Klasszikus

„Ez a mi végjátékunk” – Új operájáról beszélt Kurtág György

2018.11.09. 15:00
Ajánlom
Hamarosan bemutatják Kurtág György első operáját, a Samuel Beckett-dráma alapján készült Végjátékot. Ebből az alkalomból a New York Times portrét közölt a 92 éves zeneszerzőről.

A New York Times újságírója, az erdélyi származású Kárász Palkó az 1956-os forradalom leverésénél kezdi Kurtág György történetét. A harminc éves zeneszerző összeomlott, amikor a tankok bejöttek: „Nem csak a külső világ, hanem belső univerzumom is” – mondta. Két évet töltött Párizsban, Messiaen-nál tanult, megismerkedett Webern, Schönberg és Boulez zenéjével. Ebben az időszakban látta Samuel Beckett Fin de Partie című drámáját, amelyből mintegy 60 évvel később operát írt.

A Végjátékon, amelyet a Scalában november 15-én mutatnak be, tíz évet dolgozott a szerző. Az opera rendkívül fontos műfaj számára, vallotta meg Kurtág, és inspirációért egészen Claudio Monteverdiig, az opera egyik első pionírjáig nyúlt. Monteverdinél „a szöveg nem szorul háttérbe a zene javára.” A Végjáték nagyon tömör mű, életrajzírója, Wilheim András szerint a cím arra is utal, hogy Kurtág operája a műfaj végét is kijelölheti, legalábbis azt, ahogy az operáról gondolkodunk.

ECMRecords-145532.jpg

Kurtág György (Fotó/Forrás: Christoph Egger / ECM Records)

Kurtág – írja a New York Times – legszükségesebb elemeire redukálta a zenét, egy olyan stílust alakított ki, amelyet „a precízen kontrollált intenzitás” jellemez. Kafka töredékei pár másodperc hosszúságú darabok. „A világháború után felemelkedő nagy európai zeneszerzők generációjának utolsó tagja: barátja, Ligeti György 2006-ban hunyt el, Boulez, a háború utáni avantgarde doyenje 2016-ban.”

Kurtág 1994-es zenekari darabja, a Stele olyan, mintha az európai zene sírfelirata lenne

– mondta Simon Rattle egy interjúban.

A Végjáték nehezen készült el: Alexander Pereira, a milánói Scala főigazgatója tíz évig szinte minden évben tervbe vette a premiert – a Zürich-i Operában, a Salzburgi Fesztiválon –, és azt mindig el kellett halasztani. Persze sok követelése nem lehetett, mert mint kiderült, a felkérés mellé Kurtág nem kért se szerződést, se honoráriumot. Ahogy a zeneszerző mondta, még sok ideig dolgozhatott volna a művön, de „csak egy életem van, szóval most már ki kell adnom a kezemből ezt a változatot”.

A Samuel Beckett Fin de Partie című drámájából készült operának négy szereplője van, a zsarnoki úr, Hamm, annak anyja, Nell, apja, Nagg, és szolgája, Clov. A mű nem szűkölködik a fekete humorban, az abszurd alaphelyzetet pedig az adja, hogy Hamm kerekesszékben ül végig a színpad közepén. Amit Beckett csinál, az már zene – mondta Kurtág, bevallva, hogy két évet töltött azzal, hogy a drámaíró szóhasználatát tanulmányozza.

Kurtag Gyorgy es Marta 3

Kurtág György és Márta (Fotó/Forrás: Marjai Judit / BMC)

A zeneszerzés folyamatában Kurtág Márta segédkezett. „Végül nem egyszerűen gondolatai voltak a hangszerelésről, ő komponált” – mondta a férj. „Ez némi túlzás” – szólt közbe Márta.

Az opera elkészülte kettejük kapcsolatában is nagyon fontos.

„Tudomásul kell venni, hogy a házasság nem puszta életforma; amíg tart és működik, egyben megbonthatatlan – hogy mennyiben szükségszerű, ez most mellékes – közösséget jelent a felek közt. Tetszik, nem tetszik, két világ olvad eggyé, s ebben a közegben a házastárs ilyen-olyan szinten akarva-akaratlan beépül a másik fél egyéniségébe, világképébe, nemkülönben – értelemszerűen – a produktumaiba is” – írta róluk Kocsis Zoltán a Holmiban 2010-ben.

Nem érzik úgy, hogy az ő életükről szólna a Beckett-opera, de mégis – mintha jelen lennének a darabban. „Mi vagyunk a Végjátékban” – mondja Kurtág. Mire Márta hozzáteszi:

Ez a mi végjátékunk.

A teljes, angol nyelvű portrét itt lehet elolvasni.

Videó: A Kurtág-házaspár Bachot zongorázik

Kapcsolódó

Videó: A Kurtág-házaspár Bachot zongorázik

Október 1-én A zene világnapján ünnepli születésnapját Kurtág Márta. Az alábbi felvételen férjével, Györggyel Bach műveit adják elő.

A KULT50 bemutatja: Kurtág György

A KULT50 bemutatja: Kurtág György

A Kurtág házaspár jelenleg a Budapest Music Centerben él, unokájuk, Judit évek óta készíti róluk portréfilmjét. Kurtág György portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A Scalában mutatják be Kurtág György első operáját

A Scalában mutatják be Kurtág György első operáját

A Samuel Beckett darabjából készült operát, A játszma végét november 15-én mutatják be Milánóban. A premiert az olasz közrádió is közvetíti.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Klasszikus

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Klasszikus lemez

Egy orgonista New Yorkban: Megjelent Karosi Bálint új szerzői lemeze

Az albumon Anastasia Razvalyaeva, Szalai András, Környei Miklós és az Anima Musicae játéka is hallható.
Klasszikus hír

Bársony László brácsaművész kapta idén a Weiner Leó-emlékdíjat

Az elismerést azok a kiváló zeneművészek és -tanárok kaphatják, akik Weiner Leó szellemében fejtették ki sok évtizeden át odaadó és eredményes művészi-tanári munkásságukat.
Klasszikus ütőhangszer

Ütőhangszeres szakmai nap és konferencia Szegeden

2019. október 5-én hiánypótló és nagyszabású ütőhangszeres rendezvénynek ad otthont Szeged.
Klasszikus hír

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.