Klasszikus

Érzelmi svédasztal az operaházi katakombákban

2005.03.16. 00:00
Ajánlom
A lassan húsz éve tartó sikertörténetből már csak ez hiányzott. Andrew Lloyd Webber musicalje, Az operaház fantomja felköltözött a mozivászonra, és ezzel újabb sikertörténet veheti kezdetét. Nem kétséges, az eddigi színpadi előadások 80 millió nézőjéhez újabb tízmilliók csatlakoznak majd, erre valók a multiplexek, a tökéletes látvány- és hangtechnika felerősíti a romantikus mese és a slágerré lett dalok hatását.

A zene fülbemászik, a történet szép és kerek, mi kell még. A filmsikerhez minden adott Webber musicaljében. Titok, borzongás, szenvedély, misztika, vágy, indulat, félelem, bosszú és megbocsátás. Gazdag érzelmi svédasztal, ahol minden együtt van, ami a mese iránti örök kiváncsiság tárgya lehet. Joel Schumacher rendezése mindent kihasznál és semmit sem kockáztat. Nem viszi el semmiféle áttételesebb értelmezés felé a filmet, a zsenialitás, a magány, a kitaszítottság csak akkora hangsúlyt kap, amennyi a rejtelmes hangulathoz kell, s egy cseppel sem többet, ami már érdes és karcol. Egy reménytelen szenvedély történetét viszi filmre, Fantomja egy szerelmi háromszög kisemmizettje, aki csak annyira ébreszt rémületet, amennyi még nem kerekedhet felül a nézői együttérzésen. Webberrel a szorongásos titkot is jónak látták némi magyarázattal oldani a filmben, egy jelenet idézi fel a gyerekkori megaláztatást, a torz arc és torz elme titkát, szájunkba rágva, hogyan is kerülhetett a párizsi opera alatti katakombákba a Fantomként emlegetett zenei és építész (!) géniusz.

A kiállítás nagyoperai, a látványos képek a hangulati feszültséget a látványelemek ellentéteivel erősítik fel: a csillogás és a félhomály, a pazarul berendezett tágas terek és a színpadi zsinórpadlás kiismerhetetlen kuszasága, a meghitt zugok menedékhelyei és a klausztrofóbiás szűk alagutak sötétje egy stilizált világ szerves részei. Schumacher pontosan illeszti össze ennek a stilizát világnak az elemeit, amelyek természetes teret adnak annak a nem természetes szituációnak, hogy a szereplők időről-időre dalra fakadnak. Nevetségessé is csak egy-két helyen válik a szélsőségesre színezett romantika (például a szerelmesek elcsónakázása a Fantom szeme elől), ennyi azonban belefér a sok, valóban mesterien megtervezett látványos jelenet sorába.

Gerard Butler Fantomja kifejezetten vonzó, Patrick Wilson szerelmes mecénása drámai színt kap az öregkori jelenetektől, a Christine-t alakító Emmy Rossum légies jelenség, akiben egy díva hangja szólal meg. Miranda Richardson a balettmester kis, ám annál lényegesebb szerepében a legizgalmasabb figura, aki mögött egy nagy személyes dráma sejlik fel. Talán ő ennek a történetnek az igazi drámai hőse, csak hát nem erről szól Az operaház fantomja.

A pazar kiállítású filmlátványossághoz csak annyit: a kellékcsillár, amely a Fantom bosszújaként a közönségre szakad, 1,3 millió dollárba került. Csupa Swarowski kristályfigyegő villog rajta, összesen több mint húszezer. Ha tág a materiális határ, szabadon szárnyalhat a fantázia.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Venczel Vera

A Jászai Mari-díjas színművész idén márciusban töltötte be 75. életévét. Több mint ötven éven át volt a Vígszínház tagja, halálának hírét színháza tette közzé.
Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Az ítélet harsonái – emlékezés Verdi gyászmiséjével

Halottak napjához közeledve Verdi nagyszabású gyászmiséjét, a Requiemet adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar a Müpában, a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti vezényletével.
Klasszikus videó

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.