Klasszikus

Emlékezés egy régi iskolára

2010.05.21. 14:00
Ajánlom
A Concerto Budapest Romantikus bérletének negyedik (és egyben záró) hangversenyén is – miként a megelőző három koncert programján – szerepelt Brahms-mű, ezúttal a Tragikus nyitányt (op. 81) hallhattuk. A sorozat sajátos koncepciójához illően ismét egy 20. századi mű illeszkedett a programba, a február 15-ei műsorhoz hasonlóan egy versenymű. Februárban Lutosławski Csellóversenye, most Karl Amadeus Hartmann hegedűversenye a Concerto Funebre hangzott el. A zárószám (stílszerűen) egy negyedik szimfónia volt, Bruckner „romantikus” melléknévvel illetett Esz-dúr kompozíciója.

A zenekar az általam hallott Brahms-Lutosławski-Schubert műsorhoz képest igen egyenletes és megbízható produkciót nyújtott, a magaslati pontokra ezúttal nem a mélyből kellett feltekinteni. A koncertet indító Brahms-nyitány jóval kiérleltebb és összehangoltabb előadásban hangzott el, bár lehet, hogy ez az érzet pusztán a darab Akadémiai ünnepi nyitánynál magvasabb elgondolásából adódik. Talán így van, ám az mindenesetre eltagadhatatlan, hogy Takács-Nagy Gábor vezénylete nyomán a mű helyi és aktuális karakterre tett szert, nem lehetett nem észrevenni Brahms hanghordozásában némi bruckneres akcentust (vagy fordítva...), s ekképpen a Tragikus nyitány nem hatott szervetlen felvezetésnek. Igaz ugyan, hogy a rafinált tragikumot Brahmsnál inkább a rafinált pátosz helyettesíti, ám így is élmény volt rácsodálkozni a folytatásra, Hartmann epilógusszerű kompozíciójára (1939). Egy olyan műre, melynek szinte minden hangja utószó. Egy lefutott és visszafordíthatatlan történet zárszava, melyben kevés tér jut a távoli jövő optimista felvázolására (ld. Harry Potter kikíséri gyermekét a vasútállomásra...). A szólista Keller András volt. Játékában semmi sem utalt arra, hogy vonóját újabban gyakran cseréli karmesterpálcára. Érzékien tiszta intonációval, fegyelmezett drámaisággal és azzal a fajta koncentrációval játszotta szólamát, mellyel nem is oly rég Gidon Kremer döbbentette meg a budapesti publikumot Sosztakovics II. hegedűversenyének szószólójaként. A kíséret szerepét Hartmann vonószenekarra bízta, a hagyományos effektusokból és „szövetmintákból" álló háttér azonban meglepően változatosnak mutatkozott. A Concerto Budapest vonósai pedig e gazdagon cizellált hátteret illúziókeltően varázsolták Keller játéka mögé. A művet most hallottam először és az első találkozás csupa kellemes emléket hagyott maga után.

Bruckner IV. szimfóniája technikai értelemben kifogott az együttesen, ám az összhatást sajátos módon mindez (vagy nem ez) befolyásolta. Takács-Nagy Gábor érezhetően és megtapasztalhatóan mély és komoly ismeretekkel, és ezen ismereteket konvertáló előadói koncepcióval és stratégiával vezényelt. A mű hallgatása közben elsősorban e koncepcióval volt dolgunk, s nem a kürtbakikkal vagy az ügyetlenül beállított dinamikai rétegekkel. Takács-Nagy az egyes tételek felépítését magától értődő természetességgel oldotta meg, a részletek kidolgozásánál pedig még olyan mozzanatokra is rá tudott mutatni, mint a zenei anyag motettaszerű kimunkáltsága.

Takács-Nagy interpretációjának feltűnő jegye volt a népies (vagy áttételesen népi) hangvétel intenzív karakterizálása, ennyire osztrák Brucknert (vajon mire gondolhatott Wittgenstein, amikor egy kevéssé filozofikus pillanatában úgy fogalmazott, hogy „Bruckner a jó osztrák minőség"?) ritkán lehet hallani. Ám mindez az egyes tételek egységességét is veszélyeztette, Takács-Nagy úgy tett, mintha a komponálás processzusából nem következne az anyag szublimálása is. Ám hangsúlyozom, hogy a koncepcióval volt vitám, s nem a kivitelezéssel. A népiesebb tónust elsősorban a kissé szélsőségesnek ható tempókarakterek (nem a tempó mértékéről van szó) biztosították. Sajátos ellentmondás, hogy a részletek ilyetén való markáns megkülönböztetése kifejezetten technikás karmestert feltételez, ám Takács-Nagy (többnyire tengely-szimmetrikusan kőröz mindkét kezével) nem ilyen dirigens: hallható zavart azonban mindez nem okozott.

A mű legeslegvégére összeállt a kép, Takács-Nagy koncepciója leginkább Karl Böhm felfogásához állt közel, s bevallom, hogy Bruckner-ügyben Böhmöt nem tartom igazán jó iskolának. Ám mindezektől függetlenül igen etikus és intellektuális értelemben is gazdag, vitaképes hangversenyt hallottam.

Concerto Budapest
2010. május 19. 19:30

Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Km.: Keller András (hegedű)
Vez.: Takács-Nagy Gábor


Brahms: Tragikus nyitány, op. 81
K. A. Hartmann: Concerto Funebre hegedűverseny
Bruckner: IV., Esz-dúr "Romantikus" szimfónia

Romatikus-bérlet

http://www.concertobudapest.com/

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus fesztivál

Auer Fesztivál Veszprémben

Minden művész hovatartozását a hazai rög dönti el – vallotta Auer Lipót, akinek a szülővárosában, Veszprémben negyedik alkalommal rendeznek zenei fesztivált.
Klasszikus hír

Herbert von Karajan is bekerült Madame Tussauds panoptikumába

A legendás osztrák karmester viaszszobrát hétfőn leplezték le Bécsben. Hat hónapon át dolgoztak rajta.
Klasszikus Szentendrei Ister Napok

Szentendrei Ister Napok – a Duna ünnepe

Szentendrén 2018. július 21-22-én kerül sor az immár több mint egy évtizede megrendezendő Ister Napokra, azaz a Duna ünnepére. A város helyi hagyományaira és népzenére épülő fesztivál az egyik legkedveltebb ingyenes, családi rendezvény. A hagyományos szombat esti zenés gyertyaúsztatás mellett számtalan, a Duna köré szerveződő játék, táncház, koncert - többek között a Muzsikás, Vujicsics Együttes, Zuboly, Guca Partyzans, Dalabai, Herczku Ágnes és Nikola Parov Quartet - várja a Szentendrére látogatókat.
Klasszikus vicces

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Klasszikus vagyim holodenko

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.