Klasszikus

Eötvös Péter: Kurtág teljesen egyedi stílust alakított ki

2016.02.16. 10:06
Ajánlom
Kurtág György zenéje a klasszikusokban és Bartókban gyökerezik, de teljesen egyedi - mondta Eötvös Péter zeneszerző abból az alkalomból, hogy pályatársa és jó barátja február 19-én ünnepli 90. születésnapját.

Mint felidézte, Kurtág és Ligeti is azért jöttek Erdélyből Budapestre a háború vége felé, hogy Bartókkal találkozzanak és tőle tanulhassanak, ő azonban időközben Amerikába ment és meghalt. Az 1950-es években mindkettejük művein erősen érződik a komponista hatása, azonban nem közvetlenül a stílusát, hanem a bartóki tradíciót vették át, és a bartóki gyökerekből kiindulva mindketten saját stílust alakítottak ki - magyarázta Eötvös Péter.

Eötvös Péter

Eötvös Péter (Fotó/Forrás: Marco Borggreve)

Kurtág György zenéje másrészről nagyon erősen gyökerezik az európai zenei tradícióban - Schumannban, Beethovenben, Bachban. "Ez abból ered, hogy fiatal korában, 30-40 évesen a Zeneakadémián kamarazenét tanított, és növendékei természetesen a klasszikus repertoárt játszották. Így ő oda és vissza ismeri ezt a repertoárt, és ez a műveiben és a hozzáállásában is megjelenik. A nagy európai tradíció a barokktól a klasszikusokon át a romantikáig a tudatában van" - fogalmazott Eötvös Péter, hozzátéve, ezért is használják a Kurtág-műveket előszeretettel pedagógiai célokra, hiszen darabjai a tradicionális művek egyenes folytatását jelentik.

A klasszikus és bartóki gyökerek ellenére Kurtág György teljesen egyedi stílust alakított ki, ami Eötvös Péter szerint többek között egyéni zenei notációjában is kifejezésre jut. "A világon bárhol, ahol karmesterként betanítottam a műveit az elmúlt 30 évben, külön meg kellett magyaráznom a zenészeknek ezeket a sajátos jeleket. A klasszikus stílus jellemzője például, hogy crescendo, a hangerő fokozatos emelkedése esetén is tartani kell a tempót, jóllehet a zenészek ilyenkor ösztönösen gyorsítanának. Ő azonban kezdettől fogva abból indult ki, hogy ha ez így van, akkor van benne valami természetesség, és olyan írásmódot alkalmazott, amelyben a crescendo és a gyorsítás egyben van. A zenészek ezt általában mulatságosnak találják, de rögtön meg tudják valósítani."

Ez a zenéhez való természetes hozzáállás tükröződik Játékok című, zongorára írt sorozatában is. "A kisgyerekeket, akik még a zongoraszékre se tudnak maguktól felülni és a pedált sem éri el a lábuk, régen odaültették a zongorához és azt mondták, játsszanak a zongora közepén lévő egy oktávban. Kurtág azonban azt mondja, üssék le a legalsó hangot, aztán sétáljanak át a másik végre, ott a legmagasabbat, közben esetleg játsszanak glissandót, és állva nyomják le a pedált."

Eötvös Péter szerint ebből a hozzáállásból erednek Kurtág stílusbeli sajátosságai is: zenéje erősen artikulált, majdnem színpadias zene, amelyben minden gesztus nagyon fontos. Nemcsak énekelt műveire igaz ez - ott különösen -, hanem más kompozícióira is.

Kiemelte azt is, hogy Kurtág György nagyon sok rövid művet írt, amelyek közül számos bekerült a zenei oktatás anyagába, ezért is ünneplik most annyi főiskolán világszerte Németországtól Amerikáig. "Egy epigrammaköltőhöz tudnám hasonlítani" - fogalmazott Eötvös Péter.

Kurtág sokakkal ápol személyes kapcsolatot, számos darabját ajánlotta valakinek. Különösen erős az irodalommal való viszonya, több művét ihlette irodalmi alkotás. "Jellegzetesen dalíró komponista, a különböző kultúrákból eredő hozzáállásokat nagyszerűen tudja a szövegből a zenébe átültetni - maga négy-öt nyelven beszél."

Eötvös Péter felidézte: 15-16 éves zeneakadémiai hallgató lehetett (Kodály vette fel 14 éves korában), amikor megismerkedett Kurtággal, aki ott tanított, és akkoriban "a zeneszerzőnek" számított.

Nemzetközi Kurtág-Ligeti mesterkurzus indul

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem első alkalommal hirdeti meg nemzetközileg is Kurtág-Ligeti mesterkurzusát, Csalog Gábor és Kemenes András professzorok vezetésével, 2016. július 11-15. között.

"Nagyon sokat tanultam tőle, különösen ami a zenei előadásmódot illeti. Gyerekkorom nagyszerű kórusvezetője, Kardos Pál, a főiskolán pedig Simon Albert mellett ő volt rám a legnagyobb hatással - később külföldön Stockhausen és Boulez hatása volt még számomra hasonlóan meghatározó. Az utóbbi 50 évben töretlen a baráti és szakmai kapcsolat közöttünk, sokszor külföldön is kapcsolatban álltunk egymással. Az 1970-es évektől kezdve karmesterként is elkezdtem a műveit bemutatni. Zeneszerzőként kölcsönösen jól ismerjük egymás műveit és ezek bizonyos hatással vannak egymásra."

A 90. születésnapja alkalmából a komponista előtt tisztelgő Kurtág 90 fesztivál február 14-i nyitókoncertjén Eötvös Péter az UMZE Kamaraegyüttest vezényelte a BMC koncerttermében. Mint felidézte, a teltházas koncert kiválóan sikerült, és a vége különösen szívet melengető volt. "Ő maga is jelen volt, de mivel már nehezen mozog, nem tudott lejönni a színpadra, a balkonon ült. A hangverseny végén rámutattam, mire a közönség - körülbelül négyszáz fő - egyként hátrafordult és vastapssal köszöntötte. Nagyon nagy szeretetnek örvend."

Itt olvashat részletesen a fesztiválról.

Eötvös Péter a vasárnapig tartó fesztivál többi eseményén már nem tud részt venni, mert hétfő óta Bécsben próbál. Három nővér című operáját fogja vezényelni a Staatsoperben, a március 6-i premierig már az osztrák fővárosban marad.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Röhrig Géza karanténban - Élőben New Yorkból

Nyáry Krisztián online sorozata nem ismer országhatárokat. Ezúttal a New Yorkban élő költőt kérdezi arról, mit olvas a kényszerű otthonlét alatt.
Színház

Így mennek tovább a budapesti színházak - itt a megállapodás és néhány vélemény

Hosszú hetek egyeztetései után ma megállapodott a kormány és a Fővárosi Önkormányzat a színházak működtetéséről.
Jazz/World

Fonogram-életműdíjat kapott Kovács Kati – Hallgasd meg a nyertes felvételeket!

Hobo, Rácz Gergő és Orsovai Reni, a Mörk, a Sárik Péter Trió, Lajkó Félix & Volosi, Krizso, a Bagossy Brothers Company is Fonogram-díjat kapott a szombaton az interneten tartott online eseményen. Életműdíjjal Kovács Katit, szakmai életműdíjjal Gőz Lászlót ismerték el.
Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Könyv

Gergely Ágnes: „Egyszer csak újra eszméletéhez tér a világ”

A napokban jelentették be: a Tiszatáj folyóirat 2019-es díját Gergely Ágnesnek ítélték oda. A 87 éves Kossuth-díjas költőt, írót, műfordítót Karácsony Ágnes hívta föl telefonon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.
Klasszikus interjú

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Klasszikus gyász

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Klasszikus koronavírus

Autókból zenélnek a MÁV Szimfonikusok

Zenészek vezetik a naponta útnak muzsikáló indított autókat.