Klasszikus

Eötvös, Mâche és Risset tudományos fókuszból

2012.04.17. 15:33
Ajánlom
Idehaza a kortárs zene nem csak a koncertéletben bizonyul olyan szegmensnek, amit kizárólag nagyítóval lehet észrevenni, de még inkább ez a helyzet a tudományos közéletben betöltött helyével. Pedig lenne miről beszélni a magyar kortárs zene kapcsán – legalábbis így vélik ezt a világ számos zenei központjában, ahol Ligeti és Kurtág mellett régóta a harmadik legfontosabb név Eötvös Péteré, akit márciusban egy párizsi konferencia emelt a homlokterébe, a Louvre köszöntött egy vetítésekkel egybekötött közönségtalálkozó formájában.

"A művészi és a tudományos érdeklődés összekapcsolódásából eredő zeneszerzői elképzelések a 20. század mestereinek nagy részénél könnyen felfedezhetők" - így summázta tapasztalatait az Université de Bourgogne zenetudomány tanszékének vezetője, Philippe Lalitte a március 23-24-én a párizsi CDMC (Center de documentation de la musique contemporaine) és a párizsi Conservatoire helyszínein megrendezett zenetudományi konferencia zárszavában. Ezzel a kommentárjával nem csak arra utalt vissza, hogy a 18 előadó igen sokféle szempontból világította meg a francia kortárs zenei élet két nagy becsben tartott „öregjének" és a konferenciával párhuzamosan a Louvre-ban is ünnepelt Eötvös Péternek a tudományok által is erősen inspirált képzelőerejét, hanem egyúttal egy szélesebb kontextusba is helyezte a fent említett urakat.

Nyilván ugyanez a kontextus (Varèse, Cowell, Cage, Messiaen, Xenakis, Stockhausen, Ligeti, Reich és hasonló mesterek társasága) lebegett a konferenciát kezdeményező Grabócz Márta (Université de Strasbourg) szeme előtt is, amikor e három, kimondottan független, kollektív stílusirányzatokba nem sorolható komponistát helyezte a találkozó fókuszába. A zenei hangzás lehetséges forrásainak kutatása és az új hangzásoknak megfelelő, innovatív zenei struktúrák létrehozására irányuló szándék kétségtelenül közös platformot teremt az egyébként klasszika-filológusként és zeneelméleti teoretikusként is aktív, az élő elektronikus zenében fáradhatatlanul kutató François-Bernard Mâche (*1935), a komputerzenei pionírként számon tartott, a kortárs akusztikai kutatásokban nemzetközi tekintélynek számító Jean-Claude Risset (*1938), valamint a pályája kezdetén (még operái előtt) a hangzás és a struktúra experimentális megközelítését tanúsító Eötvös Péter (*1944) között. A konferencia szervezőinek azonban határozott meggyőződése volt az is, hogy a három zeneszerző munkásságának további közös vonásai vannak. Mindenekelőtt az, hogy a kísérleti eljárások mindegyiküknél alapvetően expresszív alkotói közlésekbe torkollnak. Magyarán szólva számukra a kísérlet nem önmagát igazolja, hanem eszközévé válik egy olyan művészetnek, aminek van mondanivalója, s ami élő kapcsolatban áll az elbeszélés és a dramaturgia ősi tradícióival. Mi sem igazolja ezt világosabban, mint az a közös érdeklődés, amit a nyelv (élő és holt, megszólaló és lejegyzett) iránt táplálnak, midőn a zeneszerző észjárásával a beszéd és a nyelv kimeríthetetlen titkait kutatják: hol az opera, hol a hangszeres zenés színház, hol az elképzelt jelenet műfajában.

Mâche Messiaen egykori tanítványaként és a francia Művészeti Akadémia Xenakis-t váltó elnökeként olyan életművet hozott létre, ami egyszerre nyitott a legmodernebb technika eredményeire, az antik kultúrák rejtélyes emlékeire, és olyan időtlen realitásokra is, mint amelyekhez az ornitológia (sőt a zoo-muzikológia) fér hozzá. Műhelyének strukturális modelljeit Jean-Marc Bardot (Université Jean Monnet) elemezte, a kompozíciók időbeli dimenzióit a konferenciát záró koncerten nagyszerű zongoristaként is megismert Georges Bériachvili értelmezte, a Xenakis-kapcsolatot pedig Cyrille Delhaye (Université de Rouen) tárgyalta. Jean-Claude Risset fantasztikus hangtájait és elképzelt jeleneteit Elsa Filipe (Sorbonne) valamint Pascal Pistone (Université de Bordeaux III) vette górcső alá. Eötvös Péter korai remekművéről, a Kosmosról Marie Laviéville-Angelier (Université Paris-Est Marne-la-Vallée) készített történetileg is tájékozódó metszetett, újabb operáiról pedig Béatrice Ramaut-Chevassus (Université Jean Monnet) értekezett. Míg az előbbi előadó arra mutatott rá meggyőzően, hogy a teatralitás kezdettől jelen volt Eötvös művészetében és töretlenül fejlődött első korszakában is, az utóbbi felszólaló az újabb operákban még mindig kitapintható természeti modellek jelenlétét igazolta: tehát Eötvös korai korszakának egyik fő karakterisztikumát. Többen vállalkoztak arra is, hogy összehasonlító elemzését adják a három mester munkáinak: Grabócz Márta, François-Gildas Tual (Conservatoire de Grenoble), Laurent Pottier (Université Jean Monnet) és Olivier Baudoin (Sorbonne) ennyiben a konferencia legátfogóbb vállalásait tették. A tudományos program végeztével Thierry Miroglio és Georges Bériachvili előadásában Eötvös Péter Kosmos és Thunder című alkotásai, Jean-Claude Risset Nature contre nature c. elektroakusztikus kompozíciója, valamint François-Bernard Mâche zongorára és saját „elektronikus árnyékára" írott Nocturne-je szólalt meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hét új bemutatóval készül a Radnóti Színház a következő évadra

A Radnóti Miklós Színház megtartotta évadzáró társulati ülését a Tesla Labor udvarán, melyen elbúcsúztatták a járványhelyzet miatti "mostoha évadot" és nyilvánosságra hozták a 2021|2022-es szezon új premierjeit.
Klasszikus

"Gyógyuljunk a zene erejével!” - Évadot hirdetett a Nemzeti Filharmonikusok

A Nemzeti Filharmonikusok "Vidd tovább a dallamot!" szlogennel hirdette meg a 2021/2022-es évadot, melyben megtalálható hét színes műsort kínáló bérlet, egy régóta sikeres, közkedvelt beavató koncertsorozat és több izgalmasnak ígérkező bérleten kívüli hangverseny is.
Színház

Kilenc bemutatót tervez az új évadban az Örkény Színház

Kilenc bemutatót tervez a 2021/2022-es évadban a fővárosi Örkény István Színház, ahol a jövő szezonban Bodó Viktor, Kovács D. Dániel, Tarnóczi Jakab, Ördög Tamás, Schwechtje Mihály és Kelemen Kristóf rendezését is láthatja a közönség.
Plusz

Jankovics Marcell előtt tisztelegnek az idei Fiatalok Szabadtéri Fesztiváljának résztvevői

Július 30-án elstartol a FISSZ FESZT, Dunakeszi családi fesztiválja, melyen megemlékeznek a nemrégiben elhunyt Jankovics Marcell Kossuth-díjas filmrendezőről is. A szervezők a tavalyi évhez hasonlóan ezúttal is változatos programkínálattal, érdekes táncművészeti és színházi előadásokkal, valamint klasszikus és könnyűzenei koncertekkel várják az érdeklődőket.
Könyv

Szerdán kezdődik az Irodalom Éjszakája

Összesen 24 ország 25 írójának szövegeit olvassák fel június 23. és 25. között esténként Budapest különböző helyszínein, az Irodalom Éjszakája rendezvényen. Az idei téma a VÉSZKIJÁRAT.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Jonas Kaufmann bécsi koncertfilmje online

Különleges programot kínál a klasszikus zenét kedvelők számára Jonas Kaufmann „Az én Bécsem” című koncertfilmje, amelyben a tenor világsztár visszatér a keringő és az operett szülővárosába, hogy egy nagyszabású gálakoncerten rója le tiszteletét a pezsgő kulturális életéről ismert város előtt. A koncertfilm június 26-27. között elérhető otthoni megtekintésre a Pannonia Entertainment online csatornáján.
Klasszikus ajánló

"Gyógyuljunk a zene erejével!” - Évadot hirdetett a Nemzeti Filharmonikusok

A Nemzeti Filharmonikusok "Vidd tovább a dallamot!" szlogennel hirdette meg a 2021/2022-es évadot, melyben megtalálható hét színes műsort kínáló bérlet, egy régóta sikeres, közkedvelt beavató koncertsorozat és több izgalmasnak ígérkező bérleten kívüli hangverseny is.
Klasszikus ajánló

Bogányi Gergely szólójával tér vissza a Müpa színpadára a MÁV Szimfonikus Zenekar

Június 24-én Ligeti András vezényletével a MÁV Szimfonikus Zenekar Bartók, Schumann és Csajkovszkij műveit tolmácsolja, a zeneszerző és zongoravirtuóz Bogányi Gergely szólójával.
Klasszikus ajánló

Nyáresti koncertek Budapest egyik legszebb történelmi emlékhelyén

Nyolc koncert, a szimfonikus zenekarok mellett a 100 Tagú Cigányzenekar és a Budapest Bár fellépése is várja az érdeklődőket a 29. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon július 1. és 29. között.
Klasszikus Nők a zenében

A magyar zenetanárnő, aki generációkat tanított meg szorongás nélkül hegedülni

Havas Kató a saját bőrén tapasztalta meg, milyen káros hatással van egy muzsikusra a szorongás, a megfelelési kényszer és a lámpaláz. Egy balatoni cigányprímás, egy amerikai találkozás és egy majdnem félbeszakadt karrier hatására dolgozta ki hegedűoktatási módszerét, amelynek központi jelszava volt a természetesség, a könnyedség és a belülről fakadó elegancia.