Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Interjú Konrád György brácsaművésszel
2019.04.19. 08:50
Ajánlom
Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.

Gratulálok a Bartók-Pásztory-díjhoz. Ebben a korban, amikor mindent látott-hallott már, mit jelent egy ilyen elismerés?

Nem gondoltam volna, hogy 94 évesen az embert még kitüntetik. Egyébként a Tátrai Kvartettel és a Rádiózenekarral már kaptam egyet, de az átadási ünnepség annak idején, úgy emlékszem, nem volt ennyire cifra. Hát, mégiscsak egyetem lett a Zeneakadémia. Annak idején Banda Ede mondta Kovács Dénesnek, mikor egyetemmé váltak, hogy Dénes, téged lefokoztak. Kérdezte, miért. Hát mert eddig direktor voltál. Most csak rektor.

Mennyit játszik még brácsán és hegedűn?

Nem túl sokat. Eddig rendszeresen játszottam a Concerto Budapestnél, de a modern zene már sok nekem. Pár hete, amikor a Tavaszi áldozatot játszották, rájöttem, hogy nem bírom erővel.

_DSC3699-210411.jpg

Konrád György (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Az ujjak nem bírják?

Nem, azokkal nincs semmi gond. De nézze, én rendszeresen járok snookerezni. Eddig eljátszottunk három órát, most már legfeljebb másfelet. Mostanában inkább vonósnégyesekhez csatlakozom. És muzsikálgatunk itthon a feleségemmel, aki egy kiváló korrepetitor. De lassan én nem hiszem el magamat.

Ez mit jelent?

Mutasson még egy 94 éves embert, aki kiül a színpadra, és zenél.

Lassan az emberek sem hiszik el magát.

Egyetlen emberről tudok, aki kilencven felett is normálisan játszott, ő Pablo Casals volt. Zongoristából persze van még egy-kettő. Például Mieczysław Horszowski, aki százéves korában adott koncertet. Azt mondta, hogy a kezem tudja a dolgát, a fejemben ott a kotta. Egy nagy problémám van: hogyan jutok el az öltözőtől a zongoráig.

Casals azt mondta, hogy azért gyakorol kilencven felett is, mert érzi a fejlődést.

Ez csak duma volt. Azért gyakorolt, hogy tartsa valamennyire a színvonalat. Én már egy ideje kimondtam, hogy szólót nem vállalok. Annyi példa van, hogy valaki felépít egy hírnevet, tisztességet szerez a szakmában, aztán az utolsó két évben lerombolja. Például Yehudi Menuhin.

Nem hallottam időskori felvételét.

Én voltam koncertjén. Szörnyű volt.

Mit kérdeznek Öntől a fiatalabbak?

Én vagyok az igazmondó ember a zenekarban.

_DSC3848-210414.jpg

Konrád György (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Mit kell „megigazmondani”?

Megmondtam Keller Andrásnak is, ha túl gyors volt a tempó. Meg mondtam olyat, amit aztán országos röhögés kísért. Szidta Keller az első hegedűsöket, hogy nem jól játszanak spiccato. Kérte, hogy Gyuri bácsi mutasd meg. Mondom, mit mutassak, meg van az határozva, hogyan kell játszani. Szőr marad, karmester ugrik…

Sok karmester irányítja zsarnoki módon a zenekarát. Ön mit gondol, szükség van arra, hogy a zenekari muzsikus is megszólaljon próba közben?

Sokféle karmester van. Van, aki mindent elér zsarnokoskodás nélkül, és van, aki jó zenét hoz létre, de nem szeretik a muzsikusok. Sok karmesterrel játszottam. Többek között Carlo Zecchivel, aki egy végtelenül kedves ember volt. Vannak ma is darabok, amiket dirigálhat bárki bárhogy, én úgy játszom, ahogy a Zecchivel játszottam. Ferencsikkel 25 évig dolgoztam együtt.

Milyen volt Ferencsik?

Ha nem volt kedve a dologhoz, nehéz volt. „Hűl a leves, melegszik a sör” – nem szeretett sokat próbálni.

Ki az, aki kemény dió volt karmesterként?

A tehetségtelen karmester. Az mindig kemény dió.

1959-ben lett a Tátrai Vonósnégyes tagja. Azt mondta, hogy Tátrai Vilmostól és Banda Edétől tanult a legtöbbet. Mit tanult tőlük?

Tökéletes zenei elképzeléseik voltak, ez a legfontosabb. Ki tudták fejezni azt, amit egy zeneszerző a műveivel megcélzott. De az a helyzet, hogy a mai világot kezdem nem szeretni.

Miért?

Mert nem a zene a lényeg, hanem a technika. Tele van a világ virtuózokkal, akik nem törődnek, hogy a szerző mit írt a kottába, nem jelenik meg az előadásukban a zenének a tartalma.

_DSC3762-210415.jpg

Konrád György (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Amikor Ön fiatal volt, kire nézett fel?

Például Kovács Dénesre, aki nem volt virtuóz, de egy Beethoven lassú tételt úgy játszott, hogy az ember nem tudott felkelni a székből. Vagy Banda Ede, aki a maga korában valószínűleg a legjobb kvartettcsellista volt a világon. Beültem közéjük, de az első pár évet nem kívánom vissza magamnak. Hatalmas repertoárjuk volt, és az első szezonban rögtön száz darabot játszottunk. Ügyeskedni kellett.

Melyik hazai vonósnégyest hallgatja szívesen?

A hétvégén hallottam a Nádor Teremben a Kállai Vonósnégyest, fantasztikusan játszanak. Talán ma a Kodály Vonósnégyes van a csúcson.

Amikor a Tátrai Vonósnégyes tagja volt, tudták, hogy világszínvonalú, amit csinálnak?

Reméltük. Most a Hungaroton kiadta újra a felvételeiket, elvileg a napokban küldenek tiszteletpéldányt.

Én már hallottam.

Hallotta? És jól szól?

Hogyne szólna jól! Egy interjúban azt mondta, hogy sokszor a szerencse alakította az életét. Mégis, olyan tragédiák történtek az életében, amelyet én el sem tudok képzelni.

Igen, de végül minden úgy alakult, hogy jó lett. A háború után a szüleim, a családom eltűntek, meghaltak. Akkor alapult Szegeden az opera, bekerültem a másodhegedű szólamban. Akkor lett mániám a futball, ami nagyon hasznos mánia, ami a fizikai állapotot illeti. Bessenyei Ferenc volt a kapus, összebarátkoztunk. Aztán 1978-ban, amikor a rádióba megyek, megszólal valahonnan az Úr hangja, mert Bessenyei játszotta az Urat Az ember tragédiájában: „Itt jön a jobbszélső.” Szerettem az életet Szegeden, kártyáztam, piáltam, futballoztam. Ha ott maradok, biztos elzüllök. Még szerencse, hogy megszűnt az opera Szegeden, huszonöt évesen ottmaradtam állás nélkül. Egy barátom, Novotny Gergely hívott Budapestre, akinek én nagyon sokat köszönhetek, bekerültem a Honvéd Művészegyüttesbe, aztán az Állami Hangversenyzenekarba. Szerencsém volt a Tátrai Kvartettel is. Tüdő- és mellhártyagyulladásom volt, amiről később hamar kiderült, hogy csak mellhártyán hagyott foltot, a tüdőn nem, emiatt bekerültem a kórházba hat hétre. Tökéletesen kipihentem magam, és a harmadik héten a brácsát is bevittem, a hullakamra mellett találtam egy helyet, ahol senkit nem zavartam. Ha nincs ez a nyugalom, akkor nem bírom az első évet a kvartettel.

Tehát a hullakamra mellett készült fel a Tátrai Kvartettre?

Igen. Hát mi ez, ha nem szerencse!

_DSC3938-210431.jpg

A fiatal Konrád György Novotny Gergely ceruzarajzán (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Annak idején gondolt arra, hogy külföldre költözik?

’56-ban volt róla szó, aztán addig gondolkoztuk, míg nem lehetett. Valószínűleg ma gazdagabb ember lennék, több pénzem lenne, de nem lenne annyi zene a fejemben, mint így. Nekünk állandóan megengedték, hogy utazzunk, egyetlen egyszer utasították vissza a kérelmünket.

Tudom, hogy brácsás lévén Ön mondja a legtöbb brácsás viccet. Mond egyet?

Minden hegedűs jó brácsás, de nem minden brácsás jó brácsás. (nevet) De egyébként ez nem igaz, én egész tisztességesen hegedülök, ha passzióból játszom, inkább azt veszem a kezembe.

_DSC3942-210433.jpg

Konrád György (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Egyaránt játszott szólóban, vonósnégyesben, zenekarban, nem törődött azzal, hogy ezek között elvileg van hierarchia.

Nem minden zenekari hegedűs alkalmas arra, hogy egy jó kvartettbe beülhessen. Voltak időszakaim, amikor rengeteget dolgoztam, mert szerettem, amit csinálok, meg hát szerettem a pénzt. Volt, hogy az ÁHZ-ban, az eredeti Magyar Kamarazenekarban játszottam, tanítottam a Zeneakadémián, és hakniztam a Liszt Ferenc Kamarazenekarral, Rolla Jánosékkal. Napi hét-nyolc órát is kezemben volt a hangszer. De a futballozásra mindig szakítottam időt.

Hogy lehetett ezt bírni?

Lazán kell játszani. Görcsös izmokkal nem lehet zenélni.

Nem aggasztja a jövő? Félelmetes belegondolni, hogy mennyit változott a világ kilencvennégy év alatt.

Nekem hülyetelefonom van, így hívom. Amikor fiatal voltam, rádió is alig volt, az egyetlen csatornának is örültünk. De én sajnálom az unokáimat.

_DSC3989-210450.jpg

Konrád György (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Miért pesszimista?

Nem tudjuk, hogy mi következik abból, hogy leromboljuk a természetet. Az egyik nap tél van, a másikon nyár. Régen a Tisza minden évben befagyott, emlékszem, mert az apámmal jeget árultunk a hűtőszekrényekhez. Mostanában mikor fagyott be utoljára a Duna? És olyat ki látott, hogy a poloskák télen is mászkálnak a lakásban?

Hetven évvel vagyok fiatalabb Önnél. Mit csináljak, hogy én is megérjem a kilencvennégyet?

Mozogni kell. Én mindig mozogtam. Kilencvenkét éves koromig teniszeztem. Most csak a tévében nézem, nekem a Federer az isten.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.
Jazz/World

Új szenzációk és nagy visszatérők a 2020-as Szigeten

A napokban nyilvánosságra hozta első 80 idei fellépőjének névsorát a Sziget. A teljesség igénye nélkül kicsipegettük belőle a szívünknek legkedvesebb tízet. Akiket szerintünk botorság lenne kihagyni.
Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Plusz

Fáy Miklós: Hány CD elegendő egy életre?

Fáy Miklós kritikus ezúttal többek között a Philharmonia Orchestra válogatásalbumával, a Honvéd Férfikar születésnapi koncertjével, Michael Chabon új kötetével és a Szentendrei Képtár A nagy könyvlopás című tárlatával foglalkozik.
Vizuál

Női vámpír, vérszívó zenetanár és magyar Drakula – 10 érdekesség a vámpírokról

Mi a retró vámpír film rendezőjének kedvenc vérszívó fun fact-je? Mi az, ami nem fért már be Nagy Zsolt és Walters Lili figurájába? A Drakulics elvtárs rendezőjével összegyűjtöttünk tíz meglepő infót a vámpírokról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus lemez

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Klasszikus hír

Kaposváron rendezik az idei ZeneVarázslat zongoraversenyt

Március 5. és 8. között Kaposvár ad otthont a ZeneVarázslat elnevezésű nemzetközi négykezes zongoraversenynek és az ahhoz tartozó kurzusnak.
Klasszikus magazin

Elfelejtettük a 20. század egyik legnagyobb magyar zeneszerzőjét

Veress Sándor a hiányzó kapocs Bartók, Kodály, illetve Ligeti, Kurtág generációi között. Két művét is hallhatjuk ezen a hétvégén a Zeneakadémián.
Klasszikus gordonka

Kínában is magyar csellótankönyvből fognak tanulni a gyerekek

Gárdián Gábor gordonkaművész, a szegedi Király-König Péter Zeneiskola mestertanára a világ egyik legnagyobb zeneműkiadójával kötött szerződést a Gárdián Gordonkaiskola kínai kiadásáról.
Klasszikus hír

Hangszerszállítók törték össze Angela Hewitt zongoráját

A kanadai zongorista a legjobb barátjának nevezte az F278 Faziolit, amelyet egy hangszerek szállítására szakosodott költöztetőcég munkatársai törtek össze, miközben megpróbálták felemelni egy targoncára.