Klasszikus

Értelem és érzelem - a billentyűk vonzásában

2012.03.13. 07:07
Ajánlom
Három ábrándos tekintetű zongoraművész, három karakter, mégis ugyanaz a cél: Sokolov, Say és Bogányi mindig a legjobbat adja.

A 2003 óta megrendezésre kerülő, A Zongora címet viselő hangversenyciklus a 2011/2012-es bérletsorozat utolsó hangversenyein három különleges, eltérő habitusú, és a zenéhez gyökeresen másként hozzáálló muzsikust hallhat a közönség. Mindhárman a tökéletességet keresik, mindhárman más eszközökkel. S hogy a varázslat számunkra melyik hangversenyen születik majd meg? Az már a személyiségünk függvénye.  

Grigory Sokolov Oroszország legünnepeltebb muzsikusa, korunk talán legnagyobb zongoraművésze. Már öt éves korában felhívta magára az orosz zenei élet figyelmét rendkívüli tehetségével. Tizenkét évesen lépett először nyilvánosság elé, 1966-ban (tizenhat éves korában) pedig az Emil Gilels vezette zsűri egyhangú döntésével megnyerte a 3. Nemzetközi Csajkovszkij Zongoraversenyt. Sikerét hangversenykörutak követték, s a világ legrangosabb koncerttermeiben lépett fel vezető karmesterek és zenekarok partnereként. Széles repertoárja (Bachtól Schönbergig), a zene értelmezésének komolysága és eredetisége, előadásmódjának pontossága megragadják mind a közönséget, mind a kritikát, bárhol is játszik.

Sokolov hangképzése egészen különleges, senkiéhez sem hasonlítható - a tónus ilyen szintű kidolgozottsága és árnyaltsága valószínűleg egyedülálló a világon. A zongoraművész minden hangot külön képez, formál, elindít és lezár; hihetetlen erővel, rugalmassággal. Meglepően magasról közelít a billentyűkhöz, miközben nemcsak a karsúlyt és az ujjakat, hanem az egész test izomzatát használja, tökéletes kontrollt gyakorolva minden egyes hang felett. Így a legfinomabb hangszíntől, a legéteribb pianóktól a legerőteljesebb fortékig, a legvadabb kitörésekig és a legkeményebb hangütésig minden lehetségessé válik a kezében anélkül, hogy a hangok egymásutánja, a zenei folyamat sérülne. A billentésfajták ilyen fokú sokszínűsége, változékonysága - melyhez kifinomult pedálhasználat társul - a művek folyamán szigorú rendszerbe szerveződik; Szokolov játékánál tehát spontán, improvizatív zenei megoldásokról nem beszélhetünk, minden mozzanat teljes tudatosságról árulkodik. Még a gyorsabb futamokban is feltűnik, milyen sokféleképpen kapcsolódhatnak egymáshoz a hangok, milyen árnyalatnyi különbségeket lehet két hang viszonyában teremteni. A billentés kifejezésbeli gazdagsága, és az a fajta idővel való kifinomult játék, amely a művészre különösen jellemző, ámulatba ejti és elbűvöli a hallgatót. A kérdés az, hogy ez a fajta tudatosság nem akadályozza-e meg, hogy a közönség és a művész között kommunikáció bontakozzon ki, és a helyszínen szülessenek nagy pillanatok, hogy ne ő uralja hideg fejjel a zenét, hanem a zene sodorja őt akkor és ott, az érzelmi állapottól, és a hangulattól inspirált megoldások felé.  Ezt mindenki döntse el maga

Fazil Say öntörvényű, excentrikus muzsikus, napjaink zenei világának egyik legszínesebb egyénisége. A párizsi Le Figaro szerint: "ő nem pusztán zseniális zongorista, minden bizonnyal egyike lesz a 21. század legnagyobb művészeinek." A török származású Say amellett, hogy kivételesen virtuóz pianista, sokoldalú zeneszerző és szenvedélyes jazzjátékos is. Tanulmányait Ankarában kezdte Alfred Cortot egyik tanítványánál, majd ösztöndíjjal Németországba került, s itt indult el nemzetközi karrierje, miután megnyerte a Young Concert Artists nemzetközi meghallgatását. Fazil Say lényéből árad a muzikalitás; a közönség imádja, hiszen rendkívül könnyed és természetes muzsikus, akinek interpretációit áthatja az a fajta szabadság, melyet egyértelműen a komponáláshoz és a jazzhez fűződő viszonyának köszönhet. Ahogy azt egy nyilatkozatában megfogalmazta: "Az ember azt játssza, amit érez és ért, amit mondani akar a darabbal." Ez a fajta nyitottság rendkívül fontos egy klasszikus zenész esetében. Komolyzenei világunkat túlságosan áthatja a tudatosságra és a precizitásra való törekvés, s éles határokat húzunk a műfajok, az irányzatok között: mainstream, régizene, jazz, népzene, világzene, és így tovább. Szükség volna egymás alaposabb megismerésére, és a könnyebb műfajok, valamint az improvizáció, és a zeneszerzés alapjainak elsajátítására, hiszen egy muzsikus olyanfajta szabadságot és hozzáállást nyerhet ezáltal, amely csökkenthetné a szakadékot a komolyzene és a fiatalabb generációk, vagyis a jövő közönsége között. Aki hallotta már Fazil Sayt zongorázni, annak nem meglepő, hogy az igazán karakteres előadók állnak közel hozzá, példaképei között találjuk Vladimir Horowitzot, Arturo Benedetti Michelangelit és Glenn Gouldot. Say igazi érzelmi muzsikus, aki játék közben egészen eggyé válik hangszerével és a zenével. Zongorázását fényes hang, rugalmasság, hol monumentális hatások, hol túlvilági finomsággal és leheletfinom dinamikával megszólaltatott éteri hangszínek jellemzik. 

A hangversenyciklust egy magyar zongorista, Bogányi Gergely zárja, akit nem kell bemutatni a hazai közönségnek. Legkiemelkedőbb sikerét 1996-ban aratta, amikor a világ egyik legrangosabb versenyén, az ötévenként megrendezésre kerülő Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraversenyen diadalmaskodott. Mára a világ hangversenytermeinek egyik legkedveltebb művésze. Bogányi jelenléte a színpadon mindig nyugalmat és kiegyensúlyozottságot tükröz; azzal a biztos és rugalmas technikával és stílusérzékkel, mellyel a zeneművekhez közelít, minden színt és karaktert képes megragadni. 

Értelem és/vagy érzelem? Kinek melyik a fontosabb. Az viszont biztos, hogy mindhárom zongorista képes varázsolni a hangszerén, és fel tud mutatni valami egészen egyedülállót az előadóművészet területén. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.
Klasszikus

Szavazzon, kié legyen az Óbudai Danubia Zenekar Arany Karantén Díja!

Az Óbudai Danubia Zenekar vezetése ezzel a díjjal szeretné meghálálni a zenekar muzsikusainak kitartó munkáját, kreativitását a koronavírus-járvány kapcsán kialakult helyzetben.
Jazz/World

Hogyan szól a tambura? – Eredics Áron (Söndörgő)

A Söndörgő együttes idén ünnepli 25. születésnapját. Eredics Áron prímtamburán, tambura szamicán és darbukán játszik, valamint énekel a zenekarban. A Fidelio Hangszertár sorozatában most ő mutatja be a hangszereit.
Színház

Elmaradnak a Szegedi Szabadtéri Játékok Dóm téri előadásai

Az idei évre meghirdetett előadásokat jövőre rendezik meg a Dóm téren. Azoktól a nézőktől, akik megtehetik, azt kérik, ne váltsák vissza belépőjüket, ezzel támogatva a fesztivált.
Vizuál

A hazai vásárlókra épít a közeljövőben a Faur Zsófi Galéria

„Meg fog változni a piac, a lokális vásárlókra kell felkészülni” – mondja Faur Zsófi, a Faur Zsófi Galéria tulajdonosa és vezetője, aki nagyon szeretné, ha az lenne ennek az elmúlt két hónapnak a tapasztalata, hogy igenis fontosak a lokális közösségek, a család, a barátok. Ők is ezt erősítik a Bartók Béla úton, azaz a Bartók Béla Boulevard-on, ahol a Kulturális Tizenegy Egyesület elnökeként online fesztivál szervezését vezeti.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Szavazzon, kié legyen az Óbudai Danubia Zenekar Arany Karantén Díja!

Az Óbudai Danubia Zenekar vezetése ezzel a díjjal szeretné meghálálni a zenekar muzsikusainak kitartó munkáját, kreativitását a koronavírus-járvány kapcsán kialakult helyzetben.
Klasszikus interjú

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.
Klasszikus hír

A budapestieknek szerenádozik a Fesztiválzenekar

Több mint 200 lakóházba látogatnak el a Budapesti Fesztiválzenekar kamaraformációi júniusban Budapesten. Ingyenes szerenáddal készülnek a fővárosiaknak, mert hisznek benne, hogy a járvány idején is szükség van zenére. Nyissák ki az ajtókat, ablakokat, és engedjék be otthonaikba az élő muzsikát!
Klasszikus interjú

Ajtony Csaba: Ezt az „időn kívüliséget” meg kellett tanulni

Az évek óta többnyire külföldön dolgozó karmester és zeneszerző, Ajtony Csaba szerint a digitális tér új kihívás elé állítja az előadó-művészetet. Kérdéseinkre írásban válaszolt: „Mint ahogy a csigalépcső csavarodása sem jó vagy rossz, a vírus törésvonala mentén történő változást is lehet nagyon sok jóra használni.”
Klasszikus hír

Kocsis Zoltán születésnapján indul a Nemzeti Filharmonikus Zenekar bérleteinek értékesítése

Hét bérletet kínál a következő évadra a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, az online értékesítés május 30-án indul.