Klasszikus

Exitus praecox

2015.08.28. 08:58
Ajánlom
Két rendkívül különböző zongorista játszott Chopin-műveket a Várkert Bazárban. A Klassz a pArton! záróhangversenyén Ching-Yun Hu és Érdi Tamás lépett fel. KRITIKA

A tajvani zongoraművésznő neve ismeretlenül csenghet a magyar közönség előtt, pedig Ching-Yun Hu a 2008-as Arthur Rubinstein Nemzetközi Zongoraverseny győztese és egy díjnyertes Chopin-lemezzel is büszkélkedhet. Játékából teljes egészében hiányoznak a puritán vonások, minden pianója és fortéja lendületes mozdulatokkal kísért, hatástanilag komolyan kiszámított megnyilatkozás.

Teljes egészében kihasználja a Steinway-zongora adottságait, finom billentését és a visszhangjait az ízig-vérig édes, romantikus hangzás szolgálatába állítva.

Ching-Yun Hu

Ching-Yun Hu

A nyitódarabban, az op. 16-os Esz-dúr rondóban jól illusztrálja a jelenséget a visszatérés előtt lefelé futó skála, mely hiába tűnhet egyszerű átkötő futamnak, míves, poétikus elemmé vált. A rondó zárlatának trillázó b hangja alatt pedig a levegő is megállt – de nem ez volt az egyetlen ilyen pillanat Hu játéka közben. A következő két darab, az Esz-dúr noktürn (op. 55., No. 2.) és a Fisz-dúr barcarolle (op. 60.) kontrasztjából azt is megállapíthattam, hogy a zongoraművésznő a finomabb hangzásokban, a merengőbb futamokban érezheti igazán otthon magát. Miközben rendkívüli intenzitással tolmácsolta a noktürn hangjait, érzékenyen barangolva a disszonanciák és azok feloldásai között, addig a gondoladalnak több helyen ártott a kontemplatív megközelítés: a rubatók helyett inkább az erőteljesebb kitöréseket, a ritmikusságot hiányoltam. Ugyanakkor nem szabad elvitatnom a megszólalás színes, vibráló jellegét, költőiségét. Az E-dúr scherzo (op. 54., No. 4.) a már megfigyelt kiszámítottsággal szólalt meg, korántsem hatás nélkül: a megszokottnál talán lendületesebb tempóban, de nem kevésbé végiggondoltan. Érdi Tamás ezzel szemben ösztönösebb Chopin-játékos, s anélkül, hogy egyik művészt a másik fölé helyezném, azt kell mondanom, egészen máshogy nyúl a hangszerhez. Horowitz játszott hasonló természetességgel, ilyen köznyelvi megszólalásban Chopint. Miközben Ching-Yun Hu éppen a zongorajáték műviségével ér el ragyogó hatást,

Ching-Yun Hu

Ching-Yun Hu (Fotó/Forrás: Christian-Stei)

Érdinél nyoma sincs az efféle kiszámítottságnak, sokkal inkább beszélhetünk arról, hogy a zongorista teljességgel magáévá tette már a játszott darabokat.

A cisz-moll nocturne (op. posth.) ugyan némi bizonytalansággal, a két kéz aszinkronitásával indult, de a ritmikus melléktémánál és a főtéma visszatérésénél ez a zavar el is tűnt. Érdi játékának varázsa, hogy rubatóinál nem jut eszünkbe, hogy rubatót hallunk, a gyors futamokban sem a virtuozitás köt le minket, hanem az az egység, mely az egészet átöleli. Így szólalt meg a Fantaisie impromtu (op. 66.), a sűrű textúrából előbújó dallam ívesen és énekelve.

Ha azt hinnénk, hogy a rendszeresen repertoáron tartott Andante spianatót és Nagy polonézt (op. 22.) a rutin élteti, a zongoraművész arcán megjelenő mosoly ránk cáfol. S ahogy belefeledkezett a játékba, úgy lett az Andate spianato is egyre átélhetőbb: a kritikus füllel ülő ugyan szóvá tenné, hogy fényesebben frazeált dallamot vár a nyitóütemekben, de Érdi játékának különlegessége az is, hogy áttöri a fenntartással figyelők korlátait. 

Érdi Tamás

Érdi Tamás

A Desz-dúr (Esőcsepp) prelűd (op. 28. No. 15.) legtisztább illusztrációja volt annak a természetességnek, ahogy Érdi Chopint tolmácsolja, a lépkedő basszusdallam enyhe tragikummal, a makacsul ismétlődő nyolcadok pedig sohasem lanyhuló feszültséggel szólaltak meg.

Az Asz-dúr (Hősi) polonéz (op. 53.), mely annak idején annyira lelkesítette a zeneszerző kedvesét, Georges Sand-t, remek virtuozitással és intenzíven szólalt meg, kidomborítva a darab rendkívül széles dinamikai skáláját. 

A koncert zárószakaszában a két zongorista két Schubert-négykezest szólaltatott meg: az f-moll fantáziában nem éreztem a két művész kellő egymásra hangolódását, az elmélyült zenélést a kotta jelenléte sem segítette (hát még a megkésett lapozás). A jutalomfalatként megszólaló Katonainduló helyett szívesebben hallgattam volna egy – az esthez illően – fajsúlyosabb darabot. Kár, hogy a közönség egy része egyszerűen csak sietett, és lassan szivárogni kezdett a teremből. Exitus praecox talán az illetlenség orvosi neve – egy nagyszerű koncert közben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Vizuál

Instagramon dokumentálta apja halálát egy fotós

Apja élete utolsó tanítását akarta átadni fiának, akinek teljesen hiányzott addigi életéből - fia pedig így, fotókon keresztül próbálta feldolgozni a tragédiát. A sorozat végül mindkettőjük számára sokkal többet adott.
Zenés színház

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Klasszikus

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Simon Rattle elbúcsúzott a Berlini Filharmonikusoktól

Utoljára vezénylete zeneigazgatóként a Berlini Filharmonikusokat vasárnap este Simon Rattle, a teltházas szabadtéri búcsúkoncerttel lezárult a karmester 16 éves pályafutása a zenekar élén.
Klasszikus

Megtelik zenével a Vajdahunyadvára!

Július 2. és augusztus 2. között szimfonikus koncerteket, valamint a Budapest Bár, a 100 Tagú Cigányzenekar és a Sabbathsong Klezmer Band előadásait élvezhetjük a 27. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon.
Klasszikus óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.
Klasszikus fesztivál

A zene mellett a tánc és a képzőművészet is megjelenik a Zempléni Fesztiválon

A 10 napos rendezvény 37 helyszínen 60 programmal várja látogatókat augusztus 10. és 19. között.
Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!