Klasszikus

Exitus praecox

2015.08.28. 08:58
Ajánlom
Két rendkívül különböző zongorista játszott Chopin-műveket a Várkert Bazárban. A Klassz a pArton! záróhangversenyén Ching-Yun Hu és Érdi Tamás lépett fel. KRITIKA

A tajvani zongoraművésznő neve ismeretlenül csenghet a magyar közönség előtt, pedig Ching-Yun Hu a 2008-as Arthur Rubinstein Nemzetközi Zongoraverseny győztese és egy díjnyertes Chopin-lemezzel is büszkélkedhet. Játékából teljes egészében hiányoznak a puritán vonások, minden pianója és fortéja lendületes mozdulatokkal kísért, hatástanilag komolyan kiszámított megnyilatkozás.

Teljes egészében kihasználja a Steinway-zongora adottságait, finom billentését és a visszhangjait az ízig-vérig édes, romantikus hangzás szolgálatába állítva.

Ching-Yun Hu

Ching-Yun Hu

A nyitódarabban, az op. 16-os Esz-dúr rondóban jól illusztrálja a jelenséget a visszatérés előtt lefelé futó skála, mely hiába tűnhet egyszerű átkötő futamnak, míves, poétikus elemmé vált. A rondó zárlatának trillázó b hangja alatt pedig a levegő is megállt – de nem ez volt az egyetlen ilyen pillanat Hu játéka közben. A következő két darab, az Esz-dúr noktürn (op. 55., No. 2.) és a Fisz-dúr barcarolle (op. 60.) kontrasztjából azt is megállapíthattam, hogy a zongoraművésznő a finomabb hangzásokban, a merengőbb futamokban érezheti igazán otthon magát. Miközben rendkívüli intenzitással tolmácsolta a noktürn hangjait, érzékenyen barangolva a disszonanciák és azok feloldásai között, addig a gondoladalnak több helyen ártott a kontemplatív megközelítés: a rubatók helyett inkább az erőteljesebb kitöréseket, a ritmikusságot hiányoltam. Ugyanakkor nem szabad elvitatnom a megszólalás színes, vibráló jellegét, költőiségét. Az E-dúr scherzo (op. 54., No. 4.) a már megfigyelt kiszámítottsággal szólalt meg, korántsem hatás nélkül: a megszokottnál talán lendületesebb tempóban, de nem kevésbé végiggondoltan. Érdi Tamás ezzel szemben ösztönösebb Chopin-játékos, s anélkül, hogy egyik művészt a másik fölé helyezném, azt kell mondanom, egészen máshogy nyúl a hangszerhez. Horowitz játszott hasonló természetességgel, ilyen köznyelvi megszólalásban Chopint. Miközben Ching-Yun Hu éppen a zongorajáték műviségével ér el ragyogó hatást,

Ching-Yun Hu

Ching-Yun Hu (Fotó/Forrás: Christian-Stei)

Érdinél nyoma sincs az efféle kiszámítottságnak, sokkal inkább beszélhetünk arról, hogy a zongorista teljességgel magáévá tette már a játszott darabokat.

A cisz-moll nocturne (op. posth.) ugyan némi bizonytalansággal, a két kéz aszinkronitásával indult, de a ritmikus melléktémánál és a főtéma visszatérésénél ez a zavar el is tűnt. Érdi játékának varázsa, hogy rubatóinál nem jut eszünkbe, hogy rubatót hallunk, a gyors futamokban sem a virtuozitás köt le minket, hanem az az egység, mely az egészet átöleli. Így szólalt meg a Fantaisie impromtu (op. 66.), a sűrű textúrából előbújó dallam ívesen és énekelve.

Ha azt hinnénk, hogy a rendszeresen repertoáron tartott Andante spianatót és Nagy polonézt (op. 22.) a rutin élteti, a zongoraművész arcán megjelenő mosoly ránk cáfol. S ahogy belefeledkezett a játékba, úgy lett az Andate spianato is egyre átélhetőbb: a kritikus füllel ülő ugyan szóvá tenné, hogy fényesebben frazeált dallamot vár a nyitóütemekben, de Érdi játékának különlegessége az is, hogy áttöri a fenntartással figyelők korlátait. 

Érdi Tamás

Érdi Tamás

A Desz-dúr (Esőcsepp) prelűd (op. 28. No. 15.) legtisztább illusztrációja volt annak a természetességnek, ahogy Érdi Chopint tolmácsolja, a lépkedő basszusdallam enyhe tragikummal, a makacsul ismétlődő nyolcadok pedig sohasem lanyhuló feszültséggel szólaltak meg.

Az Asz-dúr (Hősi) polonéz (op. 53.), mely annak idején annyira lelkesítette a zeneszerző kedvesét, Georges Sand-t, remek virtuozitással és intenzíven szólalt meg, kidomborítva a darab rendkívül széles dinamikai skáláját. 

A koncert zárószakaszában a két zongorista két Schubert-négykezest szólaltatott meg: az f-moll fantáziában nem éreztem a két művész kellő egymásra hangolódását, az elmélyült zenélést a kotta jelenléte sem segítette (hát még a megkésett lapozás). A jutalomfalatként megszólaló Katonainduló helyett szívesebben hallgattam volna egy – az esthez illően – fajsúlyosabb darabot. Kár, hogy a közönség egy része egyszerűen csak sietett, és lassan szivárogni kezdett a teremből. Exitus praecox talán az illetlenség orvosi neve – egy nagyszerű koncert közben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Belenézhetünk Fischer Iván utazószekrényébe

Magyarósi Csaba vlogger a Fesztiválzenekar Müpa-maratonja előtt forgatott az együttessel, még Fischer Iván utazószekrényébe is benézhetett.
Könyv

Elhunyt Tandori Dezső

80 éves korában elhunyt Tandori Dezső író, költő, műfordító, az utóbbi évtizedek irodalmának koronázatlan és különc királya.
Zenés színház

A nép dívája: Renée Fleming 60 éves

Születésnapot ünnepel Renée Fleming, akinek hangját az opera mellett filmekben is gyakran hallani, és nálunk is koncertezett már.
Zenés színház

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.
Jazz/World

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Mi van, ha a Tavaszi áldozat botrányos premierje meg sem történt?

Lehet, hogy a bemutató karmestere terjesztette el, hogy összeverekedtek Sztravinszkij balettje közben a nézők? Úgy tűnik, a Sacre botránya csak egy jól csengő reklámszöveg.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mi inspirálja Harcsa Veronikát?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának február 16-i adásában vendégünk lesz Harcsa Veronika énekesnő, Sümegi Eszter opera-énekesnő, Juhász Anna irodalmár és Oberfrank Pál, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója.
Klasszikus hír

Ha ez így marad, ellehetetlenül az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát, miután 250 millió forintot von el tőlük a kormány.
Klasszikus ajánló

Zongorás mini maraton lesz a hétvégén a Festetics Palotában

A nagysikerű „MVM Koncertek – A Zongora”-sorozat mini maratonján vehet részt február 16-án és 17-én a vállalkozó kedvű közönség. A hétvégén, szombaton és vasárnap összesen négy koncertet tartanak a Festetics Palotában.
Klasszikus ajánló

Vidovszky 75 – Szerzői esttel tisztelegnek a mester előtt

A legendás pécsi zeneszerző, Vidovszky László 75. születésnapja tiszteletére ad koncertet február 23-án a Kodály Központban a Pannon Filharmonikusok.