Klasszikus

Évadzáró gyermekkar

2014.05.30. 06:58
Ajánlom
Az MR Gyermekkórus évadzáró hangversenyének legvégén Szlotta Judit, a Rádió műsorközlője egy nagy adag fagyit javasolt valamennyi előadó számára. A Zeneakadémián megtartott koncerten Csengery Kristóf járt. KRITIKA

Jelentős esemény az MR Gyermekkórus életében az együttes évadzáró hangversenye: alkalom arra, hogy az énekkar tagjai és vezetőik megmutassák a közönségnek, mit végeztek az egész esztendő során. Erről persze tanév közben is számot adnak újra és újra különféle fellépéseken, és persze fontos alkalom az MR zenei együtteseinek karácsonyi koncertje is - de azért ilyenkor, az évad és egyben a tanév végén a nyár előtti búcsúzó koncert más: megmérettetés és összefoglalás.

A Zeneakadémia nagytermét vasárnap délután megtöltő közönség jórészt szülőkből, rokonokból, ismerősökből áll, no meg persze itt vannak a szakma képviselői: pedagógusok, karvezetők és egyéb zenei szakemberek, akik „hivatalból" érdeklődnek az eredmény iránt. Az atmoszférát mégis a rokoni sereglet határozza meg. Szociológiailag is fontos az ő jelenlétük. Sok olyan néző jelenik meg itt ilyenkor, aki nem jár rendszeresen hangversenyre, nem ismeri bensőségesen a komoly zenét, s ez a nézőtér zömének viselkedésén is érződik. Más koncerteken elképzelhetetlen volna ennyi pusmogás zene közben, s az is, hogy szintén a számok alatt egyszerre húszan-harmincan is fotózzanak, filmezzenek, olykor helyükről is felállva. Sebaj, jól van ez így: mindig fontos és reményteli az új közönségréteg megjelenése. Bízzunk abban, hogy sokan közülük máskor, más eseményekre is eljönnek majd, s megkedvelik a klasszikus zenei koncerteket. Meggyőződésem szerint részben maga az MR Gyermekkórus (és általában az ország sok más, különféle gyermekkara) is ezért fontos. Természetesen az is kívánatos, hogy legyenek koncerteken felléptethető, magas színvonalú, „profi" gyermekkórusok, és az sem megvetendő eredmény, hogy ezek tagjai közül később sokan hivatásos muzsikusok lesznek: hegedűsök, klarinétosok, zongoristák, karmesterek vagy épp énekesek. De nyilvánvaló, hogy van, ami ennél is fontosabb: az, hogy az egykori gyermekkórus-tagokból a zene iránt érdeklődő, a zenét értőn hallgatni képes nem-muzsikus „civilek" váljanak. Ők lehetnek a jövő közönségének az a rétege, amely egy produkció vagy új mű szakmai kvalitásait is képes felismerni, megkülönböztetve a kiemelkedő teljesítményt az átlagostól.

Az évadzáró koncerten felléptek az MR Palánták és az MR Picurkák is - az előbbiek Kodály Hat tréfás kánonjából adtak elő négyet, majd Bartók és Borgulya egy-egy, végül Farkas Ferenc négy kórusát tolmácsolták, az utóbbiak pedig népdalokkal ékesített Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei gyermeklakodalmast mutattak be népviseletben, mozgással, kellékekkel, tánccal, színészi játékkal és sok prózaszöveggel. Mindkét csoportot Szűcs Beáta tanította be, magas színvonalon. Munkájának kiváló eredménye azt igazolja, hogy rátermetten foglalkozik a kicsikkel: a zenei produkciókat tiszta intonáció, igényes hangképzés és általános zenei intelligencia jellemezte.

A délutáni hangverseny fő attrakciója persze az MR Gyermekkórus szereplése volt. Sok számból álló, változatos műsort énekeltek, a koncert mindkét felében pódiumra lépve, az első részben Kabdebó Sándor, a másodikban Matos László vezényletével. Hallottunk tőlük kettőt a kilencvenéves Szőnyi Erzsébet kórusai közül (Túl az Óperencián; Hangok lajtorjáján), elénekelték Kocsár Miklós Salve Regináját, Pertis Jenő Medvetáncát, Kodály Nagyszalontai köszöntőjét és (ráadásként) Esti dalát, sőt fiatal magyar szerzők művei is elhangzottak előadásukban: ilyen volt Beischer-Matyó Tamás Macskaindulója és Legények és leányok című darabja, valamint Zombola Péter két, vallásos szövegű motettája, a Salve Regina és a Jubilate Deo. Befejezésül az MR Szimfonikusokból alakult kamarazenekarral társulva Bartók Huszonhét egynemű karából szólaltattak meg hetet. A műsor egy pontján - az első rész közepe táján - a kórus zongorakísérője, Arany Zsuzsanna is lehetőséget kapott egy szólóprodukcióra: Debussy Images oubliées című sorozatának egy tételét hallottuk tőle. Mint a felsorolásból kitűnik, a műsor túlnyomórészt magyar szerzők műveiből állt - de nem kizárólag. Hallhattuk Hassler Cantate Dominóját, Gallus Regnum mundiját és Mendelssohn Veni Domine motettáját is. A teljes műsor nagyjából harminc száma közül tehát három képviselte a magyaron kívüli zenetörténetet. Érdemes volna máskor egyensúly-közelibb arányokat keresni, hadd tapasztaljuk meg, hogy az ifjú énekesek a különféle idegen idiómákban is éppoly otthonosan tájékozódnak, mint a hazaiban.

A gyermekkórus-vezetés alighanem a legösszetettebb és legellentmondásosabb művészi-pedagógusi feladatok egyike. Tanítani is kell, lelkesíteni is, fegyelmezni is - és végül az eredményt „fel kell hozni" a kollektív művészi megnyilvánulás közlékeny spontaneitásának és szuggesztivitásának szintjére, hogy az eredmény ne csupán egy jól betanult és elvégzett feladat legyen, hanem egyszersmind életképes, ha kell, megrendítő pódiumprodukció is. Ez hallatlanul nehéz, szinte lehetetlen - kivált, ha hozzávesszük a gyermekkarok esetében folyamatosnak tekinthető fluktuációt, régi tagok távozását és újak érkezését. Sziszüphosznak alighanem könnyebb dolga volt a folytonosan visszagördülő sziklával, mint némely gyermekkórus-vezetőnek. Kabdebó Sándor és Matos László igényesen tanította be a műsort, a produkciók gördülékenyek, magas színvonalon kivitelezettek, a hangzás gondozott, a szólamok lelkiismeretesen megformáltak - a pedagógusi teljesítmény megkérdőjelezhetetlen. Olykor pedig, nem is kevés alkalommal, a mű a maga érzelmi felhajtóerejével hozzásegítette a tehetséges, lelkes gyermekeket ahhoz, hogy az a bizonyos többlet is megszülessék: ilyen volt Kocsár Salve Reginája, Pertis Jenő Medvetánca (ebben Krusic Eleonóra szép fuvolajátékát is hallhattuk), Karai hangulatos Estéli nótázása, Kodály Nagyszalontai köszöntője - és mindenképpen ide sorolnám Zombola két kitűnően megírt darabja, a Salve Regina, kiváltképp pedig a finoman súrlódó disszonanciáival, majd hoquetus-szerű megoldásaival, sajátos repetitív technikájával ható Jubilate Deo ihletett előadását. A magam kritikusi leltárában ezeket éreztem a gyermekek szereplése révén persze minden percében szívet-lelket melengető esemény legsikerültebb pillanatainak. Koncert után, remélem, mindenkinek jól esett a fagyi!

Programkereső

Legolvasottabb

Tánc

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Klasszikus

Újabb három évig Szinetár Miklós az Opera Örökös Tagjainak elnöke

A neves rendezőt, a Tagság jelenlegi elnökét október 12-én, az Eiffel Műhelyházban tartott közgyűlésen választották újra
Klasszikus

Ismerje meg Bella Máté új művét! – VIDEÓ

Bella Máté Titan című művét Szentpáli Roland mutatta be az Óbudai Társaskörben, 2021. szeptember 30-án, a 34. Minifesztivál – Magyar Kortárs Zenei Körkép koncertsorozatában. Videónkban a két művész mesélt a darabról.
Színház

Ókori kérdések a mában – antik drámákból merít a Katona József Színház új előadása

Tarnóczi Jakab Varga Zsófia dramaturggal Aiszkhülosz, Euripidész és Szophoklész műveit emelte át a mába – vagy ha pontosak szeretnénk lenni: a jelent húzta rá a most is aktuális ókori történetekre.
Vizuál

KÉP-regény: Postaládák

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a postaládák mögött megbújó történelemről mesélt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Újabb három évig Szinetár Miklós az Opera Örökös Tagjainak elnöke

A neves rendezőt, a Tagság jelenlegi elnökét október 12-én, az Eiffel Műhelyházban tartott közgyűlésen választották újra
Klasszikus videó

Ismerje meg Bella Máté új művét! – VIDEÓ

Bella Máté Titan című művét Szentpáli Roland mutatta be az Óbudai Társaskörben, 2021. szeptember 30-án, a 34. Minifesztivál – Magyar Kortárs Zenei Körkép koncertsorozatában. Videónkban a két művész mesélt a darabról.
Klasszikus ajánló

Vidovszky László-est a Zeneakadémián

Vidovszky László korai munkásságát mutatja be az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál, abszurd hanghatásokat felvonultató zenemű, kamaraopera és filmvetítés is szerepel a programban.
Klasszikus ajánló

Cziffra György századik születésnapját ünnepli a zenészvilág

Két különleges koncerttel, kiállítással, külföldi programokkal folytatódik a Cziffra György-emlékév, a zongoraművész századik születésnapján Eötvös Péter erre az alkalomra írt műve is elhangzik
Klasszikus beszámoló

Zeneszerzők párbeszéde – Beszélgetés Georges Aperghisszel

Az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány zeneszerző-beszélgetései, a mustMEET Composers sorozat legújabb vendége a görög származású zenés színházi alkotó, Georges Aperghis volt.