Klasszikus

„Ez a mi végjátékunk” – Új operájáról beszélt Kurtág György

2018.11.09. 15:00
Ajánlom
Hamarosan bemutatják Kurtág György első operáját, a Samuel Beckett-dráma alapján készült Végjátékot. Ebből az alkalomból a New York Times portrét közölt a 92 éves zeneszerzőről.

A New York Times újságírója, az erdélyi származású Kárász Palkó az 1956-os forradalom leverésénél kezdi Kurtág György történetét. A harminc éves zeneszerző összeomlott, amikor a tankok bejöttek: „Nem csak a külső világ, hanem belső univerzumom is” – mondta. Két évet töltött Párizsban, Messiaen-nál tanult, megismerkedett Webern, Schönberg és Boulez zenéjével. Ebben az időszakban látta Samuel Beckett Fin de Partie című drámáját, amelyből mintegy 60 évvel később operát írt.

A Végjátékon, amelyet a Scalában november 15-én mutatnak be, tíz évet dolgozott a szerző. Az opera rendkívül fontos műfaj számára, vallotta meg Kurtág, és inspirációért egészen Claudio Monteverdiig, az opera egyik első pionírjáig nyúlt. Monteverdinél „a szöveg nem szorul háttérbe a zene javára.” A Végjáték nagyon tömör mű, életrajzírója, Wilheim András szerint a cím arra is utal, hogy Kurtág operája a műfaj végét is kijelölheti, legalábbis azt, ahogy az operáról gondolkodunk.

ECMRecords-145532.jpg

Kurtág György (Fotó/Forrás: Christoph Egger / ECM Records)

Kurtág – írja a New York Times – legszükségesebb elemeire redukálta a zenét, egy olyan stílust alakított ki, amelyet „a precízen kontrollált intenzitás” jellemez. Kafka töredékei pár másodperc hosszúságú darabok. „A világháború után felemelkedő nagy európai zeneszerzők generációjának utolsó tagja: barátja, Ligeti György 2006-ban hunyt el, Boulez, a háború utáni avantgarde doyenje 2016-ban.”

Kurtág 1994-es zenekari darabja, a Stele olyan, mintha az európai zene sírfelirata lenne

– mondta Simon Rattle egy interjúban.

A Végjáték nehezen készült el: Alexander Pereira, a milánói Scala főigazgatója tíz évig szinte minden évben tervbe vette a premiert – a Zürich-i Operában, a Salzburgi Fesztiválon –, és azt mindig el kellett halasztani. Persze sok követelése nem lehetett, mert mint kiderült, a felkérés mellé Kurtág nem kért se szerződést, se honoráriumot. Ahogy a zeneszerző mondta, még sok ideig dolgozhatott volna a művön, de „csak egy életem van, szóval most már ki kell adnom a kezemből ezt a változatot”.

A Samuel Beckett Fin de Partie című drámájából készült operának négy szereplője van, a zsarnoki úr, Hamm, annak anyja, Nell, apja, Nagg, és szolgája, Clov. A mű nem szűkölködik a fekete humorban, az abszurd alaphelyzetet pedig az adja, hogy Hamm kerekesszékben ül végig a színpad közepén. Amit Beckett csinál, az már zene – mondta Kurtág, bevallva, hogy két évet töltött azzal, hogy a drámaíró szóhasználatát tanulmányozza.

Kurtag Gyorgy es Marta 3

Kurtág György és Márta (Fotó/Forrás: Marjai Judit / BMC)

A zeneszerzés folyamatában Kurtág Márta segédkezett. „Végül nem egyszerűen gondolatai voltak a hangszerelésről, ő komponált” – mondta a férj. „Ez némi túlzás” – szólt közbe Márta.

Az opera elkészülte kettejük kapcsolatában is nagyon fontos.

„Tudomásul kell venni, hogy a házasság nem puszta életforma; amíg tart és működik, egyben megbonthatatlan – hogy mennyiben szükségszerű, ez most mellékes – közösséget jelent a felek közt. Tetszik, nem tetszik, két világ olvad eggyé, s ebben a közegben a házastárs ilyen-olyan szinten akarva-akaratlan beépül a másik fél egyéniségébe, világképébe, nemkülönben – értelemszerűen – a produktumaiba is” – írta róluk Kocsis Zoltán a Holmiban 2010-ben.

Nem érzik úgy, hogy az ő életükről szólna a Beckett-opera, de mégis – mintha jelen lennének a darabban. „Mi vagyunk a Végjátékban” – mondja Kurtág. Mire Márta hozzáteszi:

Ez a mi végjátékunk.

A teljes, angol nyelvű portrét itt lehet elolvasni.

Videó: A Kurtág-házaspár Bachot zongorázik

Kapcsolódó

Videó: A Kurtág-házaspár Bachot zongorázik

Október 1-jén, a zene világnapján ünnepli születésnapját Kurtág Márta. Az alábbi felvételen férjével, Györggyel Bach műveit adják elő.

A KULT50 bemutatja: Kurtág György

A KULT50 bemutatja: Kurtág György

A Kurtág házaspár jelenleg a Budapest Music Centerben él, unokájuk, Judit évek óta készíti róluk portréfilmjét. Kurtág György portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A Scalában mutatják be Kurtág György első operáját

A Scalában mutatják be Kurtág György első operáját

A Samuel Beckett darabjából készült operát, A játszma végét november 15-én mutatják be Milánóban. A premiert az olasz közrádió is közvetíti.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Klasszikus

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Színház

Kiállnak Upor László rektorjelölt mellett kollégái és hallgatói 

Több mint nyolcvan színházi dramaturg, és az SZFE Doktori Iskolájának negyven hallgatója állt ki nyilatkozataiban a Színház- és Filmművészeti Egyetem múlt héten megszavazott rektorjelöltje, Upor László dramaturg, fordító és egyetemi tanár szakmai és emberi integritása mellett.
Színház

Mégsem szűnik meg az NKA?

Az EMMI hivatalos közleményt adott ki az állami kulturális támogatások jelentős részét szétosztó Nemzeti Kulturális Alappal kapcsolatban megjelent hírekre válaszul.
Zenés színház

Cecilia Bartoli operaigazgató lett

Az olasz operaénekesnő az első nőként veszi át a monte-carlói operaház, a La Salle Garnier vezetését 2023-tól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Klasszikus gyász

Elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész

Életének 96. évében elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész, a Zeneakadémia nyugalmazott tanszékvezető tanára, Bácsbokod díszpolgára.
Klasszikus hír

Kelemen Gáspár nyerte az Országos Koncz János Hegedűversenyt

Kelemen Gáspár nyerte a XVI. Országos Koncz János Hegedűverseny nagydíját, a megmérettetést november 29. és december 1. között rendezték Szombathelyen.
Klasszikus hír

Igor Levit zongoraművész kapja a Nemzetközi Beethoven-díjat

Igor Levit zongoraművész kapja idén a tízezer euróval járó Nemzetközi Beethoven-díjat – jelentette be a Beethoven Akadémia.
Klasszikus virtuózok

A Virtuózok viharos sikert arattak a londoni Covent Gardenben

Magyarország klasszikus zenei tehetségkutatójának hat felfedezettjét látta vendégül a Londoni Magyar Kulturális Központ egy nagyszabású adventi koncerten.