Klasszikus

Enrico Pace: "Liszt az emberi létezés egészét akarta megragadni"

2013.04.08. 12:08
Ajánlom
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar április 11-i, ünnepi hangversenyén a Riminiben született, olasz zongorista szólaltatja meg Liszt A-dúr zongoraversenyét és Haláltáncát. Az utrechti Nemzetközi Liszt Zongoraverseny 1989-es győzteseként befutott Pace a koncert előtt telefonon beszélt a komponista érdeklődésének sokoldalúságáról, emberi és művészi nagyságáról. INTERJÚ

- Mikor és hogyan fedezte fel Liszt zenéjét?

- Vonzalmam Liszthez sok-sok évvel ezelőttre nyúlik vissza. Még kisgyerekkoromban hallottam a szüleim révén a zenéjét felvételeken. Első és második zongoraversenye és pár zongoraátirata az első olyan komolyzenei művek között szerepeltek, amelyeket hallgattam. Azután vásárolni és gyűjteni kezdtem a Liszt-kottákat - mindent, amire csak rá tudtam tenni a kezem! Ez a szenvedélyem a mai napig megmaradt, mert számomra Liszt volt a legnagyobb zongorista. Játéktechnikai szempontból is elképesztő, mennyit tett hozzá a hangszer irodalmához, de ugyanúgy lenyűgöz, mint ember és művész.

- Miben más, mint a többi romantikus zeneszerző?

- Szerintem főleg abban, hogy sokkal több volt, mint pusztán zenész és komponista. Ha szemügyre vesszük az életművét, nyilvánvaló, hogy az emberi lélek természete foglalkoztatta; az emberi létezés egészét akarta megragadni. Ezért sokszor fordult inspirációért a társművészetek felé. Gyakran merített ihletet irodalmi művekből vagy festményekből. A Haláltáncot például egy pisai freskó hatására kezdte el komponálni. De sok más olasz műalkotást is megtett művei kiindulópontjául. Szerette, és hivatkozási alapnak is használta Petrarca, Dante és Tasso műveit - sok más íróéi mellett. Szerette volna bizonyos értelemben újraegyesíteni a művészeti ágakat - azzal párhuzamosan, ahogy az emberi létezés esszenciáját megragadhatónak vélte. Második zongoraversenye szép példa a fentiekre, vissza-visszatérő motívumával. Mindig újabb kontextusba ágyazva hallhatjuk az ismétlődő témát - mi ez, ha nem annak kifejezése, hogy az emberi lélek a bölcsőtől a sírig változatlan marad lényegét tekintve, csak épp változó körülmények közepette?

- Ön karmester és zongorista is. Könnyebbé teszi ez Liszt megszólaltatását, aki maga is mindkét mesterségben járatos volt?

- Mindenek előtt azt meg kell jegyeznem, hogy akkoriban máshogy működtek a dolgok, mint manapság. A zenészeknek és zeneszerzőknek gyakran mindent maguknak kellett csinálniuk. Liszt zenét írt, előadóművész és karmester is volt, ami a maga korában teljesen természetes dolognak számított. Én vezényeltem (időnként) zongoraversenyeket a hangszer mögül, de elsősorban zongorista vagyok. Tanulmányaim révén azonban egész biztosan könnyebb a dolgom, valószínűleg jobban átlátom a „nagy egészet" az előadott művek esetében. Ezen kívül, azt hiszem, a zenekarral is jobb kapcsolatot tudok így kialakítani. Pont ezért szeretek egyébként kamarazenét is játszani, ahol a zenészek jobban odafigyelnek egymásra, jobban értik egymást játék közben.

- Végül: milyen várakozásokkal tekint a budapesti koncert elé?

- Nagyon-nagyon várom a hangversenyt. Lisztet játszani Budapesten, Kocsis Zoltán vezényletével rendkívül izgalmasnak ígérkezik - és egy kicsit ijesztő is! Mint mindig, megpróbálom most is a darabok szellemiségét megragadni, egy lépéssel túlhaladva a kotta apró részletein. Azt hiszem ugyanis, hogy nekünk, előadóknak ez a kötelességünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Veszélyben van a szimfonikus zenekar intézménye?

Számos veszély fenyegeti a szimfonikus zenekarokat, de ha túlélik, az biztos, hogy a jövő zenekara nem olyan lesz, mint a mai. Fischer Iván szerint ideje megreformálni a zenekarok működését, hogy megfeleljen a következő generációk korszakának.
Klasszikus

Rácz Ödön nagybőgős rekordot döntött A dongóval

Rimszkij-Korszakov eredetileg hegedűre és zongorára írt darabját már majd' minden hangszercsoport képviselői eljátszották, most egy extra gyors nagybőgő verziót mutatunk. Videó!
Vizuál

Sikerfilmek unalmas leírásai

Kitalálod, melyik filmet foglalták össze a netezők egyetlen mondatban? A jellemzésekben csak valós információk szerepelnek - abból viszont a lehető legérdektelenebbek.
Zenés színház

Élő közvetítések sorozata New York-i Metropolitan Operából

Tizenkét élő közvetítésből álló sorozatot indít a New York-i Metropolitan Opera (MET) festői európai és amerikai helyszínekről olyan világsztárok szereplésével, mint Anna Netrebko, Diana Damrau vagy Jonas Kaufmann.
Színház

Idén is vár kicsiket és nagyokat a balatonszárszói Csukás Színház

Sorban érkeznek a szárszói teátrumba az elismert művészek és a minőségi gyerekprogramok.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Domingo fia írta a Virtuózok új évadának főcímzenéjét

A spanyol zeneszerző egy hollywoodi stílusú, erőteljes és nemes, klasszikus dallamot komponált a műsorhoz.
Klasszikus lemezajánló

„Rondo alla Mambo!” – Mi lett volna, ha Mozart Kubában születik?

A Mozart y Mambo című lemez egy berlini kürtművész és egy kubai ifjúsági zenekar szerelemprojektje, amelyben a zenélés öröme köt össze két világot.
Klasszikus ajánló

Ismét lesz OrgonaPont koncertsorozat és Orgonák éjszakája

Augusztusban tizenkét városban rendezi meg a Filharmónia Magyarország az OrgonaPont koncertsorozatot, augusztus 8-án pedig második alkalommal tartják meg az Orgonák éjszakáját.
Klasszikus galéria

Koncertek erdőben és tavon

A hétvégén több szabadtéri koncertet is adtak. Gyönyörű képeket mutatunk az eseményekről készült galériánkban.
Klasszikus rácz ödön

Rácz Ödön nagybőgős rekordot döntött A dongóval

Rimszkij-Korszakov eredetileg hegedűre és zongorára írt darabját már majd' minden hangszercsoport képviselői eljátszották, most egy extra gyors nagybőgő verziót mutatunk. Videó!