Klasszikus

Emléktöredékek Leonard Cohentől

2005.02.10. 00:00
Ajánlom
Fülszöveg A hatvanas–hetvenes évek legendás kanadai költője és énekmondója, az itthon is sokak számára kedves Leonard Cohen régóta fontolgatja, hogy visszavonul az előadóművészettől, és nem készít több lemezt. A kilencvenes években hosszú időre eltűnt a nyilvánosság elől, egy buddhista kolostorban élt, és – amellett, hogy gasztronómiai szenvedélyének, konkrétan a főzésnek hódolt – megint rengeteget írt: verseket, különös hangulatú emlékiratokat, novellaszerű töredékeket.

2001-ben aztán, sokak meglepetésére és örömére, felbukkant egy kifejezetten jól sikerült új stúdióalbummal (Ten New Songs), amihez egy csaknem negyedszázados koncertfelvétel (Field Commander Cohen) és egy összegző dupla válogatás (The Essential Leonard Cohen) is csatlakozott. Aztán megint csend, de most, három és fél év múltán itt a folytatás (s könnyen lehet, hogy a befejezés): a Dear Heather című CD tizenkét dala. Sokrétegű élettapasztalatot összegző és mégis roppant egységes, szervesen felépített zenei matéria a hetvenéves művésztől.

Új vonás, hogy a Dear Heather – jó néhány korábbi Cohen-produkcióval ellentétben – nem "one man show", hanem csapatmunka eredménye. A Ten New Songs zenei arculatát meghatározó Sharon Robinson most is itt van társszerzőként és hangszerelőként, de Leanne Ungar is több mint egyszerű hangmérnök: alighanem ő az egész lemez zenei producere. Cohen pedig mesél, már-már azt mondanám, hogy nosztalgiázik, de mégsem, mert előadásmódja annyira nélkülöz minden szentimentális felhangot. Inkább csak sorolja a rövidebb-hosszabb régi történeteket, többnyire rezignáltan, csendesen, de mégis indulattól fűtötten. Felütésként rögtön egy Byron-vers (Go No More A-Roving), utána saját szövegek, köztük a szeptember 11-re utaló On That Day. Az egyik csúcspont a Villanelle For Our Time című Frank Scott-költemény, amelyet Cohen először elszaval, aztán a rá oly jellemző énekbeszéddel tolmácsol, végül Anjani Thomas hangját kölcsönzi Scott soraihoz. A vége felé (To A Teacher, The Faith) egyre emelkedettebb témák jönnek, majd különös, elefánt a porcelánboltban típusú befejezésként egy countrysláger (Tennessee Waltz), egy 1985-ös koncertfelvételről.

Leonard Cohen utolsó (?) lemeze. Beavatottaknak kötelező, de külsősöknek sem árt ízlelgetni.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Alföldi Róbertet a Pinceszínházban faggatják

Trezor címmel beszélgetéssorozatot indít a Pinceszínház. Az új, havi rendszerességgel jelentkező sorozat első vendége Alföldi Róbert lesz.
Színház

Elhunyt Venczel Vera

A Jászai Mari-díjas színművész idén márciusban töltötte be 75. életévét. Több mint ötven éven át volt a Vígszínház tagja, halálának hírét színháza tette közzé.
Klasszikus

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Színház

Alkoholba fojtott romantika a Pesti Színház színpadán

Yasmina Reza népszerű drámája, a Bella Figura látszólag egy kellemesen induló, titkos randevú története, a darabból azonban hiányzik az idill. A magyarországi ősbemutatót Török Ferenc rendezi, az előadás október 22-től látható a Pesti Színházban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.
Klasszikus magazin

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.