Klasszikus

Emléktöredékek Leonard Cohentől

2005.02.10. 00:00
Ajánlom
Fülszöveg A hatvanas–hetvenes évek legendás kanadai költője és énekmondója, az itthon is sokak számára kedves Leonard Cohen régóta fontolgatja, hogy visszavonul az előadóművészettől, és nem készít több lemezt. A kilencvenes években hosszú időre eltűnt a nyilvánosság elől, egy buddhista kolostorban élt, és – amellett, hogy gasztronómiai szenvedélyének, konkrétan a főzésnek hódolt – megint rengeteget írt: verseket, különös hangulatú emlékiratokat, novellaszerű töredékeket.

2001-ben aztán, sokak meglepetésére és örömére, felbukkant egy kifejezetten jól sikerült új stúdióalbummal (Ten New Songs), amihez egy csaknem negyedszázados koncertfelvétel (Field Commander Cohen) és egy összegző dupla válogatás (The Essential Leonard Cohen) is csatlakozott. Aztán megint csend, de most, három és fél év múltán itt a folytatás (s könnyen lehet, hogy a befejezés): a Dear Heather című CD tizenkét dala. Sokrétegű élettapasztalatot összegző és mégis roppant egységes, szervesen felépített zenei matéria a hetvenéves művésztől.

Új vonás, hogy a Dear Heather – jó néhány korábbi Cohen-produkcióval ellentétben – nem "one man show", hanem csapatmunka eredménye. A Ten New Songs zenei arculatát meghatározó Sharon Robinson most is itt van társszerzőként és hangszerelőként, de Leanne Ungar is több mint egyszerű hangmérnök: alighanem ő az egész lemez zenei producere. Cohen pedig mesél, már-már azt mondanám, hogy nosztalgiázik, de mégsem, mert előadásmódja annyira nélkülöz minden szentimentális felhangot. Inkább csak sorolja a rövidebb-hosszabb régi történeteket, többnyire rezignáltan, csendesen, de mégis indulattól fűtötten. Felütésként rögtön egy Byron-vers (Go No More A-Roving), utána saját szövegek, köztük a szeptember 11-re utaló On That Day. Az egyik csúcspont a Villanelle For Our Time című Frank Scott-költemény, amelyet Cohen először elszaval, aztán a rá oly jellemző énekbeszéddel tolmácsol, végül Anjani Thomas hangját kölcsönzi Scott soraihoz. A vége felé (To A Teacher, The Faith) egyre emelkedettebb témák jönnek, majd különös, elefánt a porcelánboltban típusú befejezésként egy countrysláger (Tennessee Waltz), egy 1985-ös koncertfelvételről.

Leonard Cohen utolsó (?) lemeze. Beavatottaknak kötelező, de külsősöknek sem árt ízlelgetni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Vizuál

Október 1-jén indul a Szemrevaló Filmfesztivál

A nyitófilm Burhan Qurbani társadalmi kérdéseket feszegető mozija, az idei Berlinale egyik versenyfilmje, a Berlin, Alexanderplatz lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.