Klasszikus

Erkel Ferenc öröksége

2003.07.25. 00:00
Ajánlom
Elsősorban az Erkel-fórumot látogatóknak kívánunk kedveskedni ezzel az írással, amely 2002 januárjában készült, közvetlenül az Erkel-operakiadás első kötete, a Bátori Mária megjelenése előtt.

Néhány héten belül a zeneműboltok polcaira kerül Erkel Bátori Mária című kétfelvonásosának első kiadása – egyben a készülő Erkel-összkiadás első kötete. A kilenc operából álló partitúrasorozat megjelentetése a következő években alighanem a magyar zenetudomány egyik régen várt fegyverténye lesz.

Bár a hazai irodalomkedvelők számára már régóta természetes, hogy bármely nagyobb könyvesboltban rendelkezésükre áll a magyar költészet és próza valamennyi jelentős alkotójának összkiadása, aki netán valamely magyar zeneszerző tudományos alapossággal szerkesztett teljes repertoárjára vágyik, ma még hiába keresgél. Szomorú tény: míg az irodalomtudósok már a magyar irodalom második és harmadik vonalbeli szerzőinek kritikai összkiadásait jelentetik meg, s lassan az élőknek is „életműkiadás” dukál, addig a hasonló zenei sorozatok terén bizony bőven van adósságunk. Még a zenetörténet két legjelentősebb magyar származású zeneszerzőjének, Lisztnek és Bartóknak művei sem elérhetőek összkiadás formájában – igaz, merőben eltérő okokból. Liszt műveiből a háború előtt már készült egy összkiadás: a harminchárom kötetből álló sorozat 1907 és 1936 között jelent meg a „Franz Liszt-Stiftung” gondozásában, ám ez a maga korában jelentős munka ma már sem a teljesség igényének, sem a szövegkritikai mércének nem felel meg – emellett beszerezhetetlen. Az Editio Musica Budapest által már évek óta folyamatosan publikált új kritikai összkiadás utolsó kötetének megjelenésére ugyanakkor még alighanem hosszú évekig kell várnunk. A Bartók-összkiadás érdemi munkálatainak elkezdését pedig elsősorban a jogutód és a Bartók Archívum szakmai és üzleti érdekellentétei akadályozták meg egészen a legutóbbi időkig.

Erkel Ferenc személye és alkotásai egyaránt meghatározó jelentőségűek a magyar zenetörténetben mind művészi, mind intézménytörténeti szempontból. Ha már az előbb az irodalommal példálóztunk: amit a reformkor és a kiegyezés nemzeti identitásának megerősítésében Arany, Petőfi, Vörösmarty és Jókai verseitől, prózájától kapott, azt kapta zenéjében Erkeltől – és ezen csak kevesen változtat a tény, hogy a valóban magyar zenei nyelv felfedezése még mintegy fél évszázadot váratott magára. Erkel operái a maguk idejében döntő hatást gyakoroltak a hazai zenei gondolkodásra: a történelmi tárgyú, magyar nyelvű darabok egyszerre voltak az ébredő nemzeti öntudat művészi szimbólumai, egyúttal kidolgozásuk, hangszerelésük minősége révén addig példa nélküli implementációi a nyugati operakultúrának. Erkel a hazai zenei intézményrendszer kiépítésében is kulcsszerepet játszott: szinte 1838-as alapításától kezdve közel negyven éven át a Nemzeti Színház zeneigazgatójaként tevékenykedett (az első években Magyar Színház néven működő intézmény éppen a Bátori Mária 1840-es bemutatóján vette fel a „Nemzeti” nevet), emellett az 1884-ben átadott Operaház főzeneigazgatója, s a Zeneakadémia alapító tagja és első igazgatója (1875-87) is volt. Zongoraművészként és karmesterként számos bemutató, pedagógusként pedig két generációnyi magyar muzsikus képzése – köztük négy tehetséges fiáé – fűződik nevéhez. Kilenc operája közül azonban csak a Bánk Bán és a Hunyadi László vált a hazai repertoár részévé, azok viszont olyan alapos átalakításokon mentek keresztül, hogy az eredeti mű már csak nyomokban lelhető fel.

A fentieket tekintve nem csoda, hogy az elmúlt száz évben többször és többekben is felmerült egy összkiadás szükségessége. Ábrányi Kornél már Erkel életében szemére vetette a hazai kultúra akkori irányítóinak, hogy bár a zeneszerző szobra már ott áll az Operaház homlokzatán, népszerű műveinek partitúrái nem jelennek meg nyomtatásban – igaz, Ábrányi követelése némileg idealisztikus volt abban tekintetben, hogy a 19. században egyáltalán nem volt bevett szokás az operapartitúrák megjelentetése. A 20. század első felében a helyzet mit sem változott: hiába esett erre az időszakra az összkiadások első nagy hulláma, Liszttel és Wagnerrel ellentétben Erkel művei kiadatlanok maradtak. Az ötvenes években a Tóth Aladár vezette Operaház tett ugyan egy halvány kísérletet egy színpadi Erkel-operasorozat és egy hozzá illeszkedő kritikai kiadás megvalósítására, az első jelentős lépést – már a hatvanas évek legelején – a Bartók Archívum tette meg. Bónis Ferenc és Somfai László – aki az MTA Zenetudományi Intézetén belül működő Bartók Archívum és egyben a Bartók-összkiadás vezetője, s a zenei szövegkritika terén ma az egyik legnagyobb nemzetközi tekintélynek számít – az alapelvek kidolgozását követően Vécsey Jenőt, az Országos Széchenyi Könyvtár zenei archívumának akkori vezetőjét bízták meg a közreadással. Vécsey ideális választás volt, hiszen egyrészt az ő intézményében volt az Erkel-források zöme, másrészt jól ismerte a kéziratokat, mivel korábban már készített átdolgozásokat Erkel-operákból. Az Erkel-összkiadás kérdése így végre megoldódni látszott, ám Vécseyt 1966-ban bekövetkezett váratlan halála megakadályozta a munka befejezésében. A feladat ezután ismét hosszú ideig gazdátlanul maradt, s bár Vécsey a kilenc Erkel-operából négyet, valamint hét nyitányt előkészített kiadásra, a Zeneműkiadó – mivel feljegyzései szerint Vécsey maga sem tekintette befejezettnek a munkáját – végül nem jelentette meg ezeket a műveket.

A mostani Erkel-kiadás ötletét Tallián Tibor, a Zenetudományi Intézet igazgatója vetette fel 1997-ben, ám csakhamar kiderült, hogy Vécsey munkáját – főleg a kutatók látókörébe került újabb források okán – nem folytatni, hanem újrakezdeni érdemes. Vécsey szinte kizárólag a szerző kéziratos partitúráira támaszkodott, amelyek Erkel esetében csak részben a szerző, a későbbi operák felé haladva egyre inkább az Erkel-fiúk keze írását jelenti. A két közreadó – Dolinszky Miklós és Szacsvay Kim Katalin – ugyanakkor számos egyéb forrást is figyelembe vett a közreadás elkészítésekor, kivált az Operaházban használatos szólamanyagokat, amelyek számos lényeges és minden kétséget kizáróan autentikus változtatást tartalmaznak. Úgy tűnik, az Erkel-operák kiadásának ügye végre megtalálta végleges és gondos gazdáit, s a munka – a rendelkezésre álló erőforrásoktól függően – 10-15 év alatt befejeződhet. S amellett, hogy egy nagy magyar muzsikusnak is tartoztunk ezzel, talán az a cél is teljesülhet, hogy – Dolinszky szavaival – Erkel életműve bekapcsolódjon a nemzetközi tudományos kutatás és talán a nemzetközi operajátszás véráramába.

megjelent: Heti Válasz, 2002. január

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Színház

Elhunyt Lukáts Andor

Életének nyolcvankettedik évében elhunyt Lukáts Andor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező – tudatta a Katona József Színház. Számtalan filmben szerepelt, talán a legismertebb alakítása az Eszkimó asszony fázikban volt.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Vizuál

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben.
Színház

„Az új igazgató tervei olyan elemeket tartalmaznak, amelyek ránk nézve nem kedvezőek” – a Kolibri társulatának nyílt levele

Január 23-án nyílt levélben fordult a nyilvánossághoz a Kolibri Színház társulata, ahol a közelmúltban igazgatóválasztás zajlott le, amelynek eredményeképp 2025. március elsejétől Zalán János vezetheti a gyermek- és ifjúsági színházat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai zeneművekkel kezdődik a Pastorale ifjúsági sorozat

Orfeuszt, a zene varázserejét jelképező csodás dalnokot is megidézi más görög mitológiai figurák mellett az idei Pastorale családi sorozat nyitóhangversenye február 1-én és 2-án a Pesti Vigadóban.
Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.