Klasszikus

Értelem és érzelem

2004.03.19. 00:00
Ajánlom
Seregszemle, népünnepély, kulturális megmérettetés. Fesztivál Budapesten, egy év híján negyed évszázada. Idesereglenek a világ legnagyobb zenekarai, világsztár karmesterei, együttesei, szólistái. Rangos kiállítások, kortárs táncbemutatók, színházi előadások. Már csak egy oktávnyira vagy ecsetvonásnyira, illetve tánclépésnyire vagyunk attól, hogy az Európai Unió tagjainak mondhassuk magunkat. Ezért is viseli ezt a címet a mostani „Fesztiválok fesztiválja”: Üdvözlünk Európa. Zimányi Zsófia fesztiváligazgatóval az idei programokról beszélgettünk.

– Ez az utolsó olyan fesztivál, amely az unión kívül, de a programokból ítélve, az unió jegyében zajlik.

- A kultúránk eddig is integráns része volt az európai kultúrának. Mi, magyarok, önálló vonás vagyunk Európa arculatán, ahogyan a többi itt élő nemzet is, saját nyelvvel, karakterrel, kultúrával. Ám folyamatosan és kölcsönösen hatunk egymásra, s közösen alakítjuk ki az Európai Unió színes, változatos, éppen sokféleségéből eredően oly lebilincselő portréját. A Budapesti Tavaszi Fesztivál programja ezúttal erre a bonyolult összefüggésrendszerre koncentrálva mutatja be az „európaiság” forrásait, országokon-tájakon áthullámzó áramlatait, rokoni rímeit és dús rezonanciáit zenében, táncban, irodalomban, valamint a színház- és képzőművészet területén. Remélem, hogy a jövő évtől több koprodukcióra kerül sor más fesztiválokkal, más országokkal. Természetesen európai uniós segítségre is számítunk, mint ahogyan uniós támogatással tudjuk megrendezni azokat az estéket is, melyeket a most belépő országoknak szentelünk.

– Március 19-én a Budai Várban, a Magyar Nemzeti Galériában, a Budapesti Történeti Múzeumban és az Országos Széchényi Könyvtárban nagyszabású kiállítás nyílik Budapest és Bécs a historizmus és az avantgárd között címmel. Ennek megnyitásával veszi kezdetét a fesztivál.

– Melyek azok a programok, amelyekre külön is felhívná a figyelmet?

– Az eseménysorozat fősodrában most is a zene áll: klasszikus remekművek és kortárs alkotások gazdag repertoárja szólal meg nemzetközi előadógárda tolmácsolásában. Két karizmatikus dirigensre hívnám fel a figyelmet. Az egyik a 70 éves Claudio Abbado, aki az általa alapított Gustav Mahler Ifjúsági Zenekart dirigálja, a másik a vele egyidős Rafael Frühbeck de Burgos, aki egy szcenírozott Verdi-Reqiuem különleges élményével készül meglepni a közönséget. Nagyon remélem, hogy valóban olyan különleges lesz ez az előadás, mint amilyennek most tűnik. Verdiről azt tartják, hogy olyannyira kötődött az operához, hogy amit írt, az minden opera volt. Felrótták, hogy színpad nélküli operát írt a Requiem szövegére. Pierluigi Pier''Alli, napjaink egyik vezető olasz díszlettervezője és rendezője képekben is megálmodta a Requiemet és ez a merész, meghökkentő és sokakat vitára ingerlő Requiem-víziója kerül most műsorra. Egy másik zeneszerzőre is felhívnám a figyelmet, Astor Piazzolára, aki érdekes módon életében nem aratott különösebb sikereket. Most, 12 évvel a halála után, úgy tűnik, hogy egész Európa felfedezte. Mi felkértünk különböző modern táncegyütteseket, hogy Astor Piazzola zenéjére koreografáljanak esteket. A zeneszerző egész életében egyetlen operát írt, a Maria de Buenos Airest, melyet egy holland és argentin együttes Amszterdamban mutatott be. Ők is eljönnek egy előadásra hozzánk.

- Ön kulturális menedzserként elsőként hozott létre kulturális ügynökséget, amikor ennek még nálunk nem nagyon volt hagyománya. A Budapesti Fesztiválközpont Kht. élén pedig nyolc éve ugyanazokkal a munkatársakkal rendezi a Tavaszi Fesztivált. Elégedett a személyes pályájával?

– Azt hiszem, hogy amit ebből a szakmából meg lehet tanítani, azt én igyekeztem megtanítani azoknak a fiataloknak, akik annak idején hozzánk jöttek, úgy, hogy nem tudták mennyi lesz a munka, és hogyan fogunk együtt dolgozni. Az ember mindig csak azzal foglalkozzon, amit szeret csinálni. Csak azzal lehet dolgozni, akihez valamilyenfajta érzelem kapcsol, de azért az értelemnek kell dominálnia. Az ügynökségi munka alapja az értelem és az érzelem.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.
Vizuál

100 millió dollárért is elkelhet Botticelli portréja a Sotheby's árverésén

Az alkotás egyike az itáliai reneszánsz mester mindössze tucatnyi portréjának, amelyek fennmaradtak.
Vizuál

Október 1-jén indul a Szemrevaló Filmfesztivál

A nyitófilm Burhan Qurbani társadalmi kérdéseket feszegető mozija, az idei Berlinale egyik versenyfilmje, a Berlin, Alexanderplatz lesz.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.