Klasszikus

Érdi Tamás Liszt-Debussy hangversenye a Művészetek Palotájában

2007.12.14. 00:00
Ajánlom
Impozáns műsort állított össze a december 3-án, a Művészetek Palotájában tartott koncertjére a rokonszenves, fiatal zongoraművész: Liszt mellett Debussy művei hangzottak el, amelyek sajnálatosan ritkán hangzanak el a hazai koncertpódiumokon.

Már a kezdő Liszt-darab – a Funerailles - első hangjai elárulták, hogy kivételes formátumú művész ült a Steinway-zongora előtt. A kezdő akkordok, mintha nem is zongorán hangzottak volna, hanem harangokon.. A művész kivételesen finom, éneklő és sokszínű billentéssel zongorázott az egész este során –a hallgatókkal elfelejttette, hogy kalapácsok ütik meg a húrokat.

A Funerailles-t két Debussy-arabeszk követte – szinte hihetetlen volt, milyen gyönyörű pasztell-színekben hangzottak fel ezek az impresszionista "miniatűr" darabok. A szünet utáni Liszt-darabban – Erdőzsongás – Érdi Tamás nagyszerű, virtuóz technikájáról adott számot. Minthogy a fiatal művész nem látó, még nehezebb dolog az ilyen virtuóz darabokat eljátszani, hiszen egy profi zongorista nem nézegeti ugyan a billentyűzetet játék közben, de nagyobb ugrásoknál, vagy tört akkordoknál azért nem árt, ha oda-oda tekint a billentyűzetre..

Az Erdőzsongás után Debussy Bergamaszk-szvitje hangzott el – talán maga a szerző játszhatta így el egykor, aki bár nem volt a szó szoros értelmében hivatásos koncertező zongoraművész, de nem egy helyen olvashatunk gyönyörű, színgazdag egyéni billentésű zongorajátékáról. (Budapesten is fellépett, szerzői estje volt a Vigadóban.) A műsor "hivatalos" záró száma a Mefisztó-keringő volt, itt szinte elfelejthettük, hogy egy szál zongorát hallunk. Biztosan a legtöbben jól ismerjük a mű – Liszt által készített – zenekari átiratát is, így a hallgatóság könnyen felidézhette a nagyzenekari hangzást is. Talán ez a darab volt a legvirtuózabb az est folyamán és Érdi Tamás imponáló biztonsággal és szinte magától értetődő temészetességgel adta elő Liszt e remekbe szabott kései darabját.

Magam nem hittem volna, hogy egy ilyen nagy és nehéz program után még ráadást is fogunk hallani, de a szűnni nem akaró taps után Tamás újból a zongorához ült: először Liszt egyik Elfelejtett Keringőjét hallhattuk, majd a 6. Magyar Rapszódia fergeteges, virtuóz előadásával ért véget a koncert.

Annak ellenére, hogy sok kitűnő zongoraművészünk van, Érdi Tamás előkelő helyet foglal el közöttük – gyönyörű élményben volt része a hallgatóságának. Örvendetes, hogy igen szép számú CD-felvétele kapható, magam csak ajánlani tudom minden zenekedvelőnek ezeket a felvételeket.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Klasszikus magazin

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Klasszikus magazin

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.