Klasszikus

Exitus praecox

2015.08.28. 08:58
Ajánlom
Két rendkívül különböző zongorista játszott Chopin-műveket a Várkert Bazárban. A Klassz a pArton! záróhangversenyén Ching-Yun Hu és Érdi Tamás lépett fel. KRITIKA

A tajvani zongoraművésznő neve ismeretlenül csenghet a magyar közönség előtt, pedig Ching-Yun Hu a 2008-as Arthur Rubinstein Nemzetközi Zongoraverseny győztese és egy díjnyertes Chopin-lemezzel is büszkélkedhet. Játékából teljes egészében hiányoznak a puritán vonások, minden pianója és fortéja lendületes mozdulatokkal kísért, hatástanilag komolyan kiszámított megnyilatkozás.

Teljes egészében kihasználja a Steinway-zongora adottságait, finom billentését és a visszhangjait az ízig-vérig édes, romantikus hangzás szolgálatába állítva.

Ching-Yun Hu

Ching-Yun Hu

A nyitódarabban, az op. 16-os Esz-dúr rondóban jól illusztrálja a jelenséget a visszatérés előtt lefelé futó skála, mely hiába tűnhet egyszerű átkötő futamnak, míves, poétikus elemmé vált. A rondó zárlatának trillázó b hangja alatt pedig a levegő is megállt – de nem ez volt az egyetlen ilyen pillanat Hu játéka közben. A következő két darab, az Esz-dúr noktürn (op. 55., No. 2.) és a Fisz-dúr barcarolle (op. 60.) kontrasztjából azt is megállapíthattam, hogy a zongoraművésznő a finomabb hangzásokban, a merengőbb futamokban érezheti igazán otthon magát. Miközben rendkívüli intenzitással tolmácsolta a noktürn hangjait, érzékenyen barangolva a disszonanciák és azok feloldásai között, addig a gondoladalnak több helyen ártott a kontemplatív megközelítés: a rubatók helyett inkább az erőteljesebb kitöréseket, a ritmikusságot hiányoltam. Ugyanakkor nem szabad elvitatnom a megszólalás színes, vibráló jellegét, költőiségét. Az E-dúr scherzo (op. 54., No. 4.) a már megfigyelt kiszámítottsággal szólalt meg, korántsem hatás nélkül: a megszokottnál talán lendületesebb tempóban, de nem kevésbé végiggondoltan. Érdi Tamás ezzel szemben ösztönösebb Chopin-játékos, s anélkül, hogy egyik művészt a másik fölé helyezném, azt kell mondanom, egészen máshogy nyúl a hangszerhez. Horowitz játszott hasonló természetességgel, ilyen köznyelvi megszólalásban Chopint. Miközben Ching-Yun Hu éppen a zongorajáték műviségével ér el ragyogó hatást,

Ching-Yun Hu

Ching-Yun Hu (Fotó/Forrás: Christian-Stei)

Érdinél nyoma sincs az efféle kiszámítottságnak, sokkal inkább beszélhetünk arról, hogy a zongorista teljességgel magáévá tette már a játszott darabokat.

A cisz-moll nocturne (op. posth.) ugyan némi bizonytalansággal, a két kéz aszinkronitásával indult, de a ritmikus melléktémánál és a főtéma visszatérésénél ez a zavar el is tűnt. Érdi játékának varázsa, hogy rubatóinál nem jut eszünkbe, hogy rubatót hallunk, a gyors futamokban sem a virtuozitás köt le minket, hanem az az egység, mely az egészet átöleli. Így szólalt meg a Fantaisie impromtu (op. 66.), a sűrű textúrából előbújó dallam ívesen és énekelve.

Ha azt hinnénk, hogy a rendszeresen repertoáron tartott Andante spianatót és Nagy polonézt (op. 22.) a rutin élteti, a zongoraművész arcán megjelenő mosoly ránk cáfol. S ahogy belefeledkezett a játékba, úgy lett az Andate spianato is egyre átélhetőbb: a kritikus füllel ülő ugyan szóvá tenné, hogy fényesebben frazeált dallamot vár a nyitóütemekben, de Érdi játékának különlegessége az is, hogy áttöri a fenntartással figyelők korlátait. 

Érdi Tamás

Érdi Tamás

A Desz-dúr (Esőcsepp) prelűd (op. 28. No. 15.) legtisztább illusztrációja volt annak a természetességnek, ahogy Érdi Chopint tolmácsolja, a lépkedő basszusdallam enyhe tragikummal, a makacsul ismétlődő nyolcadok pedig sohasem lanyhuló feszültséggel szólaltak meg.

Az Asz-dúr (Hősi) polonéz (op. 53.), mely annak idején annyira lelkesítette a zeneszerző kedvesét, Georges Sand-t, remek virtuozitással és intenzíven szólalt meg, kidomborítva a darab rendkívül széles dinamikai skáláját. 

A koncert zárószakaszában a két zongorista két Schubert-négykezest szólaltatott meg: az f-moll fantáziában nem éreztem a két művész kellő egymásra hangolódását, az elmélyült zenélést a kotta jelenléte sem segítette (hát még a megkésett lapozás). A jutalomfalatként megszólaló Katonainduló helyett szívesebben hallgattam volna egy – az esthez illően – fajsúlyosabb darabot. Kár, hogy a közönség egy része egyszerűen csak sietett, és lassan szivárogni kezdett a teremből. Exitus praecox talán az illetlenség orvosi neve – egy nagyszerű koncert közben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Meztelenre vetkőzni még az orvos előtt sem!

Láthatóvá válnak a cselédlányok, szegényebb sorból való asszonyok hétköznapjai, a kor egészségügyi, higiéniai, sőt erkölcsi viszonyai. Szécsi Noémi legutóbbi kötetében dr. Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő rendelési naplói alapján enged bepillantást a 19. század végén és a 20. század elején élő nők életébe.
Klasszikus

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Jazz/World

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Klasszikus

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Fidelio Tours

A fürdődivat történelmét mutatja be a német bikinimúzeum

A Bad Rappenau-i BikiniArt Museumban a látogatók a gyapjúból készült magasan zárt fürdőkosztümtől a nagyon apró kétrészesig megismerhetik a fürdőruhák több mint száz éves múltját 1880-tól napjainkig.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Klasszikus hír

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Klasszikus hír

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Klasszikus ajánló

Fesztivál egy nappali szobában – Kezdődik az Altalena Zenei Fesztivál

Szerdától hamisítatlan szalonhangulattal és a klasszikus zenei élet legkiválóbb előadóival várja közönségét az Altalena Zenei Fesztivál. A kamarazenéé és a szólóhangszereké a főszerep, de a programban néptáncos-népzenés est és zenés beszélgetések is helyet kapnak.
Klasszikus gyász

Elhunyt Leon Fleisher, az évtizedeken át csak bal kezével játszó amerikai zongorista

Elhunyt 92 éves korában Leon Fleisher világhírű amerikai zongorista, aki egy betegség miatt évtizedeken át csupán bal kézzel játszott. A zenész rákbetegségben halt meg vasárnap - írja a bbc.com.