Klasszikus

Ez a szimfónia annyira jó, hogy aki csak tudta, ellopta

2018.01.28. 13:06
Ajánlom
Van egy szimfóniatétel, amelyet Frank Sinatra, Carlos Santana és Serge Gainsbourg is feldolgozott, egy filmnek adott címet, és a Waczak Szálló főhőse is imádta. Nem az Örömóda, és nem is Sorsszimfónia. Melyik az?

Brahms III. szimfóniáját gyakran nevezik a másik három kistestvérének, amely felbukkan itt-ott a koncertprogramokban, de mégsem annyira lenyűgöző szimfonikus építmény, mint az első, a második és a negyedik a műfajból. Jóllehet, az I. szimfónia monumentálisabb méreteket csillogtat, de annak nagysága legalább annyira fakadt Beethoven-komplexusból, mint művészi őszinteségből, a IV. szimfónia vadromantikája pedig egész más dolgokat remegtet meg a hallgatóban. A III. szimfóniában érdekesen vegyül a heroizmus és a protestáns zenei gondolkodásmód ­— forma és esztétika ideális keveredése ez.

Van ennek a szimfóniának egy varázslatos 3. tétele — egy szomorkás, szinte gyászos c-moll scherzo(szerűség) Poco allegretto felirattal, amely annyira különleges színeket kelt életre, és olyan egyedi hangulatú, hogy számos zenészt, filmkészítőt megihletett.

  • A tétel első filmes felhasználása az Ellenáramlat című film noirban hallható. Ez a mozi Katherine Hepburnnel és Robert Taylorral készült 1946-ban.
  • Ennél is ismertebb viszont a Szereti Ön Brahmsot? című film zenéjeként. Habár egy korabeli kritikus azt írta, hogy a film olcsóvá és közönségessé teszi a Brahms-muzsikát (ami persze nem igaz), tény, hogy sokan innen ismerték meg ezt a fantasztikus szimfóniát.
  • Sokan talán emlékeznek is a Waczak Szálló egyik jelenetére, amelyben Basil Fawlty (John Cleese) ezt a szimfóniatételt hallgatja, a feleségének viszont ez nincs ínyére. "Egész reggel azt a zenebonát hallgattad!" "Zenebonát? Az Brahms! Brahms harmadik zenebonája!"
  • Tótumfaktum (Factotum, 2005) —egy Bukowski-novellából készült mozi, amelyben Hank Chinaski, az író altegerója szir-szar munkákkal bíbelődik, miközben minden vágya, hogy íróvá váljék.
  • Kill Your Darlings, 2013 — a beatirodalom rajongóinak különösen ajánlott, Kerouac, Ginsberg és Burroughs barátságáról szól a film, az egyik főszerepben az örök Harry Potter Daniel Radcliffe.
Még érdekesebbek a szimfóniatétel dalfeldolgozásai.
  • Frank Sinatra és két másik szerzőtársa, Jack Wolf és Joel Herron lecsaptak a gyönyörű melódiára, és megalkották a Take My Love című számot — kicsit hígabb, közhelyesebb, persze akinek kenyere az ilyesmi, hallgassa.
  • Élettelibb és fantáziadúsabb a már fent említett Szereti Ön Brahmsot? című filmet szereplő betétdal, a Say No More It's Goodbye Diahann Carrolltól.
  • 180 cm francia érzékiség, ez volt Serge Gainsbourg, aki legjelentősebb múzsájának és szeretőjének, Jane Birkin énekesnőnek írta Baby Alone in Babylon című dalt. Ha valakinek bejön ez a tekergőző sugdolózás (nekem például a gyengébb pillanataimban igen), akkor íme:
  • Ha Carlos Santana hozzányúl valamihez, azt általában jó ízléssel teszi, szerencsére e Brahms szimfónia esetében sincs másként. A Love of My Life című dal a Supernatural lemezen szerepel. Az eredeti dalból egy sodró gitárriff lett, az ének inkább csak ritmusában és a dallamvezetés irányában idézi az eredetit. Ha valakinek fekszik a latinos zene, íme:
De mitől gyönyörű ennyire ez a harmadik tétel?

A főtéma dallamát az ellentétek vezérlik: az alábbi rövid szakasz (pirossal jelölve), amely nem több két ütemnél, egy gyors crescendót és decrescendót tartalmaz, előbb rövid felfelé haladó, majd hosszú, végül újra rövid, de lefelé haladó hangokat. A dallamot a csellók játsszák, a hegedűk pedig egy sejtelmes zenei szövetet alakítva kísérik. Az egész pedig háromnyolcadban van, ami táncos karaktert (um-pa-pa) kölcsönöz a zenének. (Újabb kontraszt: a zene melankolikus, viszont ha a taktusokat tánclépéseknek feleltetjük meg, meglehetősen gyors.)

Brahms III. szimfónia, 3. tétel. A főtéma első szakasza pirossal jelölve.

Brahms III. szimfónia, 3. tétel. A főtéma első szakasza pirossal jelölve.

Olyan, mintha a sebes, de kecses és szomorkás tánc egy gyönyörű múltba révedne vissza, írja egy Brahms-monográfus*. "Sok zenekedvelő az I. szimfónia titáni erejét kedveli, mások a békés, sármos II. szimfóniát, de a III. szimfónia számomra a művészileg legtökéletesebb mind közül" — írta a kor rettegett kritikusa, Eduard Hanslick.

* Walter Frisch és Kevin C. Karnes: Brahms and His World. Princeton UP, 2009.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hiány két hang között – Nádas Péter és Haydn a BMC-ben

Az író nyolcvanadik születésnapja alkalmából rendezett Nádas Péter Budapestje programsorozat egyik különleges összművészeti eseménye lesz a BMC-ben rendezett koncert.
Klasszikus ajánló

Négy fesztivál vendége volt szeptemberben az Anima Musicae

Gazdag programmal indította 2022/23-as évadát az Anima Musicae Kamarazenekar. A zene lelkéről elnevezett együttes négy rangos fesztivál meghívottjaként lépett fel.
Klasszikus interjú

„Wagner zenéje úgy hat rám, mint a drog, a mai napig függő vagyok” – Exkluzív interjú Michael Volléval

Budapesten Bachot és Lisztet énekelt korábban, de a világ legnagyobb operaházai elsősorban Wagner-szerepeiről ismerik. Michael Volle október 10-én a Müpába érkezik, ennek kapcsán kedvenc szerepe mellett a zeneszerző iránti rajongásáról is mesélt.
Klasszikus kritika

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Klasszikus ajánló

A klón, aki túlontúl emberi − Interjú Jörg Widmann-nal

Rafináltan újraértelmezett, szerelmi sokszögtörténetté transzformált modern Pygmalion-parafrázissal érkezik a budapesti Liszt Ünnepre a Neue Oper Wien. A húsz éve, Münchenben bemutatott opera – Das Gesicht im Spiegel (Arc a tükörben) szerzője, Jörg Widmann a darab keletkezéstörténetéről is nyilatkozott.