Klasszikus

Emma titka

2010.04.07. 00:18
Ajánlom
Valami különlegeset tudhat Emma Kirkby. Ugyanis hosszas tapsra ragadtatta az Uránia Filmszínház közönségét. Ráadásokat adott, partnerével és a Florilegium elnevezésű együtessel. Holott… KRITIKA

Messzebbről kezdem. Volt valamikor egy Messiás-előadás, Christopher Hogwood vezényletével. Néha a Magyar Televízió is leadta, karácsonykor, készült belőle CD is. Azt hiszem, ezek alapján mindenki megjegyezte magának Judith Nelson és Emma Kirkby nevét. Fenomenális szólókat énekeltek. Emma Kirkby hangjának sajátos varázsa volt. Vékony, de végtelenül kedves, hajlékony hang. Könnyedség, virtuozitás, utolérhetetlen zamattal. Az angyalok hangját képzeljük ilyennek. Most földre - akarom mondani Budapestre - szállt az angyal. Feltételezem: repülőjárattal, mivelhogy szárnyai igencsak töröttnek tűntek április 4-én. A múló idő kegyetlen. Kikezdi a hangszálakat. Itt-ott karcossá válik a hang, erőltetni kell a magasságokat. Mi marad? A muzikalitás, a zenei kifejezés iránti érzék. Az valóban változatlan. És néha felcsillan valami abból a hajdani aranyszínből is. Ennyi.

Csalódás? A hangverseny első félidejében hallott Vivaldi Salve Regina egyértelműen az. A publikum sem valami lelkes. Pergolesi Stabat Materénél, a zárószámnál azonban mégis meghatott csend uralkodik a teremben. Ezek azok a pillanatok, amikor a kritikus kénytelen belátni tehetetlenségét. A jelenségre nincs racionális magyarázat. A felső régió, g és asz körül most sem szép. De már nem törődünk vele. Átadjuk magunkat a szomorú és vigasztaló muzsikának. Nagy szerencséje a dús, szőke sörényű, apró termetű angol hölgynek, hogy már nem működik a Szent Inkvizíció. Mert alighanem kíváncsi volna rá, miféle bűbáj működött itt...

A partnernek, Michael Chance-nak nincs titka. Kontratenorja (vagy kontra-altja - nagy a zavar e kifejezések körül) fent aránylag szépen kinyílik. Lent, az alsó kvintben matt, jelentéktelen. Majdnem beszédhang. Gusztusosan formálja a frázisokat, dallamíveket, jól alkalmazkodik a duettekben.

A közel húsz esztendős Florilegium együttest aránylag magas áron jegyzik manapság a zenei tőzsdén, s nem alaptalanul. Finoman játszanak, figyelve egymásra, hibátlanul. A Stabat Maternél ez tökéletesen elég. Másutt nem. A nyitószám egy Vivaldi-szimfónia (azazhogy korabeli írásmóddal Sinfonia) - kamara-változatban. A kézhez kapott rövid ismertető szerint Vivaldi korában szokás volt a Sinfoniákat így, lényegében szóló-vonósokkal is előadni. A produkció nem győz meg maradéktalanul. A szélső tételekben bizony hiányzik a nagyobb apparátus, a teltebb hang. A már említett Vivaldi Salve Regina után (és Pergolesi Salve Reginája, Michael Chance „magánszáma" előtt) fuvolaversenyt is hallhatunk Pergolesitől, majd a második félidőben egy másikat. Ki tudja, miért, nem abban a sorrendben, ahogy a műsorfüzet szerint kellene. Túlzott jelentősége nincs a cserének, ám jó néven vettem volna, ha értesítenek róla.

Az együttes fuvolista vezetője, Ashley Solomon szólózik, tetszetősen, de igencsak halk, szinte kifulladó hangon (a szünet utáni versenyműnél egyszer érezhetően ki is fullad, amit hallatlan rutinnal retorikus fordulatnak stlizál). Barokk fuvolától persze az ember nem vár el átható hangerőt, de azért hallottam én már ennél intenzívebb fa traversót. Olykor döbbenetes harmóniai váltások, hangnemi kitérések fűszerezik a későbarokk vagy koraklasszika fiatalon - 26 évesen - elhunyt, vitathatatlanul zseniális nápolyi mesterének muzsikáját. Furdal a kíváncsiság, mit tenne ezeknél a taktusoknál az Il Giardino Armonico. A Florilegium minden esetre nagyon jólnevelt, diszkrét. Ízlés dolga: lehet, hogy igazuk van. Én minden esetre szívesebben vettem volna vadabb, zaklatottabb, poénosabb előadást.

Emma Kirkby, Michael Chance és a Florilegium
2010. április 4. 19:30

Uránia Nemzeti Filmszínház

Budapesti Tavaszi Fesztivál 2010

Km.: Ashley Solomon (fuvola), Jennifer Morsches (cselló), James Johnstone (csembaló, orgona), Reiko Ichise (viola da gamba)

Vivaldi: G-dúr szimfónia vonósokra, RV 146; Salve Regina (g-moll), RV 618
Pergolesi: D-dúr fuvolaverseny; Salve Regina; G-dúr fuvolaverseny; F-dúr szimfónia gordonkára és continuóra; Stabat Mater

www.btf.hu

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Shadows in the Forest, avagy milyen törékeny az élet – ALBUMPREMIER

Shadows in the Forest címmel jelent meg az MZK Publishingnál Palotás Gábor ütőhangszeres művész új marimba-albuma, amelynek a címadó dalból készült videóklipje is most a Fidelión debütál.
Vizuál

Idén sem lett jobb hely a világ – megnyílt a World Press Photo kiállítás – Galéria

Megnyitott a World Press Photo kiállítás a Magyar Nemzeti Múzeumban. A nemzetközi zsűri idén 130 ország 4066 fotóriporterének 64 823 fotójából válogatta össze a tárlat anyagát, amelyet világszerte százhúsz helyszínen mutatnak be.
Színház

Tizenegy pillanat az élet – új bemutatóra készül a Centrál Színház

Mary Page Marlowe története nem ismeretlen a Centrál Színház nézőinek, hiszen 2020-ban, a pandémia idején egyszer már színre került a szívszorító dráma. Most egy kicsit másképp, a szerzői szándékkal megegyező formában mutatják be Tracy Letts darabját.
Zenés színház

Az igazi Mária főhadnagy: Lebstück Mária Ludovika, aki Jókainak mondta tollba az élettörténetét

Lebstück Mária neve elsőre talán nem cseng ismerősen, azonban Huszka Jenő Vértől pirosló ősi kard című áriáját, vagy a Ladilomot hallva egyből eszünkbe juthat egy huszárruhába öltözött fiatal nő, Mária főhadnagy.
Színház

Valójában ki hal meg, amikor meghalunk? – Ismét színpadon Nádas Péter remekműve

Még egy alkalommal átélhetjük Nádas Péter Saját halál című könyvét színházban: a Dömötör András rendezésében készült felolvasószínházi előadást az író születésnapjára rendezett programsorozat részeként Pannonhalma után Budapesten is bemutatják.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Korszakok Zenéje – A MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye

A MÁV Szimfonikus Zenekar 2022. október 13-i hangversenyén a Zeneakadémián, Farkas Róbert vezényletével Mozart remekművei ölelik körbe két neves, kortárs magyar zeneszerző – Eötvös Péter és Dubrovay László – szerzeményeit.
Klasszikus gyász

Elhunyt Fodor Tamás hegedűművész

A Budafoki Dohnányi Zenekar egykori koncertmesterét, a Pesti Vigadó munkatársát váratlanul érte a halál. Egykori munkahelyei fájó szívvel emlékeztek rá.
Klasszikus ajánló

Szórakoztató és addiktív – a Janoska Ensemble Budapesten

Világsztárok unszolására alapították meg az együttest, a The Beatles lábnyomát taposva újítanak, Bachot és Bartókot vegyítik jazzel és poppal – a Janoska Ensemble pimasz virtuozitásában a Zeneakadémia közönsége is megmártózhat októberben.
Klasszikus videó

„A fiatal énekeseknek bizonyos szerepekre gondolniuk sem lenne szabad” – Elīna Garanča a pálya buktatóiról

A cseh Opera+ oldalnak nyilatkozott Elīna Garanča opera-énekesnő, a videóban arról mesélt Jan Bubák karmesternek, hogyan építette fel a karrierjét, és milyen veszélyek leselkednek egy pályakezdő művészre.
Klasszikus beszámoló

Mély hangok bűvöletében – Beszámoló az 5. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyről

Idén ismét megrendezték a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt, az ötödik megmérettetés egy hete alatt a fiatal művészek zongora, majd zenekar kíséretével bizonyíthatták tehetségüket. Végignéztük a verseny szeptember 5-től 11-ig tartó élő fordulóit.