek voltunk elmélyedni, hogy megborzongtunk. A mű egésze, de különösen a fúga mégis világosan, szerkezetileg tisztán állt össze. Igen nagy, elmélyült előadás volt, kicsit újra kellett tanulnunk-értenünk a művet.

Mozart fantáziával egybeépült c-moll szonátája ezután nem tűnt szerencsés választásnak. A fantázia ugyanis nagyon hasonló felfogásban szólalt meg, mint a Bach-mű, ám az előadásra a komorság rányomta a bélyegét. Tőlem egyáltalán nem áll távol ennek a műnek a nagyon lassú, befelé forduló értelmezése (Horszowski!), ám a Bach-darab után ezúttal ez keresettnek tűnt. Mint szinte minden zenésznek, Koroljovnak is vannak patronjai (pl. jellegzetes díszítései, trillái, jellemző belelassításai). Ezek a Mozart-műben olykor öncélúnak tetszettek. A szonátának igazán csak a lassú tételét élveztem maradéktalanul, de azt nagyon, teljesen belefeledkezve hallgattam ezt a jól ismert zenét, olyannyira, hogy a harmadik viszont úgy ment le, mintha ott se lettem volna. Nem biztos, hogy ez csak az én hibám.

Szünet után jöttek a Beethovenek, melyeket - láss csodát - Koroljov beethovenesen játszott. Ezek is átgondolt, alaposan felépített előadásban szólaltak meg, s ez - a szerkezeti áttekinthetőség - a kései Beethoveneknél nagy segítség, nagy erény. Itt-ott volt, ami zavart - pl. az E-dúr szonáta fúgájának első tetőpontjánál kicsit fárasztott a dübörgés, Koroljov másutt viszont nagyon is finom, csiszolt hangon játszott, és itt is sok olyan részletben gyönyörködhettünk, melyek mellett más előadásban hajlamosak vagyunk elsiklani.

A c-moll szonáta aztán megismételte a műsor addigi menetét: sötétből világosba, bizonytalanból a kinyilatkoztatásba. Az előadás annyira magával ragadott, hogy nem is tudnék egy-egy részletet kiemelni, holott menet közben éreztem, hogy aki akar, az találhat hibát, és egyáltalán nem biztos, hogy az op. 111-et így kell előadni. Ez az elgondolkodó, gondolkodtató, olykor szélsőségesen elemző, mégis logikus, értelmező és végtelenül igényes zongorázás felülemelkedik a részleteken. Meglehet, Koroljov másnap mindezt egy kicsit majd másképp adja elő (ha nem is nagyon), ami a perfekcionizmusnak ezen a fokán egyáltalán nem baj.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Ismerkedj meg a zongoristával, aki elefántoknak játszik klasszikusokat!

Vagy legalábbis az egyik biztosan. Ez derül ki abból a videóból, amelyet egy kalandos életű koncertzongorista osztott meg.
Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.