Klasszikus

Emberi tökéletesség

2015.04.15. 06:58
Ajánlom
Nagyjából két és fél éve hallottam a Goldberg-variációkat Jevgenyij Koroljovval. Az akkori előadás egyszerűen isteni volt. Mostani - Bach, Mozart és Beethoven műveiből adott - szólókoncertje viszont inkább emberi. KRITIKA

Emberi vonása egyébként azon a 2012. novemberi Goldberg-koncerten is kiderült, már a Bach-műben is, de a ráadásként elhangzó Mozart-variációkban különösen. Szokolovval szemben azóta is emiatt részesítem előnyben Koroljovot: mert nem kérkedik a tökéletesség, a befejezettség látszatával. Gondoljunk a mostani ráadásokra (hogy hátulról kezdjem): ez a Schubert nem volt, de nem is akart tökéletes lenni, ahogy a Sonata facile nyitótétele sem, ha nagyon keressük, hibákat is találunk ezek előadásában. Viszont maradéktalanul átadta az örömöt, a zene (és alighanem minden más) szeretetét, a zongorázás élvezetét - egy ilyen vaskos koncert végén.

A hangverseny a scuro felől tartott a chiaróhoz, vagyis volt honnan emelkedni. Bach Kromatikus fantáziája és fúgája igencsak "kromantikusként" szólalt meg: annyira modernnek hatott, egyes részletekben annyira kénytelenek voltunk elmélyedni, hogy megborzongtunk. A mű egésze, de különösen a fúga mégis világosan, szerkezetileg tisztán állt össze. Igen nagy, elmélyült előadás volt, kicsit újra kellett tanulnunk-értenünk a művet.

Mozart fantáziával egybeépült c-moll szonátája ezután nem tűnt szerencsés választásnak. A fantázia ugyanis nagyon hasonló felfogásban szólalt meg, mint a Bach-mű, ám az előadásra a komorság rányomta a bélyegét. Tőlem egyáltalán nem áll távol ennek a műnek a nagyon lassú, befelé forduló értelmezése (Horszowski!), ám a Bach-darab után ezúttal ez keresettnek tűnt. Mint szinte minden zenésznek, Koroljovnak is vannak patronjai (pl. jellegzetes díszítései, trillái, jellemző belelassításai). Ezek a Mozart-műben olykor öncélúnak tetszettek. A szonátának igazán csak a lassú tételét élveztem maradéktalanul, de azt nagyon, teljesen belefeledkezve hallgattam ezt a jól ismert zenét, olyannyira, hogy a harmadik viszont úgy ment le, mintha ott se lettem volna. Nem biztos, hogy ez csak az én hibám.

Szünet után jöttek a Beethovenek, melyeket - láss csodát - Koroljov beethovenesen játszott. Ezek is átgondolt, alaposan felépített előadásban szólaltak meg, s ez - a szerkezeti áttekinthetőség - a kései Beethoveneknél nagy segítség, nagy erény. Itt-ott volt, ami zavart - pl. az E-dúr szonáta fúgájának első tetőpontjánál kicsit fárasztott a dübörgés, Koroljov másutt viszont nagyon is finom, csiszolt hangon játszott, és itt is sok olyan részletben gyönyörködhettünk, melyek mellett más előadásban hajlamosak vagyunk elsiklani.

A c-moll szonáta aztán megismételte a műsor addigi menetét: sötétből világosba, bizonytalanból a kinyilatkoztatásba. Az előadás annyira magával ragadott, hogy nem is tudnék egy-egy részletet kiemelni, holott menet közben éreztem, hogy aki akar, az találhat hibát, és egyáltalán nem biztos, hogy az op. 111-et így kell előadni. Ez az elgondolkodó, gondolkodtató, olykor szélsőségesen elemző, mégis logikus, értelmező és végtelenül igényes zongorázás felülemelkedik a részleteken. Meglehet, Koroljov másnap mindezt egy kicsit majd másképp adja elő (ha nem is nagyon), ami a perfekcionizmusnak ezen a fokán egyáltalán nem baj.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.