Klasszikus

Énekiskola a giccshatáron

2014.04.10. 20:13
Ajánlom
Andreas Scholl angol dalokból összeállított produkció előadójaként, minden igyekezete ellenére, nem tudta megtartani az egyensúlyt. Ügyesen billegett a giccshatáron, de olykor bizony félrelépett. KRITIKA

A gyermeki hangszálak, párosulva a szokásosnál is nagyobb tüdőtérfogattal, egykor olyan hangot produkálhattak, melyet egy magas regiszterben éneklő falzettista, lett légyen akármilyen szép is az orgánuma, nem tud imitálni. A levegőcsere nélkül, koloratúrákkal gazdagon díszített, esetenként akár egy, másfél percnél is tovább kitartott hangoknak jelen korunk falzettistái nem érhetnek a nyomába. A jeles, magasabb fachban éneklő férfiak a drámai láttató erővel, a színgazdagsággal, a megelevenítéssel, a színészi munkával kompenzálják, hogy egy valódi castratóhoz képest szinte fogyatékosoknak mondhatóak. Andreas Schollnak, a régi zenés énekiskola egyik legfontosabb alakjának, ha mást nem is énekelt volna, csak az altáriákat Herreweghe Bach-passióiban, már akkor is fel lehetne írni a nevét a legnagyobbak közé.

Az oktatási módszereiről nemrégiben nálunk is bemutatót tartó René Jacobs kegyeltje volt (van tán, aki emlékszik rá, hogy ő a gyönyörűen éneklő kisfiú A rózsa nevében), abban is nem kis szerepe van, hogy a kontratenor szó (ami valójában alt-regiszterű) meggyökeresedett, és olykor, nem is ritkán, még férfiszopránokat (Michael Chance, Max Emanuel Cencic) is e névvel illetnek.

Andreas Scholl mellett szól, hogy szemben számos pályatársával, ő sosem volt feminin, és hangja, bár elmúlt már negyven, nem vált lebegővé, nem fakult - igazán - meg. Ez talán annak is köszönhető, hogy nem vállalta túl magát: jelentős oratóriumszerepeken túl nem igazán énekelt barokk operákban (igaz, Händel Rodelindájában - csodás koppenhágai előadás - ő vitte a prímet), egyenesen vezetett útja a dalestek, a csak róla szóló produkciók felé.

Tulajdonképpen a kímélő üzemmódnak tudható be, hogy jelen, április 5-ei dalestjének egy jelentős hányadát a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok igyekvő, ám messze nem makulátlan Britten- illetve Purcell-előadása tette ki. Várható volt, hogy Scholl már nem megy bele veszélyes operai játszmákba, nem kockáztat jelentősebb alt szerepekben, várható volt, hogy eljut a dalokig, de ha jósolni kellett volna, én semmiképpen sem azt jövendölöm meg, hogy már-már a popzenéig megy el, hogy az angol balladák és dalok populárisabb változatát választja - kontratenorból Joan Baez vagy Joni Mitchell lesz. Tévedés ne essék, Scholl a kiváló harcostárssal, az utcazenész múltját sosem tagadó, a közönséget szintúgy ügyesen szolgáló Edin Karamazov lantossal és az említett magyar zenekarral adott estjének voltak megható, megejtő pillanatai.

A Black is the color sötét futamai, az, ahogy az utolsó, one szóra kifut a dal, az Annie Laurie-ban Scholl hajlításai, a Barbara Allen aranyló balladája, és különösen, legelsősorban is, a roppant drámai szövegre íródott (kissé a Szarvassá vált fiúkat idéző) The Wife of Usher's Well szívszaggató előadása. Melyről lepergett minden máz, minden édeskedés - a kísérő fuvola is szinte észrevétlen maradt.

Csalódásomat mégis kénytelen vagyok kifejezni, mert az Erbarme dichet egykor könnyeztető átéltséggel abszolváló csodafiú átváltozása láttán azt kell gondolnom, ő már nem fog visszatérni az oratóriumokhoz - bármennyire is szurkolok ezért -, pláne nem az operaszínpadra. Érzi képessége határait, érzi, hogy megfogta és kérlelhetetlenül szorítja már az idő, és hanyatlásához nem az operarajongókat hívja tanúul, hanem a szép/szomorú angolszász balladák szerelmeseit, azokat, akik ölelésként élik meg dalait, akik némi álfájdalomért cserébe feloldozást kapnak a valódiság, a valóban megrázó élményt adó művek pártolása alól.

Nem kívánnék belemenni abba, mi a giccs, és mi nem az, de mégis némileg magyarázatra szorul, mit is éreztem Scholl estjében giccsesnek. A dalokat oly módon íratták át, hogy mindig a legérzékenyebb helyen szólaljon meg egy dús, szomorú akkord (a Wayfaring Stranger közepén teljesen felesleges a tíztaktusnyi filmzenebetét), hogy mindig a drámai hatást leginkább fokozó módon tegye az ének alá szólamát a fuvola (The Wife of Usher's Wellben a legdrámaibb ponton, a Come drink of mine után), és ezt (a hatás fokozását) a legtöbbször nem lehetett nem manipulatív szándékúnak gondolni. Nem egyszer túlzónak bizonyult a kamarazenekar erőfeszítése, a felesleges kíséret nem a dalt szolgálta, hanem a szándékot: a hallgató (a popzenén szocializálódott hallgató) ejtsen könnyeket. A cél érdekében tett akkord-erőfeszítések elfedték, szerencsére egyébként nem mindig, Scholl rendkívül tiszta és egyébként valóban drámai éneklését.

Az előadott dalok némelyikét Scholl már a Wayfaring Stranger előtt lemezre vette, egy szál lantos kíséretében (English Folksongs), nem egyet a capella (King Henry). Ezek a manipulációtól mentes felvételek felette állnak az esküvői kísérőzenéknek, ezeknek a bármely film-melodrámába gond nélkül belesimuló verzióknak.

De úgy látszik, az egyszerűség, egyneműség az a kakas, amit a cél, a szélesebb közönségréteg elérése érdekében a hangja erejének gyengülésével számoló művész Aszklépiosznak áldozni tartozik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

88 éves korában elhunyt Kálmán Yvonne, a világhírű zeneszerző, Kálmán Imre lánya

A világhírű magyar zeneszerző, Kálmán Imre lányát hosszú betegség után, életének 89. évében érte a halál. November 7-én, pénteken hunyt el Los Angelesben.
Zenés színház

A hidegvérű wagnerista – interjú Egils Siliņšsel

A lettországi Egils Siliņš ősszel újra az Operaház vendége lesz. A Wagner-énekléshez szükséges megfelelő fizikai és mentális kondícióról, a magyar zenészekről és közönségről is beszélt.
Színház

Alföldi Róbert főszereplésével jön A színházcsináló

Az Orlai Produkció legújabb bemutatójára november 15-én kerül sor az Átriumban. A Thomas Bernhard drámája nyomán készült előadást Pelsőczy Réka rendezésében láthatja a közönség.
Vizuál

Bartos Erika kapja a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat

November 14-16. között immár tizenegyedik alkalommal rendezik meg az Országos Rajzfilmünnepet. Az ingyenesen látogatható fesztivál nem egyetlen központi helyszínen zajlik, idén csaknem kétezer vetítésre ülhetnek be az érdeklődők.
Vizuál

Az elmúlt egy év legjobb spanyol filmjei érkeznek az Urániába

November 18. és 24. között rendezik meg a Spanyol Filmhetet az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az eseményen egyebek közt izgalmas politikai thrillert, szatírákat és a közelmúlt történelmét feldolgozó alkotásokat is láthat a közönség.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Angol szerzőknek szenteli következő maratonját a Müpa

Február 15-én visszatér a Müpa közönségkedvenc, egész napos koncertsorozata, ezúttal három legendás angol komponista (élet)műveivel a középpontban. A részletes program már elérhető a Müpa honlapján.
Klasszikus hír

Maria João Pires befejezi zongoristakarrierjét

A világhírű zongoraművész már korábban is mondott le koncerteket egészségügyi okokból kifolyólag, most azonban bejelentette, végleg felhagy az előadóművészi pályával.
Klasszikus hír

Palesztinpárti tüntetők gyújtogattak Schiff András párizsi koncertjén

November 6-án este az Izraeli Filharmonikus Zenekar Schiff András szólójával lépett fel a Párizsi Filharmóniában, mikor palesztinpárti tüntetők fáklyákkal és skandálással zavarták meg a koncertet. A beszámolók szerint egy helyen a székek is lángra kaptak.
Klasszikus hír

Fiatal művészeket díjaztak a Cziffra Fesztivál gálakoncertjén

José Cura, Miklósa Erika és Balázs János hangversenyével zárult a Cziffra Fesztivál 10. jubileumi sorozata november 5-én a Müpában. Az ünnepi hangversenyen átadták a Cziffra Fesztivál Ifjú Tehetség díját és az Innovatív Zenei Projekt díját.
Klasszikus ajánló

Gyöngyösi Levente új művével ünnepli születésnapját a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara

A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara fennállásának 172. évfordulója alkalmából november 17-én, a Zeneakadémia Nagytermében három korszak, három zeneszerző és három különböző zenei világ találkozik.