Klasszikus

Énekszó hanggal, jellel

2005.06.07. 00:00
Ajánlom
Siketnéma Huckleberry Finn a washingtoni Ford's színpadán Játszhat-e valaki úgy musical-főszerepet, hogy egy hang se jön ki a torkán? Kíváncsi-e a szélesebb közönség egy kisebb csoport speciális igényeinek figyelembevételével készült darabra? A józan ész szerint a válasz két nem, de a valóság néha rácáfol a logikára: igen, igen.

A Nagy folyó (Big River) Mark Twain Huckleberry Finnjéből készült, és a két évtizeddel ezelőtti első Broadway-változatot jelölték a műfaj Oscarjának számító Tony-díjra, vagyis nyilván megfelelt a szakmai igényeknek és követelményeknek. Eredeti érdemeiről azonban most szó se essék, mert a Nagy folyót újabban a Deaf West Theater feldolgozásában állítják színpadra, és a Los Angeles-i siket színház verziója legalább akkora siker.

Washingtonban a főszereplő a tizennyolc éves Christopher Corrigan, aki fiatal kora ellenére és siketnéma létére volt már Rómeó, Claude Frollo a Notre Dame-i toronyőrben és Orin a Rémségek kicsiny boltjában. Most azonban nem a főváros északkeleti negyedében lévő, és az amerikai siketkultúra egyik fellegvárának számító Gallaudet Egyetem társulatával, és nem is csak siketek előtt lép fel, hanem halló színészekkel, és túlnyomórészt halló közönségnek játszik. Szövegét a narrátor Mark Twaint megszemélyesítő Bill O'Brian mondja, aki a dalokat is énekli. Corrigan ezalatt jelnyelven ad elő, ami a színházban több egyszerű tolmácsolásnál: hangerőt, intonációt, tónusokat, hangulatot fejez ki, amellett, hogy visszaadja a szöveget.

Más karakterek esetében a rendezés másként oldotta meg a dilemmát. A rabszolga Jimet játszó színes bőrű színész (a lenyűgözően tehetséges Michael McElroy) beszéd és ének közben maga jelel. Huck apját viszont, a csavargó érzelmes jobbik és alkoholtól bűzlő rosszabbik felét tükrözve, egyszerre ketten alakítják: az egyik beszél, a másik mutogat. A legérdekesebbek a dalok, amelyek egyrészt nagyszerű énekhangokon szólalnak meg, másrészt a jelnyelvet nem ismerők számára is érthető érzelmekként látjuk őket megelevenedni. Amikor egy refrén erejéig elnémul a kórus, és csak a jeleket látjuk, egy pillanatra átérezhetjük, milyen a hangoktól megfosztva élni. Az eredetileg a feketék és a fehérek viszonyáról szóló darab ezzel új dimenziót kap, a hallók és a siketek közös világáról is szól. Új értelmet kap a többség, a kisebbség, a tolerancia és az egyenjogúság fogalma, s többé nem kell észérveket felhozni, akinek van szíve, érzi, mi helyes és mi helytelen.

A finálé után egy emberként ugrott fel a közönség, hogy állva tapsoljon - illetve Corrigan és a többi siket színész esetében kezeit függőlegesen rezegtetve fejezze ki elismerését. A Ford's Theater első emeleti páholyából alighanem egyetértően mosolygott az 1865. április 14-én itt lelőtt Abraham Lincoln szelleme: Amerika, az aktuálpolitika pillanatnyi zavarai ellenére, ma is képes hozzájárulni az emberi élet javításához.

Washington, 2005. június

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Így búcsúztak a pályatársak Edita Gruberovától

A hetvennégy éves korában elhunyt, világhírű koloratúrszoprán, Edita Gruberová elvesztése nemcsak a közönséget sújtotta le, kollégái is fájó szívvel emlékeztek meg róla.
Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Színház

5 ígéretes független színházi előadás

Az ősz hagyományosan hemzseg az új bemutatóktól, csak kapkodjuk a fejünket a sokszínű a kínálat láttán, mi viszont most olyan előadásokat ajánlunk, amelyek talán kevesebb figyelmet kapnak a kőszínházak műsorával szemben. Szubjektív válogatásunkban szerepelnek klasszikus művek, izgalmas életutak és kortárs dráma is.
Plusz

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.
Zenés színház

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bernard Haitink

A világhírű holland karmestert kilencvenkét évesen érte a halál londoni otthonában, október 21-én – tudatta ügynöksége, az Askonas Holt.
Klasszikus ajánló

Magyar Kincsek-koncertsorozat a nemzeti ünnep alkalmából

Október 23-án egész napos eseménysorozatot szentel a magyar zenének a Concerto Budapest, a Zeneakadémián tartott koncerteken a legnagyobb zeneszerzők művei mellett népzenei darabokat is meghallgathat a közönség.
Klasszikus beszámoló

Az ember nélküli hang és a hang nélküli ember

Vidovszky László korai műveiből tartottak összművészeti estet és ismertető előadást a Zeneakadémia Solti Termében.