Klasszikus

Emlékezés trióban – kamarazenei koncert a Zeneakadémián

2023.03.08. 16:05
Ajánlom
Három kiváló kamaramuzsikus játssza három zeneszerző hegedűre, csellóra és zongorára írt darabját. A Zeneakadémia Solti Termében megvalósuló koncerten a közelmúlttól egészen a romantika világáig repülhetünk vissza.

Schnittke 1985-ben, Alban Berg születésének 100. évfordulója alkalmából komponálta azt a Vonóstriót, amit hét évvel később újra elővett, és átírt hegedű-cselló-zongora apparátusra. Rá jellemző polistilizmusa ebben a műben is tetten érhető; a különböző zenei anyagok használatának technikája ugyan magában hordozza azt a kockázatot, hogy formai szempontból csupán pasticciónak tűnjön, Schnittke azonban – ahogy az este második felének másik másik szerzője, Sosztakovics is – mesteri módon építette a zenébe az egyes elemeket, így például a többször is visszatérő kezdőmotívumot, a Boldog születésnapot dallamának eltorzult változatát.

A zeneszerző 1985 júliusában, alig néhány héttel a Vonóstrió bemutatója után súlyos agyvérzést kapott, a hét évvel későbbi változatot pedig orvosának dedikálta,

aki megmentette az életét, így ebből a verzióból a születés mellett a halál érintését egyaránt kihallhatjuk.

Sosztakovics magával ragadó szépségű II. zongoratrióját nem sokkal korábban elhunyt barátja, Ivan Szollertinszkij emlékének szentelte. A negyvenegy évesen szívrohamban elhunyt zenetudós, húsz nyelv, a színház- és történelemtudomány kiváló ismerője, a modern zene lelkes pártfogója volt, még a legsötétebb szovjet időkben sem volt hajlandó a zeneszerző ellen fordulni, amikor az a hivatalos kultúrpolitikától elütő művei miatt támadások célkeresztjébe került. A záró tétel vérfagyasztó haláltáncát más tragikus események ihlették, sajtóhírek

arról számoltak be, hogy Treblinka és Majdanek koncentrációs táboraiban az őrök nem csupán megásatták zsidó foglyaikkal a sírjaikat, hanem kényszerítették őket, hogy táncoljanak azokon.

A zongoratrió utolsó tételében egy klezmerdallam utal az áldozatokra, amelyet a komponista később az önéletrajzi vonatkozású 8. vonósnégyesében is megidézett.

VargaIstvanVargaOszkaresCsalogGabortrio_foto_Fazekas_Istvan1-163006.jpg

Varga István, Csalog Gábor és Varga Oszkár (Fotó/Forrás: Fazekas István / Zeneakadémia)

Robert Schumann I. (d-moll) zongoratriója 1847-ben keletkezett, de nagy hatást gyakorolt rá a zeneszerzőnek egy jóval korábbi találkozása, 1835-ben, Lipcsében ismerkedtek meg Felix Mendelssohn-Bartholdyval, akivel nemcsak barátok lettek, de zenei hatást is gyakoroltak egymásra. Schumann

a 19. század Mozartjának nevezte Mendelssohnt, és éppen azok a vonások vonzották művészetében, amelyek ezt az összehasonlítást indokolták: arányosság, kiegyensúlyozottság, a tradícióval való szerves kapcsolat.

Ezeket a tulajdonságokat igyekezett saját művészetével és alkotói természetével összebékíteni, mikor 1847 nyarán nekiállt I. zongoratriójának. Rá kevéssé jellemző módon ebben az alkotásban nem a zongoráé az abszolút főszerep, hanem gondosan elosztotta a tematikus anyagot a három hangszer között. Azt azért mégse várja senki, hogy hogy valamiféle nyugodt mértéktartást fedezhet fel a trióban, már az „erővel és szenvedéllyel” megjelölésű nyitótétel érzelmi hullámzásaiban ráismerhetünk Schumann igazi arcára.

Varga Oszkár, Varga István és Csalog Gábor koncertje
március 10. 19:00, Zeneakadémia, Solti Terem

Schnittke: Trió hegedűre, csellóra és zongorára
Sosztakovics: 2. (e-moll) zongoratrió, op. 67

Schumann: 1. (d-moll) zongoratrió, op. 63

Fejléckép: Varga Oszkár, Csalog Gábor és Varga István (fotó/forrás: Fazekas István / Zeneakadémia)

„Pályakezdő szerzőként gondolok magamra” – Beszélgetés Csalog Gáborral

Kapcsolódó

„Pályakezdő szerzőként gondolok magamra” – Beszélgetés Csalog Gáborral

Csalog Gábort sokáig zongoristaként ismerte a közönség, az elmúlt bő egy évtizedben azonban saját kompozícióit is gyakran lehetett hallani. December 10-én, a BMC-ben, az UMZE Kamaraegyüttes koncertjén előadóként is közreműködik, miközben két új művének ősbemutatójára is ekkor kerül sor.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Színház

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Vizuál

A Konklávé és A brutalista tarolt a BAFTA-gálán

Február 16-án este adták át a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) díjait. A londoni gálán a Konklávé és A brutalista című film is négy-négy elismerést gyűjtött be. Mikey Madison, Adrien Brody, Zoe Saldana és Kieran Culkin is díjat vehetett át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Tág keretek között mozog a Zeneakadémia rektori pályázati kiírása

Az intézmény vezetésére március 17-ig lehet jelentkezni, a pályázatokat május 15-ig bírálják el. Sajtóértesülések két főbb jelöltet prognosztizálnak.
Klasszikus beszámoló

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Klasszikus hír

Bayreuthban is koncertezik a Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar

Az együttes ausztriai és bajorországi turnéra indul Mahler 4. szimfóniájával a tél végén, míg júliusban a német zenei központban játsszák a Mendelsshon testvérek műveit.
Klasszikus gyász

Elhunyt Zimán János hegedűművész

Fájdalmas veszteség érte a Szegedi Szimfonikus Zenekart: február 11-én tragikus hirtelenséggel elhunyt Zimán János, a zenekar második hegedű szólamának szólamvezetője – adta hírül az együttes. A művész hatvanhat évet élt.
Klasszikus ajánló

Szenvedélyes olasz melódiákkal tér vissza Budapestre Vittorio Grigolo

Olasz dalesttel készül operaházi bemutatkozására Vittorio Grigolo. A világhírű olasz tenor partnere a Sztárestek zongorával című sorozat február 16-i estjén Cristiano Manzoni zongoraművész lesz.