Klasszikus

Eszme, kifejezés, dallam

2009.06.02. 11:55
Ajánlom
Születésnapi, búcsú- és emlékkoncertek esetén mindig van az emberben némi bizonytalan szorongás azzal kapcsolatban, vajon valóban hangverseny lesz-e az esemény, amelyre igyekszik, vagy a zene alulmarad az ünnepélyes megemlékezésekkel, nosztalgiázó beszélgetésekkel és méltató szónoklatokkal szemben.

A május 28-i zeneakadémiai koncerten is fennállt a lehetősége, hogy a reprezentációs kötelességek átveszik a hatalmat a kompozíciók felett, mivel a rendezvénynek két apropója is volt: a 2005-ben elhunyt Strém Kálmán 75. születésnapja és a koncerten éppen ennek tiszteletére résztvevő Rév Lívia búcsúfellépése. Szerencsére azonban a Kanizsai Klasszikusok Kulturális Egyesület szervezői gondosan ügyeltek az egyensúlyra, így az estén egyértelműen a zenéé volt a főszerep - Sári József Strém Kálmán emlékére komponált Verfall című dala mellett Haydn és Schubert műveié, amelyek egyszerű természetességgel fogták egységbe a sok szereplős programot.

Eszme, kifejezés és dallam ezen összefüggő rendjét - Haydn saját, Fazekas Gergely által a műsorfüzetben idézett esztétikai elképzeléseit az egész hangversenyre kiterjesztve - hat, koncerten sajnálatosan ritkán hallható Haydn-dal nyitotta meg (Pastoral Song, Despair, Piercing Eyes, Lob der Faulheit, Die zu späte Ankunft der Mutter, Das Leben ist ein Traum, Hob. XXVIa: 27, 28, 35, 22, 12, 21), amelyeket Kovács Ágnes szép fényű, hajlékony és érzékeny színváltozásokra képes hangja, gondosan kimunkált előadásmódja zenei-tartalmi szempontból egyaránt jelentős darabokká formált Füzi Nóra pontos, noha kissé túlságosan is a háttérbe húzódó, pasztellszínű kíséretével. Interpretációjuk ugyan kétségkívül körülményesebb, nagyobb formátumot sejtető volt annál, mint amit egy 18. századi strófikus dal szándékolt naivitása, aprólékosan kiegyensúlyozott, mesterségesen létrehozott keresetlensége igényel, a Georg Trakl-szonettre készült Sári József-dal  megszólaltatásakor azonban ez a leheletnyi nehézkesség is eltűnt, a fegyelmezett szerkezet figyelő értelmezésévé változott.

A műsor első, vokális része után lépett a színpadra Rév Lívia, kilencvenhárom évét meghazudtolóan érces hangszínnel kezdve bele Haydn F-dúr szonátájába (Hob. XVI:23), amelyet azután egy D-dúr darab (Hob. XVI:37) követett. Mindkét kompozíció pontosan elképzelt és határozottan végigvezetett szellemi ívet járt be, szinte szikár egyszerűséggel kerülve mindenféle érzelmi hullámzást és finomkodást csakúgy, mint a kottaírási konvenciók korhű dekódolásának buktatóit. Az inkább határozott mint játékos, célratörő előadásmód a mai hallgatóság számára meglehetősen szokatlan volt ugyan, mégis kellemesen okos lehetőségként simult bele a különböző előadói hagyományokra és módszerekre felesküdött iskolák sokféleségébe. Igazi erényei ugyanakkor nem is a Haydn-, hanem a szűnni nem akaró, lelkes tapsot meg-megszakító számos Mendelssohn-mű (szeszélyesen pillanatnyi Lieder ohne Worte-válogatás) esetében váltak igazán világossá, amelyek elegáns természetességét, komoly szépségét valószínűleg reggelig is elhallgatta volna a Zeneakadémia közönsége.

Ha valakit ezen a ponton még mindig aggodalom tartott volna a hatalmában az este zenei érdekességével és értékével kapcsolatban, az legfeljebb attól tarthatott, hogy a Rév Lívia által elbűvölt hallgatóság érdeklődését az Accord Quartet tagjai (Mező Péter, Veér Csongor, Kondor Péter, Ölveti Mátyás) esetleg nem tudják majd fenntartani a koncert második felében. Hamar kiderült azonban, hogy minden efféle nyugtalanság alaptalan. A négy fiatalember végtelenül érzékeny muzikalitása (különösen Ölveti Mátyás hajlékony és finom csellószólama), összeszokott játékának párbeszédes polifóniája és szuggesztív energiája bőven ellensúlyozta az első hegedű intonációs bizonytalanságait, koncentrált figyelmük pedig olyan erőteljes és súlyos szellemi egységben építette fel Schubert G-dúr vonósnégyesének (D 887) szerkezetét, amilyet az egyébként sem gyakori kamarazenei koncerteken is csak ritkán hallani.

2009. május 28. 19:30
Zeneakadémia Nagyterem

Emlékkoncert Strém Kálmán születésének 75. évfordulója tiszteletére

Km.: Rév Lívia (zongora), Kovács Ágnes (ének), Füzi Nóra (zongora), Accord Quartet (tagjai: Mező Péter, Veér Csongor, Kondor Péter, Ölveti Mátyás)
Haydn: Pastoral Song, Hob. XXVIa:27; Despair, Hob. XXVIa:28; Piercing Eyes, Hob. Hob. XXVIa:35; Lob der Faulheit, Hob. XXVIa:22; Die zu späte Ankunft der Mutter, Hob. XXVIa:12; Das Leben ist ein Traum, Hob. XXVIa:21; F-dúr szonáta, Hob. XVI:23; D-dúr szonáta, Hob. XVI:37 Sári József: Vorfall - in memoriam Strém Kálmán (ősbemutató) Schubert: G-dúr vonósnégyes, D 887

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Színház

Elhunyt Lukáts Andor

Életének nyolcvankettedik évében elhunyt Lukáts Andor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező – tudatta a Katona József Színház. Számtalan filmben szerepelt, talán a legismertebb alakítása az Eszkimó asszony fázikban volt.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Vizuál

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben.
Színház

„Az új igazgató tervei olyan elemeket tartalmaznak, amelyek ránk nézve nem kedvezőek” – a Kolibri társulatának nyílt levele

Január 23-án nyílt levélben fordult a nyilvánossághoz a Kolibri Színház társulata, ahol a közelmúltban igazgatóválasztás zajlott le, amelynek eredményeképp 2025. március elsejétől Zalán János vezetheti a gyermek- és ifjúsági színházat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai zeneművekkel kezdődik a Pastorale ifjúsági sorozat

Orfeuszt, a zene varázserejét jelképező csodás dalnokot is megidézi más görög mitológiai figurák mellett az idei Pastorale családi sorozat nyitóhangversenye február 1-én és 2-án a Pesti Vigadóban.
Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.